26.01.2018 18:30 #81 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2018
19. Kirja käsittelee vanhemmuutta Jeanette Winterson : Why be happy when you could be normal?

Tässä muistelmateoksessa Winterson käsittelee suhdettaan adoptiovanhempiinsa, erityisesti äitiinsä, joka oli lievästi sanottuna hankala ihminen. Hän oli hyvin uskonnollinen kotityranni ja kyvytön ilmaisemaan lämpimiä tunteita mitään tai ketään (erityisesti tytärtään) kohtaan. Kirjan loppupuolella kuvaillaan W:n biologisen äidin etsintää ja ajatuksia häneen liittyen.

9/50

• Eija hahmo
  • Eija

27.01.2018 00:04 #82 :: Eija
15. Palkitun kääntäjän kääntämä kirja - Norman Mailer: Adolfin linna

Kääntäjä Kalevi Nyytäjä on saanut Wikipedian mukaan valtion kääntäjäpalkinnon 1977 ja kirjallisuuden valtionpalkinnon 1999. Tämänkään kirjan käännöksessä ei ole moittimista, mutta itse tarina alkoi loppua kohden käymään työlääksi lukea, kun kiinnostus alkoi olla nollassa. 2/5

Luettu 10/50

Muokannut 27.01.2018 00:06 Eija

29.01.2018 12:49 #83 :: Wind
Lukuhaaste: Helmet 2018
17. Kirja käsittelee yhteiskunnallista epäkohtaa - Sue Monk Kidd: The Invention of Wings

Tämä ei ole kirja ilmailun syntyhistoriasta vaan orjuudesta, siivet ovat kuvainnolliset. 1800-luvun alun Charlestonissa orjuus on voimissaan vaikka pohjoisessa orjuuden vastainen liike on jo nousussa. Sue Monk Kidd on jo noussut suosikkikirjailijoideni joukkoon niiden kahden kirjan perusteella, jotka olen häneltä lukenut. Mehiläisten salaisuudet käsitteli rasismia. 5/5

Luettu 19/50

29.01.2018 19:29 #84 :: HourglassEyes
1. Kirjassa muutetaan Cate Ashwood, Nico Jaye: His Fairy Godfather

- Tuhkimo matkasi linnaan kurpitsavaunuilla. Tässä tarinassa sen sijaan muuttoa tehdään pakulla, joka on muutettu munakoisosta palvelemaan tarkoitustaan.

7/50

• Emelie hahmo Kirjoittaja

30.01.2018 08:17 #85 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2018
40. Kirjassa on lemmikkieläin: Rebekka (Daphne du Maurier)

Kirjan päähenkilöllä on koira.

13/50 luettu (1/50 spefiä, 4/50 omasta hyllystä)

30.01.2018 10:43 #86 :: Wind
18. Kirja kertoo elokuvan tekemisestä - Lauren Graham: Someday, Someday, Maybe

Se tyypillinen tarina nuoresta naisesta, joka haaveilee näyttelijän urasta ja työskentelee tarjoilijana. Odotin, että kirjassa olisi ollut enemmän elokuvan tekemistä, mutta ura oli vasta alussa eikä suuria rooleja ollut vielä näköpiirissä. Täyttää kuitenkin ehdot.

20/50

30.01.2018 12:22 #87 :: Wind
Lukuhaaste: Helmet 2018
3. Kirja aloittaa sarjan - Stefan Ahnhem: Pimeään jäänyt (Fabian Risk 1)

Ahnhemin esikoisteos on samalla sarjan avausosa. Sarjasta on ilmestynyt kaksi muutakin osaa ja aion lukea myös ne. Tuttua ja turvallista kuin ruotsalaiset lihapullat.

21/50

30.01.2018 15:58 #88 :: Pisania
1. Kirjassa muutetaan Mary Norton: Kätkijät

10/50

30.01.2018 22:03 #89 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2018
35. Entisen itäblokin maasta kertova kirja Bohumil Hrabal: Liian meluisa yksinäisyys

Kirja sijoittuu Tsekkoslovakiaan. Lainasin tämän alunperin kohtaa 13 silmälläpitäen, mutta ei se sitten sopinutkaan siihen. :sad:

11/50

31.01.2018 10:20 #90 :: Wind
31. Kirjaan tarttuminen hieman pelottaa - Mira Ahjoniemi: Loistava järjestys

Tämä haastekohta oli hankala: minkälaiseen kirjaan tarttuminen voisi pelottaa? Mietittyäni tovin, tulin siihen tulokseen, että eniten "pelottaa", että tuhlaan aikani huonoon kirjaan. Loistava järjestys oli saanut Goodreadsissa arvosanaksi 2,4 tähteä. Yleensä en lukisi kirjaa, joka saa näin huonot arviot, mutta aihe kiinnostaa ja halusin nähdä oliko Ahjoniemellä mitään uutta sanottavaa aiheesta. Eipä juuri ollut. Eri osa-alueita raapaistiin pintapuolisesti, mutta kuitenkin mukaan oli mahdutettu esim. perunkirjoitus, joka ei mielestäni kovin keskeisesti liity järjestelyyn ja tavaroiden karsimiseen. Osa tekstistä oli itsestään selvyyksiä (osta vähemmän), mutta oli muutama uusikin ajatus, joita kaikkia tosin en ihan ymmärrä. Miksi hammasharjan paikka on vaatekaapissa? Jos vessa on liian epähygieeninen tai ruuhkaisa, loogisin vaihtoehto olisi mielestäni keittiö, siellä on sentään vesipiste. Siellä muutenkin tapahtuu suuhun liittyvät asiat: syöminen, ruuan valmistus ja astioiden pesu. Miksei siis myös suun pesu.

22/50

31.01.2018 14:05 #91 :: maahinen
Lukuhaaste: Helmet 2018
Kirjan tapahtumat sijoittuvat fiktiiviseen maahan ja maailmaan: George Martin A Feast for crows. Westerosin Seitsemässä kuningaskunnassa seikkaillaan ja vähän toisellakin mantereella

31.01.2018 23:21 #92 :: NiTessine
30. Kirja liittyy ensimmäisen maailmansodan aikaan: Anneli Kanto - Veriruusut

Veriruusut kertoo Valkeakosken ja Tampereen punaisten naiskaartilaisten edesottamuksista alkuvuodesta 1918. Loppu on siis just niin onnellinen kuin voi kuvitella, eikä sinne matkallakaan ole varsinaisesti hauskaa. Pikanttina lisänä, saatoin lukiessani vilkuilla ikkunastani Tampereen vankileirin entiselle sijaintipaikalle. 425-sivuinen kirja kuitenkin meni yhdeltä istumalta kunhan se pääsi kunnolla vauhtiin jossain kolmannessa luvussa. Oli pakkokin, kun piti palauttaa kirjastoon. Luin tämän osana 1918-larppitutkimusta ja ihan siksikin että Kanto opetti minulle draaman kirjoittamista jokunen vuosi takaperin. Temaattinen sisarteos Lahtarit julkaistiin viime vuonna ja sekin lienee nyt luettava.

4/5, rankka mutta tavattoman luettava.

(4/50)
Muokannut 02.02.2018 12:22 NiTessine

01.02.2018 10:25 #93 :: Wind
Lukuhaaste: Helmet 2018
9. Kirjan kansi on yksivärinen - Stephen King: The Lawnmower Man: Stories from Night Shift

Ruskea kansi, musta teksti. King on kiistämättä loistava kirjailija, mutta ei ole koskaan noussut suosikkikirjailijoideni joukkoon. Luen kyllä Kingiä aina välillä, mutta minulle hänen kirjansa ovat yleensä ihan hyviä, aniharvoin erinomaisia. Olen joskus miettinyt, miksi King ei kolahda, ehkä se on vain makuasia.

23/50

• Emelie hahmo Kirjoittaja

01.02.2018 13:03 #94 :: Emelie
Lukuhaaste: Helmet 2018
21. Kirja ei ole omalla mukavuusalueellasi: A Room with a View (E.M. Forster)

Pidän enemmän juonivetoisista teoksista, joissa tapahtumat ovat merkittävässä roolissa. Tällaiset enemmän henkilöpainotteiset ja hyvin pienivivahteiset teokset eivät kuulu mukavuusalueelleni.

26. Kirja kertoo paikasta, jossa et ole käynyt: Aika tappaa (John Grisham)

En ole koskaan käynyt Yhdysvalloissa.

15/50 luettu (1/50 spefiä, 4/50 omasta hyllystä)

02.02.2018 00:08 #95 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2018
28. Sanat kirjan nimessä ovat aakkosjärjestyksessä Tom Holt: Expecting someone taller

Brittiläistä huumorifantasiaa, jossa parodioinnin kohteena on Nibelungin sormus -oopperasta tutut hahmot (Wotan korppeineen, Valkyyriat, Reinintyttäret ym.). Ihan hyvä mutta tykkäsin enemmän aiemmin lukemastani Ye godsista, jossa vitsiä veisteltiin muinaiskreikkalaisten jumalien kustannuksella.

12/50

03.02.2018 15:47 #96 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2018
14. Kirjan tapahtumat sijoittuvat kahteen tai useampaan maahan Kurt Vonnegut: Äiti yö

Kirja sijoittuu Saksaan, New Yorkiin ja Israeliin.

13/50

03.02.2018 21:35 #97 :: HourglassEyes
46. Kirjan nimessä on vain yksi sana William Gibson: Neurovelho

- Yksi sana suomennettuna tahi ilman Neurovelho/Neuromancer

8/50

Muokannut 05.02.2018 08:52 HourglassEyes

04.02.2018 20:20 #98 :: Pisania
Lukuhaaste: Helmet 2018
21. Kirja ei ole omalla mukavuusalueellasi Lawrence M. Krauss: Universumi tyhjyydestä

Olen enemmänkin humanistisiin tieteenaloihin suuntautunut tyyppi, joten tämä tähtitiedettä, kosmologiaa ja fysiikkaa käsittelevä teos on (ironically) valovuosia mukavuusalueeltani. Luonnontieteissä olen suorastaan hämmästyttävän lahjaton.

14/50

05.02.2018 10:31 #99 :: Wind
Lukuhaaste: Helmet 2018
10. Ystävän tai perheenjäsenen sinulle valitsema kirja - Thomas Harris: Uhrilampaat

Tuttava tämä tuuppasi kouraan hyllystään käydessäni siellä kahvilla. Saattaa olla, että kysyin, olisiko sillä mitään hyvää kirjaa lainaksi... Laina-aika vähän venyi, kun tajusin, että Uhrilampaat on kakkososa ja piti ensin etsiä kirjastosta se ykkösosa, Punainen lohikäärme. Kolmososakin olisi, Hannibal. Ehkä luen senkin, vaikkei yhtä hyviä arvosteluja olekaan saanut.

24/50

05.02.2018 12:05 #100 :: Wind
23. Kirjassa on mukana meri - Johanna Holmström: Sielujen saari

Saarta ympäröi meri. Meri estää hulluja karkaamasta hourulasta, paitsi hukuttautumalla. Meri saartaa kelirikkoaikaan, ja kun se vihdoin jäätyy ja ensimmäinen uskalikko mantereelta lykkii potkukelkalla yli mukanaan kahvia, sokeria ja koko syksyn postit, taas on elämä mallillaan. Henkilökohtaisena lukuhaasteena minulla on tänä vuonna kotimainen kirjallisuus ja tässä oli kelpo teos sitä lajia.

25/50