Lukuhaaste: Helmet 2018

11.05.2018 19:42 #221

45. Palkittu tietokirja Yuval Noah Harari: Sapiens - Ihmisen lyhyt historia

Tämä voitti v. 2014 Kiinan kansalliskirjaston myöntämän Wenjin-kirjallisuuspalkinnon.

41/50

12.05.2018 08:42 #222

39. Kirja on maahanmuuttajan kirjoittama C.S. Forester: Upseerikokelas Hornblower

- Eipä ole aiemmin tullut kiinnitettyä huomiota Foresterin elämänkaareen suuremmin, mutta tämä kyseinen haastekohta on pistänyt googlettamaan erinnäisen läjän kirjailijoita. Nyt viimein tärppäsi. C.S. Forester (alkuperäisesti Cecil Louis Troughton Smith, kirjailijanimeltään Cecil Scott "C. S." Forester) Syntyi Kairossa 1899, muutti äitinsä kanssa Englantiin vanhempien erottua ja opiskeli siellä ja muutti lopulta Amerikkaan Toisen maailmansodan aikana, jossa kuoli 1966 Kaliforniassa 66-vuotiaana.

28/50

13.05.2018 13:04 #223

46. Kirjan nimessä on vain yksi sana - Vernor Vinge: Aikaloukku

Yksi sana se yhdyssanakin on.

Luettu 29/50

Viimeksi muokattu: 13.05.2018 13:06 : Eija.

14.05.2018 20:30 #224

49. Vuonna 2018 julkaistu kirja Leena Krohn: Kadotus

Kun kerran kaikissa haasteissa on tämä sama kohta, niin pistetään sama kirja niihin kaikkiin.

42/50

[/quote]

15.05.2018 13:43 #225

2. Kotimainen runokirja Eino Leino: Kauneimpia runoja rakkaudesta

- Joskus Elisa Kirjalta lahjaksi saatu äänikirja. Kesto oli yllättävän lyhyt, alta kahdeksan minuuttia, mutta koska muutakaan kotimaista runokirjaa ei hyllystä taida tällä hetkellä löytyä niin menkööt tähän kohtaan. Lukijana toimi Jussi Chydenius. Runoja kirja sisälsi 11 kappaletta ja ihan kauniitahan nuo olivat.

29/50

15.05.2018 22:05 #226

14. Kirjan tapahtumat sijoittuvat kahteen tai useampaan maahan P.Z. Reizin: Onnen algoritmi

- USA:ssa ja Englannissa liikutaan tässä kirjassa. Vähän erikoisempi rakkausromaani, joka saa loppua kohti melkoisia trillerivaikutteita. Perusjuonena on se, kun tekoäly päättää ryhtyä Amorin hommiin ja tietenkään kaikki ei mene aivan odotetusti. Hauska rakkaustarina muuttuu lopulta melkoiseksi Skynet sopaksi. Viihdyttävä kirja kyllä.

30/50

16.05.2018 08:23 #227

39. Kirja on maahanmuuttajan kirjoittama: Pitkän päivän ilta (Kazuo Ishiguro)

Japanista Britteihin muuttanut kirjailija. Tämä teos on tullut vastaan aika monessa "tämä sinun on hyvä lukea" -listassa, ja nyt ymmärrän miksi. Hämmentävä teos, sillä siinä ei loppujen lopuksi tapahtunut paljoakaan, mutta silti istuin nenä kiinni kirjassa melkein koko sen ajan kun ekaa kertaa avasin kirjan. Herttainen, huvittava ja aika ajoin melko surumielinenkin teos. Tarina sijoittuu vuoteen 1956, ja sen keskiössä on hovimestari, joka jatkaa pestiään talouden siirryttyä vanhalta brittiläiseltä omistajalta amerikkalaisen hoteisiin. Kun uusi omistaja päättää lähteä Amerikkaan muutamaksi viikoksi, tämä tarjoaa hovimestarille autoa lainaan, jotta tämä pystyisi hiukan kiertelemään Englantia aikansa ollessa. Hovimestari lähtee matkaan ja samalla reflektoi omaa elämäänsä ja sen tapahtumia. Hyvin kirjoitettu ja syvällinen teos. Jostain syystä suomennoksen nimi ei tahdo millään tarttua minulle mieleen, sen alkuperäinen nimi The Remains of the Day on niin paljon tutumpi.

37/50 luettu (9/50 spefiä, 7/50 omasta hyllystä)

16.05.2018 10:06 #228

^Tämä kirja on ollut TBR-listallani jo pitkään ja nyt noussut kärkisijoille. Hassua kyllä, en ollut lainkaan tietoinen, mistä kirja kertoo, pelkän hypetyksen perusteella nousi listalleni.

Viimeksi muokattu: 18.05.2018 12:36 : Wind. Syy: typo

16.05.2018 11:45 #229

43. Suomalainen kirja, joka on käännetty jollekin toiselle kielelle Selja Ahava: Taivaalta tippuvat asiat

Tämä on käännetty ainakin saksaksi, tanskaksi, bulgaariaksi ja liettuaksi.

43/50

17.05.2018 17:27 #230

31. Kirjaan tarttuminen hieman pelottaa Terry Pratchett: Paimenen kruunu

- Kovasti tätä odotin - ja myöskin pelkäsin. En sisältöä vaan sitä lopullisuutta, että tämän jälkeen ei uusia kirjoja Pratchettilta enää tule. Kaikki keskeneräiset kirjat ja tarinathan tuhottiin Pratchettin toiveen mukaisesti ajamalla jyrällä hänen kiintolevyjensä ylitse kuolemansa jälkeen. Myönnän, tippa linssissä luin viimeiset sivut ja jälkisanat.

Sir Terry Pratchett, You are missed

31/50

17.05.2018 19:51 #231

Wind: Suosittelen oikein lämpimästi sekä Muuntohiilen että Pitkän päivän illan lukemista jos kohdalle osuvat (tai kirjaston varausjono antaa myöden). Suhtaudun molempiin hiukan epäilen, mutta sitä enemmän ne sitten yllättivät. :)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Wind

17.05.2018 19:54 #232

2. Kotimainen runokirja: Tiitiäisen satupuu (Kirsi Kunnas)
No tämähän oli lyhyt ja helppolukuinen teos.

45. Palkittu tietokirja: Yhden lapsen kansa (Mari Manninen)
Tietokirjallisuuden Finlandia 2016.

39/50 luettu (9/50 spefiä, 7/50 omasta hyllystä)

17.05.2018 20:29 #233

10. Ystävän tai perheenjäsenen sinulle valitsema kirja Marjorie Hillis: Elä yksin ja nauti

- Eräs ystäväni toi minulle viimeksi vieraillessaan tämän kirjan sanoilla "Haluan että luet tämän!"
Elä yksin ja nauti on hupaisaa luettavaa, se on vuoden 1936 bestseller, pieni käytännön opas sinkkunaiselle. Se sisältää osiot Yksinelon hienous, Kuka oikein luulet olevasi?, Kun hieno nainen tarvitsee ystävää, Yksinäisen naisen etikettioppia, Jos jää ylimääräistä aikaa, Yksineläjän tarpeisto, Ikioman vuoteen ilot, Kyllä vaiko ei?, Hieno nainen ja väkijuomat, Ihmiset yhteen, Parempi ettet lue tätä ja Lisää ylimääräisen naisen etikettioppia.
Eli kansien välistä löytyy kaikki oleellinen sinkkunaisen, ainakin sen 30-lukulaisen, elämään sisustamisesta miesseuran viihdyttämiseen. Pieni 147 sivuinen opus on myös nopeasti lukaistu.

32/50

19.05.2018 11:24 #234

17. Kirja käsittelee yhteiskunnallista epäkohtaa - Maarit Verronen: Kirkkaan selkeää

Entten tentten... Olisi tehnyt mieli sijoittaa kirja kulkuneuvo kohtaan, mutta kirja käsittelee niin paljon yhteiskunnan ongelmia, joten...

Kirkkaan selkeää on monella tapaa samanlainen dystopia kuin Verrosen aikaisempi Karsintavaihe. Kerronta on totista, jotenkin väritöntä ja toteavaa. Kerrontatavan vuoksi tekstiä on raskaanpuoleista lukea eikä lukukokemus ole viihdyttävä. Myös sisällössä on yhteneväisyyttä Karsintavaiheen kanssa. Ihmiset on sirutettu ja yhteiskuntakelpoisuus ilmaistaan värikoodein. Työllistyminen on vaikeaa ja työstä maksetaan minimaalinen korvaus. Luonnosta ei välitetä, raha ratkaisee. Kirkkaan selkeässä eletään monilta osin keinotekoisessa maailmassa, missä säätä ja luonnon normaali toimintoja manipuloidaan. Seurauksena on ilmastonmuutos ongelmineen. Mm. auringon haitallinen säteily on voimakasta, joka tuo monia ongelmia elämään ja luontoon. Muita esiin tulleita yhteiskunnallisia epäkohtia on mm. vaikeasti hoidettavat tartuntataudit, stimulanttien liika käyttö sekä reaalielämän korvaaminen simulaatioilla. 2½/5

Luettu 30/50

Viimeksi muokattu: 19.05.2018 11:27 : Eija.

19.05.2018 21:33 #235

^Aika samanlaiset fiilikset mullekin jäi Kirkkaan selkeästä, lukukokemus ei tosiaan ollut oikein viihdyttävä. Henkilöt jäivät minulle etäisiksi. Sitten haasteeseen:

30. Kirja liittyy ensimmäisen maailmansodan aikaan - Ernest Hemingway:Jäähyväiset aseille

Tähän odottelin aikani Anneli Kannon Veriruusuja, kunnes kyllästyin odottamaan ja valitsin Jäähyväiset aseille. Ihan kelpo kirja sekin, mutta 90 vuoden kunnioitettava ikä näkyy tekstissä ja tarinankerronnassa. Kirjassa käydään I maailmansotaa Italiassa. Loppu oli yllättävän surullinen. Haaste on luullakseni nyt valmis. Jos jonain päivänä saan taas listani esiin, tarkistan tilanteen ja esittelen sen muillekin.

Eilen 22:19 #236

31. Kirjaan tarttuminen hieman pelottaa - T. H. White: Miekka kivessä

Tätä mä vähän pelkäsin, että kirja ei ole ihan mun kuppi teetä. Miekka kivessä on ensimmäinen viidestä kirjasta, mitä kokonaisuus Muinainen ja tuleva kuningas sisältää. (Luen kyllä kokonaisuudenkin loppuun jossain vaiheessa, mutta en ole varma ehdinkö tämän vuoden puolella)

Miekka kivessä kertoo Arthurin lapsuusvuosista ja vaiheista Merlinin oppilaana. Tarinaa luki kyllä kohtuullisen sujuvasti, mutta erityisesti en välittänyt tarinan sisältämästä poliittisesta allegoriasta ja kuningas Pellinoren osuuksien farssimaisuuskaan ei innostanut. Tarinassa oli kyllä ihan hyviäkin hetkiä, mutta en oikein jaksanut suurinta osaa opetusjaksoistakaan… saa nähdä mitä tulen pitämään jatkosta. 3-/5

Luettu 31/50

Viimeksi muokattu: Eilen 22:21 : Eija.

Tänään 10:41 #237

Tässä Helmet-haastelistani. Valmista tuli ja kivaa oli, mutta on se taas mukavaa valita kirjoja ilman sääntöjä. Nyt ei ole pakko lukea yhtäkään runoa tai taiteilijaelämäkertaa, jos ei huvita! Popsugarista puuttuu vielä yksi kirja, jota odottelen varausjonosta.

Tänään 22:15 #238

22. Kirjassa on viittauksia populaarikulttuuriin Jussi Huhtala: Ukkosenjohdatin

Tämän piti alunperin olla sattumanvaraisesti valittu kirjani, mutta tässä olikin niin paljon viittauksia elokuviin, musiikkiin ja kirjallisuuteen yms. että on paree laittaa se tähän kohtaan ja käydä uudestaan kirjastossa nykäisemässä hyllystä joku random opus kohtaan 41.

44/50

Astorethein, Jussi, Celestine