007 Spectre

• Niksu hahmo Kirjoittaja
  • Niksu
05.11.2015 22:12 #1 : Niksu
007 Spectre kirjoittanut Niksu
Kävin katsomassa uuden James Bondin. Ei vetänyt vertoja Casino Royalelle - mutta pidin silti tästäkin osasta erittäin paljon. Spectressä oli tunnelmaa, actionia ja kauniita naisia. Casino Royaleen verrattuna pidin Spectren maltillisuudesta viimeisen kategorian suhteen. Muutenkin elokuvassa oli runsaasti tyyliä. Olin etukäteen innoissani kuultuani, että Christopher Waltz on elokuvan antagonisti, ja vaikka hänen roolihahmonsa olikin kirjoitettu ihan hyvin, jäin kaipaamaan jonkinlaista särmää. Ei vetänyt vertoja Javier Bardemin Silvalle. C:n kohtalo oli hieman tympäisevä - hän olisi saanut jäädä M:n vastustajaksi tuleviinkin elokuviin, vaikka hänen "Yhdeksän Silmää" hankkeensa olisikin vesittynyt. Aivan lopusta vielä muutama sananen - pidin Jamesin valinnasta mitä Waltzin hahmoon tulee, mutta muuten loppu oli jotenkin... epäbondmainen. Jotenkin Jamesin ja uuden Bond-tytön välinen suhde ei tuntunut kovin uskottavalta.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Skie

22.11.2015 01:58 #2 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa 007 Spectre
Jaoin tästä uuden aiheen, kun kävin itsekin katsomassa uusimman Bondin, ja varmaan monella muullakin on listalla. Tai jos ei vielä ole, mutta olet yhtään syttynyt uusimmille Bond-leffoille, kannattaa käydä katsomassa! Vähän pelkäsin, mitä Skyfallin jälkeen saadaan aikaiseksi, mutta melko turhaan: minusta tämä jatkoi hienosti samalla, synkällä mutta samalla toiminnallisella linjalla. Ihan Skyfallin dramaattisuuteen ei päästy, ja mukana oli enemmän huumoria, mutta ehkä se olikin tarvittava piristys Skyfallin synkistelyjen jälkeen (mutta silti mä tykkäsin siitä enemmän, ei voi mitään).

Elokuvan katsomista hiukan häiritsi se, että paljon viitattiin neljästä uusimmasta Bondista selkeästi heikoimpaan eli Quantum of Solaceen. En muista siitä paljon mitään! Tämän uudelleen tsekkaaminen ennen Spectreä olisi ollut asiallinen veto, mutta kun ei tullut tajuttua etukäteen niin eihän sille mitään voi.

Olin myös odottanut, että Spectre esitettäisiin vielä mahtavampana ja voimallisempana rikollisjärjestönä: nyt huomio kiinnittyi lähinnä sen johtajaan ja muutamaan yksittäiseen jäseneen. Trailerissa edukseen näyttäytynyt kokoontuminen vaikutti valkokankaalla lähinnä suuryrityksen johtoryhmän budjettimiitiltä. Mitä tapahtuu Spectrelle tämän jälkeen? Tuskin se mihinkään hajoaa, joten sen kanssa kilvoittelu varmaan jää Bondin tehtäväksi myös tulevaisuudessa. Harmi, että Daniel Craigin sopimus ilmeisesti päättyy viidennen elokuvan jälkeen. Hän on edustanut hyvin näitä Bond-leffojen uusimpia, synkempiä sävyjä, joiden ansiosta meikäläinenkin jaksaa teatteriin raahautua kerta toisensa jälkeen.

Paljon hyvääkin leffassa oli. Dr Swanin puvustus ja poseeraukset, joissa täysin vaatetettukin lekuri näytti seksikkäämältä kuin moni aiempi Bond-tyttö ilman rihman kiertämää (se valkoinen housupuku, ah ja oh). Toiminta ei missään kohtaa käynyt ylipitkäksi, vaikka sitä olikin paljon, ja leffa itsessään oli pitkänpuoleinen. Moneypenny ja nörtti-Q ovat myös hyvin tehtyjä hahmoja, joita voisi toivoa näkevänsä enemmänkin. Maisemat Mexico Cityssä, Roomassa ja Lontoossa olivat huikasevia, ja ne Alpit, ne Alpit! Kaukana ovat ne ajat, jolloin Pierce Brosnan kohelsi sinitaustaa vasten läpi koko leffan. Kyllä näitä uuden aikakauden Bondeja katselee niin mielikseen jo ihan visuaalisen ilmeen puolesta.

• max hahmo
  • max
22.11.2015 08:03 #3 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa 007 Spectre
Modernin toimintaelokuvan perusongelma: Siinä vaiheessa kun leffa voisi jo loppua, yritetään iskeä vielä yksi vaihde silmään ja tulee uusi ryminäkohtaus, joka ei edes vedä vertoja sille edelliselle.. tuloksena alkaa toivoa leffan loppumista. Muutenkin vähän liikaa perustoimintaa, aina ei erottanut katsooko Bondia vai mitä tahansa muuta toimintaleffaa.... Alkukohtaus oli kyllä 5/5, siitä loivaa alamäkeä koko loppuleffan. Edellisiin leffoihin viittaamisessa päästiin kyllä melkein marvelmaisiin sfääreihin, ei se kyllä iham hirveästi katsomiselämystä syventänyt, mutta ok. Housupuvuista en tiedä mitään, mutta hyvä Bond-tyttö oli minustakin.

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
22.02.2016 00:36 #4 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa 007 Spectre
Ei tämä ollut hassumpi Bond-leffa, muttei huippuakaan. Siinä missä Casino Royale ja Quantum of Solace olivat jossain määrin realistisia agenttielokuvia ja Skyfall enemmänkin maagista realismia superpahiksineen, Spectren voisi jo sanoa sijoittuvan jonkinlaiseen 007-universumiin, jossa kaikki tapahtumat pyörivät James Bondin henkilön ympärillä. Vaikutelmaa tukevat myös viittaukset aiempiin Bond-elokuviin.

Huumori oli toimivaa, näyttelijät hyviä ja avauskohtaus mainio. Elokuva ei silti ollut avausta lukuunottamatta visuaalisesti erityisen vaikuttava, toisin kuin Skyfall. Bond ei myöskään tuntunut samalla tavalla aloitteelliselta toimijalta ja tiedusteluagentilta kuin kolmessa aiemmassa Craigin Bondissa vaan tuntui (taas avauskohtaus poislukien) ajautuvan juonenkäänteestä toiseen vanhojen Bondien ja lukemattomien muiden elokuvien tavoin. Arvostin kannanottoa massavalvontaa vastaan, mutta C:n hahmo oli vähän liian alleviivatusti paha ja asiaa olisi voinut käsitellä monisyisemminkin.

Loppuratkaisun huomioiden on mielenkiintoista nähdä, miten 007:n seikkailut jatkuvat. Craigin sopimus muistaakseni jatkuu vielä yhden elokuvan verran, mutta ohjaaja Mendesin ei, joten seuraava elokuva voi olla taas jotain ihan muuta.

• Iivari hahmo
  • Iivari
22.02.2016 01:38 #5 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa 007 Spectre
Joo, Craigilla on sopimus vielä yhdestä elokuvasta, mutta Spectren kuvausten aikana ja taas nyt viime kuussa Craig on antanut ymmärtää, että, hän ennemmin irtisanoo sen sopimuksen kuin tekee vielä yhden Bondin. Niin että saa nähdä.

Henkilökohtaisesti toivoisin kyllä vielä yhtä Daniel Craig -Bondia, jossa vedettäisiin lisää langanpätkiä yhteen.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

22.02.2016 02:11 #6 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa 007 Spectre
Mä olen tykännyt ihan hirveästi Daniel Craigin Bond-suorituksesta ja muutenkin uusien leffojen tyylistä. Harmi, jos Craig on nyt saanut tarpeekseen.

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
06.03.2016 12:30 #7 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa 007 Spectre
Meh...

Samaa tasoa kuin Quantum of Solace: Rutiininomaista ammattitaitoa, mutta ei mitään ikimuistettavaa tyyliin Casino Royale ja Skyfall, joissa molemmissa oli nerokas koukku Bondin personaallisuudesta, psykologiasta tms. Nyt ainoa juonikoukkukin oli vähän kaukaa haettu "kauan kadoksissa ollut velipuoli" -klishe joka ei ollut edes elimellisesti tärkeä tarinalle, kuten Bondin naiivius työtään kohtaan Casinossa ja alkoholisoitunut kehäraakkius Skyfallissa.

Olisin ihan hyvin voinut elää ilman tätä leffaa.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

• Glaurung hahmo
  • Glaurung
06.03.2016 13:17 #8 : Glaurung
Vastaus käyttäjältä Glaurung aiheessa 007 Spectre
Itse olen pitänyt näistä uusista Bond elokuvista enemmän kuin vanhoissa, joissa elokuvan alku osa aina toistaa samaa kaavaa. Myös elokuvien tuonti nyky päivään ja reaalisuuden lisääntyminen on vaan plussaa. Spectre oli ihan hyvä. Ei kuitenkaan mahtava niin kuin Skyfall ja Casino Royal. Pidin elokuvan viittauksista aikaisempiin Craigin Bond -elokuviin.

Valvojat: RaccoonRasimus
Jarppade