X-Files - Salaiset Kansiot

HourglassEyes loi aiheen: X-Files - Salaiset Kansiot
03.02.2016 10:03 #1

Kauhunsekaisella innostuksella odotin uuden kauden alkua. Mitä jos se on olisi ihan kauhea ja tuhoaisi kaikki hyvät muistot tuosta aikanaan niin mahtavasta sarjasta, jota oli pakko katsoa silloinkin kun pelotti niin, että sukat pyöri jaloissa...?

Eilisiltaisen jakson jälkeen ollaan puolessavälissä uutta minikautta.
Itse olen tykännyt kovasti, Chris Carter on tuonut sarjan hyvin ajallisesti eteenpäin. Eilisiltainen jakso, kaikessa yliampuvassa hilpeydessään, toi hyvin esille Mulderin turhautumisen ja uskonkriisin, koska heidän poissaolovuosinaan monet entiset mysteerit on pystytty todistamaan huijauksiksi tai kumottu tieteellisin keinoin.
Oli hupaisaa katsottavaa miten täysin päätön tarina lopulta onnistuu palauttamaan Mulderin uskon yliluonnolliseen Scullyn seuratessa jokseenkin huvittuneen oloisena Mulderin kriisiä, vaikka myöntääkin kaivanneensa tapausten tutkintaa.

Mitä tuntemuksia muilla, onko uuden tyylinen X-Files ollut enemmän pettymys vai mieleinen kokemus?

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: X-Files - Salaiset Kansiot
07.02.2016 17:42 #2

Minulla ensimmäinen ja toinen jakso ( tai oikeastaan ensimmäinen ja viides ) tökki aivan kauheasti. Ne olivat perinteistä X-filesiä juuri niissä asioissa, mitkä tekivät sarjasta kehnon (salaliittoilu, ryppyotsaisuus, hidas eteneminen, ei-kerrota-mitään-vihjailu). Onneksi kolmas (eli toinen) jakso oli sitä, mikä oli parasta X-filesissä: itsenäinen tarina, kieli poskessa, itsetietoisella huumorilla, satiirilla ja parodialla. Tuollaisia ne parhaimmat jaksot olivat silloin ennen vanhaankin (plus pari vakavissaan tehtyä, kuten erinomainen sienihallusinaatiojakso vanhassa sarjassa).

Se, että pidetään sarja hillityssä kuuden jakson kaudessa, tuntui jo alun alkaenkin loistavalta idealta, vaikka vähän pelottikin kuolleen hevosen piiskamis -ilmiö. Se meinaan sanoo sitä, että nyt yritetään panostaa laatua joka jaksoon. Ehkä loputkin ovat hyvää tavaraa ilman täytteitä, joita tulee täysimittaisissa sarjoissa väistämättä vastaan.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 07.02.2016 17:42 : Rasimus.

16.05.2016 23:07 #3

Kakkoskausi näyttäisi olevan tuloillaa, ainakin epicstream.com/news/Fox-Confirms-New-Season-of-The-X-Files uutisen mukaan. Hyvä näin, itse tykkäsin uudesta X-Filesista ihan kohtullisesti ja kauden päätös jäi hieman kaivelemaan, kun ei ollut mitään varmuutta jatkuvuudesta... Voisikohan Chris Carter olla vähän ystävällisempi toisella kaudella ja kirjoittaa päätösjaksta sellaisen, jossa kaikki asiat eivät jäisi aivan niin auki kuin ne juuri nyt ovat?

19.05.2016 14:35 #4

Katsoin uuden kauden talvella Foxilta. Olin nuoruudessa suuri Salaiset kansiot -fani (sarjan taso heikkeni loppua kohti valtavasti), ja uudet jaksot onnistuivat tavoittamaan oikean tunnelman. Edellisessä viestissä linkitetty uutinen jatkosta on hieno juttu. En sitten tiedä, miten paljon tykkääminen minulla pohjautui puhtaasti nostalgiaan... Kuudessa jaksossa taso vaihteili kuitenkin paljon, ja olisihan meno voinut olla laadultaan tasaisempaa.

Pidin eniten ensimmäisestä ja kuudennesta jaksosta. Ne edustivat juuri sitä, mikä oli parasta X-Filesissa: ufosalaliittoa käsittevä suuri tarina. Näitä oli tapana kutsua mytologiajaksoiksi. Toivon, että koko kausi olisi ollut vastaavaa jatkuvaa juonta. Mutta ymmärrän hyvin, että monster of the week -jaksot ovat tärkeä osa Salaisia kansioita, eikä uutta kautta voitu tehdä ilman niitä. Toinen ja neljäs jakso olivatkin onnistuneita tämän tyylilajin edustajia. Eikä niitä voi edes sanoa puhtaiksi viikon hirviöiksi, koska mukana oli jatkuvuutta esim. William-lapsesta puhuttaessa.

Mutta sitä en ymmärtänyt, oliko huumorijaksoja pakko ottaa kaksi mukaan, kun episodeja oli vain kuusi kappaletta. Varsinkin viides jakso oli todella väsynyttä menoa ja kauden heikoin. En monien kehumasta kolmosjaksostakaan jaksanut suuresti innostua. En ole koskaan ollut huumorijaksojen ystävä, vaikka alkuperäisestä sarjasta löytyykin joitakin onnistuneita. Kolmonen oli kuitenkin OK-tasoa, eli uudella kaudella oli minusta vain yksi huono jakso.

21.04.2017 15:53 #5

Salaisten kansioiden 11. kausi vahvistettiin eilen. Tämä on edeltäjäänsä pidempi, kymmenjaksoinen. Gillian Anderson ja David Duchovny jatkavat luonnollisesti pääosissa, ja Chris Carter on mukana tekijäpuolella. Uuden kauden esittämisajasta sanotaan:

will air on Fox’s schedule either later this year or early next

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: NoctilucA

08.12.2017 00:50 #6

Suomen Fox ilmoitti, että uusi kausi alkaa kanavalla 8. tammikuuta. Amerikan televisiossa 11. kausi starttaa 3. tammikuuta.

08.01.2018 12:45 #7

Tänään sitten telkkarin ääreen yhdeksältä kun uusi kausi starttaa! Foxilla =)

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: X-Files - Salaiset Kansiot
26.03.2018 22:54 #8

Seurasin tämän uuden kauden. Kokonaisvaikutelma, että en valitettavasti oikein tykännyt. Monessa jaksossa liikaa kaahailua ja ammuskelua ja muuta hösäämistä, tylsistyin.

Ajatukset viimeisen jakson lopussa:

Onneksi Mulder osasi suhtautua minua fiksummin. Tai ainakin pitää suunsa kiinni. :tongue:

NoctilucA
Epäkuollut
NoctilucA vastasi aiheeseen: X-Files - Salaiset Kansiot
26.03.2018 23:37 #9

Kyllä on tyyli vähän koventunut. Mulderista tehtiin oikea tappokone viimeisessä jaksossa. Teurasti enemmän sakkia kuin kaikissa tuotantokausissa yhteensä. Osa meni itsepuolustuksen piikkiin, mutta minun tuntemani Mulder ei kyllä ammu aseettomia henkilöitä, vaikka he kuinka sen ansaitsisivat. Tämäkö nyt oli epätoivoisen isän raivoa vai mitä, mutta silti meni vähän maku.

People need to start appreciating the effort I put in to not be a serial killer.

27.03.2018 12:12 #10

Minä olin laittanut kaikki uudet X-Filesit menemään tallenukseen Foxilta, että katson kaikki sitten putkeen. ...Mutta nyt näyttää siltä ettei viimeiset neljä jaksoa olekaan tallentuneet. :sad: Nyt en tiedä odottaisinko vain suosiolla että tulee myyntiin... Vai löytyyköhän nuo Netflixiltä...? Täytynee tarkistaa.

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen