Satuta ja paranna -ketjut

Kirjojen lopetuslauseet
Satuta/paranna: Epäonnen soturit
Satuta/paranna: Valtiaat

.......................... Alkuperäinen viesti:

Olisiko aika aloittaa kyseiset kisat uudistetullakin saitilla? Eikä minun mielestäni tarvitse välttämättä edes katsella mistäs aiheista on ennen pidetty, sen kun vetää uusiksi vaan, jospa tuloksetkin muuttuisivat uusien kisailijoiden myötä.

Ehdotan että ensiksi kisaisimme aiheesta legendaariset sankarit. Eli eri myyteistä tuttuja heppuja, ei aivan jumaltarustoon kuuluvia mutta likimain. Eikä kovin modernia fiktiota. Ehdotukseni listaksi:

Aineias (Troijan Prinssi, Roomalaisten esi-isä)
Akhilleus (Kreikkalainen puolijumala ja sankaritaistelija)
Aleksanteri Suuri (Makedonialainen valloittajakuningas)
Ali Baba (Arabialainen seikkailija)
Beowulf (Grendelin surmaaja ja Göötalaisten kuningas)
Bodhidharma (Munkki joka toi buddhismin Kiinaan, Shaolinin perustaja)
Gilgamesh (Urukin kuningas, kuolemattomuuden tavoittelija)
Herakles/Herkules (Kreikkalainen puolijumala ja voimamies)
Hippolytos (Amatsonien kuningatar)
Väinämöinen (Suomalainen Tietäjä)

Joukossa muutama vähemmänkin tunnettu, saa kenties poistaa jo ennen kisan alkua? Olisiko Väinämöisen tilalle/lisäksi laitettava Joukahainen tai Lemminkäinen? Hippolytoksen laitoin että saatiin miehekkääseen rintamaan vähän naisiakin. Japanilaisista samuraista Kintaro olisi "legendaarisempi" mutta kuitenkin niin paljon heikommin tunnettu kuin Musashi.

Viimeksi muokattu: 29.03.2017 07:41 : Emelie.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu, noreen

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna ketjut
30.10.2013 11:06 #2

Aleksanteri Suuri on ehkä enemmän historiallinen kuin legendaarinen hahmo. Samaa luokkaa olisi esim. Jeanne d'Arc. (En tunne noita itämaisia, niin en heidän taustoistaan tiedä.)

Väinämöisestä voi monella tulla mieleen kannelta soitteleva vaari, eikä se toiminnallisempi puoli.. Lemminkäinen ainakin tunnetaan väkivalta.. sankariharrasteista. Nykyään legendaarisena sankarina voinee pitää jo jotain Tuntemattoman Rokkaakin.. Mutta ehkä sellaiset tuoreemmat nimet laajentaisivat listan liiaksi kaikenmoisiin James Bondeihin...

30.10.2013 22:22 #3

Tämä herätti vähemmän keskustelua kuin odotin. Pitäisikö siitä päätellä että tuossa on jo valmis lista? Mikä olisi sopivan mittainen lista? Saitti on uudistuneena mielestäni aktiivisempi kuin aikaisemmin, ainakin loggautuneiden puolesta, mikä tukisi pitempää listaa. Ainakin minut vastaavat kisat saivat aikoinaan aktivoitumaan viestien lähettämisessä, sitä ennen olin vain stalkannut.

Mutta tiputetaan Aleksanteri, se oli viime hetken lisäys, ihan miehen meriittien vuoksi, vaikka mies itse ei olekaan ns. sankariainesta.

Laitetaan myös Lemminkäinen Väinämöisen tilalle.

Mites Musashi ja Bodhidharma? Molemmat melko tavallisia sankareita, ei
edes yhtään helvetin matkaa takana :grin:

Apinakuninkaalle saa kaiketi antaa myös kenkää samantien? Itselleni hahmo on tuttu kiinalaisesta animaatiosta ja useammastakin elokuvasta mutta...

Mites Aineias, Cuchulain ja Rama? Itse pitäisin kyllä Cuchulainin listoilla jo senkin perusteella että hän oli yksi parhaita hahmoja Fate/Stay nightissä :smile:

Viimeksi muokattu: 30.10.2013 22:48 : Moonlord.

Katinka
Kaartilainen
Katinka vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
30.10.2013 22:46 #4

12 tunnissa ei ehkä vielä kovin moni ole ehtinyt löytää tätä ketjua, joten kannattanee vielä odotella. :)

Minulle moni hahmoista on valitettavan tuntematon, mutta kannattaisin kuitenkin Väinämöisen säilyttämistä. Hänhän se kuitenkin on Kalevalan suurin ja tunnetuin sankari sekä puolijumala. Jos Lemminkäinen halutaan, hän voisi olla siinä rinnalla. Väinämöiseen verrattuna Lemminkäinen on legendaariseksi sankariksi aika äkkinäinen ja ottaa turpiinsa usein, äitinsäkin on paljon kovempi jätkä. ;)

Noora
Noora vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
30.10.2013 22:52 #5

Kyllä Väinämöinen pitää säilyttää listalla,koska onhan se Kalevan Suurin sankari.

A reader lives a thousand lives before he dies, The man who never reads lives only one(GRRM)

Katinka
Kaartilainen
Katinka vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
30.10.2013 23:01 #6

Noora kirjoitti: Monet hahmoista on kyllä tuttuja mulle,mutta voisiko joku kertoa mikä tämän ketjun ja tuon listan idea oikein on?

Aivan, totta kai!

Satuta ja paranna on siis foorumipeli, jota aika paljon pelattiin vanhalla foorumilla. Pelin säännöt ovat yksinkertaiset: Kukin saa äänestää (lähettämällä ketjuun viestin) vain kerran joka päivä ja antaa yhdelle hahmolle 2 miinuspistettä ja jollekulle toiselle 1 pluspisteen. Kullakin hahmolla on alussa 10 pistettä. Kun hahmo tippuu 0 pisteeseen, hänet eliminoidaan. Viimeinen jäljelle jäänyt on voittaja ja suosituin kyseisen kategorian hahmo. Esimerkki vanhasta pelistä löytyy vaikkapa tästä .

Dyn vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
30.10.2013 23:28 #7

Sanonko että voi daa, taas tätä. :D Aivan loistavaa, olen mukana!

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
30.10.2013 23:29 #8

Katinka kirjoitti: Väinämöiseen verrattuna Lemminkäinen on legendaariseksi sankariksi aika äkkinäinen ja ottaa turpiinsa usein

Kovat sankarit osaa ottaa kovaa turpiin. :tongue: Mutta jos Väinämöistä pidetään sankarillisempana, niin hän sitten.

Jotain tuntemattomampia voisi kyllä vielä karsia. Ihmisiä ehkä uskaltautuu enemmän mukaan, jos kokevat olevansa kartalla, että keistä puhutaan. (Toki tuntemattomia on helppo miinustaa...)

Minulle Musashi ja Bodh..joku ei sano mitään. Apinakuningas on elokuvahahmona tuttu. Cuchulainn ja Rama ovat niminä tuttuja. Sigurd on ehkä vähän päällekkäinen tunnetumman lohikäärmeentappajan eli Beowulfin kanssa. Kreikkalaisia voisi myös tiivistää.. Osa varmaan kuitenkin luulee, että Herkules on hoitanut myös Theseuksen ja Perseuksen urotyöt.. Theseus ehkä noista vielä tuntemattomampi.

Vanamo
Vanamo vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
31.10.2013 00:29 #9

Listan suhteen minulla ei ole suurempia mielipiteitä, mutta ehkä Hiistun ehdotuksen mukaisesti muutaman tuntemattomimman tykinruoan voisi sieltä karsia.

Vaikutinko muuten jotenkin tämän ketjun ilmaantumiseen? Mainitsin Kuinka löysit Risingille -ketjussa tämän pelin aktivoineen minut edellisellä foorumilla ja puoli vuorokautta toteamuksen jälkeen pelin suunnittelu onkin käynnistynyt täällä. :lol:

Xariel
Vesivelho
Xariel vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
31.10.2013 00:30 #10

Tämä on hieman noloa, mutta minulle tuli legendaarisista sankareista ensimmäisenä mieleen Xena. Hups...

Tuo lista on kattavampi kuin mitä minä olisin saanut aikaan. Jos Aleksanteri lähtee listalta, silloin Bodhin pitäisi varmaan myös. Väinämöinen pitää ehdottomasti saada peliin mukaan!

Jaragil
Jaragil vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
31.10.2013 00:42 #11

Olenkin jo miettinyt, milloin tätä yritetään taas tuoda takaisin.

Itselleni Apinakuningas on jossain määrin tuttu hahmo, joten näkisin hänet mielelläni listalla. Aleksanteri tosiaan joutaa myös menemään, ja ylipäätään antiikin ajan sankareilla on aika rankka yliedustus, joten sieltä voisi muutoinkin karsia tuntemattomampia. Aineias esimerkiksi tuskin on kovin tunnettu hahmo ja tippuisi ensimmäisten joukossa muutenkin.

Ali Baba ja Robin Hood myös toivat mieleeni, että jos enemmän kirjallisuuden puolelta tuttuja sankareita otetaan mukaan, niin Aladdin ja Hamelnin pillipiipari ovat myös ihan varteenotettavia vaihtoehtoja.

"Here We Stand"
- Words of House Mormont

Viimeksi muokattu: 31.10.2013 00:42 : Jaragil.

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
31.10.2013 00:56 #12

Tiedän noista parhaiten kreikkalaiset sankarit, Robin Hoodin, Arthurin, Väinämöisen ja Aleksanterin, ja loput on melkolailla nevöhöödejä (jollaisiksi lasken myös ne häiskät, joista tunnen lähinnä nimen), kuten muun muassa listan ainoa nainen. Jos tuolla tavalla kasatulla listalla halutaan pelata niin kannattanee jälleen kerran varautua siihen, että lopussa ovat jäljellä ne pari nimeä, jotka suurimmalle osalle käyttäjistä sanovatkin jotain.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

31.10.2013 03:27 #13

Ah, koitin jotain Arabialaistakin keksiä mukaan ja Ali Baba tuli ekana mieleen, enkä muistanut yhtäkkiä että se oli pelkkä satu-hahmo, sen saa ehkä jättää pois. Robin Hoodilla on kyllä muutakin kuin pelkkä kirja-hahmo. On löydetty useampikin likimain samanniminen/tyyppinen rosvo, joten tuolla mytologialla on vähän perustaa enemmän.

Kyllä ja ei. Huomasin kommenttisi, mutta olin ajatellut tämän uudelleen aloittamista heti uudistuksen jälkeen.

Tuo lista on kattavampi kuin mitä minä olisin saanut aikaan.

Tämä on minun erikoisalaani. Minulla on kirjaimellisesti pari metriä mytologia-kirjallisuutta hyllyssäni (suurin osa kylläkin vielä lukematta) ja olen mm. pelannut Nethackia yli 600 eri nimisellä sankarilla eri lähteistä poimittuna :cheesy:

No joo, lähellä ovat kylläkin. Sigurd tulee norjalaisesta Volsunga-saagasta (Saksalainen versio Siegfried Nibelungin tarusta) ja Beowulf taas sijoittuu Etelä-Ruotsiin ja Tanskaan. Mutta jos aletaan liikaa tiivistämään, niin peli on liiankin pian ohitse. Mutta sanokaas vielä kommentteja tästä. Jos toinen lähtee niin se on mielestäni Sigurd.

Löytyykö ainoalle naisedustajalle puolustajaa vai annetaanko kenkää?

Perseus tai Theseus pois?

Aiemmat satuta ja paranna ketjut näyttivät olevan yleensä n. 15-16 hahmon pituisia.

Akhilleus (Kreikkalaisten sankaritaistelija)
Herakles/Herkules (Kreikkalainen puolijumala)
Hippolytos (Amatsonien kuningatar)

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
31.10.2013 08:03 #14

Vaikken hirveästi ehdi nyt asiaan perehtyä, täytyy pitää nopeasti Musashin puolia!

Perseus vai Theseus... Mutuna sanoisin Minotauroksen olevan tunnetumpi hirviö, joten voisi antaa tunnustusta sen listineelle Theseukselle.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

noreen
noreen vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
31.10.2013 19:24 #15

Minun mielestäni Lemminkäinen olisi enemmän sankari - kategoriaan putoava kuin Väinämöinen, mutta jos enemmistö on tietäjän kannalla niin mikäs siinä sitten.

Mites muuten Bellerofon, joka ratsasti pegasuksella lyömään khimairan?

Tapsa
Tapsa vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
31.10.2013 20:01 #16

EEEEEEEEEEEEEEEEEIIII taas tätä!

31.10.2013 20:16 #17

Mites muuten Bellerofon, joka ratsasti pegasuksella lyömään khimairan?

Bellerofon taitaa olla liian tuntematon sankari, pahoin pelkään.

Tiputetaan Amatsoni niin naisäänestäjien ei tarvitse tunkea pisteitään sinne, varsinkin kun hänellä ei niitä urotöitäkään suuremmin ollut.
Otetaan tilalle Lemminkäinen, jolle tuntuu myöskin olevan kannatusta.
Saavat Lemminkäinen ja Väinämöinen ottaa kisassa yhteen niin selviää kumpi on se meidän oma kansallissankarimme.

Sanoisin että näillä voisi melkein aloittaa. Huomenaamulla peli pystyyn?

Akhilleus (Kreikkalaisten sankaritaistelija)
Herakles/Herkules (Kreikkalainen puolijumala)
Kuningas Arthur (Brittiläinen ritarikuningas, Pyöreän pöydän perustaja)
Lemminkäinen (Naissankari ja Tuonen joutsenen tappaja)

Formaldehyde
Formaldehyde vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
31.10.2013 22:59 #18

noreen kirjoitti: Viimeinkin tämä alkaa taas! En koskaan vanhalla foorumilla ehtinyt osallistua ja mietin jopa, tekisinkö ketjun tänne, mutten sitten viitsinyt, kun en keksinyt hyvää ideaa listaa varten.

Samoissa mietteissä olen ollut minäkin. Mainiota päästä mukaan!

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
31.10.2013 23:20 #19

Tapsa kirjoitti: EEEEEEEEEEEEEEEEEIIII taas tätä!

Oma vika. Älä syytä omista virheistäsi muita. :P

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tapsa

Emelie vastasi aiheeseen: Satuta ja paranna -ketjut
01.11.2013 08:28 #20

Voisin kanssa osallistua. :)

Moonlord kirjoitti: Vai tiputetaanko Prinssi Rama vielä pois? En usko että se saisi kauheasti ääniä?

Prinssi Rama on ainakin minulle melko tuntematon, kaikista muista olen kuullut ainakin jotain.

Uusin jäsen: juujoo