• Nylkky hahmo Kirjoittaja
  • Nylkky

10.10.2014 12:49 #1 :: Nylkky
Vanhat kotimaiset tv-sarjat ja elokuvat
Kotimaiset elokuvat ja hienot vanhat tv-sarjat olis aiheena. Itse katson aina kun pystyn näitä suomi filmiteollisuuden helmiä jolle nykyajan tylsät elokuvat eivät pärjää.

Olen yrittänyt ostaa näitä aina kun näen mutta nyt on iskenyt iso pulma. Onko täällä ketään joka tietää tv-sarjan/elokuvan Iskelmäprinssi?

Olen yrittänyt etsiä kyseistä dvdnä. Onko teillä tieto onko sitä edes julkaistu DVDlle?

10.10.2014 13:48 #2 :: LordStenhammar
Vanhat kotimaiset tv-sarjat ja elokuvat
Juuripa tuossa pyöräilin Mäntsälän maisemissa ja ohitin Linnaisten kartanon. Rupesin miettimään, että onko se se sama kartano, johon Linnaisten vihreä kamari -elokuvan tapahtumat sijoittuvat.

Mulle ei hirveästi uppoa mitkään Pekka Puupäät ja Lapatossut. Ovat vähän liian tekopirteitä. Enkä tykkää, jos hirveästi lauletaan. Mutta mieluummin noita vanhoja rainoja katsoo kuin jotain nykypäivän scheissea. Komisario Palmut nyt on varmaan kaikilla hallussa, ja niistä olen aina pitänyt.

Aika monesti tulee ykköseltä päivisin vahdattua noita mustavalkoisia elokuvia. Ei ole monestakaan niistä itsellä yleensä minkäänlaista odotushorisonttia, mutta huomaan yleensä pitäväni niistä, olkoonkin, että niissä onkin yleensä piirteitä - kuten ylenpalttinen kailottaminen - mistä en niin perusta.

10.10.2014 14:45 #3 :: maahinen
Vanhat kotimaiset tv-sarjat ja elokuvat
Täältä (Linkki Elonettiin) voi tsekata kotimaisten elokuvien julkaisu- ym. tiedot. Iskelmäprinssi-elokuva, jos sitä tarkoitat, ainakin on hyvin saatavilla, CDONlla 10 euroa, divareista varmasti halvemmalla.

Itse kysymykseen, kotimaisuus on minulle yleensä riittävä syy olla menemättä katsomaan uutta elokuvaa enkä perusta vanhoista sen enempää. Vaikka ostinkin juuri eurolla alennuslaarista Tauno Palo -leffan Silmät hämärässä. Katson sen kyllä joskus. Edellisestä kotimaisostoksesta on jokunen vuosi ja sen valitsin vasiten, Spede Pasasen Speedy Gonzales - tykkään länkkäreistä niin yhden suomalaisen parodian osalta piti virkistää muistia. Ja onhan Spedellä ollut joitain muitakin hyviä juttuja, esim. sos.mediassa kiertävä vanha sketsi Neuvostoliiton ilmatilaloukkauksista, joka ei vaikuta vanhenneen.
Muokannut 10.10.2014 14:49 maahinen

• max hahmo
  • max

10.10.2014 15:00 #4 :: max
Vanhat kotimaiset tv-sarjat ja elokuvat
VHS:llä löytyy esim. kirjastoista tosi kattava valikoima suomifilmejä ja jos jaksaa odottaa niin parin vuoden kierrolla aika lailla kaikki katsomisen arvoinen Ylen iltapäivissä. Elämässäni oli n. hmm. ehkä 8 vuoden kiivas leffaharrastuksen kausi ja kun ulkomaiset klassikot oli katsottu niin tuli katsottua myös käsittämättömän paljon suomifilmejä, ehkä loppuelämän tarpeiksi. Harvaa tekee mieli katsoa uusiksi. Valentin Vaalan ohjaamat romanttiset komediat on ehkä parhaita mitä tulee mieleen. Uusia suomalaisia leffoja katson mielellään. Jos ei ole spefistä kysymys, niin aina mieluummin kotimaista (myös kirjoissa ja sarjoissa). Suomessa on telkkarin takia toki varsin amerikkalaistettuakin elämäntapaa, mutta ei jotkut Hollywood-draamat siltikään oikein tavoita ja käsittele samaa maailmaa kuin missä me täällä eletään. Siksi oman maan jutut on tärkeitä.
Muokannut 10.10.2014 15:03 max
Tykännyt: Kuurankukka

10.10.2014 20:49 #5 :: HourglassEyes
Vanhat kotimaiset tv-sarjat ja elokuvat
Saatan löytää itseni television ääreen jumittuneena, jos kanavasurffaillessa vastaan tulee Tauno Palo/Ansa Ikonen formaatin mustavalkoista, ne ovat lapsuudesta jääneet hyvänä mieleen, tosin paljon muutakin hyvää niistä lötyy esim. Olavi Virran ja Tapio Rautavaaran tähdittäminä. Minua SF filmien musiikkipainottteisuus ei haittaa, meillä kuunneltiin muutenkin paljon musiikkia kotona ollessani pieni, varsinkin suomi-iskelmiä. (Voitte uskoa, että joskus herättää yleistä hämmennystä, että soittolistaltani löytyy kaiken metallin seasta mm. Rautavaaraa ja, että osaan monet Jaakko Tepon laulut ulkoa vieläkin... :wink:)

Ja tietty on nämä perinteiset Puupäät, Palmut ja Spedet, jotka on kyllä nähty, mutta itselle on jäänyt eniten sydämeen juuri nuo vanhat romanttiset klassikot. Löysin muuten yhden aika hyvä linkin, missä voi käydä vilkuilemassa kuinka paljon vanhoja suomifilmien tähtiä ja heidän elokuviaan muistaa: Suomalaisen elokuvan näyttelijät 1907-1969

Ah, tuota nostalgian määrää! :heart:

10.10.2014 21:59 #6 :: FreakyMike
Vanhat kotimaiset tv-sarjat ja elokuvat
Olen katsellut välillä niitä ykköseltä päivällä tulevia mustavalkoelokuvia ja vaikka osa niistä onkin aivan kesäteatterimaisen ylinäyteltyä materiaalia, jota katsoessa tulee melkein jo myötähäpeä, niin joukosta löytyy välillä myös todellisia helmiäkin. Komisario Palmujen, Niskavuori saagan, Putkinotkon, Tuntemattoman sotilaan ja Pojat elokuvan kaltaiset klassikot etenkin.

Heppoisella juonella varustettuja sotilasfarsseja ja romanttisia hömppäleffoja tehtiin 30-50 luvuilla vähän liikaakin, mutta monet erikoisempiin ympäristöihin tai aikakausiin sijoittuneet elokuvat, missä oli panostettu kunnolla myös pukuihin ja lavasteihinkin ovat jääneet erityisen hyvin mieleen. Historiallisista seikkailuista esimerkiksi Rosvo-Roope ja Sadan miekan mies.

11.10.2014 17:53 #7 :: foxkeegan
Vanhat kotimaiset tv-sarjat ja elokuvat

FreakyMike kirjoitti: Historiallisista seikkailuista esimerkiksi Rosvo-Roope ja Sadan miekan mies.

Sadan miekan mies on muuuten tulossa joulukuun alussa DVD:lle. Tämä on kovassa odotuksessa! Rosvo-Roope on tosiaan kova leffa ja Tauno Palo hieno näyttelijä.

Seikkailuleffoista Sampo on vielä mainitsematta. Erinomainen sekin, varsinkin jos pitää Neuvostoliiton aikaisista satuelokuvista. DVD-julkaisun mukana tulee hieno vihkonen elokuvan taustoista.

FreakyMike kirjoitti: Myös jotkut niistä lapin maisemissa ja isoilla soramontuilla kuvatuista "lännenleffoista" olivat hauskan omaperäistä tavaraa moniin muihin sen ajan nopeasti tuotettuihin halpiksiin verrattuna. Tylsää katsella vaikka semmoista elokuvaa, missä ei liikuta paljon muualla kuin jonkun firman konttorissa ja parissa kahvilassa etc.

Spedeltä löytyy westernien lisäksi myös Noin 7 Veljestä, hyvää parodiaa vanhoista Robin Hood -filmeistä. Mielestäni Speden paras leffa, myös teknisesti (kuvaus, lavastus jne) erittäin viitseliäs. Ei siis liity Speedy Gonzalesiin kuin nimeltään.

Suomalaisia westernejä on vielä Villi Pohjola -trilogia, jonka viimeistä osaa Villin Pohjolan salattu laakso ei tunnut kukaan omistavan missään formaatissa. Kaksi ensimmäistä on julkaistu DVD:llä ja esitetty moneen kertaan televisiossakin.

80-luvulta tulee ensimmäisenä mieleen Päivi Hartzellin satuelokuvat Kuningas, jolla ei ollut sydäntä (1982) ja Lumikuningatar (1986). Ensinmainittu on muistaakseni "ihan kiva" ja katsomisen arvoinen, Lumikuningatar on sitten mielestäni kaikkien aikojen paras kotimainen. Aika taiteellista menoa, voi kyllä näyttää lapsille mutta sisältää myös ihan aikuisille tarkoitettua temaattista sisältöä. DVD-julkaisut tuli aikoja sitten, aika harvinaisia nykyään.

Matti Kassilan leffat Jäähyväiset presidentille (1987) ja Kaikki pelissä (1994) pitäisi saada jostain katsottavaksi. Teema näytti, valitettavasti DVD-julkaisuja ei ole näköpiirissä.

Siinä jotain suosituksia ja kiinnostavia. Suomessa on tehty paljon hyvää elokuvaa, niitä vaan pitää etsiä kaiken sotilasfarssien ja rillumarein seasta. Tosin pystyn kyllä katsomaan niitäkin, kiinnostavia vähintään ajankuvana ja välillä muutenkin. Tietty naiivius ja iloisuus niissä usein kiehtoo. Suomi-iskelmä toimii parhaimmillaan oikein hyvin.

11.10.2014 19:52 #8 :: Mustelmann
Vanhat kotimaiset tv-sarjat ja elokuvat
Jäähyväiset presidentille on kyllä erinomainen salamurhaajaleffa, jossa on myös sopivasti huumoria mukana. Ei muistu mieleen mitään vastaavaa, mitä olisi suomalaisissa elokuvissa nähty. Näin leffan telkkarista joskus kauan sitten ja katsoisin uudestaankin, mutta eipä tuota kovin usein tunnuta esitettävän. Leffaan liittyy kuulemma jotain tekijänoikeussotkuja, mikä kaiketi selittää asiaa.

11.10.2014 20:59 #9 :: FreakyMike
Vanhat kotimaiset tv-sarjat ja elokuvat
Sampo oli ainakin tosi näyttävä elokuva värikkäiden lavastuksiensa ja hurjien maskeerauksien takia, mutta eeppinen aihe menetti mielestäni myös vähän arvokkuuttaan elokuvan räikeän visuaalisen tyylin takia. Muuten kyllä oikein hieno fantasialeffa sen ajan mittapuulla.

Jos pitäisi tehdä listaa muistakin kuin mustavalkoelokuvista, niin 70-80 lukujen suomileffoista kannattaisi mainita myös Ulvova mylläri, Klaani – Tarina Sammakoitten suvusta, Jäniksen vuosi, Kuutamosonaatti, Akaton ja akallinen mies, Simpauttaja, The Last Border – viimeisellä rajalla, Siunattu hulluus, Katsastus, Talvisota ja Tulitikkuja lainaamassa.

Myös ne Kalle Päätalon kirjoihin perustuvat filmatisoinnit ovat jääneet mieleen ja tv-sarjoista ainakin Rauta-aika, Tankki täyteen, Kyllä isä osaa, Lentsu, Velipuolikuu, Sisko ja sen veli, Fakta homma, Reinikainen ja Älywapaa palokunta.
Muokannut 11.10.2014 22:40 FreakyMike

Valvojat: RaccoonRasimus