Lukuhaaste: Helmet 2018

10.01.2018 11:12 - 10.01.2018 11:13 #41 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2018
22. Kirjassa on viittauksia populaarikulttuuriin - Nicola Yoon: The Sun Is Also a Star

Kevyttä, romanttista teinihömppää. Monessakin kirjassa on varmasti viittauksia populaarikulttuuriin, mutta tämän kirjan päähenkilöllä oli niin hyvä musiikkimaku (Nirvana, Chris Cornell) että halusin laittaa sen tähän.

6/50

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.
Viimeksi muokattu: 10.01.2018 11:13 Wind.

10.01.2018 11:51 #42 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2018
Kirjan nimessä on adjektiivi: Kokki-Kirja, elikkä Neuvoja tarpeellisempien Joka-aikasien- ja Pito-ruokien Laitokseen, niin myös Monellaisiin leipomisiin ja juotavien panoin ynnä Tarpeellisia tietoja ruokien ja ruoka-aineiden korjusta ja säästystä j. n. e.

Sotilaspojan olen nähnyt vain elokuvana; siitä on jäänyt mieleen, että on mahdollisesti paras sotaelokuva jonka olen nähnyt ja juuri siksi en halua nähdä sitä koskaan uudestaan. Ehkä lukea kuitenkin voisi

10.01.2018 12:33 #43 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2018
41. Valitse kirja sattumanvaraisesti: Kultahattu = The Great Gatsby (F. Scott Fitzgerald)

Ei vaatine sen ihmeempiä perusteluja...

6/50 luettu (0/50 spefiä, 3/50 omasta hyllystä)

• Pisania hahmo
  • Pisania
10.01.2018 17:14 #44 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2018
3. Kirja aloittaa sarjan Frank Beddor: The looking glass wars

Tämä on samannimisen trilogian aloitusosa, mutta en tule lukemaan jatkoa. Olen kiinnostunut erilaisista Liisa Ihmemaassa -versioista / mukaelmista, mutta tämä oli kiehtovista lähtökohdistaan huolimatta todella huonosti kirjoitettu. Hirveä pettymys.

4/50

Don't mess with the neon love chicken.

11.01.2018 13:36 #45 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2018
44. Kirja liittyy johonkin peliin: Through the Looking-Glass and What Alice Found There (Lewis Carroll)

Tämä tuntui haastavalta kohdalta, mutta ei se sitä sitten ollutkaan. Tässä tarinassa liikutaa shakin maailmassa

7/50 luettu (1/50 spefiä, 3/50 omasta hyllystä)

12.01.2018 10:28 #46 : Wind
29. Kirjassa on lohikäärme - Thomas Harris: Punainen lohikäärme

Punaisen lohikäärmeen lohikäärme oli erilainen kuin fantasiakirjojen tulta hönkivät otukset, tässä se oli päänsisäinen sisäinen demoni. Ajattelin tähän kirjaa Game of Thrones -sarjasta, jonka aion lukea uudestaan, mutta Harrisin lohikäärme oli hauska variaatio aiheesta.

7/50

12.01.2018 12:48 #47 : Wind
2. Kotimainen runokirja - Arja Tiainen: Tää tojota ei lähe liikkeelle

Pakollinen runokirja on nyt suoritettu. Yritin Paperi-T:n Post-alfaa, mutta en pystynyt. Tämä oli neutraalimpi, yhtä tyhjän kanssa. Anteeksi Arja.

8/50

12.01.2018 21:36 #48 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2018
6. Kirja on julkaistu useammassa kuin yhdessä formaatissa Stephen King: Viimeinen vartio (Mersumies trilogia)

- Löytyy kirjana, e-kirjana ja äänikirjana. Itse luin tavallisen kirjan.

3/50

13.01.2018 07:12 - 13.01.2018 07:20 #49 : NiTessine
Vastaus käyttäjältä NiTessine aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2018
12. Sarjakuvaromaani: Warren Ellis - The Authority

The Authority jatkaa siitä, mihin Stormwatch jäi ja luin koko Warren Ellisin rupeaman sarjiksen parissa, yhteensä noin 700 sivua kahdessa kokoomateoksessa. Alkuperäiset 29 numeroa ilmestyivät 1999-2002. Onhan tämä huikea. Toisaalta, The Authority on aika perinteistä globaalin tason supersankarimenoa ja meininkiä, jossa kosmisen voimakkaat trikoosankarit niputtavat uhkia ulkoavaruudesta ja toisista ulottuvuuksista, mutta sitten toisaalta tämä vahvasti kyseenalaistaa sen perinteisen supersankarimallin, joka on puhtaasti reaktiivinen. Authority toimii myös proaktiivisesti inhimillisen tason uhkia vastaan ja käsittää katutason rikollisuuden olevan oire yhteiskunnan syvemmälle juurtuneista rakenteellisista ongelmista.

Tietty, kun tämä on Warren Ellisiä, kaikki ovat suustaan uskomattoman siivottomia ja kun supervahva jätkä lyö jotakuta nekkuun, jälki tosiaan on sen näköistä kuin olisi jäänyt junan alle. Lisäksi yhdessä numerossa teurastetaan koko joukko jotain tyyppejä, jotka perustuvat hyvin selkeästi Marvelin ykkösnimiin. Ei pisteitä The Authorityn kustantajan arvaamisesta.

5/5, on se kova.

(1/50)
Viimeksi muokattu: 13.01.2018 07:20 NiTessine.

13.01.2018 10:49 - 13.01.2018 10:51 #50 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2018
13. Kirjassa on vain yksi tai kaksi hahmoa - Patrick Rothfuss: The Slow Regard of Silent Things

Nuori neito, Auri, on kirjan ainoa hahmo.
Tarina on kauniisti kerrottu, mutta lukiessa tuntui, että tarinassa olisi saanut olla enemmän sisältöä. Lyhyt tarina tuntui pitkältä, koska siinä käydään samoja kuvioita toistuvasti läpi. Loppupuolella iski kyllästyminen. Toki Aurin pakkomielteiden kuvaaminen toiston kautta on keino saada lukijalle ymmärrys Aurin päänsisäisestä maailmasta ja yksinäisyydestä selviämisestä. 3+/5

Luettu 5/50

Viimeksi muokattu: 13.01.2018 10:51 Eija.

13.01.2018 14:04 #51 : maahinen
Kannessa kulkuneuvo: Mari Jungstedt Den dubbla tystnaden. Vene

14.01.2018 22:31 - 14.01.2018 22:31 #52 : Eija
Luettu 6/50

2. Kotimainen runokirja - Uuno Kailas: Uni ja Kuolema

Kokoelman runot ovat synkkiä - osa on kauhurunoja, osa muuten vaan tummanpuhuvia, syyllisyyttä ja kuolemaa käsitteleviä. Valitsin tämän teoksen, koska itse runoilija on herättänyt jossain määrin mielenkiintoani. Hän kuului taiteilijoista koostuvaan Tulenkantajien ystäväpiiriin 1920-luvulla. Kuoli vain 31 vuotiaana tuberkuloosiin kärsittyään myös mielenterveys ongelmista.

En sano ymmärtäväni runoutta tai edes pitäväni lajista, mutta kyllä joidenkin runojen synkkään tunnelmaan pääsin sisälle.

Viimeksi muokattu: 14.01.2018 22:31 Eija.

15.01.2018 10:43 - 23.01.2018 12:25 #53 : Wind
40. Kirjassa on lemmikkieläin - John Green: Turtles All the Way Down

Ei, se ei ole kilpikonna, vaan tuatara, uuseellantilainen endeeminen lisko.

Luettu 9/50

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.
Viimeksi muokattu: 23.01.2018 12:25 Wind. Syy: pilkku puuttui!

15.01.2018 12:12 #54 : Wind
33. Selviytymistarina - Elie Wiesel: Yö

Keskitysleiritarinat on selviytymistarinoita. Paitsi ne, joissa ei selviydytä.

10/50

15.01.2018 13:01 #55 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2018
14. Kirjan tapahtumat sijoittuvat kahteen tai useampaan maahan: A Study in Scarlet (Arthur Conan Doyle)

Tarinan nykyajassa ollaan Isossa-Britanniassa, ja takaumaosassa ollaan puolestaan Yhdysvalloissa.

8/50 luettu (1/50 spefiä, 3/50 omasta hyllystä)

15.01.2018 13:48 #56 : Wind
38. Kirjan kannessa on kulkuneuvo - Denis Johnson: Train Dreams

Juna. Pieni välipalakirja varauksia odotellessa. Nousi Pulizer-ehdokkaaksi, mutta ei se minusta niin kaksinen ollut.

11/50

15.01.2018 18:37 - 15.01.2018 18:38 #57 : Eija
12. Sarjakuvaromaani - Brian K. Vaughan, Fiona Staples: Saga - Seitsemäs kirja

Sarja jatkuu hyvä laatuisena ja kyllästymistä ei ole vielä tullut. Sarjaa pitäisi saada tosin lukea nopeampaan tahtiin, kun niitä ehditään julkaista. Ilahduttavaa on se, jaksoihin saadaan tuotua aina jotain tuoretta ja uutta. Poikkeuksellisen vaikuttava lopetus oli tässä osassa kyllä. 4/5

Luettu 7/50

Viimeksi muokattu: 15.01.2018 18:38 Eija.

16.01.2018 10:26 #58 : Wind
48. Haluaisit olla kirjan päähenkilö - Tove Jansson: Muumipapan urotyöt

Sori Morgan Blood että matkin. Tämä haastekohta on todella vaikea, en kerta kaikkiaan keksinyt mitään itse. Yritin ottaa edes eri muumikirjan, mutta muistin väärin, luulin että Morgan Bloodilla oli Muumipappa ja meri. Noh, Muumipappa olisi kai selvinnyt tästäkin tyylikkäämmin.

12/50

16.01.2018 10:45 #59 : maahinen
Vastaus käyttäjältä maahinen aiheessa Lukuhaaste: Helmet 2018
Balttilainen kirjailija: Māris Čaklais Priekšsajūta/Premonition. Enimmäkseen vapaamuotoista, epäilemättä hyvää runoutta; herkin vedoin piirrettyä ja syvämietteistä. Ei silti minulle avaudu. Latviaksi sointunee astetta paremmin, huomattavasti tiiviimpää ilmaisua kuin englanniksi.

16.01.2018 11:48 #60 : Wind
Kirjassa luetaan kirjaa - Sansom: Musta tuli

Lakimies Shardlake luki kirjoja moneen otteeseen selvittäessään kiperiä juttuja 1500-luvun Lontoossa. Erinomaista historiallista jännitystä, vielä kiitokset Dynille vinkkauksesta. Sarjan seuraava osa on lukulistalla.

13/50

Uusin jäsen: Topi Kopakkala