Avengers: Age of Ultron

Emelie loi aiheen: Avengers: Age of Ultron
04.05.2015 08:47 #1

Avengers: Age of Ultron

Ihan ok leffa. Ei voita ensimmäistä Avengers-leffaa, muttei jää paljoa jälkeen. Hyvin tasapainoitettu elokuva, 2,5h tuntui lyhyeltä ajalta.

Elokuvassa oli paljon hyvää juonellisesti. Useissa action-leffoissa melkein vakiona esiintyvä aikaa vastaan taistelu puuttui (ei ollut sekunttikelloa, jota vastaan taistella). Myös leffan keskivaiheilla ollut suvantovaihe oli paikallaan;

Oikeastaan ainoa ärsyttävä asia oli, että jälleen kerran Avengerit taistelivat jossain vaiheessa toisiaan vastaan eivätkä ryhmänä vihollista vastaan. Toisinto ensimmäisestä elokuvasta. Toivottavasti seuraaviin Avengers-elokuviin keksitään jotain muuta.

Elokuvien suurempi juonikaari eteni taas roimasti ja sitä todella toivoin.

Kenenkään näyttelijän suoritus ei noussut ylitse muiden, mutta eipä niitä heikkoja lenkkejäkään ollut.
James Spader Ultronin äänenä oli onnistunut valinta.

Joitain hassuja hyppäyksiä elokuvassa oli, mm.

Animointi oli aivan huippuluokkaa (ehkä nyt ekoja kohtauksia lukuunottamatta, jossa animointi iski liikaa silmille). Välillä, vaikka tiesi, että robotit ym olivat animoituja, sitä ei vaan nähnyt. Upeaa jälkeä!

Viimeksi muokattu: 19.05.2015 17:20 : Dyn. Syy: typo topicissa

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
14.05.2015 19:49 #2

Avengers - Age of Ultron

DC-fanina jokainen Marvel-leffa, jonka aikana en pitkästy nukahduksiin asti on positiivinen yllätys. Leffan alkaessa mietin, miksi annoinkaan ystävieni raahata minua lähtemään. Tunne haihtui varsin nopeasti. Paras ja viihdyttävin Marvel-leffa, jonka olen koskaan nähnyt.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

Dyn vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
18.05.2015 19:31 #3

Siirsin taas Mitä viimeksi -ketjusta uuden elokuvan kommenttaja omaan ketjuunsa -- syntyy näin paremmin keskustelua.

Itse en ehtinyt Ultron-miittiin, mutta kävin Iivarin kanssa katsomassa tämän hyvin pian ensi-iltaviikonlopun jälkeen. Kaikki Marvel-leffat katsoneena ja sarjakuviakin pikkutyttönä lukeneenä nämä elokuvat ovat tietysti pakko nähdä -tavaraa, joten eipä tuota nyt välttääkään voinut.

En voi sanoa oikein pettyneeni mutta en niinkään innostuneenikaan. Siinä missä Guardians of the Galaxy oli posiitivisella tavalla toimiva leffa, Ultron jäi... no, vähän tasapaksuksi. Hieno homma, että sankarit ovat nyt yhdessä ja yhteistyö toimii, mutta kaikin puolin leffa tuntui välinäytökseltä. Ei enää liene kyse siitä, saavatko sankarit konnat ruotuun (totta kai saavat) vaan miten iso konna seuraavaksi saadaan näyttämölle, ja Ultron ei nyt tuntunut kovin paljon isommalta konnalta. OK, menihän se nettiin. On muutamassa AI-leffassa tullut jo käytettyä sekin idea, hohhoijaa.

Karkkileffana menee, eli hienolta näyttää eikä isosta salista maksaminen harmita, kun ei sitä leffaa nyt voi näkemättäkään jättää.

HVM
Upseeri
HVM vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
18.05.2015 19:58 #4

Kyllä oli melkoinen pettymys ja nimenomaan Ultronin osalta; heikoin esitys tekoälynä ja yleensä konnana, Ultronilta tuntui puuttuvan kerta kaikkiaan oikeanlainen karisma. Muutoin elokuva oli samanlaista Marvel-huttua kuin muutkin.

Jos haluaa oikeaa toimintaa niin uusi Mad Max siihen, ja ok:ta parempana AI-leffana sitten Ex Machina...

Ja valitettavasti Gravityn jälkeen kaikki scanline-grafiikka näyttää feikille.

max
max vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
18.05.2015 20:26 #5

En erityisemmin syttynyt kaksi vuotta sitten nähdylle Age of Ultron sarjakuvalle ja tämä oli vielä tönkömpi Ultron-tulkinta, joten elokuvan juonellinen anti oli MÄISK PUM RATATA KLANGG KLONGGG. En ymmärrä miten kukaan jaksaa katsoa niin paljon toimintaa kuin näissä Marvel-leffoissa on. Minulla ainakin tulee kaikki aistit täyteen aina jossain 2/3 kohdalla leffaa. Tästäkin leffasta olisi voinut heivata kevyet 20 minuuttia toimintaa pois eikä mitään olisi jäänyt puuttumaaan, ja miljoonia olisi säästynyt. Samalla olisi saanut sen poisleikatun Lokinkin mukaan ja vaikka vähän oikeaa juonta. Ihan kiva oli katella taas Scarlett Johanssonia ja romantiikkaakin oli ja Hawkeye yllätti jne. mutta leffana loppujen lopuksi aika huono. Oli lipun hinnan veroinen enkä kanna Whedonille kaunaa, mutta tuskin kiinnostaa ikinä katsoa uudestaan. Civil Warin ryminäversiota odotellessa..

Viimeksi muokattu: 18.05.2015 20:27 : max.

Dyn vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
18.05.2015 20:34 #6

Minua häiritsi jonkin verran, että Scarlet Witchin ja Quicksilverin - hahmot, joiden näkemistä odotin - esitettiin saaneen voimansa joidenkin ihme kokeiden perusteella, sen sijaan että ensimmäiset mutantit olisivat päässeet näyttämölle. Lienee siis liikaa odottaa, että X-men koskaan yhdistyisi tähän Marvelin supersankarileffauniversumiin... :sad:

Emeilie kirjoitti: Avengers-ryhmän kokoonpanokin eli jonkin verran, joka on vain hyvä juttu, mutta Falcon ja War Machine ovat ihan liian samanlaisia hahmoja. Sotilaita, joille on annettu kone, joka tekee heistä erikoistyyppejä.

War Machinen olisi voinut jättää Iron Man -leffojen hupihahmoksi, niissä se vielä toimi. Sen sijaan Falconista tykkään aidosti, siivet ovat hienot ja näyttelijä sopii rooliinsa hyvin. Kiiltokuvapoika kapteeni Amerikan rinnalla Falcon on myös nimenomaan nykyajan sotilas, jolla on 2010-luvun tiedot, taidot ja osaaminen. Muilla ryhmän jäsenillähän ei varsinaista sotaisaa taustaa edes ole. Musta Leski ja Hawkeye ovat molemmat ensisijaisesti agentteja, eivät sotilaita. Ja Thor... nojoo.

punnort kirjoitti: Ihan kiva oli katella taas Scarlett Johanssonia ja romantiikkaakin oli ja Hawkeye yllätti jne.

Tykkäsin myös tästä muidenkin mainitsemasta välikohtauksesta, siinä saatiin rauhallinen suvantovaihe mäiskeen keskelle ja ihan kiinnostavaa dialogiakin aikaiseksi. Mitä romantiikkaan tulee...

Viimeksi muokattu: 18.05.2015 20:37 : Dyn.

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
18.05.2015 20:44 #7

Tästähän on jo vähän aikaa, kun tämän kävin katsastamassa, eli se kiihkein mielipide on kenties jo jäänyt unholaan, mutta tekisi kuitenkin jotain mieli tästä aivan mielenkiintoisesta elokuvasta sanoa.

Ultron oli minulle positiivinen yllätys. Odotin kenties jotain tyypillistä ragettavaa tapporobottia, mutta tällä tyypillä oli sielua - ehkä vähän liiaksikin. Eihän se Spaderin esitys ihan uskottavimmasta päästä ollut ja ehkä vähän liikaakiin huumoria oli hahmoon ängetty kykenemättä sovittamaan sitä yhteen painostavan tunnelman kanssa, joten loppujen lopuksi mitä hahmosta jää käteen on plusmiinus nolla.

Ensimmäinen Avengersin kaltainen komea tiivis toimintapaketti elektrisillä henkilöhahmoilla varustettuna tämä ei ollut, vaan pikemminkin harhautui ikävä kyllä sille Iron Man 3:sen surkuhupaiselle draama tv-sarjan laadun tasolle. Vähän erikoisia valintoja oli liikaakin ja ehkä kurjin niistä väenvängällä väännettu Hulkin ja Lesken välinen "soutaa, huopaa" suhde, joka oli ehkä koko elokuvasarjan surkeinta antia. Ensimmäisen elokuvan parin lainin jälkeen katsojien olisi pitänyt uskoa, että tässä on nyt kyseessä vuosisadan rakkaustarina. Hohhoijjaa, sanon minä.

Hyvääkin oli tosi rosolti leffassa, varsinkin elokuvateatteri-kokemuksena, mutta sisällöltään tekele jäi jokseenkin köyhäksi ja uudelleen katsomisarvoa tuskin edes dvd:n oston verran on.

Viimeksi muokattu: 18.05.2015 20:45 : Niksu.

Xerion
Xerion vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
18.05.2015 22:13 #8

Kaveri raahas tonne. Oli tylsää ja syvennyin pääasiassa tutkimaan berliininmunkin taikinan ilmakuplien kokoa. (pimeänäköni pystyy siihen) Kaveri tykkäs, mutta olin ite pettyny. Juoni oli ennalta-arvattava. 1/5.
Ei sillä, että tykkäisin mistään elokuvasta, mutta never again. Joku vois spoilerina laittaa, että miten se loppu, alko väsyttäääähh..

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

Viimeksi muokattu: 19.05.2015 20:37 : Xerion.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
19.05.2015 15:45 #9

Kuulemani palautteen perusteella taitaa jäädä mulla dvd-katsomiseksi ja käytän firman leffalipun Mad Maxiin. :huh:

max kirjoitti: En ymmärrä miten kukaan jaksaa katsoa niin paljon toimintaa kuin näissä Marvel-leffoissa on.

Mä en jaksakaan. Olenkin tainnut jo useamman vuoden ajan lisännyt jokaiseen Marvel-leffaan kommentin tyyliin "elokuva toimii niin kauan kunnes juonenkuljetus loppuu ja loppurymistely alkaa" tai "juonikohtaukset hyviä, toimintakohtaukset olisi saanut jättää pois".

Muuten, noista Black Widowin romansseista ja Marvelin miesvaltaisuudesta...

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Avengers: Age of Ultron
23.09.2015 06:04 #10

Tämä tuli viimeinkin katsottua. Pidin kyllä elokuvasta, mutta toimintaa oli aivan liikaa. Siinä oli monta kivaa pikku hetkeä, mutta olisihan se vähän parempikin voinut olla. Ultron oli minulle ehkä se legendaarisin Kostajien vastustaja ja jotenkin odotin että se olisi ollut vielä kierompi ja fiksumpi tapaus. Ne tusinarobotit olivat aivan liian helppoja vastuksia, ei mitään jännitystä.

Wandaa ja Elohopeaa oli kiva nähdä. Minäkin muuten ihmettelin kun mutantiutta ei mainittu, mutta ajattelin sen itse niin, että heidän voimiaan oli vain vahvistettu kokeissa ja alkusyy niille oli mutanttigeenit. Romanssi ei oikein mennyt läpi minullekaan... Marvel-fanina kuitenkin elokuvalle (8/10).

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Avengers: Age of Ultron
23.09.2015 10:29 #11

Rasimus kirjoitti: "elokuva toimii niin kauan kunnes juonenkuljetus loppuu ja loppurymistely alkaa" tai "juonikohtaukset hyviä, toimintakohtaukset olisi saanut jättää pois".

Ja nyt pitää perua nuo edelliset kommentit. Jostain syystä Ultron toimi parhaiten silloin kun jättivät juonikohtaukset pois ja keskittyivät puuduttavaan toimintaan. Ei näistä hahmoista enää uutta pystytä puristamaan etenkin kun niitä on yhdessä leffassa enemmän kuin pystyy yhden käden sormin laskemaan.

En siis pitänyt. Tai sitten en ollut vain sopivassa mielentilassa, kun leffa tuli katsottua yömyöhällä yhtälailla pannuun ottaneen Into the Woods -leffan jälkeen (en pidä musikaaleista, kyllä se vain on uskottava - ilman lauleskeluita olisi ollut ihan hyvä).

Tarkemmin Ultronista on sanottava, että koko Ultronin kehityskaari pahikseksi tapahtui ihan liian nopeasti ja hutaisemalla. Ultron jäi siis yksiulotteiseksi hahmoksi, vaikka sen olemassaolon muutama ensimmäinen minuutti olisi sietänyt venyttää puoleksi tunniksi tai peräti kokonaiseksi tunniksi ja siitä kehittää uskottava pohja pahikselle.

Voiko tämä olla oireilua siitä, että Marvel-mopo alkaa käsistä? Että pitäisi taas palata pienimuotoisempiin sooloelokuviin? 2000-luvun The Punisher on sentään vieläkin mun suosikki-Marvel-leffoja juuri halvan 80-lukulookin takia. Ja kaksi ekaa Kapteeni Amerikka -leffaa pärjäsivät juuri samankaltaisella retroilulla, vaikka suuren budjetin tauti alkoikin jo kakkososassa näkyä. Saas nähdä mitä kolmanesta Kapteeni Amerikasta tulee, kun sekin on nyt niin kova nimi että rahaa lykätään sisään mielettömästi ja halutaan tehdä kulut kattava blockbusteri...

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 23.09.2015 10:34 : Rasimus.

Valvojat: RaccoonRasimus
Eija, Jussi, LordStenhammar, Darkki, Kuurankukka