Captain America: Civil War

Niksu
Niksu loi aiheen: Captain America: Civil War
28.04.2016 12:03 #1

Captain America: Civil War. Paras näkemäni elokuva miesmuistiin. Huomattavasti parempi kuin kömpelö Age of Ultron, joka meinasi melkein syödä kiinnostukseni Marvel-elokuvia kohtaan. Civil Waria ja seuraavaa kapteeni Amerikka elokuvaa olin kuitenkin odottanut jo jonkin aikaa ja kaikki odotukseni ylittyivät. Taistelukohtaukset olivat mahtavia, tykkäsin siitä että "sankarien" teoilla oli seurauksensa ja niitä kyllä käsiteltiin, mutta vetämättä kuitenkaan sitä överiksi itkufestiksi. Uudet hahmot esiteltiin melko sujuvasti, varsinkin Musta Pantteri johon tykästyin välittömästi. Hämis oli ehkä ainoa joka tuntui hieman turhan päiväiseltä... mutta enpä ikinä ole juurikaan hämähäkki-miehestä piitannut ja hän sopii Kostajien seuraan melkein yhtä huonosti kuin ukkosjumala Thor (joka oli vielä ensimmäisessä Avengerissa ihan ok jahdatessaan Lokia, mutta Age of Ultronissa piipahtaminen meni jo hieman yli). Ainut kritiikkini elokuvasta on se, että "Civil War" kutistui yhdeksi taisteluksi lentokentällä ja Iron Manin & Kapun käsirysyksi hylätyssä labrassa. Olisin mielelläni nähnyt Civil Warin joka tuhoaa kaupunkeja ja antaa valtioille OIKEAN syyn pelätä Kostajia. Siinä kohtaa elokuva ehkä hipsutteli hieman liikaa. Vaikka elokuvassa oli paljon supersankareita, niin se tuntui silti pohjimmiltaan Kapun leffalta, mikä tuntui hyvältä, koska Kostajista hän on ehkä eniten mieleeni. Talvisotilas eli Bucky ja hänen ja kapun ystävyys oli koskettavinta elokuvassa. Lopussa oli pieni jännä hetki, kun kapteeni Amerikka jätti kilpensä taakseen...

Emelie vastasi aiheeseen: Captain America: Civil War
15.05.2016 17:29 #2

Tämä oli ihan hyvä leffa omissa puitteissaan. Sain aikalailla sitä mitä meninkin katsomaan. Hiukan alkaa kokonaisuus rönsyillä liikaa, koska nyt mukana on jo niin paljon hahmoja, joilla kaikilla on omat ongelmansa.

Scarlet Witch oli tässä paljon parempi hahmo kuin Ultronissa, paljon mielenkiintoisempi. Black Pantherista pidin myös. varsinkin sen puku oli hieno.

Hämähäkkimies oli minustakin turha hahmo, mutta koska hänet haluttiin ottaa mukaan, ainakin se oli tehty hyvin. Hämistä käytettiin juuri sopivan vähän, jotta siihen ei kyllästynyt, mutta jotta hahmo tuli tarpeeksi tutuksi katsojille. Kapteeni Amerikka on edelleen kiinnostava, ja nyt minusta Bucky oli erityisen sympaattinen hahmo. Tässä leffassa parhaiten nousi edukseen Hawkeye, jolla ei ollut paljoa ruutuaikaa, mutta sekin vähä oli hyvin käytetty. Jopa Falcon tuntui siedettävältä tyypiltä. Hämmästyttävästi minua ärsytti Vision (jonka puku on minusta edelleen pöljä) ja tympäisi Iron Man. Iron Man on jo niin loppuun kulutettu hahmo, että eikö siitä voisi jo päästä eroon? Ei vaan enää jaksa kiinnostaa sen hahmon ongelmat. Minua todenteolla harmitti, että Iron Manin rooli oli niin suuri tässä leffassa. Se tuntui ihan liian päälleliimatulta, että teki jo pahaa.

Leffan premissi oli tylsä, eli Kostajien vastuuseen saattaminen. Eikö tätä asiaa muka ole hoidettu aiemmin? Mutta loppu avasi sitten taas ihan uudenlaisia juttuja.

Juoni oli taas mitä oli, mutta ei se ollut tämän elokuvan heikoin juttu. Iron Man oli. Ja se on sääli se.

Tapsa
Tapsa vastasi aiheeseen: Captain America: Civil War
23.05.2016 17:18 #3

Siinä mielessä Civil War kyllä muistutti minusta aika paljon Age of Ultronia että kumpikin on täynnä irrallisia juonikuvioita ja henkilöhahmoja, joista on väsätty massiivinen elokuvatapaus. Civil Warin pääjuonessa on kyllä enemmän potentiaalia kuin Ultronissa, joka johti vain robottiarmeijan mättämiseen. Nyt panokset ovat henkilökohtaisempia kun sankarit käyvät toisiaan vastaan.

Tosin loppujen lopuksi leffassa turhan paljon teroitetaan sitä, etteivät hahmot oikeasti vihaa toisiaan ja halua tappaa toisiaan, vaan kaikki on vain vähän kuin isojen poikien leikkiä. Lopussa poliittiset tavoitteetkin unohtuvat ja Capin ja Starkin kaksinkamppailu on vain nakkikioskin jonossa tapahtuvaan käsirysyyn verrattavissa oleva tapahtuma.

Ilmeisesti Marvel on päättänyt ottaa opikseen valituksista, ettei elokuvasaagan aikaisempien osien tapahtumia juuri oteta huomioon uusien juonessa. Nyt sitten viitataan jatkuvasti siihen Age of Ultronin lopputaisteluun, joka tuskin kenenkään mielestä oli erityisen mieleenpainuva kohtaus.

Sen sijaan leffassa hyvää olivat alkupuolen tappelujen koreografiat, jotka ovat samojen tyyppien käsialaa kuin Winter Soldierin kiitellyt high-octane-toimintakohtaukset . Rynkyt paukkuvat ja supersankarit hakkaavat SWAT-tiimiläisten päitä portaikon seinään, siinä oli fiilistä huomattavasti enemmän kuin harmaassa lentokenttänujakassa, jossa pääpointti oli Hämähäkkimiehen huonoissa vitseissä ja popkulttuuriviittauksissa.

Viimeksi muokattu: 23.05.2016 17:19 : Tapsa.

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Antero Stenhammar