Star Trek

max loi aiheen: Star Trek
08.10.2013 09:56 #1

Sci-fisarjoista keskustelu ilman Star Trek-ketjua tuntuu aika pölhöltä! Tässä voi keskustella kaikista uusista ja vanhoista Star Trek-universumin sarjoista ja leffoista. Miljoonan muun tavoin pidän itse eniten Next Generationista, jonka näin ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan vasta nyt kun se pyörähti Kutosella (ja alkoi ilmeisesti heti uudestaan?). Sellainen pyhäinhäväistys täytyy tehdä että sanon pitäväni uusien Star Trek-elokuvien näkemystä vanhaa parempana. Toki Nimoy ja Shatner on aivan legendaarisia näyttelijöitä, ja sinänsä TOS:issa oli hienojakin hetkiä, mutta ei se muuten ole kestänyt aikaa samalla tavoin kuin kaikki sen jälkeiset sarjat ja elokuvat. Animaatiosarjasta en tosin tiedä, enkä ole varma haluanko tietääkään..

Pidin uusimmasta Star Trek Into Darknessista paljon, vaikka juonellisesti se vuoden 2009 Star Trek oli muistaakseni huimasti kiinnostavampi (olen nähnyt sen vain kerran, niin muisti alkaa tosin pettää). Uusimman elokuvan

Toivottavasti taso pysyy korkeana, vaikka ohjana ilmeisesti seuraavaan osaan vaihtuukin. Haaveilen myös edelleen siitä uudesta Star Trek-sarjasta, jota on nyt "lupailtu" jo vuosia.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Star Trek
08.10.2013 14:19 #2

Nyt olen katsonut vanhan Star Trekin melkein kokonaan läpi uudestaan ja täytyy myöntää, että aika pölhö sarja se on. Näyttelijätyö (etenkin Shatnerilla) on aika järkyttävää. Jos jonkun hahmon pitää näyttäytyä erityisen fiksuna, niin se hoidetaan yleensä tekemällä kaikista muista tyhmempiä. Tiede on jotain ihan omaa luokkaansa (mutta se ei ole mikään iso vahinko ollut koskaan). Tarinoista puolet perustuvat jonkin rinnakkais-Maapallon teemaan. Jne. jne. jne.

Kyllä Uusi Sukupolvi nousee sarjan eri inkarnaatioista ykköseksi, vanha pärjää vain camp-nostalgialla.

Sen sijaan ne Star Trek -elokuvat ovat kylläkin aluksi aika mainioita (kunhan muistaa, että joka toinen leffa kakkososan jälkeen on skeidaa), eikä uudelleenlämmityksetkään mitään huonoja ole olleet. Vaikka Spockia näytteleekin Herosin sarjamurhaaja, joten odotan Spockin minä hetkenä hyvänsä avaavan jonkun kallon. Khan oli kieltämättä iso pettymys kun ajattelee Ricardo Montalbania.

Tuoreinta Enterprise-sarjaa näin ulkomaan reissulla viitisen jaksoa ja se vaikutti aika lupaavalta (hee, ne ovat maskeeranneet mukaan alkuperäisen sarjan hönöjä alieneita). Olenkin yrittänyt kytätä milloin sitä saa dvd:nä Discshopista.

Mutta vielä alkuperäisestä sarjasta. Siinä on ainakin pari-kolme jaksoa, jotka oikeuttavat koko sarjan olemassaolon. Pilttinä totesin diggaavani Harry Muddia, ja uusintakatselu kerta vain vahvisti käsitykseni. Trouble with Tribbles oli yhä hauska, vaikkakaan ei enää yhtä hauska kuin silloin ennen. The City on the Edge of Forever taas oli sarjan paras, koskettavin ja vähiten hönöin jakso - Shatnerkin osoitti jopa jonkinlaista näyttelijän työtä. (Tosin kyseinen jakso kalpenee kun vertaa Next Generationin The Inner Light -jaksoon)

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

River
River vastasi aiheeseen: Star Trek
28.01.2015 22:53 #3

Uusi sukupolvi on myös minun suosikkini. Datasta ja Picardista pidin paljon. Picard toi samaa auktoriteettia sarjaan kuin Guinness Star Wars- leffaan. Alkuperäisestä sarjasta en muista muuta kuin sen, että Spock oli cool, Kirkin painimassa jonkun muovisen limaläjän kanssa sekä välkkyvät valot ja psykedeeliset laavaheijasteet tietyissä taistelukohtauksissa. Vähän sama juttu kuin 60- luvun Batman sarjan "Pow!"- efektit. Mutta muistaisinko paljoakaan jaksojen sisällöstä... En.

Uusista Star Trek leffoista en pitänyt. En pystynyt katsomaan ensimmäistä kuin 20 minuuttia ja toisen katsoin väkisin loppuun ja mietin koko ajan, että "tämä ei ole Star Trek- leffa". Kyse ei ole siitä, että olisin odottanut jotain tiettyä. Niissä ei vain ollut mitään, mikä olisi yhdistänyt ne vanhaan jatkumoon. Minun makuuni liian uudistettuja ja tähdätty aivan uudelle yleisölle, joilla ei välttämättä ole mitään tietoa ja kokemusta esim. Uudesta sukupolvesta. En nyt sano, että se välttämättä olisi paha asia, monet varmaan tykkäsivät ja paljon.

It's never too late to become what you could be.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Star Trek
28.01.2015 23:11 #4

Minäkin pidän eniten Uudesta sukupolvesta, ehkä sen takia että sitä tuli katsottua pienempänä. Katsoin pitkään myös DS9:siä, ja pidin siitäkin, mutta kyllä uusi sukupolvi on silti se oma suosikki.

Lapsena katsoin myös alkuperäistä sarjaa, ja muistan pitäneeni siitä. Mieleen on tosin jäänyt vain se Trouble with Tribbles. Muutenhan vanha sarja on tosiaan aika pölhö, mutta kieltämättä merkittävä juttu aikoinaan. Nyt se on vain niin... 60-lukulainen... vaikka 60-luvulla se olikin jotain mullistavaa.

Uusia sarjoja Voyagerin jälkeen en ole enää nähnyt, ja uusimmat leffatkin ovat jääneet tuntemattomiksi. Olen kyllä ymmärtänyt etten ole menettänyt paljoa.

Vumpalouska
Upseeri
Vumpalouska vastasi aiheeseen: Star Trek
28.01.2015 23:19 #5

Picard hakkaa Kirkin mennen tullen. TNG forever!

Vähäisempien Valojen Herra

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Star Trek
28.01.2015 23:57 #6

Minulle on jäänyt mielikuva Kirkistä omituisena naistenmiehenä. Ehkä hän oli omituinen naistenmies. Näin myöhemmin arvioituna pidän Picardia uskottavampana kapteenina, vaikka en aio osallistua väittelyyn siitä kumpi on parempi. Paitsi että Picard on parempi. (Mielestäni.)

Ja kun Picardia ylistetään, en voi olla mainitsematta Picard songia ...

29.01.2015 10:14 #7

kyty kirjoitti: Minulle on jäänyt mielikuva Kirkistä omituisena naistenmiehenä.

Ainakin Shatnerin oman tulkinnan mukaan.. No on niissä ehkä sitä 60-luvun sankarikuvaakin mitä muissakin leffoissa ja sarjoissa, avaruuscowboy. Mutta William Shatnerin omat Star Trek-kirjat joissa messias-Kirk herää kuolleista eloon jotta hän voi kirjoittaa itsestään on aika hienoja maryesueilun huipentumia.

Viimeksi muokattu: 29.01.2015 10:16 : max.

03.06.2015 20:24 #8

Ennen olisin sanonut, että tietysti alkuperäinen on parempi, mutta nyt kun olen katsonut Uuden sukupolven 6 viikossa putkeen (tekee laskujeni mukaan yli 4 h päivässä), täytyy sanoa että ovat yhtä hyviä. Uudempi sarja on tehty erittäin hyvällä maulla, juuri sopivasti säilyttäen ja korjaten. Suosikkihenkilöitäni ovat ylivoimaisesti Spock ja Data, ja yksi lempijaksojani se missä he kohtaavat, vaikka dialoginsa jääkin valitettavan lyhyeksi.

Uudet elokuvat ovat kyllin viihdyttäviä, uusi aikajana on hyvä keksintö, auttaa hyväksymään persoonallisuuden ym. poikkeamat, joita muuten ankarasti vastustaisin.

03.06.2015 20:59 #9

Oma suosikkini on Deep Space Nine, joka on jo sopivan moderni monella tapaa, mutta silti kuitenkin vielä ihanan Star Trek eli ei kumminkaan moderni. TNG tulee hyvänä kakkosena, sitten vielä Voyagerkin ennen wanhaa Trekkiä. Wrath of Khan on ihan hyvä leffa ja klassiset näyttelijät ovat toki legendoja, mutta muuten pidän uustulkintoja vikoineenkin kaikkea TOS:ia parempana, niin pyhäinhäväistystä kuin se keski-iältään 50-vuotiaiden tositrekkieiden mielestä onkin. Olkoon sitten uutta aikajanaa.

Viimeksi muokattu: 03.06.2015 21:00 : max.

10.06.2015 18:03 #10

Aloitin DS9ä, kyllä nämä ainakin jaksaa katsoa, entisellä perinteellä mennään ja mukavasti viitataan tuttuihin tapahtumiin ja henkilöihin. Suosikkihenkilökseni muodostumassa Odo. Enempää turha sanoa ennen kuin kaikki on katsottu, minulla on ennenkin mennyt parikin tuotantokautta ennen kuin kunnolla lämpiän sarjalle.

10.06.2015 20:13 #11

Onnea Ferengi-jaksoihin, niitä on edessä paljon... No vakavasti puhuen DS9:n suhteen hitaasti lämpeäminen on ihan hyvä asenne. TNG:täkin selkeämmin ykköskausi on nimittäin varsin perinteikästä lämmittelyä. Muutaman pannukakunkin joutuu kärsimään jo alkumetreillä. Kakkoskaudella päästään "warp speediin" ja sarjan omalle tasolleen nostava jatkuva juoni pärähtää kunnolla käyntiin..

Viimeksi muokattu: 10.06.2015 20:13 : max.

09.07.2015 13:26 #12

DS9 katsottu. Parhaat jaksot ilman muuta Trekin parhaiden joukossa, mutta toisin kuin aiemmissa paljon jaksoja, joita en välittäisi nähdä uudelleen, kuten jaksot, joissa pelkkiä ferengejä (vaikka ovatkin huomattavasti parantuneet alkuesiintymisensä omituisista irvistelevistä ja pomppivista peikoista) tai pelkkiä Siskon perheprobleemeja. Kokonaisuutena kuitenkin varsin vaikuttava ja jatkuvahkon juonen takia pakko katsoa aina seuraava jakso. Odon potentiaalia ei valitettavasti käytetty täysin hyväksi, ja suurimman suosioni saavuttikin lopulta Garak. Ylipäätään kardassialaisjaksot kiinnostavimpien joukossa, ja erityismaininnan ansaitsevat Kira ja/tai Odo ynnä kardassialaiset pakotettuna yhteistoimintaan.

Seuraavaksi animaatio.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Star Trek
10.07.2015 16:49 #13

Muistin juuri, että minulla on tuoreimman Star Trek -sarjan Enterprisen katselu vielä vaiheessa. Taitaa olla kolmannella tuotantokaudella kesken. Ihan kiva sarja vaikka ei TNG-tasoa olekaan. Star Trek-retroilua nykytehosteilla (hee, niitä original seriesin tattipäisiä ja sini-ihoisia alieneita jne.). Tarinat vain eivät ole olleet erityisen mieleenpainuvia. Uudessa Sukupolvessa ehti kolmanteen tuotantokauteen mennessä olla kertynyt jo edes jotain legendaarisia seikkailuja.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 10.07.2015 16:53 : Rasimus.

30.08.2015 11:44 #14

Sain animaatiot katsottua. Ihan kivoja. Tutut äänet ovat aivan olennaisia nautittavuudelle, ja jokunen näyttelijöiden elekin on hyvin saatu hahmoille. Kuitenkin vain animaatio, mitään riippuvuutta ei pääse syntymään.

30.08.2015 17:27 #15

Nyt kun alkaa olla 10 vuotta viime Star Trekistä (sarjana, uusioleffoja ei oikein osaa mieltää samaan läjään, vaikka hyviä ovatkin), niin joku tommonen animaatioversiokin maistuisi taas. Nykyteknologialla saisi varmaan ihan kelvollista katsottavaa (jos miettii vaikka Avatar Last Airbenderiä, niin kyllähän se päihittää suurimman osan 2000-luvun näytellystä spefistä, ja on vieläpä lasten/nuortensarja!).

20.10.2015 18:00 #16

Voyager katselussa, meni kolme tuotantokautta ennen kuin miehistö alkoi tuntua omalta, alun ylenpalttisen vihamielinen galaksi ja maquis (DS jaksoissa olin aina kardassialaisten puolella) -ristiriidat eivät ainakaan auttaneet. Nyt olen hyvin sisällä ja loppukaudet menevät putkeen. En ole myöskään juurtunut kehenkään yhteen henkilöön läheskään samalla intensiteetillä kuin kolmessa aiemmassa sarjassa. Voiton on kuitenkin ainakin toistaiseksi vienyt jälleen vulkaani, Tuvok, vaikkei hänelle annetakaan tarpeeksi tekemistä. Trekin parhaat naishahmot ovat tässä sarjassa, kapteeni Janeway ja Seven of Nine. Logic is irrevelant.

02.11.2015 12:01 #17

Moraalidilemmat Voyagerissa olivat yhtä kiinnostavia kuin ennenkin, mutta uusien lajien ja maailmojen joukossa ei yhtään uutta todella kiehtovaa - hengästyttävä määrä ei tässä korvaa laatua. Kiintymykseni Tuvokiin säilyi ja kasvoi. Seven of Nine inhimillistyi makuuni liikaa (samoin kuin en koskaan tykännyt Datan tunnesirusta).

02.11.2015 17:27 #18

Jos vedät vielä Enterprisen kaikki neljä kautta vielä samaan putkeen niin se on jo kovaa omistautumista. Niihin verrattuna Voyager on vielä juhlaa. Jos niissä kokee jotain kiehtovuutta, niin sitä pitää katsojan alkaa kaivella syvältä tyhjiöpakatun ST-lelukokoelmansa uumenista. Ootko kattonut leffojakin samaan tahtiin? Nemesis tavallaan kruunasi Star Trekin ja sikäli se Enterprise tuntuu vähän turhalta, mutta tietty nyt kun on jo 10v ilman Trekkiä telkkarissa täynnä, niin sitä katsoisi jo vaikka Ferengien talkshowta jos edes jotain tulisi.

Viimeksi muokattu: 02.11.2015 17:27 : max.

HVM
Upseeri
HVM vastasi aiheeseen: Star Trek
03.11.2015 00:42 #19

Viimeksi muokattu: 03.11.2015 00:42 : HVM.

03.11.2015 08:10 #20

Vuoden tokaksi parasscifiuutinen! Jää valitettavasti Star Warsin varjoon, ainakin ennen lisätietoja, mutta onhan uutta Trekkiä jo odoteltu. Telkkarissa ei parhaillaan pyöri muutenkaan oikein mitään katsomisen arvoista klassista scifiä (paitsi Expanse kohta Amerikassa), olisin odottanut miljoonatta Tähtiporttia ennen tätä...
Ainoa ongelma on tuo:

The new program will be the first original series developed specifically for U.S. audiences for CBS All Access, a cross-platform streaming service that brings viewers thousands of episodes from CBS’s current and past seasons on demand, plus the ability to stream their local CBS Television station live for $5.99 per month.

Ai ai sitä waretuksen määrää kun Trekin tasoinen sarja pistetään johonkin maakohtaiseen striimipalveluun, joka ei edes ole Netflix.

Viimeksi muokattu: 03.11.2015 08:14 : max.

Valvojat: RaccoonRasimus
Jukuke, KiLLPaTRiCK, Thialfi, LordStenhammar