• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 2 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 109 päivää sitten)

Matkijanärhi

• Niksu hahmo Kirjoittaja
  • Niksu
19.11.2015 22:03 #1 : Niksu
Matkijanärhi kirjoittanut Niksu
Kävin katsomassa uusimman Matkijanärhen. Pienellä käsikirjoituksen viilauksella se olisi voinut olla varsin hyvä elokuva, mutta näinkin se oli edeltäjäänsä huomattavasti parempi. Olen tyytyväinen, että kävin katsomassa sen, sillä elokuvasarjana Nälkäpelit eivät ole kurjimmasta päästä. Mielestäni hauskaa lopussa oli se, että pelin aito voittaja tuntui olevan taustalla hykertelevä Plutarch. Bravo.

• Q_Black hahmo
  • Q_Black
20.11.2015 14:24 - 20.11.2015 14:25 #2 : Q_Black
Vastaus käyttäjältä Q_Black aiheessa Matkijanärhi
Matkijanärhi 2

Matkijanärhi 2 päättää suureen suosioon kohonneen Nälkäpeli-trilogian leffa-sarjan neljännellä osalla. Peeta on pelastettu, mutta hän ei ole entisensä ja Katniss kokee välillä ylivoimaiseksi kaiken kokemansa. Siitä huolimatta hän vannoo kostoa presidentti Snowlle ja päättää muuttaa historian kirjoja pysyvästi yhdessä uskollisten ystäviensä kanssa. Kaiken lisäksi kapinallisten on saatava puolelleen vielä viimeiset vyöhykkeet pahuuden kukistamiseksi.

Kirjoista oma suosikkini oli ehdottomasti toinen osa. Kolmas kirja oli minusta tylsin, mutta siinä tapahtui samalla eniten tunteita herättäviä asioita Katnissin elämässä ja hänen ympärillään oleville ihmisille. Minusta oli oikeastaan aika hyvä asia, että viimeinen kirja pilkottiin kahteen osaan, siitäkin huolimatta, että kahdessa viimeisessä elokuvassa oli vähän sellaisia tylsiä ja turhiakin juttuja. Jos taas viimeisestä kirjasta olisi tehnyt yhden elokuvan, se olisi jäänyt todella vajaaksi ja monia hyviä juttuja olisi jäänyt näkemättä.

Päätösosa kestää melkein kaksi ja puoli tuntia, mutta aika meni suhteellisen nopsaan alusta loppuun. Elokuvasta huokui sodan, surun ja epätoivon tuntu. Katniss on uhrannut paljon ja vielä paljon on edessä. Mahtavaa huomata, että elokuvat ovat niin uskollisia kirjoille. Fanit varmasti kiittelevät tästä!

Elokuviin ei olisi kyllä voinut parempia roolituksia hakea. Hetkessä maailmanmaineeseen noussut trilogia ei pettänyt valkokankaallakaan. Siitä suuri kiitos näyttelijöille, käsikirjoittajille, ohjaajille ja muille elokuvien parissa työskenneille ihmisille.

Pidin päätösosassa erityisesti Katnissin ja kumppaneiden seikkailusta romuttuneessa Capitolissa, varoen Snown jättämiä ansoja. Katnissin ja Primin suureen loppukohtaukseen olisin kaivannut hiukan jotakin lisää. Kirjoissa niin tunteellisesti kuvattu kohtaus oli elokuvassa liian nopeasti ohi eikä herättännyt ainakaan minussa juuri sen takia mitään sen erikoisempia tuntoja. Kaikenkaikkiaan elokuva oli kuitenkin todella hyvä, vauhdikas ja tunteita herättävä!

I will TAKE what is MINE with FIRE & BLOOD
- Daenerys, GoT
Viimeksi muokattu: 20.11.2015 14:25 Q_Black.

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
23.11.2015 23:49 #3 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Matkijanärhi

Q_Black kirjoitti: Kolmas kirja oli minusta tylsin, mutta siinä tapahtui samalla eniten tunteita herättäviä asioita Katnissin elämässä ja hänen ympärillään oleville ihmisille. Minusta oli oikeastaan aika hyvä asia, että viimeinen kirja pilkottiin kahteen osaan, siitäkin huolimatta, että kahdessa viimeisessä elokuvassa oli vähän sellaisia tylsiä ja turhiakin juttuja. Jos taas viimeisestä kirjasta olisi tehnyt yhden elokuvan, se olisi jäänyt todella vajaaksi ja monia hyviä juttuja olisi jäänyt näkemättä.

Minusta kolmas kirja oli paras ja siitä olisi saanut todella hyvän sotajännärin jos sen tapahtumat olisi kuvattu tiiviisti ja johdonmukaisesti, keskittyen siihen mikä on tärkeää ja jättäen pois turhia osuuksia, mutta nyt koko franchise kärsii siitä että loppuhuipennus on jaettu kahtia ja saimme kaksi kertaa puolikkaan elokuvan sen sijasta että olisi tullut yksi hyvä. Tuntui kuin olisi katsonut TV-sarjan viimeisen jakson kun edellinen jakso näytettiin telkkarista vuosi sitten.

Kiitokset presidentti Snow'n ja Plutarchin ammattimaisille ja toimiville roolisuorituksille, kumpiakin oli tässä leffassa harmittavan vähän ja tykkäsin enemmän Matkijanärhi ykkösestä osittain koska siinä heitä nähtiin enemmän. Tässä elokuvassa oli kyllä hyvää pelottava tunnelikohtaus taskulamppujen valossa.

• Q_Black hahmo
  • Q_Black
22.12.2015 14:28 #4 : Q_Black
Vastaus käyttäjältä Q_Black aiheessa Matkijanärhi

Tapsa kirjoitti: Koita nyt päättää oliko viimeinen kirja tylsä ja sen johdosta kaksi viimeistä elokuvaa sisälsivät tylsiä ja turhia juttuja, vai oliko kirjassa paljon materiaalia jota ei olisi voinut pudottaa pois ja siksi oli hyvä että tehtiin kaksi leffaa yhden sijasta ja pääsit näkemään ne kaikki jutut jotka halusitkin.

Mie en nyt oikein tajunnut, että mitä vaikeeta ja monimutkasta tossa mun kommentissa oli mut noh... miehet :D

I will TAKE what is MINE with FIRE & BLOOD
- Daenerys, GoT

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
22.12.2015 16:41 - 22.12.2015 17:45 #5 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Matkijanärhi

Musta vaikutti siltä, että halusi sanoa molemmat asiat. Eli tylsää oli, mutta elokuviin pitää aina ja poikkeuksetta tunkea ne tylsätkin osat koska mitään ei saa tiivistää ja jättää pois, sillä leffan ammattitaitoinen tuotantoporras ei välttämättä osaisi tehdä tiivistystä ja karsintaa saadakseen aikaiseksi sujuvamman kerronnan ja koherentimman juonen. :tongue:

Itse en tuollaista ajattelua kannata. Se on oikea vitsaus tämän päivän elokuvissa. Mutta kun yleisö haluaa viettää koko elämänsä tuijottamassa päättymätöntä joka suuntaan polveilevaa tarinaa :roll: Tämä siis yleisenä kommenttina nykyisestä sarjaelokuvabuumista. En ole Matkijanärhen kakkososaa vielä nähnyt, enkä kirjoja lukenut.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 22.12.2015 17:45 Rasimus.

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Virpi Larmila