Dokumenttiohjelmat

21.10.2013 03:11 #1 : Moonlord
Aloitanpa uudestaan dokkari-ketjun. Eli tänne viestiä jos haluatte keskustella mielenkiintoisista vastaan tulleista dokumenteista tai muuten vaan niiden katsomisesta.

Viimeisin katsomani dokumentti oli BBC Four - The Fairytale Castles of King Ludwig II (2013), joka kertoi lyhyesti Baijerin viimeisen kuninkaan Ludwig II:n elämäntarinan (1845-1886) ja hänen rakentamistaan upeista linnoista. Näistä parhaiten tunnettuhan on Neuschwansteinin linna joka on goottilaista romantiikkaa kauneimmillaan. Ludwig II innostui jo nuorena miehenä Wagnerin oopperoista ja saksan vanhasta historiasta ja mytologiasta. Linnan malli otettiinkin Wagnerin lavastajan piirroksista. Sen lisäksi hän rakennutti mm. kopion Versaillesin palatsista ja metsästysmajakin muuttui hänen käsittelynsä jälkeen minipalatsiksi. Rakennuttipa hän keinotekoisen luolankin jossa olevalla lammella kävi soutelemassa joutsenveneellä, jälleen ottaen mallia Wagnerin oopperoista.

Ludwig II menetti valtansa saksan yhdistyessä ja Preussin kuninkaan ottaessa keisarin tittelin ja kun oli aiemmin kutsunut itseään ihailemansa ranskan Ludwig IV "Aurinkokuninkaan" mukaan itseäänkin aurinkokuninkaaksi, alkoi hän nyt kutsumaan itseään kuukuninkaaksi ja eli eristyksissä ja valvoi öisin. Rakennusprojektiensa ja ylellisen elämäntyylinsä vuoksi hän teki valtavat velat ja hänen vastustajansa alkoivatkin mustamaalasivat hänet epäilemällä hänen mielenterveyttään ja saivat aikaiseksi että hänet julistettiin hulluksi ilman että psykiatrit puhuivatkaan hänen kanssaan. Hänen seksuaalista suuntautumistaan on epäilty homoseksuaaliseksi mikä oli sekin siihen aikaan kovasti paheksuttavaa. Hänen kuolemansakin jo nelikymppisenä oli mysteerinen. Hän oli järvellä soutelemassa psykiatrinsa kanssa ja molemmat löydettiin hukkuneina, psykiatrin ruumiissa oli jälkiä pahoinpitelystä.

Dokumentti oli todellista visuaalista karkkia kun juontaja kierteli hänen ylenpalttisesti rakennetuissa linnoissaan ja on hyvin suositeltava kaikille jota aihe yhtään kiinnostaa. Minulla on katsomista odottamassa myös viisiosainen minisarja hänen elämästään, vuodelta 1972 jota kohtaan kiinnostus kasvoi kovasti dokkarin katsottuani. Hänen elämästään tuli mieleen Michael Jacksonin elämäntarina, joka oli monella tapaa samantapainen.

21.10.2013 10:13 #2 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Dokumenttiohjelmat
Moonlord, tuo kuulostaa älyttömän kiinnostavalta dokkarilta. Mistä sen oikein löysit?

Itse katsoin toista viikkoa sitten dokkarin Searching for Sugar Man, joka siis kertoo 70-luvulla levttäneestä amerikkalaisesta folkrokkarista, joka ei koskaan breikannut kotimaassaan mutta josta tuli legenda Etelä-Afrikassa. Dokkari esitettiin osana Docventuresia ja joku muukin taisi sen katsoa, sillä huomasin nyt aamulla että Sixto Rodriguez komeilee Suomen virallisella listalla peräti kolmen levyn voimin :smile:

Tykkäsin Sugar Manista tosi paljon. Musiikki oli hienoa, vaikken sen tyylistä yleensä kuuntelekaan. Rodriguez välittyi leffasta mielenkiintoisena ja mystisehkönä hahmona, joka olisi voinut olla suuri tähti mutta tyytyi osaansa tavallisena duunarina. Tuli hiukan tunteikas olo siinä kohtaa kun

Päädyn yllättävän usein katsomaan dokkareita musiikkilajeista, joita en siviilissä kuuntele yhtään. Outoa. Tätäkään en varmaan olisi katsonut, jos se ei olisi jäänyt Aamu-TV:n Tähtihetkestä mieleen partaponnarimiehen lämpimästi suosittelemana. Ja niin suosittelen minäkin, mahtava leffa.

21.10.2013 16:22 #3 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Dokumenttiohjelmat
Youtube on yleensä ensimmäinen paikka mistä kannattaa tsekata, sieltä löytyy hyvin. Jos haluaa dokkarinsa paremmalla kuvanlaadulla ja yhdessä osassa niin sitten vain googlella tai muulla hakukoneella etsimään.

21.10.2013 20:14 #4 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Dokumenttiohjelmat

Tämmöistä on tullut BBC:ltä. Sir David Attenborough, tuo lapsuuden sankari, kiertelee museoita ja mäkiä, tökkii fossiileita ja haastattelee tutkijoita (ja tapaa jopa muutaman elävän eläimen). CGI-animaatio on, mutta vähemmän kuin niissä Walking With jutuissa. Ainakin kolme osaa, kambrikauden ihme-elukat, elämän nousu maalle ja sitten nisäkkäiden synty (vai sainkohan käsiini Early Life -sarjan yhdessä osassa ja Rise of Animalsin kahdessa)

(Joo tämän hain Piratebaysta, kun se on yhden yleisradion tekemä ja toiselle maksan pakkoveroa. Sitäpaitsi se toinen varmaan näyttää nuokin. Areenassa. Pienellä kuvalla ja niin paksuilla artefakteilla, että lentoon lähtevästä lintuparvesta ei saa mitään selvää – minun piti oikeasti lopettaa Avara Luonto kesken kun jaksanut katsella pelkkiä artefakteja selostuksella)

Totta puhuakseen nämä ruudulla liikkuvat valokuvat ovat edelleen vähän sellainen "ollaan tulevaisuudessa"-juttu. Eihän näkään toki olleet kuin 720:sta, mutta ei tähän monitorille edes mahdu enempää vaakasuunnassa.

Eihän noissa välttämättä niin paljon uutta asiaa ole jos seuraa evoluutioartikkeleita muutenkin, mutta hauskaa silti nähdä esim. miten julmetun hyvin säilyneitä trilobiittejä on löydetty.

• VMN hahmo
  • VMN
21.10.2013 21:06 - 21.10.2013 21:07 #5 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Dokumenttiohjelmat
Act of Killing tuli katsottua edellisellä viikolla. Hämmentävä, häiritsevä ja todella hieno pätkä. Lähtökohta on siis se, että dokumentintekijät menivät Pohjois Sumatraan jossa he lähestyivät miehiä, jotka ovat itsekin tappaneet satoja ihmisiä, "päähenkilö" kertomansa mukaan yli tuhat ihmistä. Maassa alettiin syyttää kaikkia, joista ei pidetty kommunisteiksi, ja kommunistit tapettiin. Dokumentissa tekijät pyysivät näitä tappajia esittämään tekonsa millä tavalla tahansa he haluavat, ja he alkoivat luomaan elokuvaa teoistaan.

Act of Killing on ihmiskuvaus, ja todella karmiva sellainen. Nähdä oikeasti miten rauhallinen, miten tavallinen ja, miten ihminen hän oli, kun hän kertoi miten kuristi ihmisiä, koska se ei sotkenut niin paljoa. Vähemmän verta. Kun hän itse näki kuvatun otoksen, hän totesi, että ei koskaan käyttäisi tuollaisia vaatteita tappaessaan.

Onko tämä oikeasti totta, on se mitä pitkälti sanotaan koko kolmen tunnin ajan, mitä dokumentti kestää. Dokumentti on myös voittanut kaikki kriitikot puolelleen ja kaikki mahdolliset palkinnot, jotka on voitettavissa.

Karmivaa ihmiskuvausta. Suosittelen suuresti. Ainoat ongelmat tuli siinä, että aina ei osannut sanoa koska nämä ihmiset "näyttelevät" tekojaan (heidän tekemänsä elokuva on hyvin surrealistinen) ja koska he ovat oikeita itsejään. Ehkä tämä on osittain tarkoituskin, se kaikki luo kokonaisuus kuvaa heistä. Tarinassa ei sinänsä ole mitään punaista lankaa ja se hyppii ja kulkee miten sattuu, mutta niin se melkein kuuluukin mennä. Me vain seuraamme ja yritämme ymmärtää, että siinä on mies, joka on omien sanojensa mukaan tappanut yli tuhat miestä. Hieno dokumentti, todella hieno.

Seuraavaksi on Docventuresissa näkynyt Whores Glory. Tästäkin on suuret odotukset.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/
Viimeksi muokattu: 21.10.2013 21:07 VMN.

24.10.2013 21:42 - 24.10.2013 21:43 #6 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Dokumenttiohjelmat
Löysinhän sen kuvan. Miksi en katso luonto-ohjelmia toistaiseksi Areenasta. (klikatkaa isoksi) (ei, en teurastanut tuota Gimpillä tuohon kuntoon)

Viimeksi muokattu: 24.10.2013 21:43 Echramath.

• Nekrataal hahmo
  • Nekrataal
    Kaartilainen
26.10.2013 17:29 #7 : Nekrataal
Vastaus käyttäjältä Nekrataal aiheessa Dokumenttiohjelmat
Itsekkin eilen katsoin Searching for Sugar Man ja suosittelen kyllä kaikille! Aivan uskomaton tarina.

All in the game yo, all in the game.

26.10.2013 19:14 #8 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Dokumenttiohjelmat
Uguu ihana Dr Janina-chan Jos Euroopan historia on vähän utuinen konsepti ja sadan ja kolmenkymmenen vuoden sodat menevät päässä sulavasti sekaisin, BBC:ltä löytyi varsin hyvä dokumentti siitä ensin mainitusta: Chivalry and Betrayal - The Hundred Years War .

Anglofiilin kannaltahan tuo 1300-1400 -lukujen vaihde on jännää aikaa, kun Ranskan vaikutusvalta saarella väheni. Virallisten dokumenttien kielikin vaihtuu englanniksi niihin aikoihin.

Dr Ramirez on näemmä tehnyt dokumentin myös The Viking Sagas -nimisen dokkarin. Pitänee katsoa sekin. Siis. Minua kiinnostavat viikingit!

24.11.2013 01:58 - 24.11.2013 01:58 #9 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Dokumenttiohjelmat

Teemalla tuli ja Areenalla on nähtävissa Zizek ja elokuvan kätketty ideologia , mikä englanniksi kulkee nimellä The Pervert's Guide to Ideology, ilmeisesti Suomessa Zizek on suositumpi kuin perversiot.

Slavoj Zizek, tuo Laibach-murteella englantia suoltava elehtijä, on tietysti paljon monimutkaisempi hahmo kuin minä jaksan näin keskellä yötä väsyneenä kuvailla. Ilmeisesti muut filosofit möksöttävät Zizekille, kun tämä on sellainen populisti. Toisaalta maallikko ymmärtää populistin sanoman.

Viimeksi muokattu: 24.11.2013 01:58 Echramath.

03.12.2013 20:31 #10 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Dokumenttiohjelmat
National Geographic - Skeletons of the Sahara (2013)

Saharasta, Nigeristä (ei pidä sekoittaa eteläisempään Nigeriaan), löydetty vanha hautausmaa jossa on kahdenkin eri kulttuurin luurankoja. Ensimmäinen kulttuuri (Kiffian) oli 10 000 vuotta sitten, jolloin Sahara oli täysin vihertävää ja vetistä tasankoa. Asukkaat olivat huomattavan pitkiä (miehet 185-203 cm) joten ruokaa varmasti riitti näissä paratiisimaisissa oloissa missä he kalastivat ja metsästivät mm. virtahepoja. Sateet loppuivat noin 8000 vuotta sitten ja asukkaat siirtyivät muualle.

Muutama tuhat vuotta myöhemmin sateet alkoivat taas ja toinen kulttuuri (Tenerian) muutti samalle alueelle. He olivat jo huomattavasti pienikokoisempia. Se mikä teki tästä dokumentista mieleenpainuvan oli kaunis 5300 vuotta vanha kolmoishautaus missä äiti oli haudattu 5- ja 8-vuotiaiden lastensa kanssa. Sekä ruumiiden alle että päälle oli asetettu kukkia ja kaikkien kolmen kädet oli aseteltu yhteen, koskettamaan toisiaan päiden yläpuolella. Siitä välittyi koskettavasti äidin rakkaus lapsiaan kohtaan ja muun perheen rakkaus vainajia kohtaan, jotka ilmeisesti kuolivat hukkumalla (Saharassa) koska kuolema oli samanaikainen eikä merkkejä väkivallasta ollut.

National Geographic - Living on The Moon (2012)

Mielenkiintoinen ja hyvin visualisoitu dokumentti mahdollisesta tulevasta kuu-siirtokunnasta ja elämästä siellä. Itsekin opin jotain uutta vaikka monelta taholta olen tuohon ideaan törmännyt jo aikaisemmin.

Discovery Channel - Mermaids 1of2 - The Body Found (2011) ja
Discovery Channel - Mermaids 2of2 - The New Evidence (2013)

Kaksi feikkidokumenttia jotka kertoivat ihmiskunnan haarasta joka sopeutui merielämään. Ensimmäistä puolta tuntia lukuunottamatta dokumentti oli tehty niin hyvin että varmaankin monet uskoivat sen oikeaksi, itsellänikin tuli pieni epäilys välillä, että mitäs jos tämä onkin muuta kuin pelkkää fantasiaa, varsinkin toisen osan väitetyt Pohjois-Afrikan luolamaalaukset, jotka kertoivat ihmisten ja merenneitojen konfliktista, sekä eri kulttuurien myytit merenneidoista tekivät vaikutuksen. Merenneidoista (jotka tässä olivat pääosin miespuolisia) näytettiin lyhyitä videopätkiä, kerrottiin armeijan salaliitosta joka vei löydetyn todistusaineiston ja muuta vastaavaa. Toisaalta typeryyksiäkin oli tähän feikkidokumenttiin päästetty, pahimpana se että nämä merenneidot kehittivät itselleen sonarin kalloonsa silmien yläpuolelle. Mitenkä sellainen muka voisi olla mahdollista. Kurkussa sen ymmärtäisi paremmin.

Näyttelijäthän sieltä sitten paljastuivat rooleista oikeiden tiedemiesten sijaan kun vähän kaivoi. Onko Discovery Channelille muka kannattavaa tehdä tällaisia feikkidokumentteja vähän lisääntyneiden katsojalukujen takia, mutta samalla maineensa menettäen. Tai Animal Planethan tuon ekan osan kaiketi teki. Joskus vastaavaa näin kuin esitettiin dokumentti, missä kuulennot väitettiin huijaukseksi ja niistä väitteistä saa kuulla kuusalkkareiden toimesta vieläkin. Innolla katsoisin tällaisiakin dokkareita, mutta pitäisi suoraan sanoa että kyseessä on "mitäs jos..." skenaario, eikä alkuunkaan antaa kuvaa että tämä mahdollisesti on aito ilmiö. Raivostuttavaa.

29.01.2014 22:38 - 29.01.2014 22:40 #11 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Dokumenttiohjelmat

The Shock of The New (1980)

Eksyin klassikoiden äärelle, tosin Suomessa tuntemattomien. Pitkän linjan taidekriitikko Robert Hughes, enimmän elämästään USAssa asunut australialainen, teki kahdeksanosaisen dokumentin The Shock of The New – luonnollisesti BBC:lle. Aiheena on moderni taide (kuten yllä esimerkkinä Pablo Picasson Femme assise dans un fauteuil (Eva)). Taide tarkoittaa tässä kontekstissa lähinnä kuvataidetta, veistoksia ja installaatioita.

Moderni taide kehittyi samoihin aikoihin kuin teollisuus – Hughes heittää alkupisteeksi vuoden 1889, kun Eiffelin torni rakennettiin, siinähän oli hämmentävä härveli, joka muutti Pariisin ilmeen kertaheitolla ja josta sitäpaitsi ihan tavalliset kansalaiset saattoivat pällistellä kaupunkia 300 metrin korkeudesta, mikä aiemmin onnistui korkeintaan joissain. Samoihin aikoihin Lumieren tyypit väkertelivät niitä filmikojeitaan, Wrightit taas lentovehkeitään ja automobilit ja omnibussit ilmestyivät teille. Ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua ja taiteilijat näkivät, että uusi aika vaati uudenlaista taidetta.

Tämä on suositeltava dokumentti – koska modernia taidetta on vähän vaikea ymmärtää. Eihän se aina edes esitä mitään, mutta konteksissaan on voi ainakin ymmärtää mitä sillä ajetaan takaa. Sitäpaitsi Hughesilla oli varsin hyvä maku ja terve epäluulo selvää tekotaiteellista paskaa kohtaan. Koska sitähän riittää.

Oikeastanan kuvainpalvonta on ikävää. Siinä vaiheessa kun päästään siihen vaiheeseen, että Mark Rothko sai aikaan enää pelkkää mustaa , eihän se ole enää mitään taidetta. Se on filosofinen tunnustus siitä, että ollaan ajauduttu umpikujaan.

Tämänkin lailliset julkaisut ovat sitten ihan julmetun kalliita. Katsokaa warez-versio ja ostakaa teoksen sisarjulkaisu eli saman niminen kirja (jossa pitäisi olla runsaasti tauluja oikein värikuvina), jos teitä kiinnostaa Hughesin perikunnan hyvinvointi. En tiedä ketä siihen tosin kuuluu. Poikansakin kai tappoi itsensä.

Viimeksi muokattu: 29.01.2014 22:40 Echramath.

09.02.2014 13:10 #12 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Dokumenttiohjelmat
Katselin sunnuntaiaamuni ratoksi kirjastosta lainatun Michael Mooren dokkarin Capitalism: A love story (2009). Leffassa mm. haastatellaan ihmisiä, joiden kodit pankki on viemässä, tehdastyöläisiä, jotka menettivät työpaikkansa, lentäjiä, joille maksetaan huonommin kuin mäkkärissä ja ihmisiä, joiden kuolleiden omaisten työnantajat ovat ottaneet salaisia henkivakuutuksia työntekijöilleen ja netonneet heidän kuolemillaan rutkasti rahaa.

Elokuvan viesti on, että kapitalismi on syrjäyttänyt demokratian Amerikassa, Wall Streetin tyypit hallitsevat todellisuudessa maata ja vievät toimillaan köyhiltä sen vähänkin mitä heillä on. Vuoden 2008 finanssikriisin aiheuttajat pääsivät vastuusta kuin koira veräjästä. Loppua kohden väläytellään toivonkipinää, että enemmistö ei tule sulattamaan tällaista ja että kapitalismi tullaan vielä tuhoamaan. Myös Obaman valinta presidentiksi vaikuttaisi lupaavasti siltä, että asiat tulevat todella muuttumaan.

Viisi vuotta on kulunut elokuvan julkaisusta. Vaan kuinkas sitten kävikään? Ehkei kannattaisi katsoa tämmöisiä leffoja. Ei niistä tule kuin vihaiseksi. Tiedän että Moorea on syytetty asioiden vääristelystä elokuvissaan, mutta jos vähänkin Capitalismissa esitetyistä asioista on totta, maailma on aika p***a paikka.

16.02.2014 19:38 #13 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Dokumenttiohjelmat
Pisanialle leffavinkkinä Assault on Wall Street (2013) joka paneutuu juuri tuohon teemaan. Pääosissa Pako-sarjasta tuttu Dominic Purcell ja ohjaajana Ö-luokan filmeistä tuttu Uwe Böll joka on nyt yllättäen saanut ihan katsottavan elokuvan aikaiseksi. Ainakin meikäläisellä oli hymy herkässä kun lopussa pörssikeinottelijat joutuivat pyssynpiipun väärälle puolelle :D.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pisania

• Amppa hahmo
  • Amppa
23.02.2014 14:55 #14 : Amppa
Vastaus käyttäjältä Amppa aiheessa Dokumenttiohjelmat
Minulla ei ole televisiota ja tikkunettikin on metsän keskellä usein hidas, joten se vähän rajoittaa ohjelmien katselua. Toisinaan kuitenkin esimerkiksi Areenasta löytyy mielenkiintoisia dokkareita, jotka jaksavat latautua.

Tässä taannoin katsoin ohjelman ylivoimaisen hienoista Ulfberht-viikinkimiekoista, aihe josta pitäisi saada juttua tunnin ohjelmaan hyvinkin paljon, onhan miekkojen historiaa tutkittu reippaasti. Muttapa! Mikähän siinä on, kun aiheesta kuin aiheesta ei kerrota nykyään dokumenteissa juuri mitään. Vai olenko liian vaativa katsoja? Tämä Ulfberhteistä kertova juttu, samoin kuin moni muukin dokkari ei tunnu keskittyvän aiheeseen lainkaan syvällisemmin. Tiivistettynä juttu olisi ohi kymmenessä minuutissa. Onko ihmiset tyhmentyneet? Tai luulevatko ohjelmien tekijät, että ihmiset eivät pysty käsittelemään useampia asioita kerrallaan? Olen katsellut dokentteja psykologiasta, historiasta, luonnosta, ihmisistä, kulttuurista, tekijöinä suomalaiset, ruotsalaiset, tanskalaiset, britit... Ja aina sama vaiva. Mielestäni ennen keskityttiin enemmän faktoihin ja vähemmän tapautumien uudelleennäyttelemiseen yms.

23.04.2014 21:07 #15 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Dokumenttiohjelmat
Niitä joita kiinnostaa tieteen ja uskonnon vastakkainasettelu ja tästä aiheesta käytävien kiinnostavien keskusteluiden seuraaminen, suosittelen lämpimästi Areenasta vielä noin kuukauden verran löytyvää Dokumenttiprojektin dokkaria Uskonnottomat, jossa

Evoluutiobiologi Richard Dawkins ja fyysikko Lawrence Krauss matkustavat maailman ympäri kohtaamaan uskovia ja ei-uskovia ihmisiä ja keskustelemaan tieteen ja uskontojen suhteesta. Millainen on tieteen suhde uskontoihin?

Todella kiinnostavaa settiä.

• Strato hahmo
  • Strato
24.04.2014 10:20 #16 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Dokumenttiohjelmat
Tämä Uskonnottomat oli kyllä erittäin hyvä, tuli katsottua suoraan televisiosta. Kaipasin kyllä hieman enemmän Dawkinsin ja Kraussin väittelyä/keskustelua uskovaisten kanssa, nyt sitä oli lähinnä alussa, ensimmäiset 10-20 min. jonka jälkeen kaverit lähinnä kertoivat omia käsityksiään aiheesta.

Mutta suosittelen silti itsekin kaikille, joita aihepiiri kiinnostaa.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

• Thialfi hahmo
  • Thialfi
24.05.2014 17:11 #17 : Thialfi
Vastaus käyttäjältä Thialfi aiheessa Dokumenttiohjelmat
Ruotsalainen dokumentti Kauneuskupla kertoo kolmessa osassa alan kirurgiasta ja muista älyttömyyksistä.

07.09.2014 21:35 #18 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Dokumenttiohjelmat
Olen onnesta soikeana viimeisen viiden päivän aikana katsonut yhtä monta osaa 13-osaisesta Hollywood-dokkarisarjasta, joka löytyi Youtubesta. Se on vuodelta 1980 ja kertoo mykkäelokuvan aikakaudesta. Ruudulla vilahtelee pätkiä niin elokuvakameran edestä kuin takaakin ja muistelemassa on suuri joukko touhuun osallistuneita ihmisiä, sekä unohtuneita suuruuksia että järisyttäviä legendoja. Mukana on niin näyttelijöitä, ohjaajia, tuottajia, kuvaajia kuin stunttejakin. Kertojaäänenä on James Mason. Sarja ei etene niinkään kronologisesti, vaan osat ovat tähän asti käsitelleet esim. elokuvien ja Hollywoodin alkutaivalta, elokuvasensuuria ja miten siihen jouduttiin, ensimmäisen maailmansodan vaikutusta elokuvantekoon ja stunttinäyttelemistä.

Olen hyvin kiinnostunut wanhasta Hollywoodista, joten olen varsin innoissani tästä sarjasta. En enää muista minkä sivuston artikkelissa siihen törmäsin, mutta se oli lista leffoista yms. joita tuskin koskaan tullaan näkemään dvd:llä (tässä syynä oli kai tekijänoikeudet). Joku ystävällinen sielu oli kommenteissa linkittänyt juutuubeprofiilin josta se löytyy. Aivan must kaikille elokuvan historiasta kiinnostuneille!

• Niddis hahmo
  • Niddis
11.09.2014 20:27 #19 : Niddis
Vastaus käyttäjältä Niddis aiheessa Dokumenttiohjelmat
Docventuresin kakkoskausi alkoi viikko sitten, joten taas on luvassa mielenkiintoisia dokumentteja joka keskiviikko parin kuukauden ajan. Viime viikkoinen The Yes Men Fix The World oli suorastaan absurdi kuvaus siitä, miten raha jyrää kaiken inhimillisen kärsimyksen yli ja ainakin itse aloin ajatella kansalaisaktivismia aivan eri näkökulmasta. Jos olet aina liittänyt kansalaisaktivismin lähinnä kettutyttöihin ja viherpiipertäjiin, tämä dokkari kannattaa ehdottomasti katsoa. Kannatta myös katsoa jälkiliukkaat läpi, tuo mukavasti lisää syvyyttä aiheeseen. Eilen tullut Syyrian sisällissodasta kertova Return to Homs on vielä näkemättä, mutta aion jostain löytää sopivasti aikaa sen (kuten kaikkien muidenkin Docventures-dokkarien) katsomiseen. Tulevasta ohjelmistosta kiinnostavat erityisesti korruptiosta kertova The Ambassador sekä tekopyhyys-aiheinen American - The Bill Hicks Story.

Docventuresin lisäksi katson satunnaisesti tv:stä tulevia luonto- ja historia-aiheisia dokumentteja. Viimeisimpänä katselin Teemalta tulleen 6-osaisen sarjan Maailman erikoisimmat aseet, joka kertoo Ensimmäisen maailmansodan ja Kylmän sodan välisen aseellisen kilpavarustelun villeimmistä keksinnöistä. Etenkin eläinten käyttäminen pommien kuljettajina tai vakoilijoina kuvaa hyvin sitä luovuutta, jonka avulla yritettiin päästä niskan päälle vihollisesta. Hurjinta on ehkä se, että monet näistä hulluista ideoista toimivat ainakin melkein, mutta niitä ei koskaan otettu varsinaiseen käyttöön.

• Nekrataal hahmo
  • Nekrataal
    Kaartilainen
13.09.2014 11:26 #20 : Nekrataal
Vastaus käyttäjältä Nekrataal aiheessa Dokumenttiohjelmat
Itse katsoin Return to Homs ja suosittelen kyllä kaikille, todella pysäyttävä dokkari. Ainakin itse sain ihan uuden näkökulman asioihin. Ja jälkiliukkaat kannattaa tottakai sen jälkeen katsoa.

All in the game yo, all in the game.

Valvojat: RaccoonRasimus
rudi92