29.05.2018 21:12 #241 :: Eija
Lukuhaaste: Helmet 2018
28. Sanat kirjan nimessä ovat aakkosjärjestyksessä - Carl Sagan: Ensimmäinen yhteys

Ei tarvinne perustelua.

Luettu 32/50

Muokannut 29.05.2018 21:12 Eija

30.05.2018 08:33 #242 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2018
8. Balttilaisen kirjailijan kirjoittama kirja Indrek Hargla: Apteekkari Melchior ja Olevisten kirkon arvoitus

- Olipa tuskaa löytää kirja tähän kohtaan. Kiitokset Windille, joka tässä samaisessa ketjussa (ja samaan haastekohtaakin) oli tämän löytänyt ja suositteli Shardlaken ystäville tätä virolaista kirjailijaa. Ilman vertausta Sansomin oivaan sarjaan, en olisi varmaan koskaan tätä keksinyt. Nyt kipitin kirjastoon tämän perässä ja tykkäsin valinnasta. Joten, kiitos Wind, jälleen kerran! :wink:

34/50

• Wind hahmo
  • Wind

30.05.2018 09:58 #243 :: Wind
Lukuhaaste: Helmet 2018
^Kiva että pidit. On aina mukava suositella kirjoja, varsinkin sellaisia, jotka ovat jääneet turhan vähälle huomiolle. Kirjamaailmassa kun tuntuu huomio keskittyvän muutamaan näkyvyyttä saaneeseen kirjaan ja moni hyvä teos unohtuu kokonaan. Voin vain kuvitella, miten tuskaisaa kirjailijan ura voi olla, jos ei koskaan onnistu pääsemään hypetyksen kohteeksi.
Muokannut 30.05.2018 10:00 Wind

• Emelie hahmo Kirjoittaja

31.05.2018 07:39 #244 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2018
Onnittelut Windille tämänkin haasteen suorittamisesta! :)

Oma haaste etenee taas kovin hitaasti, ei tahdo riittää inspiraatiota lukemiselle kaikkien työkiireiden ja muiden lomassa.

37. Kirjailijalla on sama nimi kuin perheenjäsenelläsi: Väärän kissan päivä (Pasi Ilmari Jääskeläinen)

Tämä ei ollut erityisen haastava kohta, haastavinta oli löytää inspiraatio kirjan lukemiseen. Olen pitänyt Jääskeläisen teoksista, mutta nyt ei osunut. Joko luen nykyään liikaa englanniksi, mutta tämän kirjan koristeellinen, runollinen ja liioitellun kuvaileva teksti oli vain raskasta. En osannut keskittyä juoneen kaiken sen krumeluurin keskellä.

40/50 luettu (10/50 spefiä, 8/50 omasta hyllystä)

Tykännyt: Wind

01.06.2018 23:06 #245 :: Eija
5. Kirja sijoittuu vuosikymmenelle, jolla synnyit - Emma Cline: Tytöt

Pääosin tapahtumat sijoittuvat vuoteen 1969. Välissä on pätkiä nykyajasta.

Luettu 33/50

Muokannut 01.06.2018 23:07 Eija

04.06.2018 15:49 #246 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2018
10. Ystävän tai perheenjäsenen sinulle valitsema kirja Sami Karjalainen & Jussi Murtosaari: Hämmästyttävät hyönteiset

Sain tämän joululahjaksi isältäni, jonka kanssa käyn toisinaan pällistelemässä luonnon ihmeitä. Vaikka kirjan kuvat ovat hienoja, ihmettelen edelleen miksi daddy dearest valitsi minulle tämän kirjan. Pitäisi hänen tietää miten paljon kammoan öttiäisiä.

46/50

06.06.2018 21:45 #247 :: Eija
1. Kirjassa muutetaan - Andrew Michael Hurley: Paholaisen päivä

Muuttaminen on koko kirjan ajan tapetilla – muutto takaisin kotitilalle Endlandsiin.

Luettu 34/50

Muokannut 06.06.2018 21:45 Eija

15.06.2018 23:41 #248 :: Eija
Lukuhaaste: Helmet 2018
21. Kirja ei ole omalla mukavuusalueellasi - Marko Kilpi: Undertaker - Kuolemantuomio

"Realistiset" dekkarit ei ole mun juttu yhtään. (Scifi dekkarit on eri juttu.) Yritin ensin maailmalla mainetta niittänyttä kirjaa Miehet jotka vihaavat naisia, mutta kun se ei heti alkuun lähtenyt vetämään ja sivumäärä oli hirmuinen, niin jätin sen suosiolla kesken. Yritin etsiä Nordic Noir aihepiiristä pienoisromaani mittaista kirjaa, en löytänyt. Valikoin mahdollisimman lyhyen kirjan, joka myös oli saanut hyviä arvioita. Kirjassa oli 335 sivua ja lukeminen sujui ihan hyvin alusta loppuun. Tarinakin oli ihan vetävä, eikä siinä ollut yhtään turhaa jaarittelua. Silti ei minusta tullut edelleenkään poliisitarinoiden ystävää.

Luettu 35/50

Muokannut 16.06.2018 00:00 Eija

19.06.2018 20:33 #249 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2018
27. Kirjassa on sateenkaariperhe tai samaa sukupuolta oleva pariskunta Sandi Toksvig: Valentine Grey

Nimihenkilö on nuori nainen, tai teinityttö oikeastaan, joka tekeytyy serkkupojakseen ja lähtee taistelemaan hänen sijastaan buurisotaan. Kirjassa seurataan Valentinen vaiheiden lisäksi myös serkun ja tämän näyttelijäpoikaystävän edesottamuksia Lontoossa.

47/50

21.06.2018 11:40 #250 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2018
41. Valitse kirja sattumanvaraisesti Herman Melville: Lumotut saaret ja muita kertomuksia

Valitsin joukon klassikoita / arvostettuja teoksia yhdestä List Challenges -sivuston listasta ja arpaonni suosi Melvillen Bartlebyta. Kirjastossa ei ollut sitä omana niteenä, vaan ainoastaan osana tätä kokoelmaa. Tuli siis luettua enemmänkin sellaista mitä en aikonut lukea, joten ehkä tämä on tarpeeksi sattumanvarainen teos.

48/50

Muokannut 30.06.2018 18:16 Pisania

26.06.2018 22:19 #251 :: Eija
49. Vuonna 2018 julkaistu kirja - Shirley Jackson: Linna on aina ollut kotimme

Kauan se kestikin, että ensimmäinen Shirley Jacksonin romaani suomennettiin – siis kyseessä on ensimmäinen suomennos, mutta Jacksonin viimeiseksi jäänyt romaani, jota monet ovat pitäneet hänen parhaimpana luomuksenaan. Luin kirjan reilu 6 vuotta sitten englanniksi ja tarina on pysynyt varsin hyvin muistissa. Silti halusin lukea myös suomennoksen ja samalla tukea pientä kustantamoa, joka ansiokkaasti teoksen on suomentanut. Nyt kun olen lukenut Jacksonin elämäkertaa, tarinaa luki hieman eri lasit päässä kuin ensimmäisellä kerralla. Tarina ei ole menettänyt tehoaan toisellakaan lukukerralla. Jacksonin tyyli ja tapa kirjoittaa vetoaa minuun. 4+/5

Luettu 36/50

Muokannut 26.06.2018 22:20 Eija

29.06.2018 22:28 #252 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2018
23. Kirjassa on mukana meri Mintie Das: Hyiset mainingit (Storm Sisters#2)

- Merillä seilaavat nämä tyttöpiraatit.

38. Kirjan kannessa on kulkuneuvo Jarkko Sipilä: Valheen kasvot

- Kannessa on auto.

36/50

30.06.2018 18:16 #253 :: Pisania
50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja Ray Bradbury: Dandelion wine

Tätä suositteli michiganilainen kirjastotäti Annie Spence kirjassaan Dear Fahrenheit 451 - A Librarian's Love Letters and Break-Up Notes to Her Books.

49/50

02.07.2018 03:12 #254 :: NiTessine
Lukuhaaste: Helmet 2018
Koska Hugo-palkintojen luku-urakka iskee kuin miljoona volttia, shufflasin vähän haastekohtiani uusiksi ja tungin niihin kirjoja, joita olen ehtinyt lukea viimeisten parin kuukauden aikana.

3. Kirja aloittaa sarjan: Mary Robinette Kowal - Shades of Milk and Honey
Glamourist Historiesin osa yksi viidestä.

Tämä on semmoista Jane Austen -fantsua, missä nuoret naiset etsivät itselleen rahakkaita avioliittoja miellyttävien miesten kanssa 1800-luvun alun Englannissa. Illuusiotaikuus kuuluu luonnollisesti hyvin kasvatetun nuoren naisen taitoihin, yhtälailla kuin kalpealta näyttäminen, palvelijoiden välinpitämätön kohtelu ja pianonsoitto.

Diggaan tästä enemmän kuin Jane Austenista, ehkä siksi että Kowal kuitenkin kirjoittaa 2000-luvun yleisölle ja juoni pysyy rivakasti liikkeessä. Lisäksi tässä on myös joku dramaattinen jännite. Ja nätti kansi.

4/5, pitää lukea loput.

4. Kirjan nimessä on jokin paikka: Kim Stanley Robinson - New York 2140
Napajäätiköt ovat sulaneet, merenpinnat ovat nousseet ja New York muistuttaa Venetsiaa. Kirja ei ole suoraan postapokalyptinen, vaan yhteiskuntajärjestys sekä valtio ovat säilyneet ja sopeutuneet uusiin rantaviivoihin. Romaani seuraa joukkoa newyorkilaisia, sekä hyvä- että huono-osaisia, jotka asuvat yhdessä kaupungin pilvenpiirtäjistä. Robinsonin tyyliin kuuluu kertoa vähän kaikesta ja tässä käydään läpi ilmaston lämpenemisen tiedettä, taloustiedettä, arkkitehtuuria sekä New Yorkin historiaa kaiken muun ohessa. Kirja myös positioi itsensä aika eksplisiittisesti tähän amerikkalaiseen New York -romaanin perinteeseen. Rönsyilevä ja kunnianhimoinen teos, joka jollain ilveellä toimii.

Ehdolla parhaan romaanin Hugo-palkinnolle.

4/5. En panisi pahakseni jos voittaisi.

6. Kirja on julkaistu useammassa kuin yhdessä formaatissa: Mur Lafferty - Six Wakes
Tämän saa painettuna ja sähkökirjana.

Kuusi kloonia ohjaa sukupolvialusta kohti uutta maailmaa. Paitsi että heidät kaikki murhattiin, lokitiedostot pyyhittiin ja nyt kloonien seuraavat inkarnaatiot pääsevät ihmettelemään että kuka sen teki ja miksi. Ihan kiva suljetun huoneen mysteeri. Pitäisi varmaan lukea uudelleen jotta voisi seurata johtolankoja.

Ehdolla parhaan romaanin Hugo-palkinnolle.

4/5, oikein kiva.

7. Kirja tapahtumat sijoittuvat fiktiiviseen maahan tai maailmaan: Martha Wells - The Cloud Roads
Fantasiatarina, jossa päähenkilöt eivät ole ihmisiä vaan raksuroita, muodonmuuttajia, jotka kykenevät vaihtamaan muotoaan ihmisen ja jonkun pseudolohikäärmeen välillä. Tässä seurataan yhtä semmoista, joka on kasvanut ilman kaltaistensa seuraa ja joka tapaa omaa kansaansa ensi kertaa. Samalla lukija sisäänheitetään tähän kulttuuriin, jonka kirjailija on ilmeisen rakastavasti kasannut.

Books of the Raksura on ehdolla parhaan sarjan Hugo-palkinnolle.

3/5. Ei sillai hotsita lukea enempää mutta mieluummin tätä lukee kuin turpaansa ottaa.

16. Kirjassa luetaan kirjaa: Willa Cather - O Pioneers!
Uudisraivaaja tankkaavat Raamattua.

En ole ihan varma, miksi edes tartuin tähän. Luin kirjan Serial Readerin kautta, joka on tää sovellus kännykässäni, joka syöttää mulle klassikkoteoksia semmoisissa helposti lähestyttävissä pätkissä. O Pioneers! kertoo ruotsalaisista ja böömiläisistä uudisraivaajista 1800-luvun Nebraskassa ja siitä miten kaikki on vaikeaa ja ankeaa.

2/5, blärg.

Palaan joskus myöhemmin käymään läpi nuo muut.

(24/50)

• Emelie hahmo Kirjoittaja

02.07.2018 08:18 #255 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2018
13. Kirjassa on vain yksi tai kaksi hahmoa: The Martian Obelisk (Linda Nagata)

Kyllästyin etsimään tähän kirjaan, joka sopisi ihan pilkulleen. Tässä Hugo-ehdokas novellissa on 2 varsinaista hahmoa ja kolmaskin esiintyy, mutta lyhyesti.

23. Kirjassa on mukana meri: New York 2140 (Kim Stanley Robinson)

Hugo-ehdokas parhaaksi romaaniksi. Ihan luettava, mutta ei ollut minua varten.

42/50 luettu (12/50 spefiä, 8/50 omasta hyllystä)

02.07.2018 12:47 #256 :: NiTessine
17. Kirja käsittelee yhteiskunnallista epäkohtaa: Zoe Quinn - Crash Override
Kirja keskittyy Gamergateen, videopelikulttuurin naisvihaan, internetin synkkiin puoliin ja siihen miten niitä ei vieläkään oteta tarpeeksi vakavasti.

Zoe Quinnin muistelmat kertovat Gamergaten tarinan hänen vinkkelistään, joka on aika rankkaa luettavaa. Samalla hän käy läpi sitä, kuinka nettivainoajien hommaa voi yrittää vaikeuttaa (mm. ihan oikeasti käytä eri salasanoja eri paikoissa), kuinka tukea kohteiksi joutuneita ja kuinka poliisia voi teoriassa yrittää saada auttamaan (Amerikassa vaikeaa).

Paitsi että Quinn kykenee jollain ilveellä suhtautumaan kokemukseensa riittävällä huumorilla jotta tämän lukeminen ei aja suoraan ryyppyputkeen, hän myös sisällyttää oikeasti harkittuja ja viisaita neuvoja siitä, kuinka tämmöisen kanssa pärjätään. Sen lisäksi että hän kertoo oman tarinansa, hän myös toteaa olevansa valkoisena naisena etuoikeutetussa asemassa ja päästää ääneen kertomaan kokemuksistaan muita Gamergaten kohteita, kuten transihmisiä ja mustia naisia, joiden ei ole yhtä helppoa saada kirjadiiliä.

Ja sitten tässähän on tää koko kuvio missä Gamergate ruokki "alt-rightia" ja nyt meillä on Trump.

Kirja on ehdolla parhaan muun teoksen Hugo-palkinnolle.

5/5. Ei pelkästään hyvä vaan myös tärkeä.

22. Kirjassa on viittauksia populaarikulttuuriin: John Scalzi - The Collapsing Empire
Koska tietenkin John Scalzi tunkee avaruusoopperaansa viittauksia. Yksi keisarikunnan valtahuoneista on Jemisin. Huoh.

Tää on tämmöstä ihan kivaa viihdettä. On suuri tähti-imperiumi ja sitten keisari kuolee ja tähtienvälinen scifi-infrastruktuuri alkaa hajota ja hijinks ensue. Kirjassa olis voinut olla myös kolmas näytös ja tää ei varsinaisesti toimi itsenäisenä teoksena vaan siinä missä joku toinen olisi kirjoittanut kirjaan lopun, Scalzi petasi jatko-osan.

The Collapsing Empire on ehdolla parhaan romaanin Hugo-palkinnolle.

3/5, ihan kiva.

27. Kirjassa on sateenkaariperhe tai samaa sukupuolta oleva pariskunta: J.Y. Yang - The Black Tides of Heaven
Singaporelaista fantasiaa, jossa kyseenalaistetaan monarkiaa ja sukupuolijärjestelmää.

Tämän pitäisi olla pienoisromaani, mutta jotenkin käyntiin lähtemisessä kesti hirveän kauan ja kokonaisuus tuntui pitkältä. Ei tämä huono ole, mutta jotenkin tästä jäi puuttumaan jotain.

The Black Tides of Heaven on ehdolla parhaan pienoisromaanin Hugo-palkinnolle.

3/5, sillai ookoo.

29. Kirjassa on lohikäärme: Marie Brennan - A Natural History of Dragons
Tässä on ihan simona lohikäärmeitä.

Tää on veikeä. Kirja sijoittuu fantasiamaailmaan, joka on basically 1800-luvun alun Eurooppa uusilla nimillä ja fantsujutuilla. Kuten lohikäärmeillä. Tarina on kerrottu kahdeksankymppisen Lady Trentin muistelmina, kun tämä kertoo lapsuudestaan, nuoruudestaan ja ensimmäisestä luonnonfilosofisesta retkikunnastaan, aikana jolloin naisten ei ollut vielä laisinkaan sopivaa lähteä luonnontieteilemään jonnekin vuorille. Tämä on siis fantasiakirja tieteentekemisestä. Siinä, missä usein tämän tyyppisessä tekstissä puidaan hirveästi sitä miten sankarittaremme joutuu kamppailemaan yhteiskunnan ennakkoluuloja ja taantumuksellisia asenteita kohtaan, tässä tuo sysätään taka-alalle, todetaan että onhan semmostakin joo, ja sitten vietetään sivukaupalla tutkien lohikäärmeiden nahkaa mikroskoopilla, piirtämässä luonnoksia siiven lihaksistosta ja keskustelemassa hyvän tieteentekemisen periaatteista. Ja välillä vähän seikkaillaan.

The Memoirs of Lady Trent on ehdolla parhaan sarjan Hugo-palkinnolle.

4/5, tosi päheää. Ja näitä on vielä lisää, jee!

(25/50)

04.07.2018 11:51 #257 :: Pisania
47. Kirja kerrotaan lapsen näkökulmasta Jane Gardam: Kaukana Veronasta

Kirja kerrotaan 13-vuotiaan Jessican näkökulmasta.

50/50
All done! Mitäköhän sitten luettaisiin?

Muok.
Pieni tilastollinen yhteenveto viime vuoden tapaan tähän vielä, ihan omaksi huvikseni. Viime vuoden haasteissa oli yhteensä 154 kohtaa, tämänvuotisissa 152. Sain kaikki kohdat täyteen n. 2 kuukautta aiemmin kuin viime vuonna. :shock: Viime vuonna luin haasteisiin yhteensä 79 teosta, tänä vuonna 73. Sain sijoitettua 24 kirjaa kaikkiin kolmeen haasteeseen, 31 kahteen (saman verran kuin -17, :lol: ) ja 17 yhteen. 25 teosta oli joko spefiä tai sisälsi spefielementtejä ja ainakin 44 oli sellaisia, mitä en usko että olisin ainakaan ihan heti tullut lukeneeksi ilman haasteita. Lukemistani kirjoista pidin oikein hyvinä 20:tä, huonoina kahdeksaa ja loput olivat jotain siltä väliltä.
Muokannut 04.07.2018 20:58 Pisania

05.07.2018 21:47 #258 :: NiTessine
24. Surullinen kirja: Seanan McGuire - Down Among the Sticks and Bones
Kumma tapaus. Down Among the Sticks and Bones on jatkoa pienoisromaanille Every Heart a Doorway, joka oli ensimmäinen McGuire, josta olen digannut. Se oli tarina vähän Miss Peregrine's Home for Peculiar Childrenin henkeen paitsi että ei huono, ihmisistä jotka ovat joutuneet taikavaltakuntaan lapsina ja palanneet, kykenemättömiä sopeutumaan elämään reaalimaailmassa. Tiedättehän nämä, Liisa Ihmemaassa, Peter Pan, Ihmemaa Oz ja niin edelleen. Samalla lempeästi vinoili tuolle genrelle. Tässä kirjassa McGuide kertoo tuon taikavaltakuntatarinan suoraan, ja tämä on silti hyvä, mikä vähän hämmentää.

Päähenkilöt Jacqueline ja Jillian ovat kaksoset, joiden vanhemmat samanaikaisesti onnistuvat olemaan heitä kohtaan täysin välinpitämättömiä sekä hämmentävän kontrolloivia. He löytävät 12-vuotiaina portin taikamaailmaan, jossa toinen päätyy vampyyrikreivin huostaan ja toinen hullun tiedemiehen oppilaaksi. Tarina on just tasan niin pirteä ja päättyy aivan niin onnellisesti kuin valitsemastani haastekohdasta voi arvata.

Down Among the Sticks and Bones on ehdolla parhaan pienoisromaanin Hugo-palkinnolle.

4/5, lisää näitä. Ja lisäähän on. Jee!

42. Kirjan nimessä on adjektiivi: Alexandra Pierce & Mimi Mondal - Luminescent Threads: Connections to Octavia E. Butler
Kirja seuraa Piercen aiemman teoksen, Letters to Tiptreen, formaattia. Se on kasa kirjeitä, joita muut kirjailijat ovat kirjoittaneet edesmenneelle Octavia Butlerille. He analysoivat Butlerin tekstejä ja kertovat niiden merkityksestä heille ja työlleen. Paljon käsitellään myös Butlerin stipendiä ja opetusta Clarion-kursseilla.

Tää on... ihan ookoo. Tästä olisi oikeastaan ihan rehellisesti voinut leikata pois sata sivua, sillä vaikka yhtäkään tekstiä on vaikea osoittaa heikoksi itsessään, niiden välillä on toistoa ja mukaan on tuotu kohtalaisen reilu tujaus aiemmin julkaistua materiaalia, jota ei ole kirjoitettu tätä kirjaa varten. Päällimmäiseksi jää toki fiilis että Butleria pitäisi lukea enemmän, mikä lienee kirjan yksi tarkoitus.

Luminescent Threads: Connections to Octavia E. Butler on ehdolla parhaan muun teoksen Hugo-palkinnolle.

3/5, ihan kiva.

44. Kirja liittyy johonkin peliin: Claus Raasted - The Book of Just a Little Lovin'
The Book of Just a Little Lovin' on kokoelma esseitä ja fiilistelypätkiä vuonna 2013 Tanskassa peluutetusta larpista Just a Little Lovin'. Osallistuin sen uudelleenpeluutukseen viime kuussa Suomessa.

Tämä on vähän hajanainen kokonaisuus. Toisaalta tässä on dokumentaatiota larpista, mikä on arvokasta ja kiinnostavaa, mutta toimituksellinen ote tuntuu olleen löysä ja parista aika olennaisesta asiasta ei kerrota mitään. Lisäksi dokumentaatiota ei tunnu olevan tarpeeksi, koska toisaalta tässä on paljon fiilistelyjuttuja pelaajilta, joiden arvo on lähinnä pelaajille, jotka pelasivat juuri tuossa pelissä. Tämmönen vasurilla kasaaminen vähän nakertaa kun larppi itsessään on todella tiukkaa kamaa ja pohjoismaisen larpin mestariteoksia.

Ja tää on taitettu jotenkin hölmösti. Kirjan voi nordiclarp.org/wiki/The_Book_of_Just_a_L...3_Denmark_Run)ladata täältä PDF:nä , ei tartte uskoa mua.

3/5, hukattua potentiaalia.

46. Kirjan nimessä on vain yksi sana: Ann Leckie - Provenance

Avaruusoopperaa! Poliittista juonittelua, hienovaraista vankilajärjestelmän kritiikkiä, murhamysteeri ja hahmoja, jotka ovat ihan sairaan päteviä mutta eivät ammuskele. Hauskempi kuin Leckien edellinen trilogia mutta sijoittuu samaan universumiin ja Ancillary Swordin tapahtumat luovat yhden poliittisista taustatekijöistä tälle kähminnälle. Koska Leckie, tämä on myös kirja teestä vaikka tässä ei kukaan edes juo teetä.

Provenance on ehdolla parhaan romaanin Hugo-palkinnolle.

4/5, good stuff.

(26/50)

06.07.2018 23:15 #259 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2018
21. Kirja ei ole omalla mukavuusalueellasi Ernest Hemingway: Kenelle kellot soivat

- Espanjan sisällissota ei ole koskaan ollut mitenkään erityinen mielenkiinnon kohteeni, en edes muista käsiteltiinkö aihetta koulun historian tunneillakaan. Tämän kesän "klassikko kesässä" -kirja oli kuitenkin vielä lukematta ja tällä kertaa hyllystä valikoitui tämä. Olisi sopinut kyllä myös sattumanvaraisesti -kohtaan...

37/50

08.07.2018 00:06 #260 :: HourglassEyes
30. Kirja liittyy ensimmäisen maailmansodan aikaan Ian McDonald: Time Was

- Pientä oikomista, kirja liittyy lyhyesti ensimmäiseen maailmansotaan, vaikka enimmäkseen juuri toiseen.

38/50