Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)

26.02.2014 23:05 - 07.04.2014 13:58 #1 : Vanamo

Janne Juhani Kuusinen: Todistaja
M. G. Soikkeli: Luottokoira vain sinun rakkaudellesi
Shimo Suntila: Milla ja Meri
Katri Alatalo: Unettomat
Miikka Pörsti: Raportti. Mikä johti operaatio Tähtivaeltajan epäonnistumiseen?

6. 12.5.2014
Hanne Martelius: Kansassa kasuavassa
Mari Saario: Verisiskot
Sari Peltoniemi: Kotiseutuni
Anne Leinonen: Tuonenkalma, surmansuitset
Christine Thorel: Aitan lukko

----
Alkuperäinen viesti:

Olisi varmaan sopiva aika aloittaa keskustelu tämän vuoden Atorox-äänestyksestä ja Risingin raadista.

Niille, jotka eivät tiedä mikä Atorox on:

"Turun Science Fiction Seura ry:n jakama Atorox on maamme vanhin tieteiskirjallisuuspalkinto. Se myönnetään vuosittain edellisen vuoden parhaalle ensimmäistä kertaa julkaistulle kotimaiselle science fiction- tai fantasianovellille. Atorox-voittaja valitaan yleisöäänestyksellä, johon kuka tahansa on tervetullut osallistumaan." Lisää voi lukea täältä.

Äänestää voi yksin tai porukalla eli raadissa. (Tosin raadissakin kukin äänestää yksilönä.) Viime vuonna kokosimme Risingilta oman raadin ja keskustelimme Atorox-ehdokkaista foorumilla äänestäjille rajatulla omalla alueella. Tänä vuonnakin olisi mukava perustaa Risingille oma raati, mutta raadin toimintatavasta kannattaisi ensin hieman keskustella.

Foorumikeskustelu oli erittäin hiljaista, joten raadin toimintaa voisi kehittää. Yksi ilmoille heitetty vaihtoehto on livelukupiiri, joka tosin väistämättä rajaisi porukkaa maantieteellisesti. (Viime vuonna aktiivisista keskustelijoista kaikki muut paitsi yksi asuivat pääkaupunkiseudulla.)

Toinen pohtimani vaihtoehto olisi pyörittää foorumikeskustelua Risingin lukupiirien tyyliin. Keskustelu yhdestä tai useammasta nimetystä novellista alkaisi aina tiettynä ajankohtana, jolloin ihmiset olisivat toivottavasti lukeneet saman novellin edes suunnilleen samaan aikaan ja keskustelua syntyisi edes hieman paremmin.

Kolmas pohtimani vaihtoehto on näiden kahden yhdistelmä eli sekä livelukupiiri että foorumilukupiiri, jotka molemmat pyörisivät suunnilleen samaan tahtiin.

Kiinnostaako osallistuminen muita ja olisiko teillä kommentteja raadin toimintatapoihin?

P.S. Atoroxin ehdokasasettelu on auki 16.3. asti eli jos luit jonkin hyvän suomalaisen vuonna 2013 julkaistun novellin, voi sitä ehdottaa Atoroxiin täällä .
Viimeksi muokattu: 07.04.2014 13:58 Vanamo. Syy: foorumilukupiiri

03.03.2014 08:06 #2 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)
Osallstuin Risingin raatiin viime ja se oli ihan hauskaa. Ajattelin ottaa osaa tänäkin vuonna, siinä määrin mitä työ- ja opiskelukiireet antavat myöten.

Se, minkä koin yhdeksi ongelmaksi varsinkin foorumikeskustelussa viime vuonna, oli että novelleja oli melko paljon ja niitä saattoi lukea yhdeltä istumalta muutaman. Tämän jälkeen ei välttämättä enää muistanut mitä olisi halunnut sanoa jostain lukemastaan tarinasta tai koki, ettei ehkä halunnut kirjoittaa vain jotain yhden/kahden lauseen viestiä ketjuun. Tähän auttaisi nimenomaan tuo lukupiiritapa eli jokaiselle novellin lukemiselle määrättäisiin aika, jolloin sen lukisi ja jolloin siitä voisi alkaa kommentoida. Tällöin osanottajat etenisivät suurin piirtein samassa tahdissa ja ehkäpä keskusteluakin syntyisi enemmän.

Ilmaisisin myös kannatukseni livelukupiirille, vaikkakin se ikävästi rajannee porukkaa maantieteellisesti.

23.03.2014 16:41 - 24.03.2014 18:49 #3 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)
Nyt Atorox-ehdokkaat on julkaistu ja luettavana näyttäisi olevan yhteensä 30 novellia.

Löytyykö muita kiinnostuneita kuin Emelie? Epäilen hieman, ettei lukupiiriä ehkä kannata pyörittää kahdelle.

(Äänestäjäksi ilmoittautumisen virallinen deadline on 7.4.)
Viimeksi muokattu: 24.03.2014 18:49 Vanamo.

• Huoleton hahmo
  • Huoleton
24.03.2014 16:53 #4 : Huoleton
Vastaus käyttäjältä Huoleton aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)
Mukana :tongue:

• VMN hahmo
  • VMN
24.03.2014 17:49 #5 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)
Jos itsellä riittää aikaa, niin voisin harkita osallistumista. Miten nuo voi / pitää lukea? Pitääkö jokainen ehdokas ja kirja etsiä itse?

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

• StaCa hahmo
  • StaCa
24.03.2014 18:14 #6 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)
Olen ymmärtänyt, että kun ilmoittautuu mukaan, niin järjestäjät kyllä antavat kopioita niistä novelleista joita ei ole esim. netissä ilmaiseksi tarjolla.

Mutta kaikki pitäisi tosiaan lukea. Myös se listan viimeisenä oleva ruotsinkielinen. (Jäisi minulta lukematta, ruotsini on niin ruosteessa.)

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

24.03.2014 18:45 - 24.03.2014 18:51 #7 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)
Viime vuonna osallistujat saivat järjestäjältä sähköpostiinsa salasanan nettisivulle, josta sitten sai ladata kaikki novellit itselle luettavaksi. Samaisella sivulla pystyi myös äänestämään.

Käytännössä kaikki pitää lukea, jos aikoo äänestää, mutta sen yhden ruotsinkielisen takia ei kuitenkaan kannata jättää osallistumatta, jos puuha kiinnostaa.

Ne, jotka haluavat mukaan Risingin raatiin, ilmoittautukaa minulle yksityisviestillä 6.4. mennessä. Tarvitsen nimen ja sähköpostiosoitteen. Ilmoitan raadin sitten 7.4. Atorox-vastaavalle.

Käytännössä raatiin kuuluminen tarkoittaa sitä, että äänestätte kuitenkin aivan itse ja teette omat päätöksenne. Minä vain välitän teille yleistä infoa ja voimme kokea itsemme mukavan yhteisöllisiksi. Mikäli joku ei halua raatiin mukaan, mutta haluaa kuitenkin äänestää, voi ilmoittautua myös yksittäisenä henkilönä Atorox-vastaavalle 7.4. mennessä.

Mikäli haluatte myös keskustella novelleista foorumilla tms., kannattakaa sitä äänekkäästi!
Viimeksi muokattu: 24.03.2014 18:51 Vanamo.

• Zyana hahmo
  • Zyana
    Mekaanikko
24.03.2014 19:39 #8 : Zyana
Vastaus käyttäjältä Zyana aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)
Menin ilmoittautumaan toiseen raatiin, mutta olisi mukava jos novelleista keskusteltaisiin täällä foorumilla.

24.03.2014 19:56 - 24.03.2014 20:15 #9 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)
Viime vuonna meillä oli yksityinen keskustelualue Atoroxille, mutta pitäisikö tänä vuonna kokeilla keskustella aiheesta julkisesti lukupiirin alueella?

Lukupiirikeskusteluun novellit voisi jakaa kuudelle viikolle, kuuteen eri keskusteluun. Joka viikolle olisi siis viisi novellia luettavaksi ja keskusteltavaksi.

Kannattaisin lisäksi myös joka toinen viikko livelukupiiriä, mikäli innokkaita vain löytyy tarpeeksi.

Mielipiteitä?
Viimeksi muokattu: 24.03.2014 20:15 Vanamo. Syy: lisäsin linkin (nyt siis ihan oikeasti!)

• VMN hahmo
  • VMN
24.03.2014 20:12 #10 : VMN
Vastaus käyttäjältä VMN aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)
Hmm. Minä mietin, ehkä liityn mukaan. Aikaa on siis 7.4-27.5? Siinä olisi ihan hyvin aikaa, vaikka 30 novellia onkin paljon. Jos ne kuitenkin saisi netistä, voisi onnistua. Tulisi ainakin vuoden novellit luettua.

Harkitsen vakavasti ja ilmoitan jos voin. Olisi myös kiva käydä jotain livelukupiiriä, koskaan kun en ole sellaisessa ollut. Siis jos se olisi pääkaupunkiseudulla ja aikataulut toimivat.

Blogi kirjoittamisesta ja kirjoista:
kirjailijankellarissa.blogspot.fi/

24.03.2014 20:28 #11 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)
Aikaa on noin 8.4.-27.5. Viime vuonna tunnukset sivustolle, josta novellit saa luettavakseen, saatiin siis ilmoittautumisen päättymistä seuraavana päivänä. Oletan, että tänä vuonna aikataulu olisi suunnilleen sama. Ja 27.5. on tosiaan viimeinen päivä, jolloin novelleja voi äänestää. Tyypillisesti jatkoaikaa on annettu hieman ylimääräistä, mutta tällä hetkellä virallinen päättymispäivä on 27.5.

Livelukupiiri olisi tosiaan pääkaupunkiseudulla. Ehdottaisin, että kokoonnumme Helsingin keskustassa jossain kahvilassa tai baarissa. (Jos osallistujissa on alaikäisiä tai muuten baarivastaisia, kannattaa siitä varoittaa, jolloin voimme pudottaa nämä vaihtoehtona pois.)

25.03.2014 09:53 #12 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)

Vanamo kirjoitti: Olen sitä mieltä, että voisimme kokeilla livelukupiiriä ja kokoontua kolme kertaa puhumaan novelleista. Yhdelle kerralle olisi aina luettavana 10 novellia. Mietin, että ensimmäisen kerran voisimme tavata 21.-24.4. välillä, toisen kerran 5.-8.5 ja kolmannen kerran 19.-22.5. Miltä tämä kuulostaisi? Haluaisitteko mieluummin tavata esimerkiksi viikoittain? Olisiko se aikataulullisesti mahdollista? (Äänestyshän siis päättyy 27.5.)

Kolme livelukupiiriä kuulostaa hyvältä, viikoittain voisi olla vähän liikaa.

Jos novellit jaetaan 10 kpl/kerta, niin esittäisin sellaisen toiveen, että joko joka kerralle valittaisiin tasaisesti sekä pitkiä että lyhyitä novelleja tai vaihtoehtoisesti ensimmäiselle kerralle enemmän pitkiä. Minulla ainakin työhön ja opiskeluun liittyvät deadlinet ovat kasaantuneet toukokuulle, joten minulle voinee tulla tiukkaa ehtiä lukemaan vaadittavat novellit.

• maahinen hahmo
  • maahinen
25.03.2014 11:37 #13 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)

• Rituri hahmo
  • Rituri
25.03.2014 20:00 #14 : Rituri
Vastaus käyttäjältä Rituri aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)
Minä voisin monen vuoden tauon jälkeen osallistua tähän. Atoroxin avulla saisin tartuttua taas suomenkieliseen spefiin, mikä on viime aikoina jäänyt vähälle huomiolle. Ja ehkä siitä yhdestä ruotsinkielisestä novellista selviäisi.

Kannatan livelukupiiriä, sillä olen nykyään valitettavan huono osallistumaan foorumikeskusteluihin. Lukupiiri myös kannustaisi lukemaan novellit ennen viimeistä iltaa, mikä oli edellisen osallistumiskertani ongelma.

25.03.2014 21:54 - 25.03.2014 22:00 #15 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)

Emelie kirjoitti: Kolme livelukupiiriä kuulostaa hyvältä, viikoittain voisi olla vähän liikaa.

Eiköhän siis mennä tällä.

Emelie kirjoitti: Jos novellit jaetaan 10 kpl/kerta, niin esittäisin sellaisen toiveen, että joko joka kerralle valittaisiin tasaisesti sekä pitkiä että lyhyitä novelleja tai vaihtoehtoisesti ensimmäiselle kerralle enemmän pitkiä.

Arvelisin, että on paras yrittää jakaa luku-urakka mahdollisimman tasaisesti. Eri ihmisillä aikataulut ovat kuitenkin hieman erilaiset. Ja tokihan jokainen voi mukauttaa luku-urakkaa oman aikataulun mukaiseksi ja lukea alkuun nopeammin / hitaammin.

Netistä ja yhdestä omasta hyllyssä olevasta antologiasta metsästin kahdeksan novellin sivumäärät ja ne vaihtelivat välillä 8-18. En taida ennättää metsästää sivumääriä kaikkiin teksteihin itse eli pitänee odottaa, että novellit saa Atoroxin kautta, ennen kuin lopullisen jaon voi tehdä.

(Toisaalta jos teillä sattuu olemaan hyllyssä Kosmoskynä / Portteja / Ajan poluilla / Huomenna tuulet voimistuvat / Hurtan koodeksi / Kuun pimeä puoli / Mustaa lihaa / Steampunk / Stepanin koodeksi / se ruotsinkielinen, niin kertokaa minulle sivunumerot, niin ehkä saadaan tehtyä lukusuunnitelma jo aiemminkin.)

Tajusin myös tässä sivunumeroita metsästäessä, että Kun kansilaudoille liukui lohikäärme on äänikirja eli saadaankohan sen kokoelman novelli lukijalla vai kirjallisena?

maahinen kirjoitti: Jos se novelli tai muutama kerrallaan nettikeskustelu-optio on yhä mukana kuvassa, niin ok. Ilman sellaista voi motivaatio lopahtaa näiden lukemiseen ja Helsingistä olen kaukana.

Olen sitä mieltä, että toteutamme nettikeskustelun Risingin lukupiiri-alueella ja jaamme novellit kuudelle viikolle eli aina 5 novellia / viikko / yksi keskustelu. Ja kukinhan voi keskustella omalla tyylillään eli valita haluaako ilmaista mielipiteensä kaikista viidestä kerralla, yhdestä kerrallaan vaiko kenties vain ylipäätään kommentoida osaa novelleista. (Kahden viikon nettilukupiirin novellit sitten vastaisivat yhden livelukupiirikerran lukumäärää.)

Nettilukupiirin aikataulu voisi olla esimerkiksi tälläinen eli uusi keskustelu alkaisi seuraavina päivinä:

14.4., 21.4., 28.4., 5.5., 12.5., 19.5.

Maanantaista alkavan viikon aikana keskusteltaisiin sitten tietyistä viidestä novellista. Aiempiin keskusteluihin voisi osallistua jälkijunassa, mutta lukupiirialueen tavan mukaisesti uusi keskustelu aloitettaisiin aina vasta sille määrättynä päivänä. Viisi novellia viikossa kuulostaa minusta täysin inhimilliselle ja viimeisen keskusteluviikon jälkeen on sitten rauhassa aikaa vielä äänestää.

Livelukupiirikerrat voisi sitten mukauttaa järkevästi tämän aikataulun perusteella.

Miltä kuulostaa?
Viimeksi muokattu: 25.03.2014 22:00 Vanamo. Syy: Kalenteri taisi olla auki väärältä kuulta. ;)

30.03.2014 22:24 #16 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)
Muistattehan kaikki mukaan haluavat ilmoittaa nimenne ja sähköpostiosoitteenne minulle yksityisviestillä! Kiinnostuksen ilmaiseminen tässä ketjussa ei ole vielä ilmoittautuminen. :cool:

04.04.2014 14:25 - 04.04.2014 14:28 #17 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)
Sain tietää, että ilmoittautuneet ovat saaneet jo tunnukset Atorox-sivulle. Tämän takia ilmoitin tähän mennessä raatiin ilmoittautuneet mukaan. Atorox-tunnukset ovat siis kolahtaneet sähköpostiinne.

Tässä vielä ohjeita:

1) Kirjaudu äänestyssivulle osoitteessa www.tsfs.fi/atorox/aanesta
2) Sivulla on lista ehdokasnovelleista. Novellit pääsee lukemaan oikeassa reunassa olevan linkin kautta.
3) Kun jokin lukemasi novelli on mielestäsi tarpeeksi hyvä Atorox-voittajaksi, raahaa novelli harmaan palkin yläpuolelle. Voit äänestää niin montaa novellia kuin haluat: vain yhtä tai vaikka kaikkia.
4) Kun olet siirtänyt palkin yläpuolelle kaikki mielestäsi tarpeeksi hyvät novellit, laita ne paremmuusjärjestykseen: paras novelli ylimmäksi, toiseksi paras toiseksi ylimmäksi jne.
Voit käydä sivulla niin monta kertaa kuin haluat ja muuttaa aina uudelleen valintojasi. Muista vain painaa aina ennen uloskirjautumista "tallenna", jotta tehdyt muutokset tallentuvat!
5) Kun olet lukenut kaikki novellit ja tehnyt lopulliset valintasi, paina "äänestä". Urakkasi on päätöksessä :)

Huom. sivulta puuttuu vielä muutama novelli, ne ovat tulossa piakkoin. Kaikkien kysymysten ja ongelmien kanssa voi kääntyä allekirjoittaneen puoleen.

Nautinnollisia lukuhetkiä toivottaen,

Nadja Sokura
Atorox-vastaava

Nyt osan novelleista pituus on tiedossa, vaikkakin joitakin myös vielä puuttui sivuilta. Kokosin seuraavanlaisen ehdotuksen kolmen ensimmäisen foorumilukupiirikerran luku-urakasta. Emelien toiveen mukaan nappasin pisimmän novellin heti ensimmäiselle kerralle.

Nuo sivumäärät ovat suuntaa-antavia. Novellit on kuitenkin erilaisista julkaisuista yms. peräisin, joten täysin vertailtavia ne eivät ole. Donnerin novellin kohdalla huomasin, että vaikka pdf:ssä sivuja on 3, oli oikea sivumäärä 5. Muiden kohdalla en ole ollut yhtä tarkka, joten reippaitakin heittoja saattaa olla.

Huomatkaa muuten, että ruotsiksi ei tarvitse lukea kuin viisi sivua!
Viimeksi muokattu: 04.04.2014 14:28 Vanamo.

04.04.2014 19:10 #18 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)

Vanamo kirjoitti: Atorox-tunnukset ovat siis kolahtaneet sähköpostiinne.

Hyvä, kun mainitsit. Minulla tuo sähköpostiviesti oli iloisesti mennyt roskapostikansioon. :smile:

• Huoleton hahmo
  • Huoleton
06.04.2014 08:31 #19 : Huoleton
Vastaus käyttäjältä Huoleton aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)
Heissan. Mun ilmoittautuminen on eksynyt johonkin. Vai johtuuko se myöhäisestä sähköpostin ilmoittamisesta?

06.04.2014 13:16 - 06.04.2014 13:25 #20 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Atorox 2014 - Risingin raati (+tulokset)
Johtuu myöhäisestä sähköpostiosoitteesta eli ilmoitin yhden joukon, mutta sen jälkeen ilmoittautuneita kahta henkilöä en ole vielä ilmoittanut. Ajattelin odottaa nyt tän päivän, että vieläkö joku ilmoittauttuu ja lähetän sitten huomenna kaikki kerralla. Jos haluatte ehdottomasti tunnukset jo tänään, niin voin toki lähettää tiedot tänäänkin.

Edit: Lähetinkin ne tiedot nyt saman tien. Loppu eli tunnusten kolahtaminen sähköpostiin riippuu nyt Atorox-vastaavasta.
Viimeksi muokattu: 06.04.2014 13:25 Vanamo.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Huoleton

Ella Kuusisto, Siivetön lohikäärme