Suoratoistopalvelut (Netflix etc.)

10.08.2016 09:35 #1 : Rasimus
Tää on tärkeä juttu, koska se koskee akuutisti mua :grin:

Kun viimeinenkin videovuokraamo katosi mun kodin ja työreitin varrelta, niin nyt pitää alkaa pohtia digiaikaan siirtymistä ja suoratoistopalveluita (tai torrentteja...).

Valitettavasti valikoima on sekalaista. Viaplay, HBO ja Netflix vaikuttavat nettiaineiston perusteella olevan täysin erilaisia paletteja leffa- ja tv-sarjatarjonnan puolella. Netflix on supistanut tarjontaansa ja pikaisen etsinnän perusteella sieltä ei löytynyt juuri lainkaan vanhempia leffoja joita keksin hakea. Viaplay taas muistuttaa enemmän videovuokraamoa kertamaksuineen, mutta sitten sillä on myös kuukausimaksu, häh?

Kertokaas mulle vähän noista palveluista, minkä arvioitte sopivan parhaiten riisiläiselle hienostuneelle maulle?

10.08.2016 20:37 #2 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Suoratoistopalvelut (Netflix etc.)
Netflix sopii jokaiselle, joka tykkää katsoa vähän kaikenlaista. Perinteiset lajityypit ovat hyvin edustettuna, mutta jos etsii vaikkapa neuvostoliittolaista scifiä, niin eipä taida löytyä. Suomi-valikoimaa on moitittu pieneksi vaikkapa jenkkeihin verrattuna, mutta omien havaintojeni mukaan tarjonta on täälläkin kasvanut huomattavasti. Netflixin omia tuotantoja putkahtaa katsottavaksi kiihtyvällä tahdilla ja muutakin materiaalia on mielestäni saatavilla täysin riittävästi. Olen ollut Flixin asiakas noin pari vuotta, mutta en ole ehtinyt tutustumaan läheskään kaikkeen minua kiinnostavaan. Sopimukseni kuukausihinta nousi juuri yhdeksästä eurosta kymppiin, mutta eipä tuo haittaa, kun summalla saa kuitenkin katsoa kaikkea niin paljon kuin huvittaa.

Superheroes are real when they're drawn in ink.

• Diara hahmo
  • Diara
10.08.2016 22:14 #3 : Diara
Vastaus käyttäjältä Diara aiheessa Suoratoistopalvelut (Netflix etc.)
Olen kokeillut HBO:ta, Netflixiä ja Viaplaytä, ja jokaisesta on minulla selkeä mielipide. Aloittaen helpoimmasta, eli Viaplaysta. Palvelu oli minulla joulun jälkeen käytössä 2kk, kun joululahjaostoksilla sain tämän mittaisen ilmaisjakson. Alkuun olin todella innoissani: tuoreita elokuvia ja sarjoja, sellaisia mitä ei Netflixissä ole. Viaplayn etu onkin juuri se, että uutuudet saapuvat sinne nopeammin kuin Netflixiin. Muuta etua sillä ei sitten olekaan. Kokeilujakson aikana oli myös kevään kiireisin aika yliopistolla. Silti meni reilu kuukausi, kunnes olin katsonut kaiken, mikä kiinnosti. Niin leffat kuin sarjat. Monet Viaplayn sarjoista näkyy myös ilmaiskanavilla tv:ssä, joten olin ne jo katsonut. Uutuusleffoja oli, ja ne oli hyviä, mutta muista elokuvista oli vaikeaa löytää mielenkiintoista katsottavaa. Kokeilujakson loppuessa en ollut pariin viikkoon palvelua käyttänyt. En siis suosittele.

Viaplay on kuukausimaksullinen, mutta lisäksi sieltä voi erikseen vuokrata elokuvia. Tätä kokeilin yhden elokuvan verran, kun sain siihenkin ilmaisen koodin. Vuokraamosta löytyy ne kaikista tuoreimmat leffat, sekä vanhoja helmiä. Ihan ok palvelu, mutta jatkossakin vuokraan elokuvani Apple tv:n kautta. Hinnat on ehkä vähän paremmat ja palvelun käyttö selkeämpi. Viaplayn vuokraleffoja kun ei saanut suoraan näkyviin Apple tv:n tai Xboxin sovellukseen vaan vaati hieman kikkailua tietokoneella ennen kuin leffan sai näiden laitteiden kautta, ja sitä myöten telkkariin, näkyviin.

HBO:n olen hankkinut muutamana vuotena Game of Thronesin ajaksi (tosin en tänä keväänä). Palvelu loistaa laadukkailla sarjoillaan, mutta elokuvatarjonta on surkea. Sarjoista riittää katsottavaa pitkäksi aikaa, mutta minulle on aina riittänyt vain se parin kuukauden GoT-jakso, jolloin olen ahminut sarjan jos toisenkin palvelusta. Lähinnä sen takia, että haluan myös katsoa elokuvia, en pelkästään sarjoja. Kyllähän niitä elokuvia on jonkin verran, mutta ne ovat suhteellisen vanhoja, eivätkä muutenkaan ole minua kiinnostaneet. Yksi heikkous on myös se, että palveluun hankitaan sarjoja aikarajoitetuilla sopimuksilla. Eli jokin sarja on tietyn aikaa katsottavissa, jonka jälkeen se poistuu palvelusta, ja vanhat kaudet palaavat palveluun sitten, kun uusi kausikin tulee. Tämän takia en esimerkiksi ole kehuttua Fargo-sarjaa nähnyt, koska olen ollut väärään aikaan HBOn asiakas. Toki tätä toimintaa harrastaa myös Viaplay ja Netflix, mutta HBO on ainoa, jossa se on minua häirinnyt.

Ja sitten Netflix. Palvelu on ollut minulla käytössä tämän kesän ja voi kun olen tyytyväinen. Sarjoja riittää enemmän kuin ehdin kesässä katsoa, elokuvista puhumattakaan. Iloisena yllätyksenä Netflixissä on myös suhteellisen uusia elokuvia, ei nyt mitään tämän vuoden huippuja, mutta moni vuosi sitten julkaistu leffa on tiensä palveluun löytänyt. Keväällä myös huomasin, että Netflix on alkanut hyödyntämään HBOn tyylistä julkaisukaavaa joissakin sarjoissa. Esimerkiksi Shadowhuntersin ja Legends of Tomorrown uusimmat jaksot tulivat palveluun muutaman päivän viiveellä USAn ensiesityksen jälkeen jakso viikossa-periaatteella. Palvelu nojaa tietysti edelleen kerralla julkaistaviin kokonaisiin kausiin, mutta muutama poikkeus on virkistävää. Toki en pane pahakseni, että voin pitää sarjamaratoneja eikä aina tarvitse sitä viikkoa odottaa uutta jaksoa. Netflixin oma tuotanto on tasokasta katsottavaa, muutamaan sarjaan olen perehtynyt enkä ole pettynyt. Miinuksena mainittakoon se, että uunituoreet uutuudet loistavat poissaolollaan, mutta palvelussa on niin paljon katsottavaa, ettei se ole ainakaan minua haitannut. En ehdi muutenkaan katsoa kaikkea, mitä haluaisin. Juurikin tällä hetkellä pohdin, jatkanko palvelun tilaamista opiskelujen kohta jatkuessa vai raaskisinko luopua. Mieli tekisi vielä pitää, niin paljon katsottavaa vielä palvelussa olisi, pelkään vaan, viekö Netflix liikaa opiskeluaikaa.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Mustelmann, Emelie

11.08.2016 08:39 #4 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Suoratoistopalvelut (Netflix etc.)
Mä olen ihan samaa mieltä Diaran kanssa HBO:sta ja Netflixistä (Viaplayta en ole kokeillut). HBO on parhain siihen, jos haluaa katsoa jotain tiettyä sarjaa, jota ei muualta löydä, kuten nyt esim. GoT. Leffatarjonta siellä on onneton.

Netflix on minulle sopivampi palvelu, siellä on laajempi valikoima sarjoja ja elokuvia, jotka kiinnostavat minua. HBO:sta jää jotenkin kylmän kalsea fiilis, Netflixistä puolestaan lämmin ja kotoisa. Tiedä sitten onko näiden värivalinnoilla jotain tekemistä sen kanssa... Anyways, Netflixiin tosiaan myös tuntuu tulevan koko ajan lisää katsottavaa, ja onhan siellä paljon myös sarjoja, jotka ovat nimenomaan Netflixin sarjoja (kuten esim. Jessica Jones ja syyskuussa alkava Luke Cage, joiden takia itse hommasin Netflixin).

Näistä kahdesta Netflix on houkuttelevampi palvelu, ja tuntuu myös käyttäjäystävällisemmältä.

11.08.2016 09:24 #5 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Suoratoistopalvelut (Netflix etc.)
Kiitos vastauksista, ne ainakin vahvistavat vuosia vanhat sälätiedot mitä sain googlettamalla.

Laskeskelin tässä, että kympin kuukausimaksulla per palvelu voin ihan yhtä hyvin ottaa kaikki palvelut. Halvemmaksi se silti tulee kuin perinteinen videovuokraamo 4-5 euron per elokuva kustannuksella.

Vähän kyllä pitää nillittää, että aluerajoitukset (Suomen Netflix-tarjonta köyhempi kuin esim. Jenkkilän), yksinoikeudet ja määräaikaiset jakeluoikeudet taitavat lähinnä haitata elokuvabisnestä. Nimittäin torrenteissa ei moisia rajoituksia ole, ja vanhojakin leffoja saa helpommin käsiinsä. Näin siis ajatuksina ennenkuin olen laittanut nimeäni minkään palvelun tilaajalistaan (otan sen asiakseni nyt viikonloppuna, ei haittaa jos ottaa vähintäänkin koeajan kaikista kolmesta pääpalvelusta - mulla on aika periaatteellinen suhtautuminen piratismiin).

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
11.08.2016 13:57 #6 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Suoratoistopalvelut (Netflix etc.)

Diara kirjoitti: Palvelu loistaa laadukkailla sarjoillaan, mutta elokuvatarjonta on surkea. Sarjoista riittää katsottavaa pitkäksi aikaa, mutta minulle on aina riittänyt vain se parin kuukauden GoT-jakso, jolloin olen ahminut sarjan jos toisenkin palvelusta. Lähinnä sen takia, että haluan myös katsoa elokuvia, en pelkästään sarjoja.

Komppaan tätä. Elokuvatarjonta on köyhä, mutta sarjat loistavia. Minulle tämä oikeastaan riittääkin, sillä en nytkään ehdi/jaksa hyödyntää kaikkea HBO:n tarjontaa enkä varmasti käyttäisikään palvelua jos olisin itse maksajana. Jos kuluttaa elokuvia tai sarjoa yhtään enempää, HBO tuskin on pidemmän päälle kovin tyydyttävä.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

• Jussi hahmo
  • Jussi
15.12.2016 01:18 - 15.12.2016 01:21 #7 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Suoratoistopalvelut (Netflix etc.)
Suoratoistopalvelu Amazon Prime Video on aloittanut Suomessa. Sarjavalikoima on vielä suppea, tässä listausta:

Mr. Robot
Red Oaks
Into the Badlands
Preacher
Seinfeld

Näistä ainakin The Man in the High Castle ja Preacher ovat sellaisia, joita Suomessa ei aiemmin ole laillisin keinoin nähnyt. Mr Robotista on tarjolla meillä esittämätön kakkoskausi.

Sarjojen lisäksi palvelusta löytyy lastenohjelmia, animea ja kuulemma noin 200 elokuvaa. Primen ongelmana on se, että vain osa materiaalista on tekstitetty suomeksi. Ehkä lähikuukausien aikana tekstitys saadaan kuntoon ja sarjavalikoima laajemmaksi.
Viimeksi muokattu: 15.12.2016 01:21 Jussi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

• punnort hahmo
  • punnort
28.01.2017 15:14 #8 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Suoratoistopalvelut (Netflix etc.)

Luottokortittomalle on onni, että netflixin voi maksaa ärrän lahjakorteilla, ja kyseinen palvelu onkin käytössä. Mites viaplayn maksutavat? Onnistuuko ko. palvelun käyttö ilman luottokorttia? Entä hbo:n?

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

28.01.2017 16:52 #9 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Suoratoistopalvelut (Netflix etc.)
Amazon Prime tahtoisi ilmeisesti käyttää Flash Playeria joten saavat pitää tunkkinsa, vaikka Hap ja Leonard kiinnostaisikin – kyseessä on siis tämä Joe R. Lansdalen luoma antisankariparivaljakko.

Netflixissä sen sijaan on Star Trek – käsittääkseni tällä hetkellä kokonaan, jokainen sarja animaatiota myöten sekä kaikki elokuvat. Tässä on puhdetta hetkeksi vaikka päätinkin, että TNG:n ykköskautta en jumalauta katso enää kolmatta kertaa (olen aloittanut sarjan kahdesti Suomen telkkarissa ja keskenhän se jäi niinkuin monet muistavat). Laatu kai on "vain" DVD-tasoa, mutta onhan tätä ennenkin katsottu, jaksaapa vanhempikin kone ja hitaampikin netti pyörittää ja ainakaan TOSin lavasteet ja efektit taitavat vain hyötyä siitä, että ihan kaikkien planeetan pinnalta löytyvien kivipaasien sellusoosi- ja pahvikuidut eivät näy.

Ja sehän näkyy Linuxissa Chromella ihan ilman mitään kikkakolmosia nykyään.

29.01.2017 00:24 #10 : Valokaapeli
Vastaus käyttäjältä Valokaapeli aiheessa Suoratoistopalvelut (Netflix etc.)

punnort kirjoitti: Siirryin minäkin suoratoistoaikaan, kun hankin läppärin, jonka saa kiinni videotykkiini; tähän mennessä videotykissä on ollut kiinni vain dvd-soitin. (Tietokonetarpeeni hoidan tabletilla, jota ei saa liitettyä videotykkiin.)

Itellä on tällä hetkel käytös Viaplay, Netflix, HBO ja Elisa viihde, joista kaikki ihan electronilla.

29.01.2017 10:15 #11 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Suoratoistopalvelut (Netflix etc.)
Joo, Viaplayhin käy ihan tavallinen maksukorttikin. Vähän mua kuitenkin aina hirvittää että kortin numero jää niiden tietokantoihin, mutta onpahan ainakin vuokraukset vain parin klikkauksen päässä kun kerran on syöttänyt hakkereiden himoitsemat laskutustiedot sisään.

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
09.12.2019 00:12 #12 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Suoratoistopalvelut (Netflix etc.)
Kirjastokino on uusi ilmainen suoratoistopalvelu mukana olevien kirjastojen asiakkaille. Valikoimassa vähän kaikkea kaikille, muttei mitään kovin paljon. Scifipuolella olevat Lovecraft-sovitukset pitänee ainakin tsekata.

Juuri aukeni myös Kavin ilmainen Elonet , josta voi tykittää Tauno Paloa ja Talvisotaa ynnä muuta vanhempaa kamaa verkkokalvoilleen jopa 4K:na.

Valvojat: RaccoonRasimus
Uusin jäsen: Anni Korhonen