Miniatyyripelit

Ansa
Ansa loi aiheen: Miniatyyripelit
24.03.2015 10:54 #1

Kuka pelaa ja mitä? Warhammer? Warmachine/Hordes? Jotain ihan muuta?

Itse en osaa muusta puhuakaan kuin Warmachine/Hordes -miniatyyripelistä, joka on Privateer Pressin oma sotapeli. Armeijat koostuvat johtajasta, muutamasta sotakoneesta, yksittäisistä sankareista ja joukkueista, ja muista osista. Pelin voi aloittaa jo 15 pisteen armeijalla, mutta yleisimmin käytetään 35 pistettä.

En ole kovinkaan paljon pelannut, mutta minulta löytyy aika paljon jo Cryx in epäkuolleita. Pystyn tekemään monenlaisia kokoonpanoja, joista olen tykästynyt 15 pisteen armeijaani: Goreshade3, Harrower, Darragh Wrathe ja Soulhunters (3). Ryhmä on toiminut erittäin hyvin ja tästä on hyvä laajentaa, kunhan saan täyden ryhmän bane ridereita käyttööni.

Doc Nicholson
Teknikko
Doc Nicholson vastasi aiheeseen: Miniatyyripelit
24.03.2015 13:27 #2

Nykyään tulee pelailtua enää muutamia kertoja vuodessa, mutta aikaisemmin pelasin aika ahkerastikin (viikoittain). Kyllähän ne kaikki ukot on tallessa, jos vaikka tulee tarvetta.

Eniten on tullut pelattua historiallisia pelejä, erityisesti De Bellis Multitudinisia (DBM), jota pelasin aika tosissaankin useamman vuoden ajan, kunnes pelin kansainvälinen skene näivettyi pois. Samoilla ukoilla on sittemmin tullut pelattua muitakin antiikin/keskiajan sääntöjä, ja aika moneen muuhunkin historialliseen ajanjaksoon tullut figuja hankittua (ja maalattuakin). En ala luettelemaan kaikki löytyviä armeijoita/figukokonaisuuksia. Ei sitä jaksaisi kukaan lukea.

Fantasia-/sci-fi-peleistä pääasiassa olen pelannut Games Workshopin Warhammer 40.000-peliä, lähinnä visuaalisen ilmeen ja teeman vuoksi, pelinähän se ei kovin kummoinen ole. Mordheimilla aikanaan aloitin figupelaamisen, ja useampia muitakin sääntöjä on tullut kokeiltua. Tuoreempiin tulokkaisiin (esim. WM/H, Infinity) en ole juurikaan tutustunut. Visuaalinen ilme ei ole juuri säväyttänyt, ja se on kuitenkin näissä peleissä aika kriittinen juttu.

Vaikka pelaaminen on vähentynyt aika paljon, niin ukkoja tulee edelleen hankittua ja maalattua aika säännöllisesti. Askartelun halu tulee tyydytetyksi, mutta voisihan niillä hiukan enemmän leikkiäkin.

Nytpä huomaankin, että DBM:n tekijöiden DBA (pienemmät historialliset taistelut) ja Hordes of The Things (geneeriset fantasia-, sci-fi- tai mikä muu tahansa-säännöt) ovat molemmat saaneet viime vuonna uudet versiot. Pitääkin varmaan tilata, jos vaikka kaivaisin 15mm örkit takaisin maalausjonoon... Sitten niille kyllä pitäisi varmaan maalata vastustajakin.

The hobbits are a... disease, mr. Baggins

KiLLPaTRiCK, Thialfi, Mareena
Uusin jäsen: Jarkko Nevalainen