Deadpool

Emelie loi aiheen: Deadpool
19.02.2016 21:41 #1

Deadpool tuli ensi-iltaan jo viikko sitten (12.2.), ja olen ymmärtänyt, että leffa on ollut erityisen suosittu Suomessa.

En yhtään ihmettele suosiota, tämä oli kyllä mainio leffa, paljon parempi kuin odotin. Tarinan kaari oli hyvä (varsinkin aikajänteen vaihtelu alussa teki tarinalle hyvää), vaikka toki kliseitäkin löytyi. Pystyn antamaan ne helposti anteeksi, koska aika paljon asioita oli osattu tehdä hyvin ja leffassa oli myös runsaasti juttuja, joita niissä ei vaan yleensä näe (kuten nyt vaikka se "Naistenpäivä"-kohtaus).

Huumori toimi. Pelkäsin, että se olisi ollut liian pakotettua, väkisten tehtyä, mutta ilokseni huomasin nauravani oikein tyytyväisenä jossain kohtauksissa. Harmillisesti suomennos ei aina saanut kiinni kaikkia sanaleikkejä tai vitsejä. Deadpool oli hyvin tehty hahmo tähän elokuvaa, eikä ollut edes niin sekaisin, kuin jossain sarjakuvaversioissa (onneksi). Kiitosta myös siitä, että tarinaan oli saatu mukaan useampikin enemmän tai vähemmän aktiivinen naishahmo (varsinkin suhteessa merkittäviin, nimettyihin mieshahmoihin). Pahisroolit olivat vähän tylsähköjä ja taustamotiivit jäivät piiloon, vaikka kyllä pidin Angelin hahmosta. Hänessä oli hieman statistiikkahahmon vikaa, mutta kuitenkin jossain määrin kiintoisampi kuin sitten itse pääpahis, Francis. Tämä hahmo oli vaan tylsä ja yleisilmeeltään liian Angelin kaltainen. Colossus oli tarinassa kyllä sitten taas vaan tuomassa vastapainoa. Hän oli hyvin kömpelö hahmo ja aluksi se ärsytti, mutta leffan lopussa hahmon funktion ymmärsi paremmin.

Elokuvassa neljännen muurin rikkominen toimi yllättävän hyvin, minä itseasiassa pidin siitä aika paljon.

Kylläpä mättö näytti hyvältä! Varsinkin eka taistelukohtaus oli hienoa katsottavaa, se näytti siltä, miltä haluaisi sarjakuvien näyttävän. Hyvin tehty ja suunniteltu. Harmi vain, että loppua kohden niitä ei oltu tehty enää ihan niin hyvin.

Leffa oli myös täynnä easter eggsejä, joka teki leffaan seuraamiseen oman hauskan lisänsä (
). Plussaa myös muutamasta viittauksesta Monty Pythoniin.

Tämä elokuva pitäisi katsoa uudestaan ihan jo vain ohimenneiden viittausten takia.

Viimeksi muokattu: 19.02.2016 22:02 : Emelie.

Dyn vastasi aiheeseen: Deadpool
20.02.2016 00:03 #2

Suosio näkyy mm. siinä, että myös tämän viikonlopun iltanäytökset ovat Helsingissä ihan täynnä. Meillä on nyt ihan hyvät paikat iltapäivänäytökseen, odotan tätä innolla - ehkä vähän erilainen supersankarileffa. Kerron huomenissa varmaan lisää, mitä tykkäsin. :grin:

Dyn vastasi aiheeseen: Deadpool
20.02.2016 20:57 #3

Oli hauska leffa! Odotin jossain määrin härskimpääkin vitsin vääntöä, päähenkilöhän oli lopulta aika symppis - mutta ehkä traileri alleviivasi leffan tätä puolta niin paljon, että jäi lopputulema vähän laimeaksi. Somessa on jonkin verran kohistu elokuvan ikärajasta (K-16), joidenkin mielestä se on liiankin matala. Mutta hei, ei kai K-18-rajaa nyt oikeasti saa Suomessa mikään elokuva, jos siinä ei paljaan pinnan lisäksi ole aika tavalla ns. aitoa toimintaa.

Emelie kirjoitti: Tarinan kaari oli hyvä (varsinkin aikajänteen vaihtelu alussa teki tarinalle hyvää), vaikka toki kliseitäkin löytyi.

Samaa mieltä. Pidin alun kahdesta aikatasosta, muuten juttu olisi haiskahtanut ihan liikaa syntytarinalta (vaikka olihan se toki sitäkin). Kliseille osattiin onneksi myös nauraa, ja jotkin niistä tuntuivat olevan alleviivatun tahallisesti mukana. Alkutekstien hupailu oli suorastaan hykerryttävä. Ryminää löytyi, muttei mitenkään liikaa, ja leffan jaksoi oikein mainiosti katsoa kyllästymättä turhaan taisteluun. Deadpoolin lisäksi oli hauska nähdä myös kaksi "uutta" X-men-hahmoa mukana, ja vähän kävi mielessä, toimiiko tämä heidän osuutensa trailerina kenties seuraavalle X-men-elokuvalle?

Emelie kirjoitti: Harmillisesti suomennos ei aina saanut kiinni kaikkia sanaleikkejä tai vitsejä.

Suomennoksesta myös selkeästi puuttui repliikkejä ja yksittäisiä sanoja, joka joissain kohtauksissa melkein muutti ideaa. Harmittaa, miten hätiköidysti nykyään nämä suomennokset tehdään. Jossain vaiheessa (tässäkin leffassa) vain lakkasin lukemasta tekstejä ja keskityin kuuntelemaan.

Emelie kirjoitti: Pahisroolit olivat vähän tylsähköjä ja taustamotiivit jäivät piiloon, vaikka kyllä pidin Angelin hahmosta.

Odotin Angelille enemmän repliikkejä, jotka olisivat nostaneet häntä statistihahmosta enemmän pinnalle, mutta toisaalta ilmeetön ja sanaton, vihollisia turpiin mättävä muija on hahmo, jota ei liian usein leffoissa viljellä - joten ehkä ihan hyvä näin. Francis oli vähän sellainen "olen pöpi ja siksi pahis" -hahmo, joka ei herättänyt samaistumisen tunteita. Yleensä olen tykännyt X-men-pahiksista (Magneto ja Phoenix :heart:) mutta tämä oli selkeästi Deadpoolin leffa, eikä hänelle yritettykään rakentaa kovin järkevää vastaparia. Deadpoolhan on itsessäänkin aika kaksinaismoralistinen kaveri, ja jäin miettimään, olisiko hahmosta saatu vielä enemmän irti, jos häntä vastaan olisi laitettu samanlainen persoonallinen harmaan alueen kulkija. Ehkä se olisi latistanut Deadpoolin hahmoa tai tehnyt kuitenkin vähän aivottomaksi tarkoitetusta elokuvasta liian älykkään, tiedä häntä. :tongue:

Leffan jälkeen kiinnostaa toki, aikooko Fox rakentaa Marvel Studiosin kilpailijaksi X-menistä Avangers-tapaista saagajatkumoa, olettaen että Deadpool jotenkin liittyisi tulevaan X-men: Apocalypse -leffaan. Olisihan se hauskaa! Vähän pelkään, että näin ei tule käymään, mutta aina voi kai toivoa. :grin:

Lisättäköön vielä loppuun, että yllä olevista moitteistani huolimatta Deadpool oli ilman muuta erittäin hauska, mukaansatempaava ja viihdyttävä leffa! Odotukseni olivat korkealla, eikä ehkä ihan kaikkea lunastettu, mutta riittävästi kylläkin. Vuoden romanttinen komedia!

Viimeksi muokattu: 20.02.2016 20:59 : Dyn.

Emelie vastasi aiheeseen: Deadpool
22.02.2016 11:27 #4

Dyn kirjoitti: Somessa on jonkin verran kohistu elokuvan ikärajasta (K-16), joidenkin mielestä se on liiankin matala.

Mä en ymmärrä tätä kanssa, mun mielestä K-16 oli juuri sopiva. Paljasta pintaa, seksiä ynnä muuta vastaavaa tulee ihan normitelkkaristakin, eikä kukaan valvo että minkä ikäiset sitä sieltä katsovat. Tämä leffa oli toki himpun verran brutaalimpi kuin moni muu vastaavan kategorian leffa, mutta silti K-16 on riittävä siihenkin.

Dyn kirjoitti: Alkutekstien hupailu oli suorastaan hykerryttävä.

Heh, mun mielestä sitten taas alkutekstiosuus oli hiukan myötähäpeää aiheuttava ja pelkäsin, että se viitoittaa leffan suunnan. Ei onneksi (ehkä juuri tämän takia leffa oli sitten niin hyvä, parempi kuin odotin, kun jo heti alussa odotuksiani tölväistiin alaspäin).

Angelista vielä sen verran, että erityisesti pidin siitä, että rooliin oli valittu hiukan rotevampi nainen, se vaan tuntui heti paljon uskottavammalta hahmolta mätkimään voimakkaita "supersankareita" lättyyn. Okay, hahmon näyttelijä Gina Carano on vapaaottelija, joka toi siihen oman lisänsä.

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Antero Stenhammar