Kun olin pieni, korttipelejä pidettiin perheessämme paheellisina, joten tietysti kiinnostuin niistä. Jossain vaiheessa sain vanhempani ymmärtämään, etteivät ne ole sen kummempia pelejä kuin muutkaan, ja panna kumottiin. Kiinnostukseni korttipelejä kohtaan säilyi.
Harrastan korttipelejä pääasiassa lukemalla korttipelien sääntöjä, ja osaankin ylimalkaisesti vaikka kuinka monen sellaisen pelin säännöt, joita en ole koskaan pelannut. Pelaisin mielelläni enemmänkin, mutta peliseuran puute rajoittaa tätä puolta harrastuksesta. Olen myös kirjoittanut korttipeleistä. Esim. englanninkielisen wikipedian suomalaisia korttipelejä käsittelevät artikkelit ovat pääosin minun käsialaani, ja olen myös avustanut suurta korttipelitietokantaa pagat.com suomalaisten pelien kanssa.
Oma näppituntumani on, että nykyään pelataan yksinkertaisempia pelejä kuin aiemmin. Nykyään kaikki tuntuvat tietävän vain paskahousun ja ristiseiskan, kun taas historiallisesti on ollut olemassa sellaisia strategisesti haastavia korttipelejä kuten canasta, bridge ja skruuvi.
Canasta on suosikkipelini, ja olen pelannut sitä kavereideni kanssa. Nuoruudessani pelasin myös bridgekerholla bridgeä, mutta en enää halua pelata niin kilpailullisesti kuin kerhoilla pelataan. Skruuvi on suomalainen bridgen kaltainen peli, jota en ole koskaan pääsyt kokeilemaan. Nykyisin sitä pelataan kai lähinnä parilla herrakerholla, ja kyseessä on sen verran vaikea peli, että alkuun pääseminen vaatisi kokeneemman pelaajan henkilökohtaista opastusta.
Jatko-opiskelijana pelasin matematiikan opiskelijahuoneessa huutopussia, ja väittäisin, että opiskelijahuoneen huutopussirinki oli aika kovatasoinen. Eli strategista haastetta tarjoaa tämäkin suomalainen peli.
Oikeastaan kaikille edellämainituille peleille on yhteistä se, että niissä kaksi kaksihenkistä joukkuetta pelaa vastakkain. Kortit kädessä joukkuetoverit eivät saa neuvotella strategioista, vaan joukkuetoverin tarkoitusperät pitää päätellä siitä, mitä hän pelaa. Tämä tuo mukavan lisähaasteen peliin.
Koska tavallista korttipakkaa ei ole sidottu mihinkään tiettyyn peliin, sille voi jokainen kehitellä uusia pelejä. Itsekin olen kehitellyt muutaman, esimerkiksi kahden hengen muunnelman visti-pelistä, jossa kummallakin pelaajalla on joukkuetoverinaan "robottipelaaja".
Ai joo, olen juuri muuttanut Kuopioon, ja jos joku täällä haluaa pelata kanssani, niin voi ilmoitella.