Lukuhaaste: Helmet 2018

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2018
28.03.2018 19:47 #181

Minäkin voisin päivittää tänne etenemistäni! Olen hieman aikataulusta jäljessä, kääk!

7. Kirja tapahtumat sijoittuvat fiktiiviseen maahan tai maailmaan Iida Sammalisto: Tähtimosaiikki
Ihan mukava nuorten fantasiaromaani. Mieleen jäi erityisesti se, että kieli oli kaunista ja monipuolisesti, etenkin luontokuvaukset olivat hienoa. Hirveän paljoa uutta genreen Tähtimosaiikki ei tuonut, mikä nuorempia lukijoita ei välttämättä haittaakaan.

15. Palkitun kääntäjän kääntämä kirja
Jane Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo
Klassikko, joka on jäänyt lukematta, osittain omien ennakkoluulojeni takia. Oli kuitenkin kaikkien kuulemieni kehujen arvoinen ja viihdyttävä niin yhteiskuntakuvauksena kuin romanttisena kertomuksena. Elizabeth oli vallan ihastuttava päähenkilö. Niin ja Kersti Juvan käännös kyseessä.

27. Kirjassa on sateenkaariperhe tai samaa sukupuolta oleva pariskunta Eli Easton: How to Howl at the Moon
Romanttinen hömppäkirja, jonka lainasin uteliaisuudesta Eli Eastonin kirjallista tuotantoa kohtaan. Olen kuluneen vuoden aikana pelannut peräti kolmea Eastonin Jane Jensen- nimellä kirjoittamaa peliä, jotka ovat olleet erittäin hauskoja sekä inspiroivia. How to Howl at the Moon ei sen sijaan tehnyt mitään suurta vaikutusta.

32. Kirjassa käydään koulua tai opiskellaan Iida Rauma: Seksistä ja matematiikasta
Kirjassa opiskellaan matematiikkaa. Tämä oli varsin immersiivinen lukukokemus huolimatta (tai sen takia?) päähenkilöiden synkkyydestä. En osaa vieläkään sanoa mitään kovin järkevää, vaikka lukemisesta on jo hetki.

33. Selviytymistarina Risto Vahanen, Seppo Fränti: Jolo – 140 päivää panttivankina viidakossa
En tiedä, mikä muu kirja sopisikaan paremmin tähän kohtaan. Mielenkiintoinen muistelmateos lomamatkasta, joka sai odottamattoman käänteen. Ei käy kateeksi.

42. Kirjan nimessä on adjektiivi Fred Vargas: Sinisten ympyröiden mies
Hauska ja kevyehkö ranskalainen dekkari, jossa itse rikosta tärkeämpiä ovat suuret persoonat. Hyviä oivalluksia.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Emelie vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2018
29.03.2018 08:25 #182

34. Kirjassa syntyy tai luodaan jotain uutta: City of Glass (Cassandra Clare)

Uusia riimuja. Ei ollut mitenkään mieltä ylentävä lukukokemus tämä, tv-sarja on niin paljon parempi...

32/50 luettu (7/50 spefiä, 7/50 omasta hyllystä)

29.03.2018 10:07 #183

8. Balttilaisen kirjailijan kirjoittama kirja - Indrek Hargla: Apteekkari Melchior ja Olevisten kirkon arvoitus

Varsin viihdyttävä ja otteessaan pitävä virolaisen kirjoittama teos. Kirja sijoittuu 1400-luvun Tallinnaan ja Toompeanmäelle. Oli mukava lukiessa tunnistaa paikkoja missä liikuttiin ja kuvitella Melchiorin apteekki Rataskaivonkadulle. Suosittelen lämpimästi niille, jotka pitävät Sansomin Shardlake-sarjasta tai Ellis Petersin Veli Gadfael -sarjasta. Melchiorin seikkailuja on ilmestynyt jo useita osia ja aion jatkaa sarjan lukemista.

45/50

29.03.2018 16:19 #184

6. Kirja on julkaistu useammassa kuin yhdessä formaatissa - Shirley Jackson: The Lottery and Other Stories

Tuhlataan nyt tämä helppo kohta. Ainakin paperisena ja e-kirjana. Itselläni paperinen.

Luettu 20/50

Viimeksi muokattu: 29.03.2018 16:20 : Eija.

31.03.2018 09:45 #185

34. Kirjassa syntyy tai luodaan jotain uutta Margo Lanagan: Tender morsels

Kirjassa syntyy lapsia ja siinä luodaan henkilökohtainen "taivas", joka on irrallaan muusta maailmasta ja jossa ei tapahdu pahoja asioita.

29/50

NiTessine
Kadetti
NiTessine vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2018
31.03.2018 11:03 #186

14. Kirjan tapahtumat sijoittuvat kahteen tai useampaan maahan: Neal Stephenson & Nicole Galland - The Rise and Fall of D.O.D.O.

Tässä pyöritään Yhdysvalloissa, Englannissa, Itä-Rooman keisarikunnassa, Ranskassa…

The Rise and Fall of D.O.D.O. on romaani aikamatkustuksesta. Koska asialla on Neal Stephenson, se on samalla romaani aivan kaikesta muusta, joskin oletettavasti Nicole Gallandin vuoksi tämä on fokusoituneempi kuin yleensä ja se ei ole aivan samalla tavalla aivan kaikesta kuin muut Stephensonit. Stephensonilta olen siis lukenut melkein kaiken, Gallandilta en mitään.

Tää on vähän siinä rajoilla että onko kyseessä urbaanifantasia vai scifi, koska aikamatkailu on selvästi taikuutta, jota harjoittavat noidat, mutta koko hommaan suhtaudutaan IT-insinöörin asenteella ja tieteellisellä maailmankuvalla. Kaikki kovimmat tyypit kirjassa tosin ovat historioitsijoita ja lingvistejä. Kirja on kirjoitettu kirjeromaanin muotoon, eri henkilöiden päiväkirjamerkintöinä, virallisina raportteina, sähköpostikeskusteluina, tekstareina, viikinkirunona hyökkäyksestä supermarkettiin ja niin edelleen. Melkein kaikki fokushahmot ovat naisia ja kirjan nimellinen miespäähenkilö pääsee ääneen vain pari kertaa, aivan lopussa, mikä on virkistävää vaihtelua Stephensonilta. Kirjassa on myös jälleen se pilke silmäkulmassa, mikä teki Cryptonomiconista ja Baroque Cyclesta niin mahtavia mutta puuttui Sevenevesistä.

5/5, mahtavaa kamaa.

(10/50)

Viimeksi muokattu: 06.04.2018 03:21 : NiTessine.

01.04.2018 22:25 #187

23. Kirjassa on mukana meri - Robert A. Heinlein: Tuomiopäivän komedia

Alkupuoli kirjasta tapahtuu Tyynen meren risteilijällä.

Luettu 21/50

Viimeksi muokattu: 01.04.2018 22:26 : Eija.

02.04.2018 10:52 #188

12. Sarjakuvaromaani Harri Filppa: Kuolema meidät erotti

Tämä on omaelämakerrallinen teos, jossa nuori leski käsittelee vaimonsa yllättävää kuolemaa. Tarina oli kiinnostava mutta se on vähän ristiriidassa piirrustustyylin kanssa. Taustat ovat paikoin hienoja ja yksityiskohtaisia, mutta suurimmaksi osaksi ne ja hahmot näyttävät siltä kuin ne kuuluisivat johonkin koomiseen strippisarjikseen.

30/50

03.04.2018 10:40 #189

5. Kirja sijoittuu vuosikymmenelle, jolla synnyit - Kristin Hannah: The Great Alone

Pidän kovasti Hannahin kirjoitustyylistä ja tarinankerronnasta. Hänen kirjoittamansa The Nightingale oli loistava, Home Front ei niinkään (liikaa amerikkalaispatriotismia). Tämä oli 1970-luvulle sijoittuva kertomus Alaskaan muuttavasta perheestä. Välillä pikkuisen siirappista, mutta hyvin piti otteessaan. Tulin sattumalta lukeneeksi pian Erämaan armoilla -kirjan jälkeen, joka sekin kertoi kaipuusta villiin avaraan Alaskaan.

46/50

04.04.2018 11:09 #190

13. Kirjassa on vain yksi tai kaksi hahmoa - HUOOOHH!!!

Lainasin tätä varten NELJÄ kirjaa. Heglandin Suojaan metsän siimekseen -kirjaa silmäillessäni löysin dialoginpätkän, jossa viitattiin kolmanteen henkilöön: "tuleeko hän tänne?". En sitten ruvennut lukemaan tähän hätään, mutta luen se varmaankin jossain välissä. Lainattuja kirjoja on vaikea palauttaa lukematta :smile:

Eijan (kiitos!) vinkkaaman kirjan Richard Matheson: Olen legenda luin, mutta kirjan epäkuolleet olivat täysiälyisiä ja keskustelutaitoisia, enkä voinut hyväksyä sitä tähän. Pidin kuitenkin kirjasta paljon, oli kiva lukea se.

Seuraava kokelas oli Heli Laaksosen Sylvia, Tuija ja laulava patja. Tilanne näytti tosi hyvältä, kunnes huoltomies tuli valittamaan, että rouvien auto oli parkkeerattu väärin. Ei se mitään, sain tämän sovitettua toiseen inhokkikohtaan.

Lopulta tartuin Alice Kuiperin kirjaan Terveisin äiti. En enää muista mistä olen löytänyt vinkin näihin viimeksi mainittuihin, jos täältä, anteeksi etten kiitä vinkin antajaa. Terveisin äiti koostuu äidin ja tyttären toisilleen jättämistä viestilapuista, eikä kirjassa ollut muita henkilöitä samassa mielessä. Toki tytär ja äiti puhuivat muista henkilöistä, mutta muut henkilöt eivät olleet läsnä eivätkä puhuneet/kirjoittaneet itse mitään. Tulkitsen tämän kelvolliseksi kohtaan 13. Ja nyt riittää mulle tämä aihe!

47/50

04.04.2018 11:17 #191

36. Runo on kirjassa tärkeässä roolissa - Heli Laaksonen: Sylvia, Tuija ja laulava patja

Kaksi seitsemänkymppistä naista viettävät synttäreitä ja valikoivat ja lukevat samalla runoja esitettäväksi iltamissa. Laaksosen tapaan kirja oli kirjoitettu äidinkielelläni lounaismurteella. Näin sain tämänkin ärsyttävän kohdan täytettyä melkein vahingossa.

48/50

05.04.2018 21:51 #192

44. Kirja liittyy johonkin peliin Ernest Cline: Armada

Keskeisenä elementtinä tässä on Armada ja Terra Firma -nimiset taistelupelit. Paljon muitakin videopelejä mainitaan ja pelaamistaidot yleensäkin osoittautuvat henkiinjäämisen kannalta tärkeäksi.

31/50

06.04.2018 10:52 #193

47. Kirja kerrotaan lapsen näkökulmasta Lewis Carroll: Alice's Adventures in Wonderland

- Liisan psykedeelinen, joskin kiehtova tarina Ihmemaasta.

22/50

06.04.2018 21:46 #194

15. Palkitun kääntäjän kääntämä kirja Kurt Vonnegut: Teurastamo 5

- Juhani Jaskari on suomentanut tämän. Wikipedian mukaan mies on saanut Mikael Agricola palkinnon vuonna 1969 sekä Valtion kääntäjäpakinnon samalta vuodelta sekä vuonna 1980.

23/50

07.04.2018 16:03 #195

22. Kirjassa on viittauksia populaarikulttuuriin - Emily St. John Mandel: Station eleven

Star trekiin viitataan useampaan otteeseen. Muita mitä tuli huomioitua niin TV show America’s Got Talent mainittiin ja hip-hop musiikki ohimennen. Yleisellä tasolla puhuttiin sarjakuvista, TV ohjelmista ja elokuvista. Shakespearen näytelmät olivat vahvasti esillä juonessa.
Lisäksi kirjassa on oleellisena osana sarjakuva, Station eleven, joka sitoo henkilöt mainiosti yhteen. Toisaalta siitä, yksilönä, ei voi puhua populaarisena teoksena minimaalisen levikkinsä vuoksi.

Luettu 22/50

Viimeksi muokattu: 07.04.2018 16:06 : Eija.

08.04.2018 14:32 #196

44. Kirja liittyy johonkin peliin - Stephen King: Blockade Billy

Pelin nimi on baseball.

Luettu 23/50

Viimeksi muokattu: 08.04.2018 14:33 : Eija.

NiTessine
Kadetti
NiTessine vastasi aiheeseen: Lukuhaaste: Helmet 2018
09.04.2018 14:25 #197

40. Kirjassa on lemmikkieläin: Sarah Gailey - River of Teeth

Vaihtoehtohistoria, joka ponnistaa eräästä obskuurista amerikkalaisesta lakiehdotuksesta istuttaa virtahepojen populaatio Louisianan suistomaille syömään invasiivisia vesikasveja.

Virtahepo muuten kipittää parhaimmillaan 30 km/h maalla, on äärimmäisen reviiritietoinen ja hyvin äkäinen. Tiettävästi ihmisen jälkeen Afrikan tappavin nisäkäs.

Lakiehdotus onneksi kaatui. River of Teeth pohtii, miksi se oli varmaan ihan hyvä idea. Riemastuttavan kajahtaneessa teoksessa on myös kivan monipuolinen likainen puolitusina sekä paikoitellen aitoa tunnetta puukkojen ja purutupakan lisäksi. Jatko-osakin on jo ehtinyt tulla.

River of Teeth on vuoden 2018 Hugo-finalisti parhaan pienoisromaanin kategoriassa.

4/5, tosi vahva konsepti.

(11/50)

10.04.2018 13:54 #198

48. Haluaisit olla kirjan päähenkilö Frances Hardinge: A skinful of shadows

Kirjan päähenkilö on nuori Makepeace, jonka elämä ei ole koskaan ollut helppoa. Eipä hänelle tarinan edetessä paljon mukavia asioita tapahdu, mutta siitä huolimatta (tai sen ansiosta) hän on vahva, älykäs, ovela, rohkea ja hyväsydäminen.

32/50

10.04.2018 21:27 #199

28. Sanat kirjan nimessä ovat aakkosjärjestyksessä Marko Lönnqvist: Elämäni Gangsterina

- Ei kai siitä sen enempää.

24/50

Viimeksi muokattu: 18.04.2018 13:10 : HourglassEyes.

12.04.2018 22:56 #200

29. Kirjassa on lohikäärme Ursula K. Le Guin: Tehanu

Useampikin, itse asiassa (wink wink, nudge nudge, say no more).

33/50

Aarni