Jurassic World

Q_Black
Q_Black loi aiheen: Jurassic World
19.06.2015 00:07 #1

Tuli katsastettua Jurassic World

Elokuva oli visuaalisesti todella upea ja dinosaurukset oli hienosti luotuja. Pidin todella paljon jo aiemmista Jurassic Park - elokuvista eikä tämä mielestäni jäänyt yhtään huonommaksi niiden kanssa.

Vaikka elokuva kesti kaksi tuntia niin hiukan hitaan alun jälkeen tapahtumat lähtevät todella rullaamaan ja ennen kuin huomaakaan, elokuvan lopputekstit pyörivät. Jännittäviä tapahtumia on elokuva pullollaan ja on sinne sekaan mahdutettu vähän huumoriakin. Ja usko tai älä, ensimmäistä kertaa minun kävi sääliksi raptoreita!

Todella hieno elokuva, suosittelen katsomaan mikäli yhtään kiinnostaa. Itse kävin tämän katsomassa normaaliversiona, olisikohan miten näyttävä 3D:nä?

I will TAKE what is MINE with FIRE & BLOOD
- Daenerys, GoT

Dyn vastasi aiheeseen: Jurassic World
19.06.2015 00:34 #2

Tätäkin varmaan on useampi menossa katsomaan, joten jaoin uuden ketjun.

Minusta on kiinnostavaa, että vaikka kyseessä tavallaan on remake, vanhojen leffojen tarinat pyörivät silti mukana kuvioissa. Joten kyllä, tää on mullakin katsastuslistalla, jahka olen taas Suomessa.

Tapsa
Tapsa vastasi aiheeseen: Jurassic World
21.06.2015 15:36 #3

Jurassic World oli viihdyttävämpi elokuva kuin sillä olisi ollut mitään oikeutta olla. On vain jotain tajuttoman kuumottavaa katsoa miten ihmiset hengenhädässä juoksevat pakoon jotain kammottavaa superhirviötä. Se herättää alkukantaisen pakokauhun itsessäkin. Oikeastaan Jurassic World oli pelottavimpia elokuvia mitä olen vähän aikaan nähnyt, ja tämä tulee kauhuelokuvien ystävältä.

Elokuvan peruskonsepti - että aiempien elokuvien suunniteltu puisto on jo avattu ja ollut toiminnassa niin kauan, että dinosaurukset ovat menettämässä viehätyksensä - oli hauska kikka ja oikeutti tämän jatko-osan olemassaolon. Se teki mahdolliseksi metatason keskustelun aiempien dinoleffojen kanssa.

Lopussa nokkeluudet ja tiukka jännitys kyllä jäivät vähän sivuun yliampuvan toiminnan tieltä. Voin antaa tämän anteeksi, leffa antaa 13-vuotiaalle yleisölle juuri sitä mitä nämä kaipaavat.

Chris Prattin pisteet muuten ovat kovassa nousussa. Jätkä on varsinainen uros.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Jurassic World
23.06.2015 21:15 #4

Pakkohan tämä oli käydä katsastamassa, kun heti ensimmäiset traileirit alkoivat lupaamaan niin älytöntä menoa... :tongue:

- Vuosien jälkeen olin itseasissa kiinnostunut koko Jurassic elokuvista, ykkönenhän tietty oli aikoinaan aivan huippu (kateellisena kuuntelin kavereita, jotka kävivät sen teatterissa katsomassa, kun itse jouduin odottamaan leffan vhs-julkaisua. (-kyllä, luitte oikein) - mutta rehellisyyden nimissä minä olin varmasti ainoita ketkä lukivat Chrichtonin molemmat kirjat (usein) niistä piireistä...
Kirjat luettuani tuijotin varsinkin leffan toista ja kolmatta jatko-osaa monttu auki ja mietin, että mitä oikein tapahtui...

Mutta koska Chrichtonin (may he rest in peace) kirjoilla ei ymmärtääkeni ole mitään tekemistä tämän viimeisimmän osan kanssa, pystyin suhtautumaan siihen paljon avoimemmin kuin edeltäjiinsä ja pystyin nauttimaan sen viihdyttävyydestä ja kokemaan jopa pari nostalgista hetkeä muistojen parissa...

Näyttelijöistä Chris Pratt ansaitsee ehdottomasti isot peukut; toivon todellakin näkeväni häntä tulevaisuudessa enemmän isoissa rooleissa (Ja jos vain mahdollista, ilman paitaa kiitos!!!)

Yleisarvona Jurassic Worldille asteikolla 1-5 ehkä 3,5, 4-. Leffa oli muuten aivan viihdyttävä, mutta siinä oli aivan liian paljon taas tätä ihmissuhdedraamaa, kun paljon mielenkiintoisempaa olisi seurata mitä esihistorialliset pikku kullanmurut puuhailevat ajallaan... Säpsähdyksiä oli riittävästi, joskin pari kertaa säikähdin enemmän viereisessä tuolissa pompahtelevaa isäntääni kuin pensaikoista pompannutta raptoria... :lol:

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Jurassic World
21.07.2015 11:20 #5

Jurassic World käytiin katsomassa eilen. Oli yllättävän hyvä dinosauruselokuva. Mistä asti noissa on ollut juoni? Tietenkin pätkä sisälsi useita "öh..." -juttuja, mutta suurin osa oli todella viihdyttävää kamaa. Varsinkin kun jätti turhan logiika elokuvasalin ulkopuolelle. Ajattelin, että olen matkalla katsomaan hienoa 3D:ta, mutta nautinkin elokuvasta yllättävän paljon.

Ars Longa Vita Brevis

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Jurassic World
25.07.2015 19:23 #6

Minä sen sijaan odotin, että elokuva olisi ollut parempikin, kuin miksi se osottautui. Niin monet ovat olleet tästä innoissaan, ja tiedänpä eräänkin, joka on käynyt katsomassa leffan useampaan otteeseen.

Alkuasetelma oli kieltämättä hyvä, ja voisin kuvitella ihmisten todella kyllästyvänkin dinoihin jossain vaiheessa mikäli niitä pääsisi noin teemapuistoon katselemaan. Toisaalta se superdino, jonka ne olivat sinne uudeksi vetonaulaksi luoneet, oli minusta vähän lame. Huomattavasti sykähdyttävämpi oli esim. se vedessä uiva iso peto, mikä ikinä onkaan nimeltään. Teemapuisto oli joka tapauksessa ihan hieno ja sellainen, kuin voisin kuvitellakin.

Tiesin jo leffaan mennessä, että on turha odottaa mitään hirveään omaperäistä juonenrakentelua. Olisin kuitenkin toivonut, että elokuvan hahmot olisivat olleet vähemmän stereotyyppisiä. Erityisesti pääpariskunta on kyllä niin nähty. Hollywood-tuotantoja tuntuu vaivaavan äärimmäinen mukavuudenhaluisuus ja pelko katsojien suuttumisesta, jos tarina ei menekään, kuten on totuttu.

Esimerkiksi

Lisäksi, vähemmän on usein enemmän. Nautin kyllä hienosta visuaalisesta toteutuksesta ja dinosauruksista. Väkivalta ja toimintakohtaukset vaan tuntuisivat vaikuttavimmilta, jos niitä käytettäisiin harkitummin. Parempaankin siis olisi pystytty, kun on kaikki hienot tekniset edellytyksetkin.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

max
max vastasi aiheeseen: Jurassic World
25.07.2015 19:51 #7

Leffa jossa oltaisiin seurattu alun lupaamaa juonta eli veljesten retkeä puistoon, ja siellä olisi voinut sattua pienimuotoisempia sattumuksia, olisi ollut 5000 kertaa parempi kun taas yksi ryminä. Tuntuu että nykyleffoista suurin osa kannattaa katsoa dvdllä jolloin voi katsoa vain jotain substanssia sisältävät osat eli yleensä ensimmäinen puoli tuntia viiva tunti ja sitten skippaus loppuun. Ryminäohjaajista lähinnä Nolan tuntuu nykyisin osaavan rytmittää oikein, niin että loppukolmanneksella on muutakin kuin h*tisti räjähdyksiä.

Viimeksi muokattu: 25.07.2015 19:52 : max.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Jurassic World
26.07.2015 00:24 #8

Aion olla tylsäke. Yleensä pystyn nauttimaan leffoista joita ei tarvitse ottaa niin vakavasti, ja tiedän että dinot ovat mutantteja jne, mutta minua on alkanut enenevässä määrin häiritsemään miten dinosaurukset esitetään päin prinkkalaa, jotta niistä saataisiin "pelottavampia" ja hirviömäisempiä. :sad: En vain pääse siitä yli, varsinkin kun nämä leffat suosionsa takia vaikuttavat paljon siihen mitä ihmiset näistä eläimistä tietävät, ja koska aikoinani intoilin ensimmäisestä Jurassic Parkista juuri sen takia että se päivitti median dinot (silloiseen) nykyaikaan, vaikka siinä oli myös virheitä.

Olen tylsäke. :sad:

max
max vastasi aiheeseen: Jurassic World
26.07.2015 18:25 #9

Täytyy sanoa että jos dinot kuvattaisiin höyhenpukuisina kävelevinä linnunsukulaisina, niin seuraavan 5-vuotiaiden polven dinoinnostus olisi siinä ja dinotutkijoiden määrä romahtaisi Jurassic Parkia edeltävälle kuriositeettitasolle, ja niinpä se olisi itseasiassa huono juttu dinosaurusfaneille.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Jurassic World
26.07.2015 19:21 #10

max kirjoitti: Jurassic Worldissa kumminkin juuri käsitellään tuota kuinka puiston dinot on jotkut enemmän jotkut vähemmän epäaitoja geenimanipulaatioita, jotta ihmiset jaksaisivat katsoa niitä. Ennalta-arvattavasti tosin, mutta 'käsitellään' silti.

Joo se on sentään hyvä, mutta enempi tuossa on varmasti ollut kyse visuaalisista asioista noin ylipäätään. Tämän leffan kanssahan olisi ollut mahdollisuus aloittaa ns. puhtaalta pöydältä.

Eniten pännii että kaikki elokuvat seuraavat samaa rataa, jopa Pixarin dinosaurusleffa on täynnä kumileluja ja he nyt ainakin olisivat voineet rikkoa rajoja ja saada silti yleisöä.

Enpä tiedä, eikös se totuus kuitenkin iske kasvoille enemmin tai myöhemmin, vaikka laadukkaammista dokumenteista tai dinosauruskirjoista, joten oikea tieto ei liene uhka uusille paleontologin aluille... Paljon siistimpää oli tajuta että linnut ovat dinosauruksia, niiden arvo nousi heti nuoremman minäni silmissä. Nyt kun asia on varmempi kuin silloin on edelleen siistiä ajatella että eivät ne kaikki kuolleetkaan pois.

Veikkaisin että kyseessä on enempi tottumiskysymys. Kun dinoja on totuttu ajattelemaan tietynlaisina niin on vaikea hyväksyä höyheniä. Eihän kukaan osaisi ajatella että kaljuksi ajeltu tiikeri olisi jotenkin enemmän pelottava tai vähemmän nolo, paitsi jos tiikereitä ei olisi enää ja ne olisi rutattu yleisön tietoisuuteen kaljuina ja kiiluvasilmäisinä hirviöinä.

Viimeksi muokattu: 26.07.2015 19:31 : kyty.

Valvojat: RaccoonRasimus
Pisania, Jaragil, LordStenhammar, kiratia