08.07.2018 09:03 #261 :: Emelie
Onnittelut Pisanialle! :)

30. Kirja liittyy ensimmäisen maailmansodan aikaan: The Mitford Murders (Jessica Fellowes)

Mysteerin alkulähteet ovat ensimmäisessä maailmansodassa, vaikka kirjan tapahtumat muuten sijoittuvat maailmansodan jälkeiseen aikaan. En oikein jaksanut tätä kirjaa, juonessa ei ollut mitään uutta ja hahmotkin olivat tylsiä.

43/50 luettu (12/50 spefiä, 8/50 omasta hyllystä)

Tykännyt: Pisania

08.07.2018 12:34 #262 :: HourglassEyes
9. Kirjan kansi on yksivärinen Leena Lehtolainen: Turmanluoti

- Kannen väri on musta ilman mitään taustakuvia. Tulipa tällekin Kirjan ja ruusun päivän kirjalle nyt hyötykäyttöä ;)

39/50

15.07.2018 15:34 #263 :: Eija
45. Palkittu tietokirja - Ruth Franklin: Shirley Jackson - Rather Haunted life

Bram Stoker Award voittaja vuodelta 2017

Luettu 37/50

Muokannut 15.07.2018 15:35 Eija

17.07.2018 10:12 #264 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2018
20. Taiteilijaelämäkerta: The Life of Graham (Bob McCabe)

Graham Chapmanin elämänkerta. Ihan ok luettava, ei kyllä mitenkään erikoinen.

10. Ystävän tai perheenjäsenen sinulle valitsema kirja: Rivers of London (Ben Aaronovitch)

Tätä on suositeltu minulle useammankin tutun ja ystävän toimesta.

45/50 luettu (13/50 spefiä, 9/50 omasta hyllystä)

22.07.2018 17:38 #265 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2018
41. Valitse kirja sattumanvaraisesti Maria Semple: Missä olet, Bernadette?

- GR:n haasteen kohta 37 (Women's Prize for fiction winner or nominee) tuotti hankaluuksia löytää. Listoja läpi tuskaillessani tajusin että tästä Semplen kirjastahan minulla oli lukukappale hyllyssä monen vuoden takaa, joten valikoitui lopulta tähän kohtaan.

40/50

23.07.2018 09:57 #266 :: HourglassEyes
50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja Miika Nousiainen: Metsäjätti

- Löytyi ainakin Salon kirjaston suosittelulistalta.

41/50

28.07.2018 23:39 #267 :: Eija
18. Kirja kertoo elokuvan tekemisestä - Gemma Files: Experimental Film

Kirjassa on kuvattu elokuvaa menneisyydessä. Tuo vanha filmimateriaali on tarinan perusta ja nykyisyydessäkin filmataan. Tosin elokuvan tekeminen ei tässä kirjassa ole pääasia, mutta saa todellakin kelvata tähän kohtaan. Kirja on kummitustarina ja mysteeri. Toisaalta tarina oli ihan hyvä ja en kerronnastakaan mitään varsinaisesti vikaa havainnut. Mutta jotenkin lukeminen jämähti moneen kohtaan, ei sujunut minulta oikein hyvin. 3/5

Luettu 38/50

Muokannut 28.07.2018 23:40 Eija

29.07.2018 12:04 #268 :: HourglassEyes
24. Surullinen kirja Laura Lehtola: Pelkääjän paikalla

- En nyt itkenyt kirjaa lukiessa, mutta onhan siinä jotain riipaisevaa kun nuoren miehen on selviydyttävä vaimonsa kuolemasta syöpään jäädessään yksinhuoltajaisäksi.

42/50

04.08.2018 13:23 #269 :: Eija
Lukuhaaste: Helmet 2018
35. Entisen itäblokin maasta kertova kirja - Viktor Pelevin: Viides maailmanvalta

Kirja on satiiri Venäjän oloista. Siinä sivalletaan elitismiä vastaan ja irvaillaan mm. muoti-ilmiöistä ja amerikkalaistumisesta. Kulttuurin alkulähdettä ei enää tunnisteta vaan asiat tunnistetaan Hollywood filmien kautta. Englannista johdettuja sanoja käytetään yhä enemmän. Kirjassa on paljon sanojen kanssa kikkailua ja itse juoni ei ole niin tärkeä.

Puolen välin kohdalla sain kirjasta jo tarpeekseni. Kirja jäi sitten vähäksi aikaa sivuun ja siihen uudelleen tarttuminen ei tehnyt lukemista yhtään helpompaa. Lopun punnersin väkipakolla läpi. Vaikka loppu oli yllättävyydessään hyvä, kokonaisuus ei ollut meikäläisen makuun. 2/5

Luettu 39/50

Muokannut 04.08.2018 13:24 Eija

08.08.2018 10:17 #270 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2018
50. Kirjaston henkilökunnan suosittelema kirja: Viimeinen toivomus (Andrzej Sapkowski)

Olen tämän teoksen nähnyt joskus jonkun kirjaston Suosittelu-hyllyssä.

46/50 luettu (14/50 spefiä, 10/50 omasta hyllystä)

13.08.2018 14:08 #271 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2018
43. Suomalainen kirja, joka on käännetty jollekin toiselle kielelle: Perkeros (JP Ahonen)

Ei ihan kirja, mutta sarjakuva. Ja hyvä sellainen olikin. Olen aina pitänyt Villimpi Pohjola -sarjakuvista ja tässä oli samaa fiilistä. Opiskelujen ja töiden ristipaineen sijasta keskityttiin musiikkibisnekseen mukaan haluavaan bändiin.

47/50 luettu (15/50 spefiä, 11/50 omasta hyllystä)

18.08.2018 14:00 #272 :: Eija
48. Haluaisit olla kirjan päähenkilö - Stephen King, Owen King: Ruususen uni

Mahdoton tehtävä - tuskin tulee oikeasti henkilöä vastaan, joka haluaisin olla, vaikka lukisin tuhat kirjaa. Joten laitetaan Eve Black, koska kyseessä on yliluonnollinen hahmo ja hänellä on kaikennäköisiä näppäriä kykyjä.

Luettu 40/50

Muokannut 18.08.2018 14:01 Eija

20.08.2018 07:38 #273 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2018
18. Kirja kertoo elokuvan tekemisestä: Rebecca: The Making of a Hollywood Classic (Jennifer Leigh Wells)

Tylsä teos. En ole ihan varma mikä oli tämän teoksen pointti. Nimensä mukaisesti kertoo du Maurierin Rebecca-kirjan filmatisoinnista melkoisen lyhykäisesti, pääpaino on näyttelijöissä ja muissa ihmisissä ja heidän minihistoriikeissaan.

48/50 luettu (15/50 spefiä, 11/50 omasta hyllystä)

21.08.2018 21:56 #274 :: Eija
8. Balttilaisen kirjailijan kirjoittama kirja - Algis Budrys:Rogue Moon

Kirjailija on Liettualais-amerikkalainen. Kelpuutan tähän kohtaan.

Kirjan scifi puoli oli mielenkiintoinen. Kuussa on labyrinttimäinen rakennelma, jota tutkijat haluavat selvittää. Ongelmana on se, että kukaan ei pysy rakennelman sisällä hengissä ja kulusta siellä ei ole ulkopuolisille tietoa, jotta uutta yritystä kannattaisi sokkona tehdä. Ratkaisuna on materian monistuskone. Se, miten systeemi toimii, on kiinnostavaa luettavaa. Kuoleman käsite on tarinassa myös pohdinnan alla.

Toinen puoli kirjasta ei sitten olekaan millään tapaa vetoavaa. Yleensä on hyvä, että tarinassa henkilöille annetaan tilaa, mutta henkilösuhteiden läpikäyminen tuntui vähän irrallisilta ja miehistä psykoanalysointia on kirjassa liikaa. Joku sovinistinen töksäys myös pisti kulmat kohoamaan, että häh.

3/5

Luettu 41/50

Muokannut 21.08.2018 21:56 Eija

26.08.2018 15:08 #275 :: NiTessine
Lukuhaaste: Helmet 2018
45. Palkittu tietokirja: Ursula K. Le Guin - No Time to Spare: Thinking About What Matters

Voittanut PENin esseepalkinnon sekä viikko sitten Hugon.

Le Guinin koottuja blogipostauksia ikääntymisestä, kirjoittamisesta, politiikasta ja kissoista. Hyväähän tekstiä tämä on, mutta mielestäni Zoe Quinnin olisi silti pitänyt voittaa.

4/5.

49. Vuonna 2018 julkaistu kirja: Becky Chambers - Record of a Spaceborn Few

Itsenäistä jatkoa A Long Way to a Small, Angry Planetille sekä A Closed and Common Orbitille. Tällä kertaa tutkaillaan Exodus Fleetin eloa ja oloa, tämmöisiä slice-of-life -kertomuksia ihmisten elinjärjestelyistä, paikallispolitiikasta ja arjesta avaruusasemien verkostossa, jonka talousjärjestelmä on jonkinlainen anarko-kommunismi ja kuolleet kierrätetään rituaalisesti kompostiksi koska viljely on hankalaa.

Tää varsinainen juonisisältö on just semmosta kamaa, jota mä en voi realistisessa kontekstissa sietää, mutta kun siitä kirjoittaa scifiä, se yhtäkkiä ei olekaan enää tylsää. Tämä oli mainio ja tahdon lisää.

4/5.

(28/50)

27.08.2018 12:17 #276 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2018
25. Novellikokoelma Andrzej Sapkowski: Kohtalon miekka (Noituri#2)

- Geralt on mielenkiintoinen ja nämä Witcher kirjat avaavat itselle peleistä tuttua hahmoa ja hänen tarinaansa enemmän.

43/50

29.08.2018 08:00 #277 :: HourglassEyes
45. Palkittu tietokirja Bea Uusma: Naparetki Minun rakkaustarinani

- Jostain syystä jäänyt tämä merkitsemättä ylös, vaikka luin jo jonkin aikaa sitten. Tarinamuotoon kirjoitettu tietokirja kolmesta ruotsalaismiehestä, jotka lähtivät tavoittelemaan Pohjoisnapaa vetypallolla 1897 eivätkä koskaan palanneet. Uusma sai kirjastaan tietokirjallisuuden August -palkinnon 2013.

44/50

Muokannut 01.09.2018 09:07 HourglassEyes

29.08.2018 23:14 #278 :: Eija
37. Kirjailijalla on sama nimi kuin perheenjäsenelläsi - Kari Nenonen: Messias

Kirja on ollut hyllyssäni lukemattomana 18 vuotta :smile: Oli siis aikakin lukea. Vaikka inhosinkin tätä kategoriaa niin toisaalta kiitos haasteen, olisi ehkä jäänyt vieläkin tuonnemmaksi tämän kirjan lukeminen muuten.

Luettu 42/50

Muokannut 29.08.2018 23:15 Eija

01.09.2018 18:57 #279 :: HourglassEyes
Lukuhaaste: Helmet 2018
49. Vuonna 2018 julkaistu kirja Melinda Snodgrass: The Hidden World (The Imperials Saga#3)

- Melinda Snodgrass jatkaa voittokulkuaan tämän avaruusoopperan 3. osan kanssa. Ja taas pitää odottaa vuosi ennen seuraavaa osaa. Kyllä tulee pitkä aika odottaa, niin olen koukkuun jäänyt.

45/50

03.09.2018 19:35 #280 :: Eija
9. Kirjan kansi on yksivärinen - Herbert J. Campbell: Aikakoneen salaisuus

Tarpeeksi yksivärinen.

Aikakoneen salaisuus on saanut suomennoksen tuoreeltaan alkuteoksesta. Suomennos on vuodelta 1954, kun alkuteos on ilmestynyt vuotta aiemmin. Kyllähän teos on aika pitkälti aikalaistuote, suomennos on sitä varsinkin. Suomentamiseen ei tuona aikana ilmeisesti hirveästi panostettu, eikä suomentajaa edes mainita. Eniten silmään pistävää on se, että englanninkielisiä sanoja on jätetty kääntämättä, kuten "all right" ja "plastic" tai kääntäminen on puolivillaista kuten "polymorphallactinen" tai "nonmatemaattinen".

Itse tarinassa matkustetaan koneen avulla rinnakkaismaalimaan, mutta koneella pystyi myös matkustamaan omassa todellisuudessamme menneisyyteen tai tulevaisuuteen. Matkustus maailmankaikkeuksien välillä pystyttiin tekemään tiettynä aikana, kun maailmat olivat otollisessa asemassa toisiinsa nähden. Juonessa on mukana seikkailemassa tiedemies, joka on keksinyt aikakoneen, muodonmuuttaja muukalaisrotu sekä sankaripariskunta Turvallisen Tieteen laitoksesta. Eihän tämä mitään kummoista kirjallisuutta ole, mutta ihan hyvin se putosi tähän hätään. 3/5

Luettu 43/50

Muokannut 03.09.2018 19:38 Eija