Satuta ja paranna -ketjut

Kirjojen lopetuslauseet
Satuta/paranna: Epäonnen soturit
Satuta/paranna: Valtiaat

.......................... Alkuperäinen viesti:

Olisiko aika aloittaa kyseiset kisat uudistetullakin saitilla? Eikä minun mielestäni tarvitse välttämättä edes katsella mistäs aiheista on ennen pidetty, sen kun vetää uusiksi vaan, jospa tuloksetkin muuttuisivat uusien kisailijoiden myötä.

Ehdotan että ensiksi kisaisimme aiheesta legendaariset sankarit. Eli eri myyteistä tuttuja heppuja, ei aivan jumaltarustoon kuuluvia mutta likimain. Eikä kovin modernia fiktiota. Ehdotukseni listaksi:

Aineias (Troijan Prinssi, Roomalaisten esi-isä)
Akhilleus (Kreikkalainen puolijumala ja sankaritaistelija)
Aleksanteri Suuri (Makedonialainen valloittajakuningas)
Ali Baba (Arabialainen seikkailija)
Beowulf (Grendelin surmaaja ja Göötalaisten kuningas)
Bodhidharma (Munkki joka toi buddhismin Kiinaan, Shaolinin perustaja)
Gilgamesh (Urukin kuningas, kuolemattomuuden tavoittelija)
Herakles/Herkules (Kreikkalainen puolijumala ja voimamies)
Hippolytos (Amatsonien kuningatar)
Väinämöinen (Suomalainen Tietäjä)

Joukossa muutama vähemmänkin tunnettu, saa kenties poistaa jo ennen kisan alkua? Olisiko Väinämöisen tilalle/lisäksi laitettava Joukahainen tai Lemminkäinen? Hippolytoksen laitoin että saatiin miehekkääseen rintamaan vähän naisiakin. Japanilaisista samuraista Kintaro olisi "legendaarisempi" mutta kuitenkin niin paljon heikommin tunnettu kuin Musashi.
Viimeksi muokattu: 29.03.2017 07:41 Emelie.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu, noreen

30.10.2013 11:06 #2 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Aleksanteri Suuri on ehkä enemmän historiallinen kuin legendaarinen hahmo. Samaa luokkaa olisi esim. Jeanne d'Arc. (En tunne noita itämaisia, niin en heidän taustoistaan tiedä.)

Väinämöisestä voi monella tulla mieleen kannelta soitteleva vaari, eikä se toiminnallisempi puoli.. Lemminkäinen ainakin tunnetaan väkivalta.. sankariharrasteista. Nykyään legendaarisena sankarina voinee pitää jo jotain Tuntemattoman Rokkaakin.. Mutta ehkä sellaiset tuoreemmat nimet laajentaisivat listan liiaksi kaikenmoisiin James Bondeihin...

30.10.2013 22:22 - 30.10.2013 22:48 #3 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Tämä herätti vähemmän keskustelua kuin odotin. Pitäisikö siitä päätellä että tuossa on jo valmis lista? Mikä olisi sopivan mittainen lista? Saitti on uudistuneena mielestäni aktiivisempi kuin aikaisemmin, ainakin loggautuneiden puolesta, mikä tukisi pitempää listaa. Ainakin minut vastaavat kisat saivat aikoinaan aktivoitumaan viestien lähettämisessä, sitä ennen olin vain stalkannut.

Mutta tiputetaan Aleksanteri, se oli viime hetken lisäys, ihan miehen meriittien vuoksi, vaikka mies itse ei olekaan ns. sankariainesta.

Laitetaan myös Lemminkäinen Väinämöisen tilalle.

Mites Musashi ja Bodhidharma? Molemmat melko tavallisia sankareita, ei
edes yhtään helvetin matkaa takana :grin:

Apinakuninkaalle saa kaiketi antaa myös kenkää samantien? Itselleni hahmo on tuttu kiinalaisesta animaatiosta ja useammastakin elokuvasta mutta...

Mites Aineias, Cuchulain ja Rama? Itse pitäisin kyllä Cuchulainin listoilla jo senkin perusteella että hän oli yksi parhaita hahmoja Fate/Stay nightissä :smile:
Viimeksi muokattu: 30.10.2013 22:48 Moonlord.

• Katinka hahmo
  • Katinka
    Kaartilainen
30.10.2013 22:46 #4 : Katinka
Vastaus käyttäjältä Katinka aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
12 tunnissa ei ehkä vielä kovin moni ole ehtinyt löytää tätä ketjua, joten kannattanee vielä odotella. :)

Minulle moni hahmoista on valitettavan tuntematon, mutta kannattaisin kuitenkin Väinämöisen säilyttämistä. Hänhän se kuitenkin on Kalevalan suurin ja tunnetuin sankari sekä puolijumala. Jos Lemminkäinen halutaan, hän voisi olla siinä rinnalla. Väinämöiseen verrattuna Lemminkäinen on legendaariseksi sankariksi aika äkkinäinen ja ottaa turpiinsa usein, äitinsäkin on paljon kovempi jätkä. ;)

• Noora hahmo
  • Noora
30.10.2013 22:52 #5 : Noora
Vastaus käyttäjältä Noora aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Kyllä Väinämöinen pitää säilyttää listalla,koska onhan se Kalevan Suurin sankari.

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

• Katinka hahmo
  • Katinka
    Kaartilainen
30.10.2013 23:01 #6 : Katinka
Vastaus käyttäjältä Katinka aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Noora kirjoitti: Monet hahmoista on kyllä tuttuja mulle,mutta voisiko joku kertoa mikä tämän ketjun ja tuon listan idea oikein on?

Aivan, totta kai!

Satuta ja paranna on siis foorumipeli, jota aika paljon pelattiin vanhalla foorumilla. Pelin säännöt ovat yksinkertaiset: Kukin saa äänestää (lähettämällä ketjuun viestin) vain kerran joka päivä ja antaa yhdelle hahmolle 2 miinuspistettä ja jollekulle toiselle 1 pluspisteen. Kullakin hahmolla on alussa 10 pistettä. Kun hahmo tippuu 0 pisteeseen, hänet eliminoidaan. Viimeinen jäljelle jäänyt on voittaja ja suosituin kyseisen kategorian hahmo. Esimerkki vanhasta pelistä löytyy vaikkapa tästä .

30.10.2013 23:28 #7 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Sanonko että voi daa, taas tätä. :D Aivan loistavaa, olen mukana!

30.10.2013 23:29 #8 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Katinka kirjoitti: Väinämöiseen verrattuna Lemminkäinen on legendaariseksi sankariksi aika äkkinäinen ja ottaa turpiinsa usein

Kovat sankarit osaa ottaa kovaa turpiin. :tongue: Mutta jos Väinämöistä pidetään sankarillisempana, niin hän sitten.

Jotain tuntemattomampia voisi kyllä vielä karsia. Ihmisiä ehkä uskaltautuu enemmän mukaan, jos kokevat olevansa kartalla, että keistä puhutaan. (Toki tuntemattomia on helppo miinustaa...)

Minulle Musashi ja Bodh..joku ei sano mitään. Apinakuningas on elokuvahahmona tuttu. Cuchulainn ja Rama ovat niminä tuttuja. Sigurd on ehkä vähän päällekkäinen tunnetumman lohikäärmeentappajan eli Beowulfin kanssa. Kreikkalaisia voisi myös tiivistää.. Osa varmaan kuitenkin luulee, että Herkules on hoitanut myös Theseuksen ja Perseuksen urotyöt.. Theseus ehkä noista vielä tuntemattomampi.

• Vanamo hahmo
  • Vanamo
31.10.2013 00:29 #9 : Vanamo
Vastaus käyttäjältä Vanamo aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Listan suhteen minulla ei ole suurempia mielipiteitä, mutta ehkä Hiistun ehdotuksen mukaisesti muutaman tuntemattomimman tykinruoan voisi sieltä karsia.

Vaikutinko muuten jotenkin tämän ketjun ilmaantumiseen? Mainitsin Kuinka löysit Risingille -ketjussa tämän pelin aktivoineen minut edellisellä foorumilla ja puoli vuorokautta toteamuksen jälkeen pelin suunnittelu onkin käynnistynyt täällä. :lol:

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Vesivelho
31.10.2013 00:30 #10 : Xariel
Vastaus käyttäjältä Xariel aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Tämä on hieman noloa, mutta minulle tuli legendaarisista sankareista ensimmäisenä mieleen Xena. Hups...

Tuo lista on kattavampi kuin mitä minä olisin saanut aikaan. Jos Aleksanteri lähtee listalta, silloin Bodhin pitäisi varmaan myös. Väinämöinen pitää ehdottomasti saada peliin mukaan!

• Jaragil hahmo
  • Jaragil
31.10.2013 00:42 - 31.10.2013 00:42 #11 : Jaragil
Vastaus käyttäjältä Jaragil aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Olenkin jo miettinyt, milloin tätä yritetään taas tuoda takaisin.

Itselleni Apinakuningas on jossain määrin tuttu hahmo, joten näkisin hänet mielelläni listalla. Aleksanteri tosiaan joutaa myös menemään, ja ylipäätään antiikin ajan sankareilla on aika rankka yliedustus, joten sieltä voisi muutoinkin karsia tuntemattomampia. Aineias esimerkiksi tuskin on kovin tunnettu hahmo ja tippuisi ensimmäisten joukossa muutenkin.

Ali Baba ja Robin Hood myös toivat mieleeni, että jos enemmän kirjallisuuden puolelta tuttuja sankareita otetaan mukaan, niin Aladdin ja Hamelnin pillipiipari ovat myös ihan varteenotettavia vaihtoehtoja.

"Here We Stand"
- Words of House Mormont
Viimeksi muokattu: 31.10.2013 00:42 Jaragil.

• Rinja
31.10.2013 00:56 #12 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Tiedän noista parhaiten kreikkalaiset sankarit, Robin Hoodin, Arthurin, Väinämöisen ja Aleksanterin, ja loput on melkolailla nevöhöödejä (jollaisiksi lasken myös ne häiskät, joista tunnen lähinnä nimen), kuten muun muassa listan ainoa nainen. Jos tuolla tavalla kasatulla listalla halutaan pelata niin kannattanee jälleen kerran varautua siihen, että lopussa ovat jäljellä ne pari nimeä, jotka suurimmalle osalle käyttäjistä sanovatkin jotain.

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"

31.10.2013 03:27 #13 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Ah, koitin jotain Arabialaistakin keksiä mukaan ja Ali Baba tuli ekana mieleen, enkä muistanut yhtäkkiä että se oli pelkkä satu-hahmo, sen saa ehkä jättää pois. Robin Hoodilla on kyllä muutakin kuin pelkkä kirja-hahmo. On löydetty useampikin likimain samanniminen/tyyppinen rosvo, joten tuolla mytologialla on vähän perustaa enemmän.

Kyllä ja ei. Huomasin kommenttisi, mutta olin ajatellut tämän uudelleen aloittamista heti uudistuksen jälkeen.

Tuo lista on kattavampi kuin mitä minä olisin saanut aikaan.

Tämä on minun erikoisalaani. Minulla on kirjaimellisesti pari metriä mytologia-kirjallisuutta hyllyssäni (suurin osa kylläkin vielä lukematta) ja olen mm. pelannut Nethackia yli 600 eri nimisellä sankarilla eri lähteistä poimittuna :cheesy:

No joo, lähellä ovat kylläkin. Sigurd tulee norjalaisesta Volsunga-saagasta (Saksalainen versio Siegfried Nibelungin tarusta) ja Beowulf taas sijoittuu Etelä-Ruotsiin ja Tanskaan. Mutta jos aletaan liikaa tiivistämään, niin peli on liiankin pian ohitse. Mutta sanokaas vielä kommentteja tästä. Jos toinen lähtee niin se on mielestäni Sigurd.

Löytyykö ainoalle naisedustajalle puolustajaa vai annetaanko kenkää?

Perseus tai Theseus pois?

Aiemmat satuta ja paranna ketjut näyttivät olevan yleensä n. 15-16 hahmon pituisia.

Akhilleus (Kreikkalaisten sankaritaistelija)
Herakles/Herkules (Kreikkalainen puolijumala)
Hippolytos (Amatsonien kuningatar)

• haplotus hahmo
  • haplotus
31.10.2013 08:03 #14 : haplotus
Vastaus käyttäjältä haplotus aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Vaikken hirveästi ehdi nyt asiaan perehtyä, täytyy pitää nopeasti Musashin puolia!

Perseus vai Theseus... Mutuna sanoisin Minotauroksen olevan tunnetumpi hirviö, joten voisi antaa tunnustusta sen listineelle Theseukselle.

• noreen hahmo
  • noreen
31.10.2013 19:24 #15 : noreen
Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Minun mielestäni Lemminkäinen olisi enemmän sankari - kategoriaan putoava kuin Väinämöinen, mutta jos enemmistö on tietäjän kannalla niin mikäs siinä sitten.

Mites muuten Bellerofon, joka ratsasti pegasuksella lyömään khimairan?

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
31.10.2013 20:01 #16 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
EEEEEEEEEEEEEEEEEIIII taas tätä!

31.10.2013 20:16 #17 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Mites muuten Bellerofon, joka ratsasti pegasuksella lyömään khimairan?

Bellerofon taitaa olla liian tuntematon sankari, pahoin pelkään.

Tiputetaan Amatsoni niin naisäänestäjien ei tarvitse tunkea pisteitään sinne, varsinkin kun hänellä ei niitä urotöitäkään suuremmin ollut.
Otetaan tilalle Lemminkäinen, jolle tuntuu myöskin olevan kannatusta.
Saavat Lemminkäinen ja Väinämöinen ottaa kisassa yhteen niin selviää kumpi on se meidän oma kansallissankarimme.

Sanoisin että näillä voisi melkein aloittaa. Huomenaamulla peli pystyyn?

Akhilleus (Kreikkalaisten sankaritaistelija)
Herakles/Herkules (Kreikkalainen puolijumala)
Kuningas Arthur (Brittiläinen ritarikuningas, Pyöreän pöydän perustaja)
Lemminkäinen (Naissankari ja Tuonen joutsenen tappaja)

31.10.2013 22:59 #18 : Formaldehyde
Vastaus käyttäjältä Formaldehyde aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

noreen kirjoitti: Viimeinkin tämä alkaa taas! En koskaan vanhalla foorumilla ehtinyt osallistua ja mietin jopa, tekisinkö ketjun tänne, mutten sitten viitsinyt, kun en keksinyt hyvää ideaa listaa varten.

Samoissa mietteissä olen ollut minäkin. Mainiota päästä mukaan!

• Rinja
31.10.2013 23:20 #19 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Satuta ja paranna -ketjut

Tapsa kirjoitti: EEEEEEEEEEEEEEEEEIIII taas tätä!

Oma vika. Älä syytä omista virheistäsi muita. :P

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tapsa

01.11.2013 08:28 #20 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Satuta ja paranna -ketjut
Voisin kanssa osallistua. :)

Moonlord kirjoitti: Vai tiputetaanko Prinssi Rama vielä pois? En usko että se saisi kauheasti ääniä?

Prinssi Rama on ainakin minulle melko tuntematon, kaikista muista olen kuullut ainakin jotain.

Lutatius, Eija
Uusin jäsen: TwixBoy853 493