Richard Adams (1920-2016)

Dyn loi aiheen: Richard Adams (1920-2016)
31.12.2016 10:53 #1

Ruohometsän kansan luojana tunnettu Richard Adams menehtyi jouluaattona 24.12.2016. Kirjailija oli kuollessaan 96 vuoden kunnioitettavassa iässä. Asiasta kertoi Suomessa mm. Helsingin Sanomat.

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Richard Adams (1920-2016)
01.01.2017 22:03 #2

Pitäisiköhän lukea Ruohometsän kansa uudestaan, muistan pitäneeni siitä aikoinaan kovin. Luin joskus Adamsilta Shardik -teoksen karhujumalasta, mutta se ei ollut Ruohometsän veroinen...

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Richard Adams (1920-2016)
01.01.2017 22:46 #3

Mulla Ruohometsän kansa on lukuhaastekirjana. En ole tätäkään klassikkoa lukenut aiemmin, mutta kohta tilanne paikataan. Richard Adamsilta olen lukenut vain Keinumorsiamen, joka on oletettavasti aivan erilainen kuin nämä hänen eläinfantasia kirjansa.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Richard Adams (1920-2016)
01.01.2017 23:07 #4

Minä rupesin kuolinuutisen jälkeen miettimään, että pitäisi vihdoinkin lukea Maia . Se sijoittuu samaan fantasiamaailmaan kuin Shardik ja päähenkilöinä ovat ihmiset, mutta kirjaa ei koskaan suomennettu. Maian pituus on kovakantisena yli tuhat sivua. George RR Martin sanoi tällä viikolla blogissaan :

He wrote two terrific epic fantasies with human characters, SHARDIK and MAIA, both of which are criminally underrated

Ruohometsän kansan olen lukenut ainakin kahdesti, mahdollisesti kolmesti, mutta Shardikin vain kerran. Olin silloin yli kaksikymppinen. Itse asiassa en ole lukenut mitään Adamsilta näiden kahden kirjan ulkopuolelta. Ruttokoirien kauheudesta olin kuullut varoituksia, joten en koskaan tarttunut siihen. Martin sanoi:

THE PLAGUE DOGS, also has some wonderful sections... though it is such a dark, depressing, angry, gut-punch of a novel that I can't say I 'enjoyed' it.

Minusta Shardik oli hyvä, annoin neljä tähteä tietokannassa, mutta ei se pärjännyt Ruohometsän kansan loistokkuudelle. Maailma oli kiehtova, ja siksi olen miettinyt Maian lukemista.

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Richard Adams (1920-2016)
01.01.2017 23:11 #5

Suosittelen Ruohometsän kansan lukemista, ja tarkoitan nimenomaan Kersti Juvan suomennosta. Alkuperäisteoskin on upea ja klassikko, mutta Juva onnistuu tuomaan käännöksellään kirjaan vielä lisää tasoja, kirjallisuusviittauksia ja tunnetta. Kestää aikaa ja lukukertoja. Itsenäinen jatko-osa, löyhän kehyskertomuksen yhteensitoma novellikokoelma Ruohometsän tarinoita ei ole yhtä mestarillinen ja on vähän epätasainen, mutta kyllä sekin ihan riemastuttava lukuelämys minusta on ja puolustaa paikkaansa julkaisuna, vaikka sitä monesti arvostellaankin varsin rajusti.

Shardik on ollut tarkoitus lukea jo vuosikymmenen ajan, mutta on vaan niin paljon helpompaa tarttua uudestaan Ruohometsään. Sen näkee myöskin omistamani kappaleen kunnosta: vuoden 1993 pokkaripainos, jonka olen saanut tädiltäni synttärilahjaksi joko 1994 tai 1995 on sen verran kasassa, että sen voisi vielä antaa lainaksi jollekulle, mutta sen verran hajalla, ettei ihan kenelle tahansa vaan sellaiselle, jonka luotan pitävän kirjan yhtenä kappaleena vielä palauttamiseen astikin. Kannet eivät aivan ole irti ja sidos ja selkämys ovat vielä yhdessä, mutta ei paljoa tarvita, että hajoavat.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen