J. R. R. Tolkien

Dyn loi aiheen: J. R. R. Tolkien
15.09.2012 10:39 #1

Wayne G. Hammond ja Christina Scull: Hobitti Tolkienin silmin
(alkup. The Art of The Hobbit)

WSOY 2012 - Risingin tietokannassa

Kuluva syksy on varsinaista Tolkien-aikaa: Tom Bombadilin seikkailut saadaan pitkän odotuksen jälkeen suomeksi, Peter Jacksonin elokuvatriologia Hobitista pyörähtää leffateattereihin ja tällainen taidekirjakin aiheesta on ehditty laatia, kääntää ja kustantaa. Hobitti Tolkienin silmin on kahden Tolkien-tutkijan upea johdatus Keski-Maahan ja Tolkienin kuvataiteeseen.

Monet kirjan kuvista ovat tuttuja Hobitin niistä laitoksesta, joiden kuvituksen on laatinut kirjailija itse. Mukana on myös valtava kasa luonnoksia, sutaisuja, maalauksia ja vedoksia, yhteensä 106 kuvaa - kaikki, mitä Tolkienin tiedetään juuri Hobittia varten koskaan piirtäneen. Kuvissa Tolkien esittäytyy taitavana luonnon, kasvien, maisemien ja myös rakennusten ja arkkitehtuurin kuvaajana; sen sijaan henkilöhahmoja kuvissa ei paljon näy, tai ne ovat vahanukkemaisen yksinkertaistettuja. Myöhemmät Tolkien-kuvittajat (mm. ikirakastetut John Howe, Alan Lee ja Ted Nasmith) ovat ylläpitäneet kirjailijan alkuperäisiä näkemyksiä taiten, mutta lisänneet Keski-Maan hahmoille ja toiminnallisillekin tapahtumille visuaalisen ilmeen.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 14.02.2017 18:23 : Darkki.

Dragan
Dragan vastasi aiheeseen: J.R.R. Tolkien
06.12.2012 13:54 #2

J.R.R. Tolkien: Tom Bombadilin seikkailut

WSOY 2012 - Risingin tietokannassa

Tom Bombadilin seikkailut on J. R. R. Tolkienin runokirja, joka samalla oli viimeinen Tolkienin suomentamaton Tolkienin elinaikana julkaistu teos. Nimestään huolimatta vain kolme runoista käsittelee Tom Bombadillia, eivätkä jotkin runoista välttämättä liity lainkaan Keski-Maahan. Runokirja ei myöskään paljasta juuri mitään Tom Bombadilin taustoista, jonka olemassaoloa osa Tarun sormusten herrasta lukijoista on ihmetellyt.

Runojen aiheet vaihtelevat ääripäästä toiseen. Kaksi näistä on aikaisemmin tuttuja Tarusta sormusten herrasta. Joukossa olevista runoista osa on hauskoja, kuten runo kissan unesta, osa sitten taas vakavampia, kuten poistumista Keski-Maasta käsitteleväViimeinen laiva.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 09.10.2013 16:46 : Hiistu.

Kuunliekki
Kuunliekki vastasi aiheeseen: J. R. R. Tolkien
15.10.2013 23:13 #3

Kyllähän jokainen on edes kuullut Tarusta sormusten herrasta? Voisi melkein sanoa, että TSH kuuluu yleissivistykseen, vähintäänkin fantasiaa lukevan ihmisen. (Ja tätä en yleensä sano mistään kirjoista, sillä näissäkin asioissa kaikki on makuasioita.)

Pidän näistä kirjoista kovasti, olen pitänyt melkein yhtä kauan kuin Pottereista, vaikka eivät ihan yhtä syvästi olekaan sydämeeni juurtuneet. Muistan lukeneeni TSH:ta silloin kun Kaksi tornia tuli elokuviin. Tolkienin kirjoitustyyli ihastutti minua jo silloin ja ihastuttaa nykyisin vielä enemmän. Rakastan hänen kuvailuja, keskusteluja, syvällisyyksiä samoin kuin seikkailuja, vauhtia ja vaarallisia tilanteita. On ihastuttavaa kuinka tarkkaan hän on suunnitellut maailmansa. Hän todella loi Keskimaan (ja läntiset maat) kielineen ja taruineen. Suoritus joka ansaitsee hatun noston.

En ole lukenut (vielä) kaikkia aiheeseen liittyviä kirjoja. Enkä niitäkään montaa kertaa, jotka olen lukenut. TSH:n itsensä olen tainnut lukea kahdesti samoin kuin Silmarillionin. Molemmat kerran pienempänä kun löysin ne ja toisen kerran vanhempana, ehkä muutama vuosi sitten. Hobitin ehkä muutaman kerran kevyempänä teoksena ja Keskeneräisten tarujen kirjan ja Hurinin lasten tarinan kummankin kerran. Vaikka pidän niistä kaikista ne on (Hobittia lukuun ottamatta) jotenkin raskasta luettavaa. Silmarillion oli silloin pienenä suorastaan sekava ja vaikea selkoinen. TSH:n kanssa tuhrasin ensimmisellä lukukerralla puolisen vuotta ja toisellakin muutaman kuukauden. Asiaan tosin vaikutti se, että luin samaan aikaan muitakin kirjoja.

Vaikka ne imevät puoleensa ne eivät saa jostain syystä ahmimaan sillä tavalla kuin jotkin kirjat. Ehkä niitä pitää sulatella välillä. Tosin pienenä en ollut vajonnut niihin niin syvälle ja vasta viimeaikoina olen havahtunut siihen, että Tolkien on kirjoittanut paljon muutakin kuin THS:n, Silmarillionin ja Hobitin, jotka ovat ainoat jotka luin jo pienempänä. Nyt olen alkanut metsästää kirjastoista muitakin ja lukea niitä yksi kerrallaan.

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat

Viimeksi muokattu: 10.03.2014 00:08 : Thialfi. Syy: Tolkienin Keskimaa-aiheinen kirjallisuus -> ehdotus uudeksi otsikoksi

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: J. R. R. Tolkien
15.10.2013 23:22 #4

Itse olen lukenut TSH:n ja Hobitin ja koen sen riittävän itselleni yleissivitykseksi. Ja vaikka kumarran Tolkienille syvään, kun puhutaan maailmasta ja tarinasta, itse kielen koen puuduttavana. Vaikka se varmasti Kuunliekkiä lainaten on syvällistä, se on myös raskasta ja minulle liiankin pitkäpiimäistä. (Onnistuin yrityksessäni lukea TSH, vasta kolmannella yrittämällä...). Hobitista sen sijaan pidin paljon, paljon enemmän. Siinä missä TSH on raskas maailmanpelastuseepos (mikä onkin sen idea, en moiti), tykkäsin Hobitin seikkailukertomuksesta enemmän. Kolmetoista kääpiötä, Gandalf ja Bilbo pulleilla poneillaan matkalla Yksinäiselle vuorelle. Oi, kyllä! Ehkäpä joskus tartun molempiin uudelleen, mutta ainakin toistaseksi yksi kerta riittää. :smile:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

Pyrexia
Pyrexia vastasi aiheeseen: J. R. R. Tolkien
26.10.2013 16:23 #5

Omalla kohdalla Taru sormusten herralla on suuri merkitys, koska tämän kirjan kautta lukemiesta tuli harrastus, ja fantasiasta lempikirjallisuutta.
Hieno kirja siis, mutta toisinaan raskasta luettavaa. Minulla taisi mennä silloin kaksi kuukautta lukemiseen, johtuen tietysti silloisten koulukiireiden takia.
Pidin tietysti myös muista Tolkienin kirjoista ja niistä on tullut luettu Silmarillion, Keskeneräisten tarujen kirja, Húrinin lasten tarina ja Hobitti. Omista myös muutaman muun kirjan jotka ovat Tolkienin kirjoittamia tai Tolkieniin liittyviä.
Helppolukuisin on tietysti ollut Hobitti, joka on hyvä kirja silloin, kun ei jaksa aloittaa mitään paksua, vaikealukuista ja liian synkkää kirjaa.
Se mikä tekee Tolkienin kirjoista minulle tärkeitä, on se että ne ovat kaikki suunniteltu niin tarkkaan ja niissä on luotu ihan oma maailmansa, ja jollen olisi aikoinani lukenut Taru sormusten herraa, niin en lukisi varmaan vieläkään mitään.

Tomorrow is tomorrow

max
max vastasi aiheeseen: J. R. R. Tolkien
26.10.2013 16:41 #6

07.03.2014 21:16 #7

Minusta Tolkien ei ole raskasta luettavaa.

Luin TSH:n ensimmäistä kertaa yläasteen alussa. Se oli huikaiseva kokemus ja todella avasi silmäni fantasian suhteen. Jotenkin löysin itseni ja oman maailmani sieltä kirjasta. Metsät, joissa on kultahiuksisia haltioita, huokailevia puita sekä maanläheistä pikkuväkeä - no, se kaikki tuntuu hyvin tutulta. Olenhan kasvanut maaseudulla.

Kirja paranee jokaisella lukukerralla. Olenkin lukenut sen vain kaksi kertaa, koska haluan jokaisen lukukerran pysyvän yhtä hätkähdyttävinä kuin ensimmäisen. Viimeksi olen lukenut sen pari vuotta sitten. Tänä vuonna olisi ehkä taas sen aika.

Hobitin olen lukenut useammin, mutta se onkin vain hupilukemista. Bilbo on ihana hahmo ja hänen tarinansa seuraaminen on hyvin tunteikasta. Hobitissa on paljon huumoria vastapainoksi TSH:n surumielisyydelle ja raskaudelle.

Silmarillionin olen lukenut kerran, Húrinin Lasten Tarinan useasti. Siihen olen erityisen mieltynyt. Mormegil on upea ja traaginen hahmo.

Dyn vastasi aiheeseen: J. R. R. Tolkien
07.03.2014 22:04 #8

Luulin otsikon perusteella, että tämä käsittelisi Tolkienista ja Keski-Maasta kirjoitettuja kirjoja, ei Tolkienin omia kirjoja... Ehdin jo innostua! Mutta joo, hitto, haluan silti esitellä muutaman kirjan, joista voi olla iloa muillekin. Nämä mulla on omina, muitakin löytyy kun vain etsii. Kirjallisuustiede sitten vielä erikseen. Nämä ovat kaikki 'lukijaystävällisiä', olen hankkinut ne ihan teini-ikäisenä eikä lukeminen vaadi korkeakouluopintoja. :)

David Day: Tolkienin maailma
Lienee harvoja näistä ei-leffoihin liittyvistä, jotka on myös suomennettu. Kirjassa on avainsanoja läpi koko Keski-Maan historian lyhyinä selityksinä - jopa aivan liian lyhyinä, enkä ole jokaisen selityksen kanonisuudestakaan ihan satavarma. Hauska, jos osuu käsiin, mutta erityisemmin en voi suositella.

Karen Wynn Fonstad: The Atlas of Tolkien's Middle-Eart
Tämä sen sijaan on varmempi ja kiinnostavampi sijoitus! Nimestään huolimatta kirja ei ole pelkkä kartasto vaan myös pitkänpuoleinen johdatus maihin ja mantuihin. Myös paikkoihin liittyvää historiaa on mukana. Kartat ovat runsaasti monipuolisempia kuin perinteiset, kirjoihin liitteiksi laitetu kartat, myös yksityiskohtaisia pohjapiirustuksia linnoista löytyy. Vähän voi toki arvella, miten paljon näistä on editorin mielikuvitusta ja miten paljon perustuu Tolkienin julkaistuihin kirjoihin tai muistiinpanoihin. Käsittääkseni muistiinpanoja on kuitenkin jäänyt läjäpäin jälkeensä...

Brian Sibley and John Howe: The Maps of Tolkien's Middle-Earth
Howen karttoja! Posterikoossa, sopivat vaikka seinälle, jos haluaa. Toisin kuin yllä, nämä eivät sitten ole millään tavalla tarkkoja vaan enemmänkin taidetta. Tulevat irtolehtinä 'kirjassa', eli seinälle laittamista ajatellen sisältävät kyllä ikävät taitokset, jotka ehkä ajan kassa siloittuisivat. Tässäkin on mukana nimi-ja-selitys-kirja, tai ehkä paremminkin kirjanen, josta ei edelliset lukeneelle ole paljon iloa, mutta joka kuitenkin avaa kartoissa esiintyviä paikkoja edes vähän.

Edmund Wainwright: Tolkien's Mythology for England
Lyhyt ja helppo kirja lukea, joka koostuu myös nimi-ja-selitys-osuuksista. Avaa eritoten nimiä siten, että teininäkin ymmärsin. Kirja on tosi lyhyt eikä kovin syvällinen, mutta itse aloitin tästä, enkä ole ollut ihan hukassa myöhemminkään lukemieni kirjojen kanssa. Lisää en ikävä kyllä omista, joten vinkkaaminen jäänee muille.

Tolkienin omista tai nyt pikemminkin jäämistöjen perusteella toimitetuista kirjoista voi toki suositella ainakin suomennettua Keskeneräisten tarujen kirjaa ja sen upgradettua versiota The History of Middle-Earth, jossa on tosifanillekin purtavaa. Tätä 12-osaista sarjaa ei ole koskaan suomennettu (eikä varmaan suomennetakaan) mutta sen osia liikkuu kyllä maamme kirjakaupoissa satunnaisesti. Ainakin Akateemisesta sai vielä joitakin vuosia sitten osia pokkareina. Mulla on kovakantisina osat 2, 6, 7 ja 8 (ostan lisää, jos joku on luopumassa (kovakantisina)!) ja voin kyllä myös lainatakin halukkaille, kuten ylläoleviakin kirjoja.

07.03.2014 22:43 #9

Dyn kirjoitti: Joku aika sitten suomennettukin Tolkienin kirjeet on myös kiinnostava, mutta kyllä täytyy myöntää että ajoittain pitkäpiimäistä luettavaa. Toisaalta, ovatpahan kirjeitä. Nämä avaavat lisää kaikenlaisia taustoja, jos vain jaksaa penkoa. :) Humphrey Carpenterin kirjoittaman elämäkerran sen sijaan luin jo teininä, se uponnee kevyemmin.

Tolkienin kirjeet olivat todella mielenkiintoista luettavaa! En ole samaa mieltä pitkäpiimäisyydestä. Niiden kautta avartui sekä keskimaan taustat, Tolkienin omat ajatukset että ylipäätään tuo aikakausi professorin näkökulmasta. Suosittelen kyllä kaikille, joita yleisesti henkilöhistoria kiinnostaa.

Suosittelen kaikille myös Tolkienin kirjoittamien satujen lukemista... Roverandom yms. ovat aivan käsittämättömän hienoja tarinoita.

Viimeksi muokattu: 07.03.2014 22:45 : Niksu.

Dyn vastasi aiheeseen: J. R. R. Tolkien
08.03.2014 00:08 #10

Niksu kirjoitti: Carpenterin elämänkerrasta en niin paljon pitänyt. Se alkoi kyllä hyvin (mielestäni Tolkien oli itse aloittanut oman elämänkertansa kirjoittamista?), mutta jossain vaiheessa teksti meni omituiseksi väännöksi.

Voi olla joo, mä olen tosiaan lukenut sen jo vuosia sitten ja varmaan suurimman fanitukseni aikaan, ehkä pääsi silmistä läpi kauneusvirheitä. :) Kirjeissä ehkä ongelmallisinta on tuo formaatti, olen yrittänyt joskus muitakin koottuja kirjeenvaihtoja tavailla ja aina niihin jotenkin väsähtää. Kirjeet on kuitenkin kirjoitettu yhdelle henkilölle, ja niiden avaaminen suuremmalle lukijakunnalle... no, jotain ei vaan toimi.

Valokaapeli
Riiviö
Valokaapeli vastasi aiheeseen: J. R. R. Tolkien
08.03.2014 03:42 #11

Ite oon joskus ensimmäisen HOMEn lukenu, pitäis se ja muutkin saada joskus ostoslistalta kirjahyllyyn. Samalla vois ostaa kunnon sanakirjanki, koska jo LOTR oli vaikeelukuista.

Thialfi
Thialfi vastasi aiheeseen: J. R. R. Tolkien
10.03.2014 00:12 #12

Muokkasin ehdotuksen uudeksi otsikoksi ketjulle, olisiko tämä ytimekkäämpi.

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: J. R. R. Tolkien
10.03.2014 01:02 #13

Tavallaan tosi jees. Tavallaan vähän haljua niille, jotka eivät erikseen keräile erilaisia Tolkien-laitoksia, mutta ovat hyvässä uskossa ensin ostaneet Puun ja lehden, sitten Satujen valtakunnan ja sitten Bombadilin :tongue: Toisaalta hyvä mulle, kun edellinen kokoomateos jäi ostamatta, niin tämän voisi ostaakin. Tätä enempää lyhyitä tekstejä ei kuitenkaan liene enää suomeksi tulossa.

"Kenellä on rohkeutta

Nightelf
Aseenkantaja
Nightelf vastasi aiheeseen: J. R. R. Tolkien
02.04.2014 19:00 #15

Itse rakastan Keskimaata, TSH on ehdottomasti yksi järisyttävimpiä lukukokemuksiani. Hieman minua harmittaa, että näin leffat ennen kuin luin kirjat, henkilöhahmot olivat jo valmiiksi päässäni enkä saanut tilaisuutta luoda heitä itselleni. Tosin, veikkaisin että he olisivat muistuttaneet paljolti roolihahmoja.

Kieltämättä TSH:t ovat paikoin vähän raskasta luettavaa, mutta itse ainakin nautin kovasti niiden lukemisesta. Taisin olla kuudennella vai viidennellä luokalla lukiessani ne ensimmäisen kerran ja nyt olen tainnut lukea ne kolmesti.

Hobitti on huomattavasti kevyempää ja kepeämpää luettavaa. Sen olen lukenut varmaankin kymmenisen kertaa, nauttien joka kerrasta! Se myös avartaa näkemystä TSH:n tarinasta.

Silmärillionia tai Keskeneräisten tarujen kirjaa en ole vielä lukenut, vaikka aikomus on ollut pitkään. Jos en aiemmin ehdi niin kesälomalla viimeistään aion kahlata nuo teokset läpi!

Thialfi kirjoitti: Satujen valtakunta -kokoelmasta ilmestyy syksyllä uusi painos, jossa on mukana myös Tom Bombadilin seikkailut.

Tuota odotan kovasti, etenkin Tom Bombadilin seikkailuja, koska henkilö on kiinnostanut minua ensimmäisestä lukukerrasta lähtien! Tuskin maltan odottaa :)

"uskon arkisten tekojen ylevyyteen, rohkeuteen joka saa ihmisen puolustamaan toista"

Viimeksi muokattu: 02.04.2014 19:04 : Nightelf.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: J. R. R. Tolkien
05.04.2014 19:24 #16

Minulla on viehättävä kirjanen nimeltä The Roots of Tolkien's Middle Earth, kirjoittaja Robert S. Blackham. Se oppaana olen tutkinut Birminghamia ja ympäristöä. Löysin enttejä ja kaksi tornia, mutta Mordor oli kovasti siistiytynyt. (Mordorin löysin ihan muualta, Kuolan Nikelistä).

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: punnort

Fiktiivi
Fiktiivi vastasi aiheeseen: J. R. R. Tolkien
11.04.2014 00:20 #17

Thialfi kirjoitti: Antitolkienistisena kirjailijana tunnettu China Miéville on taannoin kirjoittanut Tolkienin tuotannosta otsikolla Five Reasons Tolkien Rocks .

Mainio kirjoitus! Etenkin tämä kohta:

A similar problem is visible now, in the various tentative ventures into u- or dystopia by writers uncomfortable with the genre they find themselves in and therefore the worlds they create, eager to stress that these worlds are 'about' real and serious things--and thereby bleeding them of the specificity they need to be worth inhabiting, or capable of 'meaning', at all.

Mitäpä tuohon lisäisi.

11.04.2014 00:55 #18

Mitä tarkoittaa antitolkienistinen kirjailija...

Fiktiivi
Fiktiivi vastasi aiheeseen: J. R. R. Tolkien
13.04.2014 18:57 #19

Niksu kirjoitti: Mitä tarkoittaa antitolkienistinen kirjailija...

Tätä:

China Miéville kirjoitti: Tolkien is the wen on the arse of fantasy literature. His oeuvre is massive and contagious - you can't ignore it, so don't even try. The best you can do is consciously try to lance the boil. And there's a lot to dislike - his cod-Wagnerian pomposity, his boys-own-adventure glorying in war, his small-minded and reactionary love for hierarchical status-quos, his belief in absolute morality that blurs moral and political complexity.

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: J. R. R. Tolkien
07.10.2014 11:49 #20

Yleensä ihmisen huomaa muistavan ensiksi Tarkkarin ja sitten Hobitin. Usein henkilö on kuullut Silmarillionista ja Keskeneräisten Tarujen kirjasta, muttei koskaan vaivautunut perehtymään. Tai luovuttanut luettuaan parikymmentä sivua Silmarillionia. Silmarillion on fantasian Kalevala. Samoin kuin suomalaisuuden juurien ymmärtämiseen on ymmärrettävä Kalevala, fantasiankirjallisuuden juurten ymmärtämiseksi on näkemykseni mukaan ymmärrettävä ainakin yksi Silmarillionin lukuisista ulottuvuuksista.

Your body and soul,
Each others' mate,