Lyhytelokuvat

Ansa
Ansa loi aiheen: Lyhytelokuvat
22.02.2016 20:18 #1

Opinahjossa on tällä hetkellä menossa kurssi Musiikki ja elokuva kirjastossa, ja siitä se jälkimmäinen osuus eli elokuva. Tämän päivän tunneilla käsiteltiin erilaisia tyylisuuntauksia ja genrejä, joita elokuviin liittyy. Minulle annettiin käsiteltäväksi westernit, joista pidin lyhyen pätkän muiden pitäessä omastaan pienen esitelmän. Diasarjaa tehdessäni ja muiden esitelmiä kuullessani tulin huomanneeksi miten monet genret ovat saaneet lähtönsä 1900-luvun alun mykkäfilmeistä. Varsinkin The Great Train Robbery (1903) tuli esiin monessa eri esityksessä, omassani ainakin. Niistä voisi sanoa elokuvien lähteneen liikenteeseen.

Nykyään tehdään sitten monia erilaisia lyhytelokuvia, mutta itse en ole niitä hirveästi oikeastaan katsonut. Tänään tuli kuitenkin vastaan yksi, joka vaikutti todella mielenkiintoiselta, ja joka ylipäänsä vaikutti tämän aiheen perustamiseen.

Pohtiessani, mitä elokuvaa katsoisin, niin tulin selanneeksi Yle Areenan valikoimaa. Siellä tuli vastaan Irlannin ja Suomen yhteisproduktio Kummitusjuna vuodelta 2013. Kannattaa katsoa, mutta se on Areenassa enää kolmisen tuntia.

Mitä lyhytelokuvia suosittelisitte muille katsottavaksi?

Valvojat: RaccoonRasimus
FreakyMike, HourglassEyes, Nokka10, LordStenhammar