Parhaat jouluelokuvat?

Iivari
Iivari loi aiheen: Parhaat jouluelokuvat?
09.12.2017 11:51 #1

Mitkä ovat mielestäsi parhaat jouluelokuvat?

Jouluelokugiahan tapaa olla kahdenlaisia: varsinaisia jouluelokuvia, jotka kertovat jouousta, sijoittuvat joulunaikaan tai joissa joulu on keskeinen elementti jotenkin muuten. Ja sitten on elokuvia, jotka jostain syystä, esimerkiksi tv-kanavien esitysaikojen, koetaan liittyväksi jouluun.

Minusta monella tapaa kivoin jouluelokuva on Juha Wuolijoen ja Marko Leinon Joulutarina , joka kertoo yhden mahdollisen alkuperän Joulupukille. Joulutarina on vähän jännä, lämminhenkinen ja todella upean visuaalinen fantastinen elokuva, vaikka onhan siinäkin puutteensa.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Parhaat jouluelokuvat?
09.12.2017 15:31 #2

Yksi hyvä on Santa Claus Conquers the Martians, jossa Marsissa on jäykkä yhteiskunnallinen systeemi, ja marsilaiset käyvät maassa kaappaamassa Joulupukin tekemään heille joulua.

en.wikipedia.org/wiki/Santa_Claus_Conquers_the_Martians

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Parhaat jouluelokuvat?
09.12.2017 16:54 #3

Meikäläisen lemppari on joka joulu katsottava Chevy Chasen Joulupuu on kärvennetty / National Lampoon's Christmas Vacation vuodelta 1989. Parhautta :grin:

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Parhaat jouluelokuvat?
09.12.2017 21:11 #4

Yksin kotona yksi ja kaksi ovat edelleen hyviä jouluelokuvia, joista tulee kiva ja lämmin fiilis. Äksöniä tarvitaan tietysti pyhäpäivinäkin ja sen puolen hoitaa vanha kunnon Die Hard. Pidän myös Sormusten herroja jouluisina leffoina, koska tulivathan ne teattereihin aina joulukuussa.

I'm just a normal everyday pervert.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Parhaat jouluelokuvat?
09.12.2017 22:28 #5

Minulle tulee tuosta "Joulutarina" nimestä mieleen ensimmäiseksi aina se 80-luvulla tehty elokuva, missä pikkupoika toivoo ilmakivääriä joululahjaksi ja perheen isä saa jonkinlaisena kilpailuvoittona naisen jalan muotoisen lampun tms. Aika hieno nostalginen tunnelma siinä.

Tässä vielä vähän lisääkin jouluklassikoita aikaisemmin mainittujen rinnalle:

Painajainen ennen joulua
How the Grinch Stole Christmas
Rare Exports

Ihme kun kukaan ei ollut maininnut Lumiukko animaatiotakaan, koska sen katsominen on niin älyttömän suosittu jouluperinne Suomessa.

Viimeksi muokattu: 09.12.2017 22:30 : FreakyMike.

yarskiss
yarskiss vastasi aiheeseen: Parhaat jouluelokuvat?
10.12.2017 10:10 #6

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Parhaat jouluelokuvat?
10.12.2017 12:45 #7

Väliäkö sillä, mainitsenko todellisen elokuvan - vastaan: Lumiukko-animaatio - onko sen voittanutta?

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Parhaat jouluelokuvat?
10.12.2017 15:59 #8

FreakyMike kirjoitti: Rare Exports

Itse kun mietin jouluelokuvia, pää löi ihan tyhjää, mutta tuo Rare Exports on kyllä mahtava. Harvoin tulee katsottua kotimaisia elokuvia, ehkä kannattaisi katsoa useamminkin.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Parhaat jouluelokuvat?
10.12.2017 16:07 #9

Minä en halua sanoa tv:n jokajouluisia vakioriesaelokuvia Ihmeellinen on elämä ja Lumiukkoa, ne kun lakkasi tuntumasta katsottavilta elokuvilta jo vuosia sitten (vaikka hyviä ovatkin), mutta vapaalla assosiaatiolla tulee kyllä tällanen lista mieleen:

Scrooged eli suomeksi Haamujen kosto. Bill Murrayn kasarikomediaversio Dickensin joulutarinaklassikosta. En kyllä tiedä, menisinkö väittämään tätä parhaaksi, mutta ihan ok se ainakin on. Ja sijoittuu jouluun.

Gremlins periaatteessa kyllä sijoittuu jouluun, mutta en tiedä voisiko sitä kutsua jouluelokuvaksi. Jotenkin kauhukomedia ja jouluelokuva eivät tunnu yhteensopivilta genreiltä. Mutta silti...

Sitten ihan omituisena vetona elokuva, joka ei sijoitu jouluun, mutta jonka lopetus on tulevaisuuden toivoa antava kyynelkanavaralli sellaisella myyttisellä anteeksiannon ja lunastuksen hengellä - eli vähän kuin hyvän jouluelokuvan pitääkin olla. Eli Coenin veljesten hieno Arizona Baby.

Btw. Ne varsinaiset jouluelokuvat, joiden on siis tarkoituskin olla jouluelokuvia joulupukkeineen, jeesusteemoineen, amerikkalaisine ydinperheineen jne., tuppaavat olemaan aika skeidaa.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 10.12.2017 16:12 : Rasimus.

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Parhaat jouluelokuvat?
10.12.2017 20:36 #10

Lämpimämpiä jouluelokuvia, joilla Iivari avasi keskustelun, tulee meillä katsottua vasta ihan joulun tienoilla. Aiemmin tulee sitten katsottua vähän humoristisempia pläjäyksiä, joiden jäleen jaksaa katsoa niitä tunnelmallisempia rainoja.

Yksi joulukuinen klassikko on Jari Halosen Joulubileet, missä aina yhtä karmealla Suomen 90-luvun äänitekniikalla nauhoitetussa pläjäyksessä pidetään joulujuhla vankilasta vapautuneelle veljelle, joka johtaa Halosmaiseen paatokselliseen tuijotteluun ja kummalliseen huumoriin kun kinkku onkin elävä sika ja pöntössä kaikaa joulusaarna Helsingille. Mainittu äänitekniikka vaatii elokuvan ääreen hiljentymistä, sillä muuten repliikeistä ei ota selvää.

Jo mainittu Rare Exports kuuluu minunkin joulukuun valikoituun elokuvalistaan. Ajattelimme myös katsoa viime vuotisen Krampus-pätkän uudelleen. Myös Lumiukko ja Painajainen ennen joulua tulevat tavan mukaan katsottua.

Minä en näitä joulun vapaapäivinä katsele, vaan elokuvat jakautuvat tasaisesti pitkin kuukautta muuttuen hiljalleen enemmän jouluisiksi juhlapäivien kynnyksellä. Itse juhlapäivät menevät usein perheen hurlumheissa, musiikin tahdissa ja juttelussa. Siinä ei jää kauheasti elokuville aikaa.

Ars Longa Vita Brevis

Valvojat: RaccoonRasimus