Kirja-arvio: Oma taivas

Kirjoittanut Eija - 3.0

Tarinan pohjana on nuoren tytön raiskaus ja väkivaltainen kuolema (Ei ole spoilaus: Tämä tapahtui ihan kirjan ensi sivuilla). Se on tarina läheisen kuoleman aiheuttamasta surusta ja elämän muutoksesta, vaikutuksista perheenjäsenten ja ystävien loppu elämään. Kukin käsittelee menetyksen omalla tavallaan - se voi yhdistää, mutta myös erottaa.

Minä kertojana toimii Susie Salmon, kuollut tyttö. Tarinassa sekoitetaan menneisyyttä ja kuoleman jälkeistä aikaa. Susie seuraa läheistensä elämää taivaasta käsin ja välillä tulemalla henkenä lähietäisyydelle. Myös taivaallinen elämä saa kerronnassa tilaa. Vaikeasta aiheesta huolimatta kirjan alkupuoliskossa oli tietynlaista kepeyttä ja elämänmenoa kuvattiin jopa tragikoomisesti. Tarina veti heti puoleensa hyvän kerrontansa vuoksi. Hitaanlainen tempo kuitenkin jossain vaiheessa teki lukemisen vaivalloisemmaksi. Kirja oli joka tapauksessa lukemisen arvoinen.

Tietoa kirjasta :: Oma taivas

Alice Sebold Julkaistu: 2003
Tyylit: mainstream, maaginen realismi
Avainsanat: bram stoker -palkinto, elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Pirkko Biström. Sidottu, kansipaperi. 3. painos: WSOY-pokkari, 2010.

Bram Stoker -palkinto (paras esikoisromaani) 2002, American Booksellers Associationin vuoden kirja -palkinto 2003.

Kun ensi kerran tapaamme Susie Salmonin, hän on jo kuollut. Tarkkaillessaan elämää taivaspaikaltaan hän kertoo tarinan, joka hämmentää vuoroin rajuudellaan, vuoroin kauneudellaan. Naapurissa asuva mies raiskaa ... (lisää)

ApinamorsianIlmestyskirjan tätiMuurahaispuuHammasrattaatLuoja lasta auttakoon
Jawa_Kaapissa, Wanda, Echramath