Kirja-arvio: Suden tie

Kirjoittanut Eija - 4.5

Tarinaansa kertoo erämaassa, metsän keskellä kasvanut 17-vuotias nuori nainen, Elka. Alussa puhekielen omainen kerronta tyyli vaati totuttelua ja sen lukeminen tuntui takkuiselta, mutta tottumisen jälkeen tyyli tuntui juuri sellaiselta mitä sen pitääkin olla tähän tarinaan. Kerronta on rempseää ja hyvin eläväistä sisältäen hauskoja kielikuvia.

Eletään tulevaisuuden maailmassa. Tapahtumaympäristö tuo mieleen villin lännen, missä rauhantuomari valvoo järjestystä kovalla kädellä ja kultakentät kutsuvat onnenonkijoita rikkauksien toivossa. Maailma on kuitenkin raadollisempi, siitä puuttuu vanhan villin lännen romanttinen puoli.

Kun ei ole maailma romantisoitu, niin ei ole tarinan hahmotkaan. Sankarittarena Elka poikkeaa stereotypioista. Elka on aidon tuntuinen ja hänestä puuttuu tyypillisen sankarittaren ominaispiirteet. Hän ei ole kaikki osaava, hän ei osaa lukea, hän ei ole kaunis, hän ei tiedä sivistyneestä elämästä mitään ja on myös toisinaan lapsekkaan hyväuskoinen. Kuitenkin Elka on hyvin vahva persoona. Hän on lapsesta asti oppinut selviytymään ilman vanhempiaan villin luonnon keskellä ja hankkimaan ravintonsa metsästämällä. Hän on toisinaan kova kuin kivi, mutta herkkä puolikin tulee esiin mm. vanhempien kaipuuna.

Alku ei vetänyt, mutta pian huomasi, että lukemista ei malttanut lopettaa. Koukuttava ja hyvä tarina.

Tietoa kirjasta :: Suden tie

Beth Lewis Julkaistu: joulukuu 30, 2016
Tyylit: dystopia, jännitys
Avainsanat: ydinsota

Alkuteos ilmestynyt 2016. Suomentanut Elina Koskelin. Sidottu, kansipaperi.

”Ansastaja oli koko perheeni. Hän ei ollut verisukulaiseni, ei ollut sukua, hän oli minun valintani. Ja minä valitsin väärin.”

Elka ei muista aikaa ennen Ansastajaa. Hän oli seitsemänvuotias, nälkäinen ja eksyksissä, kun Ansastaja otti hänet siipiensä suojaan. Vuosien saatossa Ansastaja on opettanut hänet selviytymään villissä erämaassa, jossa sivilisaatio on ... (lisää)

Kuvun allaPeilikaupunki (Ensimmäinen siirtokunta -trilogia, #3)Ensimmäinen siirtokunta (Ensimmäinen siirtokunta -trilogia, #1)TalviLinnake (Ensimmäinen siirtokunta -trilogia, #2)
Jussi
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson