28.02.2018 17:10 #141 :: Pisania
42. Kirjan nimessä on adjektiivi Roxane Gay: Bad feminist

Nimi ei ole enne, vaan kirja oli varsin good.

22/50

01.03.2018 18:47 #142 :: Eija
40. Kirjassa on lemmikkieläin - Neil Gaiman: The Ocean at the End of the Lane

Voi olla, että kaduttaa myöhemmin, kun tyrkkäsin tämän tähän kohtaan, enkä Popsugarin kanssa identtiseen kohtaa. Päätös saattaa tuottaa melkoista päänvaivaa myöhemmin.

Halusin käyttää lemmikkieläin kortin jo Engine Summerin kohdalla, sillä siinä lemmikki oli merkittävä osa juonta. Myös tässä kirjassa lemmikkikissat on merkityksellinen osa tarinaa, varsinkin se musta kissanpentu, jolla on valkoinen läiskä toisessa korvassaan.

Luettu 15/50

Muokannut 01.03.2018 18:48 Eija

02.03.2018 22:08 #143 :: Pisania
33. Selviytymistarina Antoine de Saint-Exupéry: Siipien sankarit / Yölento

Siipien sankarit on dS-E:n omaelämäkerrallinen teos, jossa hän kertoo vaiheistaan lentäjänä eri puolilla maailmaa. Hän rysäyttää koneensa maahan Pohjois-Afrikassa ja joutuu mekaanikkonsa kanssa taivaltamaan satoja kilometrejä autiomaassa lähes tulkoon ilman juotavaa. Spoiler! He pelastuvat viime tingassa.

23/50

04.03.2018 19:04 #144 :: Eija
Lukuhaaste: Helmet 2018
43. Suomalainen kirja, joka on käännetty jollekin toiselle kielelle - Maria Turtschaninoff: Maresi

Käännetty ainakin suomeksi ja englanniksi.

Alkupuoliskossa kirjassa oli hyvä rauhallinen tunnelma, tarinaa oli miellyttävää lukea, vaikka hieman hidastempoinen olikin. Tunnelma kuitenkin muuttui toiminnalliseksi myöhemmin ja mustavalkoinen vastakkain asetelma tuli enemmän esiin. Kirjan maailmassa kokonaisvaltaisesti miehet ovat pahoja ja naiset alistettuja, mutta luostarissa heistä tulee yleviä ja jaloja. Ymmärrän sanoman tärkeyden kritiikkinä joidenkin kulttuurien naisten alistamiselle, mutta tarinassa asetelman ehdottomuus ja yksiulotteisuus oli häiritsevä. Kirjalla oli kuitenkin ansionsa ja se oli kannattava lukukokemus. 3/5

Luettu 16/50

Muokannut 04.03.2018 19:05 Eija

• Emelie hahmo Kirjoittaja

05.03.2018 07:40 #145 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2018
27. Kirjassa on sateenkaariperhe tai samaa sukupuolta oleva pariskunta: In The Absence Of Light (Adrienne Wilder)

Miespari, joista toinen on entinen rikollinen ja toisella on jonkin sortin autismi. Tästä hitusen liikaa-yrittävästä lähtökohdasta huolimatta herttainen ja oikeasti hyvä romanttinen teos.

26/50 luettu (3/50 spefiä, 6/50 omasta hyllystä)

06.03.2018 18:18 #146 :: HourglassEyes
3. Kirja aloittaa sarjan Youka Nitta: Starting with a kiss #1

- Ensimmäinen ainakin kolmesta ilmestyneestä mangasta.

7. Kirja tapahtumat sijoittuvat fiktiiviseen maahan tai maailmaan Neil Gaiman: Neverwhere

- Kirjan tapahtumat sijoittuvat maanalaiseen Lontooseen.

17/50

07.03.2018 19:51 #147 :: Eija
32. Kirjassa käydään koulua tai opiskellaan - Nnedi Okorafor: Binti

Päähenkilö Binti pääsee kotikulmiltaan Himba-heimon parista Maasta opiskelemaan matematiikkaa arvostettuun opinahjoon toiselle planeetalle.

Luettu 17/50

Muokannut 07.03.2018 19:53 Eija

• Vehka hahmo
  • Vehka
    Poimuvelho

08.03.2018 12:24 #148 :: Vehka
Lukuhaaste: Helmet 2018
Varmaan tähän haasteeseen tulee paljolti samoja kirjoja kuin tuohon Popsugarin haasteeseen, mutta josko sitä silti koettaisi tehdä molemmat, kun intoa on. :smirk:

3. Kirja aloittaa sarjan
Tähän laitan myös tuon Partick Rothfussin Name of the Windin. Tuli hotkaistua kirja muutamassa päivässä sen pituudesta huolimatta, ja vaikka siinä olikin paljon ongelmia (kuten vaikkapa naishahmojen puute ja päähenkilön supermiessyndrooma), olihan se vallan nautittava. Jostakin syystä kakkososa ei kuitenkaan tahdo lähteä oikein millään, se tuntuu jotenkin paljon ykköstä heikommalta.

23. Kirjassa on mukana meri
Leigh Bardugo: The Language of Thorns. Tämä yllätti positiivisesti. Odotin toki Six of Crowsin perusteella jotain hyvää, mutta kirjan muutama novelli/satu löi suorastaan ilmat pihalle. Viimeisessä niistä oli meri upealla tavalla läsnä.

Tilanne: 2/50

09.03.2018 08:52 #149 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2018
18. Kirja kertoo elokuvan tekemisestä Katharine Hepburn: Afrikan kuningatar eli miten menin Afrikkaan Bogartin, Bacallin ja Hustonin kanssa ja olin tulla hulluksi

Tämä kirja tuli ensimmäisenä mieleen tähän kohtaan, koska entinen kolleegani usein pisti sen "henkilökunta suosittelee" -hyllyyn esille.

24/50

09.03.2018 11:35 #150 :: Wind
Lukuhaaste: Helmet 2018
Pähkäilen vieläkin kohdan 13. Kirjassa on vain yksi tai kaksi hahmoa kanssa. Helmeti fb-sivuiltakin olen käynyt katsomassa ja ehdotetut joko ei täytä ehtoja tai olen lukenut tai tökkii pahasti. Onko kellään tullut mitään mieleen? Taitaa olla kaikkien aikojen vaikein haastekohta, ainakin minulle.

Muoks. Viimeinen hätävara on etsiä joku lasten kuvakirja, jossa ainoa hahmo on joku pupu tai koiranpentu... toivottavasti löytyy jotain kunnollista luettavaa.
Muokannut 09.03.2018 11:38 Wind Syy: lisäys

09.03.2018 12:00 #151 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2018
Kohta 13 on kyllä sikamaisen vaikea. Olen jo moneen kirjaan toiveikkaana tutustunut vain huomatakseni, että jostain pelmahtaa näyttämölle kolmas hahmo. :angry: Yksi kirja, jossa tiedän olevan vain kaksi hahmoa on Sinikka Nopolan Ei tehrä tästä ny numeroo. Harmi vaan että olen sen jo lukenut. Ja vielä isompi harmi, että sarjan muissa osissa onkin sitten vähintään kolme hahmoa. Toinen mahdollinen ehdokas on Raymond Briggsin sarjakuvaromaani Minne tuuli kuljettaa. Lukemisesta on kulunut sen verran aikaa, etten enää muista varmasti vilahtiko siinä pääparin lisäksi muitakin hahmoja.

09.03.2018 13:03 #152 :: Wind
Lukuhaaste: Helmet 2018
Kiitos. Tuota Nopolan kirjaa olen joskus kauan sitten silmäillyt, mutta en innostunut lukemaan. Tällä hetkellä se kuitenkin tuntuu suorastaan erinomaiselta verrattuna Pupu Tupunaan :grin:

• Fievre hahmo
  • Fievre

09.03.2018 17:54 #153 :: Fievre

09.03.2018 21:37 #154 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2018
42. Kirjan nimessä on adjektiivi Amy Stewart: Wicked Plants The A-Z of plants that kill, maim, intoxicate, and otherwise offend

- Yllättävän pitkään meni ennen kuin kirja tähän osui

18/50

09.03.2018 23:01 #155 :: Eija
Lukuhaaste: Helmet 2018

Wind kirjoitti: Pähkäilen vieläkin kohdan 13. Kirjassa on vain yksi tai kaksi hahmoa kanssa.

On kyllä vaikea kohta. Sallisin varmaan itselläni joidenkin tuskin havaittavien tarinan kannalta vähäpätöisten taustahahmojen läsnäolon, jos en olisi jo kohtaa saanut täytettyä - kiitos siitä sinulle :smile:

Toisaalta tehtävänannossa määritellään aika tiukasti, että ei saisi olla kuin yksi tai kaksi hahmoa. Vaikeuttaa kyllä paljon, jos kirjaimellisesti kohdan ottaa.

10.03.2018 09:40 #156 :: Wind
Lukuhaaste: Helmet 2018

Fievre kirjoitti: Mä luin tuohon 13. kohtaan Patrick Rothfussin kirjan The Slow Regard of Silent Things. Toinen, mikä mulle tuli mieleen, on Yksin Marsissa. En ole lukenut sitä, mutta lähtökohta kuulostaa lupaavalta.

Rothfussin kirjan olen lukenut jo kaksi kertaa, Yksin Marsissa -kirjassa on useampi henkilö, ei valitettavasti käy tähän kohtaan, mutta kannattaa silti lukea, on hyvä, vaikkakin joidenkin mielestä kirjassa on liikaa teknistä selostusta. Minua se ei häirinnyt, minusta oli uskottavuuden kannalta välttämätöntä, että selitettiin miten tuo mahdottomalta kuulostanut operaatio onnistui.

Fievre kirjoitti: Mun kaveri ehdotti tuohon kohtaan jotain kirjeenvaihtoon perustuvaa kirjaa. Ekana mulle tuli mieleen Punavihreä, sinivalkoinen (jos politiikka siis yhtään kiinnostaa).

10.03.2018 09:50 #157 :: Wind
Lukuhaaste: Helmet 2018

Eija kirjoitti: Kävisiköhän Richard Matheson: Olen legenda. Ei siinä eläviä ihmisiä tainnut olla kuin päähenkilö. Pitäisi lukea uudestaan itsekin. Sitten voisi käydä myös William Hope Hodgson: Kauhujen talo (senkin lukemisesta on kauan aikaa, niin faktasti en voi sanoa).

Nimen perusteella kuvittelin Mathesonin Olen legenda -kirjan omahyväisen ihmisen elämäkerraksi :grin: mutta onneksi tulin tarkistaneeksi kirjan tiedot ja kuulostikin tosi kiinnostavalta. Kauhujen talonkin voisin lukea, vaikka ei sopisikaan haasteeseen. Kiitos Eija!

10.03.2018 10:09 #158 :: Wind
39. Kirja on maahanmuuttajan kirjoittama - Leigh Bardugo: Six of crows

Bardugo syntyi Israelissa ja muutti lapsena Amerikkaan. Vauhdikas fantasiaseikkailu, pidin kovasti, joskin ilmiselvät viittaukset Amsterdamiin vähän häiritsivät, samoin skandinaavinen nimistö, mukana myös Pekka :lol: . 4/5

38/50
Muokannut 10.03.2018 10:14 Wind Syy: numerot, aina ne numerot

• Fievre hahmo
  • Fievre

10.03.2018 13:11 #159 :: Fievre
Lukuhaaste: Helmet 2018
Kiitos suosituksesta, Wind! Laitanpa tuon Yksin Marsissa -kirjan lukulistalle. Käy se ainakin selviytymistarinasta. :smile:

Wind kirjoitti: Politiikka ei kiinnosta, mutta olen itsekin miettinyt, että joku kirjeromaani saattaisi toimia. Riippuu tietysti siitä, miten haastekohta ymmärretään, kirjeissäkin varmasti mainitaan useita ihmisiä.

Kohdassa 13 joutuu väkisinkin venyttämään hahmon käsitettä, muuten se on ihan mahdoton. Mainittiinhan siinä Rothfussin kirjassakin mun laskujeni mukaan neljä henkilöä (Auri, epämääräinen "hän", maatilan tyttö ja joku vanha opettaja), mutta vain kaksi näytettiin lukijalle. Se riitti mulle. Kirjeromaanista en uskalla sanoa mitään, mutta ehkä tietokirjamaisessa keskustelukirjeteoksessa voisi ajatella, että se on dialogia kahden henkilön välillä ja jos muita ihmisiä mainitaan, he eivät kuitenkaan ole mukana dialogissa ja siten heitä ei lasketa lukijalle esitellyiksi henkilöhahmoiksi... jos tämä nyt tekee yhtään järkeä. Mene ja tiedä, mutta hankalan haastekohdan ovat kyllä keksineet. :grin: Tsemppiä!

10.03.2018 17:07 #160 :: Wind
Lukuhaaste: Helmet 2018
^Totta puhut, tulkinta hahmojen määrästä on vaikeaa. Jos äänestettäisiin vuoden epäonnistuneimmasta lukuhaastekohdasta, minä äänestäisin tätä. Sen lisäksi että se on kohtuuttoman vaikea, se on myös vaikeatulkintainen.
Tykännyt: Fievre