Robert E. Howard

Jussi
Jussi loi aiheen: Robert E. Howard
06.01.2019 12:29 #1

Huomasin, että Conan Barbaarin luoneelle Robert E. Howardille ei ollut omaa ketjua, joten perustin sellaisen. Täällä voi keskustella kirjailijan tuotannosta.

Minulle selvisi eilen, että Howardin suomentaminen jatkuu! Oppian-kustantamo julkaisee helmikuussa kokoelman Conan ja merirosvot . Kääntäjä on Tuomas Kilpi ja kirja pehmytkantinen.

Barbaarisoturi Conan on fantasiakirjallisuuden tunnetuimpia hahmoja, jonka vaiheita on seurattu myös elokuvissa ja sarjakuvissa. Robert E. Howardin luoma Conan on uljas miekkasankari, joka nujertaa niin yliluonnolliset hirviöt kuin kierot ihmisetkin. Conan ja merirosvot sisältää Howardin aiemmin suomentamattomia tarinoita, joissa pohjoisen perukoilta kotoisin oleva Conan seikkailee aivan uusissa maisemissa.

Olisi kiva saada sisällysluettelo, sillä tietääkseni vain yksi Howardin Conan-novelli on suomentamatta: The God in the Bowl. Howardilta toki julkaistiin 60-luvulla neljä keskeneräiseksi jäänyttä Conan-kertomusta plus keskeneräinen Wolves Beyond the Border, joka sijoittuu Conanin maailmaan, vaikka kimmerialainen ei tarinassa esiinny. Näitä ei ole suomennettu. Novellit kirjoittivat valmiiksi L. Sprague de Camp ja Lin Carter. Myöhemmin kertomukset on julkaistu myös alkuperäisessä, keskeneräisessä muodossa.

Ehkä Conan ja merirosvot -kokoelmassa nähdään (The God in the Bowlin ohella) nämä viisi novellia muiden kirjailijoiden viimeisteleminä. Vaikea uskoa, että keskeneräisten tarinoiden julkaisu olisi taloudellisesti järkevää. Ainoastaan Howardin fanit olisivat tyytyväisiä tällaiseen ratkaisuun. Wikipedian perusteella yksi viidestä on pelkkä juonirunko. Minä kyllä ottaisin mieluummin puhtaasti Howardin kynästä olevat versiot. Olen yhden lukenut, Wolves Beyond the Borderin.

Yksi mahdollinen novelli kokoelmaan on Rautapaholainen (The Devil in Iron). Tämä Howardin Conan-tarina on kyllä suomennettu, mutta se on julkaistu ainoastaan Tähtivaeltaja-lehdessä 4/1991. Ei siis koskaan kirjamuodossa.

Viimeksi muokattu: 06.01.2019 12:38 : Jussi.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Robert E. Howard
15.01.2019 00:08 #2

Howard oli yksi ensimmäisistä fantasiakirjailijoista, joihin tutustuin teini-ikäisenä, jolloin luin tietenkin myös Dragonlancea, Forgotten Realmsia ja David Eddingsiä. Näihin verrattuna Howardin barbaaritarinat olivat paljon karumpaa luettavaa ja Hyborian väkivaltainen maailma tekikin nuoreen mieheen suuren vaikutuksen. Conan on edelleen yksi suosikkihahmojani kirjallisuudessa (kuten myös sarjakuvissa ja elokuvissa), onhan pohjoisen synkkä soturi miehisten ihanteiden esikuva: vahva ja itsenäinen seikkailija, joka saa urotöistään palkkioksi yleensä naisen ja tynnyrillisen viiniä.

Ainoa hyllystäni löytyvä Conan-kirja on Mustan rannikon kuningatar, joka sisältää yhdeksän novellia. Muut barbaariaiheiset suomennokset pitänee metsästää divareista, ovathan edelliset kokoelmat peräisin jostain 90-luvun alusta. Tämä uusi kirja on oikein hyvä uutinen, taidan ostaa sen heti tuoreeltaan.

I'm just a normal everyday pervert.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Robert E. Howard
15.01.2019 00:14 #3

Ainakin näissä kahdessa novellikokoelmassa oli joitakin Solomon Kaneen liittyviä tarinoita.

www.risingshadow.fi/library/book/364-yon-kuninkaat
www.risingshadow.fi/library/book/365-kadotuksen-kuilu

Viimeksi muokattu: 15.01.2019 00:14 : FreakyMike.

Jussi
Jussi vastasi aiheeseen: Robert E. Howard
15.01.2019 12:34 #4

Astorethein kirjoitti: Ainoa hyllystäni löytyvä Conan-kirja on Mustan rannikon kuningatar, joka sisältää yhdeksän novellia. Muut barbaariaiheiset suomennokset pitänee metsästää divareista, ovathan edelliset kokoelmat peräisin jostain 90-luvun alusta.

Mustan rannikon kuningatar ja muita Conan-kertomuksia -kokoelman julkaisu kahdeksan vuotta sitten oli hieno teko Jalavalta. Mutta minua häiritsee kovasti se, että teoksen väitetään sisältävän Howardin parhaat Conan-tarinat, vaikka siitä puuttuu Mustan joen tuolla puolen. Tämä kun on mielestäni Conan-kertomuksista se kaikkein paras. Tarkka järjestys on tietenkin makuasia, mutta Musta joki nostetaan aina viiden parhaan joukkoon. Kaiken lisäksi Mustan rannikon kuningattareen valittiin heikompia ja vähemmän tunnettuja novelleja kuten Varkaita talossa.

Astorethein kirjoitti: Olen lukenut Howardilta kauhunovellin nimeltä Kyyhkyt helvetistä, mutta muuten hänen Conaniin liittymätön tuotantonsa on minulle tuntematonta. Solomon Kane on kirjailijan toinen tunnettu hahmo, mutta hänen tarinoitaan ei tietääkseni ole suomennettu.

Suosittelen vahvasti kahden FreakyMiken linkittämän kokoelman lukemista, tai ainakin Solomon Kaneen tutustumista. Joidenkin mielestä hän on vielä Conania parempi hahmo. Kane-novelleista erityisesti Yön siivet on jäänyt mieleen. Pidän myös kuningas Kallista ja Bran Mak Mornista, jälkimmäisestä kertova Maan madot teki aikoinaan vaikutuksen. Howardilla on monia onnistuneita kauhu/fantasia/seikkailutarinoita, joissa ei ole tunnetuimpia päähenkilöitä. Mainitaan vaikka Musta kivi (samannimisessä antologiassa), Musta Canaan (Outoja tarinoita 4) ja Madon laakso (Portti 1/1990).

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Robert E. Howard
16.01.2019 10:17 #5

Ensin ajattelin kauhuissani, että minulta on jäänyt joku suomennettu Conan kirja hankkimatta, mutta onko siis niin, että kaikki tuon kokoelman tarinat on julkaistu noissa aikaisemmissa kokoelmissa, jotka minulla kyllä on vuosilta nakki ja sota?

Viimeksi muokattu: 16.01.2019 10:17 : KiLLPaTRiCK.

Uusin jäsen: Anni Loukasmäki