True Blood

Dyn loi aiheen: True Blood
20.02.2016 21:07 #1

Vanha sarja, mutta en löytänyt topikkia ainakaan uudelta alueelta - perustetaanpa siis sellainen! Katsoin aikanani vain kaksi ekaa tuotantokautta, ja pettyneenä siihen, miten paljon sarja lähti poikkeamaan kirjoista, jätin kesken. Nyt jostain ihme yllytyksestä Iivari tule aloittaneeksi ykköskauden uudestaan, ja pian mäkin lähdin mukaan. Olemme nyt nelosen puolivälissä, ja tarkoituksena on katsoa kaikki seitsemän kautta. Emme ehkä ehdi jokaista seitsemään ennen maaliskuun alkua, mutta jatketaan kesällä sitten siitä, mihin jäädään.

Minusta ykköskausi on edelleen paras, osittain koska se on yhtenäisin ja pysyy parhaiten kirjan juonessa. Muistan tykänneeni Anna Paquinista ihan hirveästi Sookiena, ja tykkään vieläkin. Bill on vähän synkkis verrattuna ekaan kirjaan, mutta toisaalta hänen hahmonsa kehittyy mielestäni paremmin tv-sarjassa kuin kirjoissa, joten annetaan jotain anteeksi. Tv-sarjassa on muutaman sivuhahmon, kuten Lafayetten ja Taran, rooleja on kasvatettu valtavasti, mikä mielestäni myös toimii hyvin. Monet muut osat juonesta taas... Nii-in, minä vaan tykkäsin niistä kirjoista. Tv-puoli vetää monessa kohtaa reippaasti yli ja menettää paljon sellaista, mikä kirjoissa oli hyvää. Toisaalta monet valinnat ovat sarjamuoto ja minäkertojasta luopumista ajatellen järkeviä. Aika kaksipiippuinen juttu on tämä kyllä.

Onko muilla mielipiteitä tästä (ehkä jopa jonkinlaisen tv-sarjojen fantasiabuumin aloittaneesta) sarjasta?

Viimeksi muokattu: 20.02.2016 21:20 : Dyn.

21.02.2016 10:22 #2

Silloin kun sarja oli kesken, seurasin sitä tiiviisti ja jaksoin katsoa kaikki jaksot. Välillä se piti otteessaan, välillä koko sarja ei vaan jaksanut kiinnostaa. Minusta True Blood oli parhaimmillaan ykköskaudessa ja olisikohan ollut, että vitoskausi oli minusta myös ihan hyvää tavaraa. Mutta viimeinen kausi oli vaan tympeä, tuntui kuin sarjantekijöillä olisi ollut vimmattu pakko solmia kaikki langanpäät.

Jossain vaiheessa pitäisi ehkä vaan katsoa sarja uudelleen, varsinkin kun nyt tietää loppuratkaisut, niin ehkä osaa suhtautua siihen eri tavalla. Luulenpa, että minulla oli hiukan liian korkeat odotukset sarjalle, varsinkin kun kirjat olivat sitten aika kovaa tavaraa (tosin siinäkin loppuratkaisu oli surkea, surkea, surkea).

Kirjasarjan vahvuus oli se, että keskiössä oli yksi henkilö, mutta ymmärrettävästi sellainen ei vaan toimisi oikein hyvin tv:ssä. Kirjoissa minä pidin Sookien minä-kertojahahmosta, siinä pääsi paremmin hahmon pään sisään. Mutta tv-sarjan paras osuus oli Jessica, joka oli hahmona todella symppis.

21.02.2016 13:39 #3

Emelie kirjoitti: Mutta tv-sarjan paras osuus oli Jessica, joka oli hahmona todella symppis.

En ekalla katselukerralla (vain kaudet 1-2) oikein ymmärtänyt Jessican funktiota ja hahmo tuntui ylimääräiseltä. Nyt uusintakatselulla ja pidemmälle menemällä taas olen oppinut pitämään hahmosta oikein paljonkin - Jessica jollain tapaa tasapainottaa Billiä ja saa tästä esiin puolia, joita katsojakaan ei ehkä muuten kohtaisi. Jessican kautta on myös nyt ihan jännää nähdä ei-niin-mahtavan ja vanhan vampyyrin elämää.

07.03.2016 10:48 #4

Tuli tuossa mieleen yksi juttu, joka häiritsi minua ihan mielettömästi sarjaa katsoessa. Mahdollinen spoilerivaara henkilöille, joka ei ole koskaan katsonut sarjaa...

Vampyyrien veri toimii sarjassa parantavana lääkkeenä, libidoa kasvattavana sekä jonkinlaisena tajuntaa laajentava aineena. Nyt kun olen jälkikäteen asiaa tutkinut, niin ilmeisesti nuo vaikutukset riippuvat henkilöstä ja nautitun veren määrästä. Mutta tuotiinko tätä seikkaa esille missään vaiheessa kunnolla? Kun minua aina häiritsi se, että veren vaikutukset tuntuivat olevan hyvin satunnaisia eikä mitenkään veren määrään liittyviä. Ja paransiko veri jotain muitakin kuin vain avohaavoja?

07.03.2016 18:58 #5

Emelie kirjoitti: Mutta tuotiinko tätä seikkaa esille missään vaiheessa kunnolla?

Jason tai joku taitaa sanoa jossain vaiheessa, ettei vaikutusta voi koskaan tietää etukäteen. Muita huomioita en muista kausilta 1-6, joten joo, tämä ärsytti jonkin verran minuakin. Varsinkin, kun veri tuntuu aina tarpeen tullen kuitenkin toimivan just niin kuin pitää, kukaan ei saanut hallusinaatioita silloin kun piti parantua tai muuta vastaavaa. Jotkut hahmot Sookie etunenässä lipittävät verta valtavia määriä hyvinkin usein, mutta eivät jää siihen koukkuun tai koe mitään outoa sen yhteydessä, kun taas välillä se toimii kovana huumeena. Että joo.

Viimeinen kausi siis puuttuu vielä, muuten katsottu. Tuli pieni saatavuusongelma, sillä jostain syytä viimeistä kautta ei ole Helmetissä (tilauspyyntö kyllä lähti jo) ja kaupassa se maksaa yli 40 euroa, huh huh. Jos tuo olisi saatavilla vielä elokuussa jostain verkkopalvelusta, sekin voisi ratkaista ongelman, aina sitä kuukauden maksaa yhden sarjan takia.

Skie
Skie vastasi aiheeseen: True Blood
07.03.2016 22:39 #6

Dyn kirjoitti: Tuli pieni saatavuusongelma, sillä jostain syytä viimeistä kautta ei ole Helmetissä (tilauspyyntö kyllä lähti jo) ja kaupassa se maksaa yli 40 euroa, huh huh.

Jaksoin katsoa TB:tä johonkin neloskauteen asti suhteellisen innostuneesti, mutta sen jälkeen kiinnostus vähän katosi. Uskollisesti katsoin kuitenkin koko sarjan loppuun, ja joskus viimeisellä kaudella tapahtui taas yllättävä innostuminen, vaikka loppuratkaisu olikin kauhea. :roll: Oon hiljanneen keräillyt noita kausia itselleni alennusmyynneistä, suurinpiirtein kausi per joulu tahtia, ja viime vuoden puolella sain kasaan sitten koko sarjan. Tarkoituksena oli pitää keväällä intensiivinen True Bloodin katsomiskausi, mutta se nyt sitten jäi (kuten niiiiin monen muunkin sarjan uudelleenkatsominen). Ehkäpä syksyllä. Palailen sitten kirjoittelemaan aiheesta, kun tapahtumat ovat jälleen tuoreessa muistissa.

Always follow your doubts.

07.03.2016 22:45 #7

Skie kirjoitti: Ainakin itse olen tilaillut Cdonista ja Discshopista noita kausia alle 15 eurolla. Cdonissa seiskakausi näyttää olevan 9,95.

Hyvä tietää! En tätä sen tarkemmin vielä selvitellyt, Iivari vain mainitsi nähneensä tuon myynnissä jossain ihan fyysisessä kaupassa. Pääsen katsomaan sarjaa aikaisintaan elokuussa, koska tämä on meille yhteinen projekti, joten aikaa kauden hankkimiseen on vielä mukavasti. :smile:

08.03.2016 08:27 #8

Dyn kirjoitti: Jotkut hahmot Sookie etunenässä lipittävät verta valtavia määriä hyvinkin usein, mutta eivät jää siihen koukkuun tai koe mitään outoa sen yhteydessä, kun taas välillä se toimii kovana huumeena.

Sookien kohdalla pystyin tämän jopa hyväksymään, ottaen huomioon tämän perimän. Mutta muiden... Ei. Ilmeisesti sarjassa kaikki V:tä nauttivat ihmiset olivat perusterveitä, koska se toimi kaikilla huumeena se pieni tippa sitä. Mitäköhän olisi tapahtunut, jos terve tyyppi olisi lipittänyt tätä ainetta lasikaupalla?

Skie kirjoitti: joskus viimeisellä kaudella tapahtui taas yllättävä innostuminen, vaikka loppuratkaisu olikin kauhea

Joo. Mä vihaan sitä loppuratkaisua, se ei vaan toiminut. Jos kirjan loppuratkaisu oli surkea, niin vielä huonompi oli tv-sarjan lopetus. No, ehkä lopustakin pitää enemmän toisella katselukerralla, kun se ei tule enää yllätyksenä. Mä voisin yrittää kevätpuhteina katsella sarjan läpi taas, vaikka vain Jessican takia.

Valvojat: RaccoonRasimus
Kuurankukka, Eija, Wanda, Wicked-Willie