Ihmeen tuntua: Näkökulmia lasten ja nuorten fantasiakirjallisuuteen

Ismo Loivamaa, Anne Leinonen
tietokirja
Ihmeen tuntua: Näkökulmia lasten ja nuorten fantasiakirjallisuuteen - Ismo Loivamaa, Anne Leinonen8.00

Toimittaneet Ismo Loivamaa ja Anne Leinonen.

Sisällys:

• Anne Leinonen ja Ismo Loivamaa: Esipuhe
  • Vesa Sisättö: Fantasia ja fantasiakirjallisuus
  • Anne Leinonen: Fantasian taikamaailma
  • Sari Peltoniemi: Minun lohikäärmeeni: Kirjoittaja fantasian äärellä.
  • Jukka Halme: Esilukijan näkemyksiä ja kokemuksia: Kustantamon lukijan näkökulma
  • Sini Neuvonen: Fantasiaa kirjastossa
  • Pasi Jääskeläinen: Komeron kautta toisaalle
  • Boris Hurtta: Sata vuotta pohjoista fantasiaa
  • Liisa Rantalaiho: Kaikenikäisille keskenkasvuisille: Fantasia Leena Krohnin lasten- ja nuortenkirjoissa
  • Maria Ihonen ja Markku Ihonen: Pohdintoja fantasiakirjallisuudesta ja kristinuskosta
  • Irma Hirsjärvi: Fantastisten lajityyppien ongelmia
  • Anne Leinonen: Fantasian harrastaminen Suomessa
  • Fantasiakirjoja, henkilöt ja hakemisto, teoshakemisto

Yleistajuinen ja laaja johdantoteos fantasian maailmaan on ilmestynyt!

Fantasia on viime vuosien vahvimpoia suuntauksia kirjallisuudessa. Rowlingin Harry Potter ja Tolkienin Taru sormusten herrasta ovat tehneet fantasiakirjallisuuden tutuksi kaikenikäisille. Roolipelit, tietokonepelit ja fantasiakirjoista tehdyt elokuvat ovat kasvattaneet fantasian suosiota entisestään: fantasiakirjoja suomennetaan vuosittain kymmeniä ja vanhoista klassikoista otetaan kaivattuja uusintapainoksia. Ihmeen tuntua –artikkelikokoelma toimii johdatuksena fantasiakirjallisuuden maailmaan.

Ihmeen tuntua kertoo, mitä fantasiakirjallisuudelle kuuluu Suomessa juuri nyt. Artikkeleissa pohditaan mm. Harry Potter -kirjojen suhdetta kristinuskoon, fantasian asemaa kotimaisessa kirjallisuuskentässä ja kustantamoiden valintaprosesseja. Samalla kirjassa myös muistutetaan, että fantasian harrastamisella ja kirjoittamisella on Suomessa pitkät perinteet.

Ihmeen tuntua on ensimmäinen näin laajamuotoinen fantasiakirjallisuuden johdantoteos Suomessa. Kotimaiset alan harrastajat ja asiantuntijat nostavat esille näkemyksiään ja kokemuksiaan fantasiakirjallisuudesta niin kirjailijoina, kriitikoina, tutkijoina kuin lukijoinakin. Teoksessa on myös runsas kaunokirjallisuusvalikoima, luettelo tietokirjoista sekä tietoa alan lehdistä ja harrastamismahdollisuuksista.

Julkaistu: toukokuu 4, 2006
Muokattu: kesäkuu 25, 2016

Kirja-arvioita

8/10 |
tammikuu 29, 2014
Kokoelma esittää määritelmiä siitä, mitä oikeastaan on fantasia ja millaisiin lajityyppeihin se sitten jakautuu. Näkökulmia on niin kirjoittajien kuin kustantamojen puolelta, ja näin seitsemän vuotta myöhemmin oli mielenkiintoista lukea, ...
8/10 |
helmikuu 23, 2007
Mielenkiintoinen kirja fantasiakirjallisuudesta kirjallisuustieteessä ja kirjallisuudenlajina. Suosittelen kaikille fantasian ystäville. Ihmeen tuntu on hyvä ja mielenkiintoinen, mutta ei silti voita kirjoja "Fantasian monet maailmat", "Totutun ...