Leena Krohn

13.11.2009 02:00 #1

Leena Krohn: Valeikkuna

Teos 2009 - Risingin tietokannassa

Image

Leena Krohnin uusin teos, keväällä julkaistu Valeikkuna on pieni kirja, jossa tavataan suuriakin ajatuksia. Teos on jälleen markkinoitavan muotonsa puolesta lyhyitä lukuja sisältävä romaani, mutta, kuten lähes aina, kirjallisuustieteilijät voisivat käydä pitkiä keskusteluja siitä, ovatko luvutko oikeastaan pienoisnovelleja, vai sittenkin taustakertomuksen tarvitsevia faabeleita (joskin enimmälti ihmishahmoin). Tämä piirre on yksi niistä monista piirteistä, jotka luovat Krohnin kirjoille niin omaäänisen tunnelman, että vertauskohteita kirjailijan tyylille on vaikeaa löytää. Parhaimmillaan se myös toimii mahtavasti lukutuntumaa kannattavana tekijänä: on helppo rytmittää lukutahti mieleisekseen.

Kirjan päähenkilönä on sellainen valefilosofiksi määritelty entinen filosofianopiskelija, joka kadulla vastaantullessaan vaikuttaisi epämiellyttävältä veltolta keski-ikää lähestyvältä luuserilta. Sen sijaan kelluntatankissaan hän ainakin aluksi ja päällisin puolin näyttäytyy elämäänsä hallitsevalta ja aktiivisesti sitä määrittelevältä tyypiltä, joka on eristäytynyt muusta maailmasta kestävin perustein. Romaanin katkelmien kuluessa lukijalle hahmottunut kuva säröytyy ja lukija joutuu itse arvioimaan, mikä on sittenkin kertojan omaa järjissään pysymistä pönkittävää kehumista, mikä objektiivisestikin kestävää ajattelua. Toisaalta kertojan rehellinen ja inhorealistinenkin kuva itsestään panee lukijan pohtimaan sitäkin, onko oma arvomaailma sittenkin hivenen liian optimistinen. Valefilosofi on henkilöhahmona mielenkiintoinen, hahmona ehyt mutta ihmisenä rikki, ja Krohn osaa paljastaa hahmonsa alastomuudessaan vähä vähältä.

Lue lisää...

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Viimeksi muokattu: 07.10.2013 21:06 : Hiistu.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Leena Krohn
13.10.2013 13:13 #2

Krohnin saamaa Aleksis Kivi -palkintoa koskevasta uutisesta tuli taas mieleen, että oli aikomus kirjoittaa jo edellisenkin foorumin vastaavaan keskusteluun… Jos nyt sitten tähän.

Olen lukenut Krohnin tuotannosta joitain kuvakirjoja sekä Näkin, Unelmakuoleman, Valeikkunan ja Hotel Sapiensin , tuossa järjestyksessä. Näkki oli minulle mieluinen satukertomus. Unelmakuolemaa pidin hyvin mielenkiintoisena, mutta tuo Valeikkuna ei ihan kolahtanut. Hotel Sapiensista tykkäsin onneksi jälleen enemmän. Se on myös vielä sen verran hyvin muistissa, että kykenen sanomaan kirjasta jotain.

Luen kaunokirjallisuutta pitkälti mielenkiintoisten tarinoiden toivossa, joten Valeikkuna oli vain.. liian vapaata kelluntaa minun makuuni. Hotel Sapiensissa on jämptimpi, vaikka toki äärimmäisen arvoituksellinen, taustatarina: hotellimainen Hotel Sapiens on ihmisten evakuointikeskus tai säilytyspaikka, johon pari singulariteettia kokenut tekoäly on koonnut jonkinlaisesta katastrofista selviytyneet ihmiskunnan rippeet... olemaan turvassa? Kasvatettaviksi? Muutoin vain?

Myös Hotel Sapiens -kirjassa on minimaalisesti varsinaisia tapahtumia, enemmänkin esitellään erilaisia ajatuksia. Sitäkin lukiessa minua vaivasi jonkin verran tunne, että kirjassa on näennäishahmoja ja -tapahtumia: henkilöt ja tapahtumat ovat tarinassa mukana vain johdattelemassa lukijaa joidenkin ajatusten äärelle. Pohdittavat teemat myös laajenevat varsin maailmoja syleileviksi, kuten elämä ja kuolema tai ihmisyys. Minä olisin pitänyt enemmän, jos tarina kohdentuisi johonkin yksittäisempään kiintoisaan ajatukseen.

”Iivari” kirjoitti: Lukijan kontolle jätetään paljon, niin itse tarinan tajuamisen kuin siihen suhtautumisenkin suhteen.

Tämän saman huomasi. Laajojen teemojen teoksesta lukijan on itse valittava, millaisena kirjan sisällön ja sanoman lukee. Sekin on toki älyllisesti aktivoivaa ja kiehtovaa, mutta lukiessa huomaan kaipaavani tarinalta myös jonkinlaista takaisinkytkentää, että ovatko järkeilyni ja tulkintani yhtään sellaisia kuin kirjailijalla mahdollisesti ollut mielessään...

Esimerkiksi minulle Hotel Sapiensin sanoma on kiintoisan kaksijakoinen: koin, että kirja sekä ruoskii että ylistää ihmislajia. Tarinasta käy ilmi, että ihminen on moraalisesti kykenemätön elämään, eikä osaa tehdä kuin kohtalokkaita virheitä toisensa perään, kunnes koko maailma on mennyttä. Toisaalla taas todetaan ihmisyyden sinänsä olevan arvokasta ja ihmisillä on oikeus valita myös väärin. (Niissä kohdin mieleeni tuli Burgessin teos ”Kellopeliappelsiini”... mutta se nyt minulla tulee mieleen noin joka viidennestä kirjasta.) Mutta kuten todettua, joku toinen saattaisi käsittää kirjan ihan toisin.

Iivari kirjoitti: Teos on jälleen markkinoitavan muotonsa puolesta lyhyitä lukuja sisältävä romaani, mutta, kuten lähes aina, kirjallisuustieteilijät voisivat käydä pitkiä keskusteluja siitä, ovatko luvutko oikeastaan pienoisnovelleja, vai sittenkin taustakertomuksen tarvitsevia faabeleita (joskin enimmälti ihmishahmoin).

Sama Hotel Sapiensissa. Kirjan luvut esittelevät hotellin asukkaita ja heidän entistä elämäänsä. Lukujen minä-kertojat vaihtelevat, eikä aina voi edes tietää, kuka yksilöistä on äänessä. Kertojia voinee myös pitää jokseenkin epäluotettavina ja heidän tarinoistaan on mahdotonta tietää, mikä on totta, mikä kuvitelmaa. Tärkeätä tuntuikin vain olevan, että yhdessä he kaikki edustavat samaa ihmiskuntaa. Välistä lukiessa tuntui, ettei myöskään lukujen järjestyksellä ollut suurtakaan merkitystä, mutta mikäli tarina olisi päättynyt johonkin toiseen lukuun, olisi tarina ollut aivan toisenlainen. Lopun tunnelma on erilainen kuin tarinan perusteella olisin odottanut ja olinkin positiivisesti yllättynyt

Pidin Hotel Sapiensista enemmän kuin Valeikkunasta tosiaan siksi, että tällä kertaa taustatarina oli mielestäni kiinnostavampi ja sitä oli enemmän, vaikkei yhtä pajoa kuin mitä muistan Unelmakuolemassa olleen. Tällä kertaa minua kiehtoi etenkin kirjan esittelemä itsenäistynyt tekoäly ja koneen ja ihmisen vertaileminen. Pidin myös kirjan esittämästä tulevaisuusvisiosta, jossa maailman tuho esitetään itsestäänselvyytenä ja selitettynä vain hyvin ylimalkaisilla ekokatastrofiin viittaavilla merkeillä. Kuten kirjassa sanotaan: ”Tiesimmehän me, ainakin monet meistä, että ennen pitkää --". Tarinahenkilöt eivät tiedä, onko muuta maailmaa enää edes olemassa. Ainakin minut Hotel Sapiens herätti miettimään, onko ihmiskunta jo liiaksikin alistunut ja lamaantunut ajatukseen maailmaa ja ihmisiä ennemmin tai myöhemmin kohtaavasta tuhosta. Välillä tuntuu, että jo nykyään pelätään ihmisten tuhoamaa maailmaa niin kovasti, että unohdetaan maailman silti yhä olevan olemassa. ... Tämä Krohnin kirjoissa on "vikana": aiheuttavat ajatuksia. :tongue:

Jatkan varmastikin Krohnin lukemista, jahka joskus taas jaksan. Toivottavasti muutkin kirjoja lukeneet kertovat lukukokemuksistaan ja ajatuksistaan, koska ne saattavat tosiaan olla jotain ihan muuta.

Viimeksi muokattu: 13.10.2013 15:37 : Hiistu.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Leena Krohn
12.11.2013 16:29 #3

Hotel Sapiens on ehdolla Finlandia-palkinnon saajaksi. ( Linkki Ylen uutiseen ) Finlandia olisi jo Krohnin toinen, ensimmäinen tuli vuonna 1992 kirjasta Matemaattisia olioita ja jaettuja unia. Pidetään peukkuja. :smile:

Viimeksi muokattu: 12.11.2013 16:32 : Hiistu.

Nafisan
Nafisan vastasi aiheeseen: Leena Krohn
12.11.2013 19:49 #4

Ajankohtaisesta teoksesta olen siis kandiani vääntämässä. :) Jos hyvin käy, olen esittelemässä tätä teosta parin viikon päästä Oulun kaupunginkirjastolla.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

Master
Riiviö
Master vastasi aiheeseen: Leena Krohn
04.06.2015 18:01 #5

Vihdoin luin kirjan Hotel Sapiens. Pidän siitä, että Leena Krohn kirjoittaa nopealukuisia kirjoja (jotka eivät ole mitään järkäleitä) jotka ovat kuitenkin täynnä syviä ajatuksia ja tunnetta. Hotel Sapiens-kirjan kaikki henkilöhahmot oli uniikkeja ja eläviä. Ihailen Leena Krohnia suuresti, mitkä kirjoitustaidot! Helmi suomalaisten kirjailijoiden joukossa. Krohnin kirjat ei koskaan ole tylsää perusmassaa mitä muut vääntää, vaan jotain ihan omaa ulottuvuutta.

"Hush now. Listen to your Master."

Sharilynn
Sharilynn vastasi aiheeseen: Arvostelu: Leena Krohn:‭ ‬Erehdys
22.07.2015 22:45 #6

Leena Krohn:‭ ‬Erehdys

Teos‭ ‬2015 - Risingin tietokannassa

Leena Krohn on kotimaisen kirjallisuuden hengästyttävimpiä kirjailijoita.‭ ‬Krohnin äärettömän tarkka,‭ ‬filosofinen ja kyseenalaistava tapa kertoa meistä,‭ ‬tulevaisuudesta tai siitä,‭ ‬mitä maailma on tai ei ole,‭ ‬on lähes aina nautittavaa luettavaa.

Erehdys ei kuitenkaan valitettavasti yllä Krohnin parhaimpien teosten joukkoon.‭ ‬Tarinassa vahvasti keski-ikäinen ja valjua elämää viettävä kirjailija matkustaa esiintymään pikkupaikkakunnan kirjaston kirjallisuusiltaan,‭ ‬joka osoittautuu yliluonnollisen piinaavaksi ja kiirastulimaiseksi koettelemukseksi.‭ ‬Kirjailijan piinapenkki toimii kuitenkin lähinnä kehyskertomuksena lyhyille novelleille,‭ ‬joita‭ “‬kirjailija lukee‭” ‬tilaisuudessaan hyvin decameronmaiseen tapaan.

Lue lisää...

Dyn vastasi aiheeseen: Leena Krohn
02.08.2015 15:24 #7

Krohnin Mehiläispaviljonki on yksi suosikkikirjoistani, outo ja kiehtova tarina, joka vetää hyvin puoleensa. Se ei myöskään ole ihan niin outo kuin Krohnin lyhyemmät tarinat, vaan omalla tavallaan ihan eheä ja ehjä romaani, jota voi siitäkin syystä suositella.

Uudempi Krohnin tuotanto on jäänyt minulta vielä väliin, joko ajan puutteesta (ja Krohnin kirjojen pohminen vaatii minusta aikaa) tai sitten jostain muista syistä. Muistan lukeneeni paljon Krohnin lyhyempiä tarinoita silloin, kun olisi pitänyt lukea ylioppilaskirjoituksiin... :cheesy:

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Leena Krohn
11.07.2016 17:43 #8

Leena Krohnin Collected Fiction on tämän vuoden World Fantasy -ehdokkaana Kokoelmien sarjassa. Kaikki ehdokkaat löytyvät listattuna esim. Locus Magazinen sivulta. Palkinnot jaetaan lokakuun viimeisenä viikonloppuna.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Uusin jäsen: ArunaK