24.04.2021 15:40 #1 :: LordStenhammar
Kasikytluvun action-leffat
Tarvitsisko tämäkin foorumi tällaisen topikin? On tässä vähän oma lehmä ojassa siinä suhteessa, että mielelläni ottaisin vastaan suosituksia aikakauden vähemmän tunnetuista leffoista. Mitä käppäisempi, niin parempi. Joskus nollanollan puolella tuli genreen hiukan kaivauduttua, mutta jostain syystä se duuni kuitenkin jäi kesken.

Muutama oma suosikki niiden Rambojen ja Iso-Arskojen lisäksi:

Invasion USA - Chuck Norris parhaimmillaan. En tiedä, onko body count Commandon kanssa samoissa luvuissa, mutta ainakin one linereita löytyy samassa suhteessa. Koko leffan plotti lisäksi niin pähkähullu, että täytyyhän siitä digata.

The Exterminator - Edelleen paras halpakorilöytö, mitä vastaan tullut. Raakuutensa puolesta välillä ihan omalla tasollaan. Kakkososa olisi vielä hakusessa. Ilmeisesti sekin joskus DVD:nä julkaistu.

Bloodsport - Ihan rehtiä turpaanmättöä alusta loppuun, ja Van Damme ihan saatanan notkeana.

Muokannut 24.04.2021 15:44 LordStenhammar

24.04.2021 20:39 #2 :: Echramath
Kasikytluvun action-leffat

LordStenhammar post=63475 kirjoitti: Aikakausirajausta voi minun mielestäni hiukan venyttää. Ei haittaa, jos joku listaa tänne esim. jotain Death Wishin tai Dirty Harryn aikalaisia. Vai?

Onkohan näin? Minulla on ollut sellainen hieman turhan pieneen otantaan koostuva käsitys, että 70-luvulla harrastettiin maanläheisempää ja synkempää kuvausta, mutta sitten tuli 80-luku ja alkoi juurikin mainittu spedeily, ja tätä jatkui aikansa, kunnes tuli Die Hard, ja kaiken piti taas olla jotenkin järkevämpää. Stallonen urassa tuon murroksen näkee, kun ensimmäinen Rambo (1982) on vielä aika tolkullinen ja 70-lukuinen elokuva, mutta Rambo II onkin sitten juuri mitä on – ja sen jälkeen tuli Rocky IV jossa kuten tunnettua, otellaan Dolph Lungrenin esittämää neuvostokostajaa vastaan. 1985 tuli myös Commando (ja vuotta myöhemmin Raaka keikka, joka on hyvin kasaritoiminta sekin).

Eli elikö kasariaktion itseasiassa varsin lyhyen elinkaareen?

25.04.2021 00:32 #3 :: LordStenhammar
Kasikytluvun action-leffat
Voipi olla noinkin juu. Onhan nuo mainitut leffat tosiaan paljon synkempiä ja paljon hidastempoisempiakin, mitä keskimääräiset kasari-actionit. Itse vaan tullut jostain syystä dempattua ne omassa mielessä aina samaan kastiin. Eli jätetäänpä ne sitten tämän topicin ulkopuolelle.

Valvojat: RaccoonRasimus