Maailmanahjo

Hiistu loi aiheen: Maailmanahjo
01.10.2013 21:19 #1

Maailmanahjo on Risingin käyttäjien vuonna 2006 aloittama maailmanluomisprojekti. Maailmankartan, omien eliölajien, taikuuden periaatteiden ja monen muun vaiheen kautta päästiin aina kansojen yksityiskohtaisiin kuvauksiin asti. Koko tähänastinen projekti on tallessa Viestiarkistossa: Linkki Maailmanahjoon .

Kannattaa myös muistaa, että Maailmanahjo on Creative Commons -lisenssin mukaisesti käytettävissä esim. omissa kirjoitusprojekteissa, kunhan kertoo Maailmanahjon olevan jutun lähteenä. Lisätietoa tuosta viestistä: Linkki , sekä kysymällä tässä ketjussa.

Edellisen foorumin loppuvuosina Maailmanahjo ennätti olla jo varsin hiljainen, joten tälle foorumille ei ole ainakaan toistaiseksi perustettu sille omaa aluetta, vaan mahdutaan tänne Vanhaan Linnaankin. Tässä ketjussa voi kuitenkin ideoida projektille tulevaisuutta ja ennen kaikkea ilmaista, mikäli olisi henkilökohtaisia haluja jatkaa projektia vielä jossain muodossa.

Viimeksi muokattu: 29.04.2015 19:45 : Hiistu.

04.10.2013 16:48 #2

Jos projekti herätetään henkiin kunnolla, olisi helpointa, että olisi jonkinlainen wiki käytössä. Foorumi ei ole todrllakaan paras tapa suunnitella ja dokumentoida näin laajaa projektia.

Jos wiki joskus saadaan, olisin itse ainakin vapaaehtoinen siirtämään sinne arkistosta materiaalia.

10.10.2013 10:20 #3

Ei vastausta? No, voisiko joku asiasta tietävä (Darkki) kertoa, olisiko wiki nykyään teknisesti mahdollinen? Materiaalia on jo todella paljon, ja wiki voisi auttaa sen järjestelemiseen. Aikaisemmalla foorumialueella oli se ongelma, että jos halusi etsiä tietoa vaikkapa taikuudesta, piti ensin kahlata 5 sivua foorumiketjuja läpi. Tämän jälkeen piti pahimmassa tapauksessa lukea vielä montakymmentä viestiä, jotta asia selvisi. Tuollaisena projektista voi olla apua vain hyvin uutteralle kirjoittajalle, joka käytännössä "tekee oman wikinsä" tärkeimpiin asioihin :)

Ehdotin wikiä jo vanhalla foorumilla, mutta silloin sen todettiin aiheuttavan paljon työtä. Kysynkin nyt uudestaan, koska omhan aikaa kulunut ja sivustoa uudistettu.

Viimeksi muokattu: 10.10.2013 10:21 : Bensku.

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Maailmanahjo
10.10.2013 10:27 #4

Ei vastausta, kun on niin paljon kaikkea, että yksittäinen asia menee helposti ohi silmien.

Yhdessä välissä meillä oli käytössä Maailmanahjo-wiki. En muista mitä sille tapahtui. Jos projekti herätetään henkiin, wiki varmaan onkin parempi pohja.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

10.10.2013 15:52 #5

Wiki taisi kadota joskus sivustouudistuksen takia.

Vaikka projektia ei jatkettaisikaan (ja itseasiassa erityisesti juuri silloin), olisi siitä enemmän hyötyä luettavassa muodossa :)

Edit: Onko Darkki muuten ainoa, joka voi tehdä tällaisia lisäyksiä?

Viimeksi muokattu: 10.10.2013 16:27 : Bensku.

Hiistu vastasi aiheeseen: Maailmanahjo
12.10.2013 21:51 #6

Wiki-alustan käyttöä tosiaan kokeiltiin jossain vaiheessa, mutta tietojen siirtämiseksi foorumilta wikiin olisi tarvinnut enemmän väkeä kuin siinä vaiheessa oli projektissa mukana tai tottuneita käyttämään wikiympäristöä. Yhdelle vapaaehtoiselle se on valitettavasti tuskastuttavan suuri urakka. Tällä hetkellä kaikki projektiin liittyvä materiaali on kuitenkin tallessa Viestiarkistossa, ja pääasiat löytyvät yhteenvetoketjusta sekä linkkilistojen kautta, joten tietojen arkistointiin muulla tavoin ei nähdäkseni ole suurta tarvetta.

Mikäli Maailmanahjoon liittyen keksitään toimintaa, johon useampi käyttäjä innostuisi lähtemään mukaan, voisi sitä varten varmastikin saada samanlaisen foorumin ala-alueen kuin edellisen foorumin Maailmanahjo. Eli toimintaideoita saa esittää: ei välttämättä enää pelkkää maailman luomista ja tietojen dokumentointia, vaan myös yhteisiä tapoja hyödyntää kertynyttä materiaalia.

Ja jollei muita käyttäjiä innostukaan mukaan, voi Maailmanahjon sisältöä tosiaan käyttää itse kukin omissa projekteissaan. Tässä ketjussa voi kysyä, jos esimerkiksi jotain tarvittavaa tietoa ei tahdo löytyä. On toivoa, että joku ainakin muutaman päivän viiveellä saapuu paikalle yhdessä asiaa ihmettelemään! :smile:

Viimeksi muokattu: 12.10.2013 21:57 : Hiistu.

12.10.2013 22:26 #7

Olisihan se kiva saada lisää mukana olijoita...

Itse en ole sitä mieltä, että Maailmanahjo olisi hyvin dokumentoitu. Linkkilistat eivät kata kaikkea, ja jotkut asiat selviävät vasta keskusteluja pitkään lukemalla

Edit: Kyllähän siinä wikiin siirrossa kestäisi jotain vuosi (jos ei ihan 24/7 tee), mutta parempi myöhään, kuin ei milloinkaan :)

Viimeksi muokattu: 12.10.2013 22:39 : Bensku.

Greenhead
Kisälli
Greenhead vastasi aiheeseen: Maailmanahjo
13.01.2014 01:29 #8

Mie olin siellä jonkin verran häärimässä ja taisin kahlata yhessä vaiheessa kokoaineiston läpi että mitä kaikkea sieltä löytyy.
Jos homma lähtee taas liikkeelle niin mukana ollaan. Oppari kohta valmis niin ei tarvi koululle uhrata ajatuksia ja aikaa.

Morhgoz
Kisälli
Morhgoz vastasi aiheeseen: Maailmanahjo
10.10.2014 10:46 #9

Saattas ehkä kiinnostaa... Sinänsä copypastella wikiaan tuon tavaran sais varmaan suht helpolla vaivalla, ite on tullut omalle Pathfinder -maailmalle tehtyä wikia, eikä se ainakaan mitään vaikeaa ole. Toisaalta vois harkita jo valmiina olevan matskun matskun kokoamista teksti tiedostoksi, joka helpottaisi wikin rakentelua ja voisihan sen editoida pikaisesti pdf:si.

Sam Karpalosuo
Kaartilainen
Sam Karpalosuo vastasi aiheeseen: Maailmanahjo
10.10.2014 16:44 #10

Tämä kuulostaa kivalta. Jos meinaatte wikin tehdä, lupaudun auttamaan tietojen siirtämisessä - kunhan vain alustana on jokin muu kuin wikia. Siellä ei olla hirveän kiinnostuneita käyttäjien mukavuudesta, ja vielä vähemmän siellä tykätään jos yrität siirtää olemassaolevan wikisi muualle.

Hiistu vastasi aiheeseen: Maailmanahjo
11.10.2014 22:29 #11

Hienoa huomata, että Maailmanahjo herättää yhä kiinnostusta! :smile:

Olemassaolevien tietojen uudenlaisen kokoamisen lisäksi kannattaisi nähdäkseni miettiä, millä tavoin kaikkea sitä materiaalia voisi yhteisesti hyödyntää, sen jälkeen kun se olisi siirretty johonkin vanhaa foorumia helppolukuisempaan muotoon. Mitä kaikkea kivaa sillä kaikella matskulla voitaisiin sitten tehdä?

Viimeksi muokattu: 11.10.2014 22:29 : Hiistu.

Xerion
Xerion vastasi aiheeseen: Maailmanahjo
19.05.2015 21:02 #12

Saataisin melkein käyttääkkin tätä jossain kirjoituksissa. Voisiko kartan luoja (louhikäärme?) lisätä kartasta kuvat johonkin, jos sattu olemaan tallessa. Minulla ei ainakaan toimi nuo arkiston kuvat tällä koneella. Onko projekti aivan kuollut?

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

Viimeksi muokattu: 19.05.2015 21:03 : Xerion.

19.05.2015 21:56 #13

Joitakin karttakuvia minulta kyllä löytyy edelleen. Koetan löytää jonkun tavan laittaa niitä jakeluun.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Bensku, Xerion

Bensku vastasi aiheeseen: Re:Maailmanahjo
19.05.2015 23:31 #14

Kuvapalvelut poistavst usein ne kuvat, jos niitä ei näytetä pitkään aikaan... Muutamia puuttui jo pari vuotta sitten, kun löysin itse projektin, nyt loputkin ovat varmaan kateissa.

Olisi kyllä kiva nähdä se yleiskuva uudestaan, silloin en tajunnut katsoa karttoja kovin tarkkaan.

19.05.2015 23:31 #15

Siinä olisi nyt kolmenlaista karttaa. Kerro jos tarvitset lisää.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Xerion

Xerion
Xerion vastasi aiheeseen: Maailmanahjo
20.05.2015 06:22 #16

Tarkoittavatko nuo kirjain-numero -yhdistelmät kansojen/eläinten asuinsijoja vai mitä? Hämmennyin.

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

20.05.2015 16:10 #17

Ne ovat kansoja/valtakuntia. Karttamerkintöjen selitykset on listattu arkiston viestiketjussa.

LordStenhammar
Uusin jäsen: Jarkko Nevalainen