Kimmo Lehtonen

Kimmo Lehtonen

Kimmo Lehtonen (s. 1967) on helsinkiläinen yrittäjä. Hän on kirjoittanut pitkään tieteiskirjallisuudesta Tähtivaeltaja-lehteen.

Lehtosen ensimmäinen romaani Timbuktun hetket ilmestyi 1997. Eomaani sai kunniamaininnan Helsingin eanomien esikoisromaanien kilpailussa 1997. Toinen romaani Yli uusien rantojen ilmestyi 2000.

Kolmannen romaaninsa Lueminut (2006) Lehtonen julkaisi internetissä. Romaani on Suomen ensimmäinen kaunokirjallinen Creative Commons -teos. Lueminut maailmaa, jossa ihmiset ja ajatukset muodostavat avoimen verkoston. Hakkerit, anarkistit ja muut vaihtoehtoliikkeet haastavat Euroopan unionin. Teos liittyy utopiakirjallisuuden perinteeseen.

Lehtosen mukaan Lueminut on paitsi kaunokirjallinen teos myös poliittinen kannanotto avoimen yhteiskunnan puolesta. Kirjan innoittajina ovat toimineet internetin ja vapaan lähdekoodin ohjelmistojen kehittäjien muodostamien yhteisöjen verkostot.

Kirjallisiksi esikuvikseen Lehtonen on maininnut erityisesti brittiläisen kirjallisuuden perinteen: H. G. Wellsin, George Orwellin, J. G. Ballardin, Iain Banksin ja Ian McDonaldin, sekä kotimaisista kirjailijoista Tove Janssonin.

Näen itse scifin myyttisenä kirjallisuutena, joka ennen kaikkea käsittelee nykyihmisen ... (lisää)

Lisätietoa -
Muokannut 29.12.2014 (Thialfi)
Romaanit ja novellikokoelmat (3 kpl)
2006  Lueminut
/stars/25.gif (scifi > yhteiskunnallinen scifi)
2000  Yli uusien rantojen (Loki-kirjojen sf-sarja)
/stars/35.gif (scifi)
1997  Timbuktun hetket (Loki-kirjojen sf-sarja)
/stars/3.gif (scifi)

Muut ei spefi-kirjat (1 kpl)
2000  Kutzpah
/stars/0.png (tietokirja > kirjallisuudentutkimus)

Pisania
Uusin jäsen: Onni