Kirja-arvio: Jäiset jumalat

Kirjoittanut Hemlit

Varoitus: kirja-arvio sisältää juonipaljastuksia

Varmaankin huonoin kirja, jonka olen ikinä lukenut!! En suosittelisi kenellekkään. Ensimmäiset 100 sivua kerrotaan pelkästään siitä, kun pieni kylä hoitaa jakkejaan ja keittää vellejään. Asiat eivät ole yhtään mielenkiintoisia ja päähenkilö on suorastaan vastemielinen. Toiset 100 sivua on vuorelle kiipeämisestä (kirja paranee loppua kohti) ja aina välillä tapahtuu jotain hieman erilaista, mutta pääasiassa he vain kiipeävät, syövät ja palelevat. Kirjassa ei ole mitään jännitystä. Kirjassa kerrotaan paljon asioita, jotka eivät johda mihinkään, eivätkä liity muihin asioihin. Aivan kuin kirjailija olisi vain halunnut hieman lisää pituutta kirjalleen ja lisännyt väliin kaikkea sekalaista. Henkilöiden ulkonäköä ei kuvailtu ollenkaan eikä tunteista puhuttu. Nämähän ovat kirjan perus asioita. Toisaalta tuolla tavalla kirjoitettu kirja olisi voinut olla mukavan erilainen, mutta tässä kirjassa asiat olivat pelkkää miinusta. Hahmoihin ei muutenkaan voinut samaistua, eivätkä he olleet kiinnostavia. Kirjassa oli erittäin huonoja kohtia, esimerkiksi: "Tashia pyörrytti. Ja silti hänen oli kohta pakko nousta seisomaan, astella vähän kauemmas ja vetää housunsa alas ja kyykistyä. Maha oli aivan kuralla. "Ripuli tästä enää puuttuikin", hän tokaisi lumella takapuoltaan pyyhkiessään." Kuka pitäisi tuollaista asiaa mielenkiintoisena? Ja tuo on ainoa kohta jossa koko ripulista mainittiin.. Lukujen välissä on mielenkiintoisia ja pohtivia tekstejä, joiden ei aluksi ajattele liittyvän mitenkään tarinaan. Kun paljastui kenestä pätkät kertoivat, olin pettynyt. Olin kaivannut jotain mielenkiintoisempaa, mutta silti ne pienet pätkät pitivät kirjaa mukavasti kasassa. Kirjassa oli vain vähän päälle 200 sivua, mutta silti lukemiseen meni ikuisuus. Huokaisin helpotuksesta, kun sain kirjan loppuun. Olen pahoillani, jos loukkasin jotakuta, joka kirjasta piti ja tämä on vain oma mielipiteeni :)

Jäiset jumalat

Päällys: Sami Saramäki. Sidottu.

Rauhallisen vuoristolaakson elämä rikkoutuu, kun pieneen ja eristyneeseen kylään saapuu muukalainen nimeltä Tzootz. Hänen ulkomuotonsa on outo ja pelottava, tavat hämmentävät. Saatuaan selville muukalaisen määränpään kyläläiset eivät ole uskoa korviaan. Vain hullu yrittää kiivetä pyhälle Jumaläiti-vuorelle!

Kun kylää kokee kovia aikoja, yhteisö etsii syytä kivestä, jonka muukalainen jätti nuorelle Tashi-pojalle. Muukalainen on vuorelta palattuaan kadonnut jälkiä jättämättä, mutta Jumaläiti vaatii hyvitystä.

Matka on pitkä ja ankara, ja koettelemukset vaikeissa olosuhteissa vaativat paljon. Vuorenhuipulta Tashi näkee maailman, josta kyläläisillä ei ole tietoakaan…

Jäiset jumalat on kiehtova ja mystinen, intensiivisellä otteella kerrottu tarina yhtä lailla vapaudenjanosta kuin kasvamisesta. Jukka Laajarinne on julkaissut aikaisemmin useita lasten- ja nuortenkirjoja.