Oma taivas - Alice Sebold6

Kirja-arvio :: Oma taivas

Kirjoittanut Eija

Tarinan pohjana on nuoren tytön raiskaus ja väkivaltainen kuolema (Ei ole spoilaus: Tämä tapahtui ihan kirjan ensi sivuilla). Se on tarina läheisen kuoleman aiheuttamasta surusta ja elämän muutoksesta, vaikutuksista perheenjäsenten ja ystävien loppu elämään. Kukin käsittelee menetyksen omalla tavallaan - se voi yhdistää, mutta myös erottaa.

Minä kertojana toimii Susie Salmon, kuollut tyttö. Tarinassa sekoitetaan menneisyyttä ja kuoleman jälkeistä aikaa. Susie seuraa läheistensä elämää taivaasta käsin ja välillä tulemalla henkenä lähietäisyydelle. Myös taivaallinen elämä saa kerronnassa tilaa. Vaikeasta aiheesta huolimatta kirjan alkupuoliskossa oli tietynlaista kepeyttä ja elämänmenoa kuvattiin jopa tragikoomisesti. Tarina veti heti puoleensa hyvän kerrontansa vuoksi. Hitaanlainen tempo kuitenkin jossain vaiheessa teki lukemisen vaivalloisemmaksi. Kirja oli joka tapauksessa lukemisen arvoinen.

Oma taivas

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Pirkko Biström. Sidottu, kansipaperi. 3. painos: WSOY-pokkari, 2010.

Bram Stoker -palkinto (paras esikoisromaani) 2002, American Booksellers Associationin vuoden kirja -palkinto 2003.

Kun ensi kerran tapaamme Susie Salmonin, hän on jo kuollut. Tarkkaillessaan elämää taivaspaikaltaan hän kertoo tarinan, joka hämmentää vuoroin rajuudellaan, vuoroin kauneudellaan. Naapurissa asuva mies raiskaa ja murhaa 14-vuotiaan Susien ja piilottaa ruumiin. Hänen perheensä joutuu surun kahlitsemaksi ja alkaa hajota. Susie näkee taivaastaan kaiken mitä maassa tapahtuu, mutta ei voi vaikuttaa mihinkään. Omassa taivaassaan Susie saa kaiken haluamansa: parhaan ystävän, kylliksi minttujäätelöä ja koulun ilman opettajia. Mutta eniten hän haluaa jotakin, mitä ei voi saada: päästä takaisin rakkaittensa luo. Susien on lakattava kaipaamasta takaisin maan päälle, ja hänen perheensä on luovuttava toivosta saada Susie takaisin.

Romaani on ollut arvostelu- ja myyntimenestys niin kotimaassaan kuin Euroopassakin ja sitä on myyty miljoonia kappaleita.

Alice Sebold on ennen Omaa taivasta kirjoittanut muistelmateoksen Lucky, jossa hän kertoi, kuinka itse tuli raa'asti raiskatuksi 18-vuotiaana. Nykyään Alice Sebold asuu miehensä kanssa Kaliforniassa.

”Sebold on antanut meille varmaotteisesti kirjoitetun, lumoavan ja rohkean fantasiasadun.” – Jonathan Franzen, Muutoksia-romaanin kirjoittaja

”Sebold on ottanut synkän, median hyväksikäyttämän aiheen ja muotoillut siitä tarinan, joka on sekä traaginen että täynnä valoa ja suloutta.”
– Publishers Weekly