Robert E. Howard

Jussi loi aiheen: Robert E. Howard
06.01.2019 12:29 #1

Huomasin, että Conan Barbaarin luoneelle Robert E. Howardille ei ollut omaa ketjua, joten perustin sellaisen. Täällä voi keskustella kirjailijan tuotannosta.

Minulle selvisi eilen, että Howardin suomentaminen jatkuu! Oppian-kustantamo julkaisee helmikuussa kokoelman Conan ja merirosvot . Kääntäjä on Tuomas Kilpi ja kirja pehmytkantinen.

Barbaarisoturi Conan on fantasiakirjallisuuden tunnetuimpia hahmoja, jonka vaiheita on seurattu myös elokuvissa ja sarjakuvissa. Robert E. Howardin luoma Conan on uljas miekkasankari, joka nujertaa niin yliluonnolliset hirviöt kuin kierot ihmisetkin. Conan ja merirosvot sisältää Howardin aiemmin suomentamattomia tarinoita, joissa pohjoisen perukoilta kotoisin oleva Conan seikkailee aivan uusissa maisemissa.

Olisi kiva saada sisällysluettelo, sillä tietääkseni vain yksi Howardin Conan-novelli on suomentamatta: The God in the Bowl. Howardilta toki julkaistiin 60-luvulla neljä keskeneräiseksi jäänyttä Conan-kertomusta plus keskeneräinen Wolves Beyond the Border, joka sijoittuu Conanin maailmaan, vaikka kimmerialainen ei tarinassa esiinny. Näitä ei ole suomennettu. Novellit kirjoittivat valmiiksi L. Sprague de Camp ja Lin Carter. Myöhemmin kertomukset on julkaistu myös alkuperäisessä, keskeneräisessä muodossa.

Ehkä Conan ja merirosvot -kokoelmassa nähdään (The God in the Bowlin ohella) nämä viisi novellia muiden kirjailijoiden viimeisteleminä. Vaikea uskoa, että keskeneräisten tarinoiden julkaisu olisi taloudellisesti järkevää. Ainoastaan Howardin fanit olisivat tyytyväisiä tällaiseen ratkaisuun. Wikipedian perusteella yksi viidestä on pelkkä juonirunko. Minä kyllä ottaisin mieluummin puhtaasti Howardin kynästä olevat versiot. Olen yhden lukenut, Wolves Beyond the Borderin.

Yksi mahdollinen novelli kokoelmaan on Rautapaholainen (The Devil in Iron). Tämä Howardin Conan-tarina on kyllä suomennettu, mutta se on julkaistu ainoastaan Tähtivaeltaja-lehdessä 4/1991. Ei siis koskaan kirjamuodossa.

Viimeksi muokattu: 06.01.2019 12:38 : Jussi.

15.01.2019 00:08 #2

Howard oli yksi ensimmäisistä fantasiakirjailijoista, joihin tutustuin teini-ikäisenä, jolloin luin tietenkin myös Dragonlancea, Forgotten Realmsia ja David Eddingsiä. Näihin verrattuna Howardin barbaaritarinat olivat paljon karumpaa luettavaa ja Hyborian väkivaltainen maailma tekikin nuoreen mieheen suuren vaikutuksen. Conan on edelleen yksi suosikkihahmojani kirjallisuudessa (kuten myös sarjakuvissa ja elokuvissa), onhan pohjoisen synkkä soturi miehisten ihanteiden esikuva: vahva ja itsenäinen seikkailija, joka saa urotöistään palkkioksi yleensä naisen ja tynnyrillisen viiniä.

Ainoa hyllystäni löytyvä Conan-kirja on Mustan rannikon kuningatar, joka sisältää yhdeksän novellia. Muut barbaariaiheiset suomennokset pitänee metsästää divareista, ovathan edelliset kokoelmat peräisin jostain 90-luvun alusta. Tämä uusi kirja on oikein hyvä uutinen, taidan ostaa sen heti tuoreeltaan.

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Robert E. Howard
15.01.2019 00:14 #3

Ainakin näissä kahdessa novellikokoelmassa oli joitakin Solomon Kaneen liittyviä tarinoita.

www.risingshadow.fi/library/book/364-yon-kuninkaat
www.risingshadow.fi/library/book/365-kadotuksen-kuilu

Viimeksi muokattu: 15.01.2019 00:14 : FreakyMike.

15.01.2019 12:34 #4

Astorethein kirjoitti: Ainoa hyllystäni löytyvä Conan-kirja on Mustan rannikon kuningatar, joka sisältää yhdeksän novellia. Muut barbaariaiheiset suomennokset pitänee metsästää divareista, ovathan edelliset kokoelmat peräisin jostain 90-luvun alusta.

Mustan rannikon kuningatar ja muita Conan-kertomuksia -kokoelman julkaisu kahdeksan vuotta sitten oli hieno teko Jalavalta. Mutta minua häiritsee kovasti se, että teoksen väitetään sisältävän Howardin parhaat Conan-tarinat, vaikka siitä puuttuu Mustan joen tuolla puolen. Tämä kun on mielestäni Conan-kertomuksista se kaikkein paras. Tarkka järjestys on tietenkin makuasia, mutta Musta joki nostetaan aina viiden parhaan joukkoon. Kaiken lisäksi Mustan rannikon kuningattareen valittiin heikompia ja vähemmän tunnettuja novelleja kuten Varkaita talossa.

Astorethein kirjoitti: Olen lukenut Howardilta kauhunovellin nimeltä Kyyhkyt helvetistä, mutta muuten hänen Conaniin liittymätön tuotantonsa on minulle tuntematonta. Solomon Kane on kirjailijan toinen tunnettu hahmo, mutta hänen tarinoitaan ei tietääkseni ole suomennettu.

Suosittelen vahvasti kahden FreakyMiken linkittämän kokoelman lukemista, tai ainakin Solomon Kaneen tutustumista. Joidenkin mielestä hän on vielä Conania parempi hahmo. Kane-novelleista erityisesti Yön siivet on jäänyt mieleen. Pidän myös kuningas Kallista ja Bran Mak Mornista, jälkimmäisestä kertova Maan madot teki aikoinaan vaikutuksen. Howardilla on monia onnistuneita kauhu/fantasia/seikkailutarinoita, joissa ei ole tunnetuimpia päähenkilöitä. Mainitaan vaikka Musta kivi (samannimisessä antologiassa), Musta Canaan (Outoja tarinoita 4) ja Madon laakso (Portti 1/1990).

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Robert E. Howard
16.01.2019 10:17 #5

Ensin ajattelin kauhuissani, että minulta on jäänyt joku suomennettu Conan kirja hankkimatta, mutta onko siis niin, että kaikki tuon kokoelman tarinat on julkaistu noissa aikaisemmissa kokoelmissa, jotka minulla kyllä on vuosilta nakki ja sota?

Viimeksi muokattu: 16.01.2019 10:17 : KiLLPaTRiCK.

27.01.2019 15:09 #6

Conan ja merirosvot ilmestyi perjantaina, esimerkiksi Adlibris toimittaa. Kirjan sisällysluettelo paljastettiin:

Rautapaholainen (The Devil in Iron)
Hämärän Xuthal (Xuthal of the Dusk)
Jumala maljassa (The God in the Bowl)
Pimeän kärsä (The Snout in the Dark)
Tombalkun rummut (Drums of Tombalku)

Aavistelin sisältöä oikein. Pimeän kärsä ja Tombalkun rummut jäivät Howardilta kesken. Kustantamon sivustolla ei kerrota, onko kyseessä muiden kirjailijoiden viimeistelemät versiot, vai alkuperäiset keskeneräiset tarinat. Jää nähtäväksi...

EDIT: Huomasin, että Hämärän Xuthal on itse asiassa sama tarina kuin kokoelmasta Conan Cimmerialainen tuttu Saalistava varjo (The Slithering Shadow). Kertomus tunnetaan myös tällä vaihtoehtoisella nimellä.

Viimeksi muokattu: 27.01.2019 15:21 : Jussi.

29.01.2019 18:25 #7

Vajaa neljäkymppiä 221-sivuisesta, pehmeäkantisesta kirjasta tuntuu melko kalliilta, mutta kyllä tuo taitaa kuitenkin olla pakkohankinta. Jumala maljassa on minulle tuttu ainakin kahtena sarjakuvaversiona, joten kiinnostaa tietää, millainen alkuperäinen tarina on.

06.02.2019 21:44 #8

Noudin tänään Conanin ja merirosvot kirjastosta. Myönteisenä yllätyksenä Pimeän kärsä ja Tombalkun rummut ovat fragmentteja eli Howardin alkuperäisiä tekstejä. Olin melko varma siitä, että kokoelmassa nähdään toisten kirjailijoiden valmiiksi tekemät versiot.

Wuntvor
Kaartilainen
Wuntvor vastasi aiheeseen: Robert E. Howard
27.02.2019 21:55 #9

Luin Conan ja merirosvot pari päivää sitten loppuun.

Kokonaisuutena hyviä tarinoita mutta pari ärsyttävää puutetta:

1. Fragmenteissa ei ole mitään toimittajan kommentteja ja ne jäävät täysin kesken. Kaipaisin niiden oheen lyhyen kuvauksen miten tarinan on tarkoitus jatkua Howardin muistiinpanojen/ kirjoitusten perusteella.

2. Yksi tarinoista lähtee mysteeristä liikkeelle ja aluksi näyttää lupaavalta mutta loppuratkaisu on saman kaavan mukainen kuin muissakin tarinoissa. Jäin ihmettelemään miksi Howard ei tämän tarinan kohdalla yrittänyt omaperäisempää loppuratkaisua?

28.02.2019 16:57 #10

Wuntvor kirjoitti: Yleisemmällä tasolla Howardin tarinoiden heikoin puoli on kaavamaisuus, Conan ratkaisee melkein kaikki ongelmat kirveella/ miekalla / muulla aseella jopa silloin kuin siihen ei ole mitään loogista perustetta. Toisin sanoen muutaman tarinan luettuaan kaikki seuraavat Conan tarinat ovat enemmän tai vähemmän toistoa mikä on harmillista koska hän ei missään tapauksessa ole pelkkä kirvesmurhaaja!

Conanin väkivaltaisuus johtuu tietenkin siitä, että hän on barbaari. Rauhanomainen ongelmanratkaisu sopii sivistyneelle diplomaatille, mutta ei alkukantaiselle berserkille. Conan ei ole tyhmä tai kunniaton paskiainen, mutta kirvesmurhaaja kuvaa hahmon luonnetta oikein hyvin. Siinä olet oikeassa, että Conan-tarinat ovat hyvin kaavamaisia ja sen takia ne toimivatkin parhaiten harvakseltaan luettuna.

I'm just a normal everyday pervert.

Viimeksi muokattu: 01.03.2019 00:53 : Astorethein.

Fiktiivi
Fiktiivi vastasi aiheeseen: Robert E. Howard
02.03.2019 00:48 #11

Ajattelisi, että pelkistä kirvesmurhaajista koostuva yhteiskunta ei ole kovin vakaa tai pitkäikäinen. Luulisi siis, että Conanin maailmassa olisi myös barbaareja, jotka eivät ratkaise kaikkia ongelmia kirveellä. (Ehkä siksi Conan-tarinoissa ei seikkaillakaan Kimmeriassa eikä edes juuri kuvailla sitä.)

En oikein näe Conania mitenkään psykologisesti tai antropologisesti tarkkana kuvana "barbaari"kulttuurin edustajasta, vaan lähinnä Conan on cowboy barbaarin vaatteissa. (Eikä varmaan myöskään psykologisesti autenttinen lehmipoika, vaan enenmmänkin lännentarinoiden arkkityyppi.) Uransa loppua kohtihan Howard alkoi siirtyä weird tale -genrestä enemmän historialliseen seikkailuun ja lännentarinoihin, mikä alkoi näkyä viimeisissä Conan-tarinoissakin.

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Robert E. Howard
02.03.2019 13:39 #12

Siitä kun viimeksi olen lukenut Conan tarinoita, on kulunut aikaa jo 17 vuotta. Lukematta on jäänyt aiemmin suomentamaton The God in the Bowl, mutta nyt sekin tulee luetuksi Conan ja merirosvot kokoelmasta niin kuin myös kaksi fragmenttia, joita myöskään en ole lukenut. Kokoelmaa tuskin aion hankkia ainakaan ovh hintaan näiden takia, mutta onneksi on olemassa kirjasto.

Henkilökohtaisesti pidän yleisesti ottaen enemmän muista Howardin hahmoista ja tarinoista – kauhuun kallellaan olevista eritoten. Pitäisikin ottaa projektiksi lukea joitain niistä uudestaan ja samalla täydentää puuttuvilla, joita en ole lukenut.

Vanhalla foorumilla kymmenen vuotta sitten kirjoitin Howard ketjussa:
(Huomasin, että ei ole enää missään linkkiä vanhoihin arkistoihin :sad: Löytyyköhän ne vielä jostain? Joitain omia kirjoituksia olin ottanut talteen erikseen)

10.6.2009 [ Napsauta laajentaaksesi ]

Tämän jälkeen olen lukenut englanniksi loput Solomon Kane tarinat ja Zambebwein kuu kokoelman, josta pidin paljon. Zambebwein kuusta olin myös jotain raapustanut vanhalle foorumille. Voisin sen näin 9 vuoden jälkeen tallettaa Kirja arvioihin :grin:

Rinja, Nella
Uusin jäsen: Aamu Hynninen