Kategoria: Teatteri | 895 viestiä | 197,4 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 19.06.2026
Kategoria: Konepaja | 446 viestiä | 216,9 t lukukertaa
Vastannut: Mustelmann, 15.06.2026
Parhaat jouluelokuvat?
09.12.2017
Mitkä ovat mielestäsi parhaat jouluelokuvat?
Jouluelokugiahan tapaa olla kahdenlaisia: varsinaisia jouluelokuvia, jotka kertovat jouousta, sijoittuvat joulunaikaan tai joissa joulu on keskeinen elementti jotenkin muuten. Ja sitten on elokuvia, jotka jostain syystä, esimerkiksi tv-kanavien esitysaikojen, koetaan liittyväksi jouluun.
Minusta monella tapaa kivoin jouluelokuva on Juha Wuolijoen ja Marko Leinon Joulutarina, joka kertoo yhden mahdollisen alkuperän Joulupukille. Joulutarina on vähän jännä, lämminhenkinen ja todella upean visuaalinen fantastinen elokuva, vaikka onhan siinäkin puutteensa.
Jouluelokugiahan tapaa olla kahdenlaisia: varsinaisia jouluelokuvia, jotka kertovat jouousta, sijoittuvat joulunaikaan tai joissa joulu on keskeinen elementti jotenkin muuten. Ja sitten on elokuvia, jotka jostain syystä, esimerkiksi tv-kanavien esitysaikojen, koetaan liittyväksi jouluun.
Minusta monella tapaa kivoin jouluelokuva on Juha Wuolijoen ja Marko Leinon Joulutarina, joka kertoo yhden mahdollisen alkuperän Joulupukille. Joulutarina on vähän jännä, lämminhenkinen ja todella upean visuaalinen fantastinen elokuva, vaikka onhan siinäkin puutteensa.
Mitkä ovat mielestäsi parhaat jouluelokuvat?
 
Jouluelokugiahan tapaa olla kahdenlaisia: varsinaisia jouluelokuvia, jotka kertovat jouousta, sijoittuvat joulunaikaan tai joissa joulu on keskeinen elementti jotenkin muuten. Ja sitten on elokuvia, jotka jostain syystä, esimerkiksi tv-kanavien esitysaikojen, koetaan liittyväksi jouluun.
 
Minusta monella tapaa kivoin jouluelokuva on Juha Wuolijoen ja Marko Leinon [url=https://fi.wikipedia.org/wiki/Joulutarina]Joulutarina[/url], joka kertoo yhden mahdollisen alkuperän Joulupukille. Joulutarina on vähän jännä, lämminhenkinen ja todella upean visuaalinen fantastinen elokuva, vaikka onhan siinäkin puutteensa.
09.12.2017
punnort
2 kirjaa, 1 kirja-arvio, 917 viestiä
Yksi hyvä on Santa Claus Conquers the Martians, jossa Marsissa on jäykkä yhteiskunnallinen systeemi, ja marsilaiset käyvät maassa kaappaamassa Joulupukin tekemään heille joulua.
https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Claus_Conquers_the_Martians
https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Claus_Conquers_the_Martians
Yksi hyvä on Santa Claus Conquers the Martians, jossa Marsissa on jäykkä yhteiskunnallinen systeemi, ja marsilaiset käyvät maassa kaappaamassa Joulupukin tekemään heille joulua.
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Claus_Conquers_the_Martians
09.12.2017
HourglassEyes
505 kirjaa, 57 kirja-arviota, 2775 viestiä
Meikäläisen lemppari on joka joulu katsottava Chevy Chasen Joulupuu on kärvennetty / National Lampoon's Christmas Vacation vuodelta 1989. Parhautta 
https://www.youtube.com/watch?v=AREqqfymrk0
https://www.youtube.com/watch?v=AREqqfymrk0
Meikäläisen lemppari on joka joulu katsottava Chevy Chasen Joulupuu on kärvennetty / National Lampoon's Christmas Vacation vuodelta 1989. Parhautta :grin:
 
https://www.youtube.com/watch?v=AREqqfymrk0
09.12.2017
Mustelmann
64 kirjaa, 7 kirja-arviota, 1287 viestiä
Yksin kotona yksi ja kaksi ovat edelleen hyviä jouluelokuvia, joista tulee kiva ja lämmin fiilis. Äksöniä tarvitaan tietysti pyhäpäivinäkin ja sen puolen hoitaa vanha kunnon Die Hard. Pidän myös Sormusten herroja jouluisina leffoina, koska tulivathan ne teattereihin aina joulukuussa.
Yksin kotona yksi ja kaksi ovat edelleen hyviä jouluelokuvia, joista tulee kiva ja lämmin fiilis. Äksöniä tarvitaan tietysti pyhäpäivinäkin ja sen puolen hoitaa vanha kunnon Die Hard. Pidän myös Sormusten herroja jouluisina leffoina, koska tulivathan ne teattereihin aina joulukuussa.
09.12.2017
FreakyMike
1395 kirjaa, 2 kirja-arviota, 393 viestiä
Minulle tulee tuosta "Joulutarina" nimestä mieleen ensimmäiseksi aina se 80-luvulla tehty elokuva, missä pikkupoika toivoo ilmakivääriä joululahjaksi ja perheen isä saa jonkinlaisena kilpailuvoittona naisen jalan muotoisen lampun tms. Aika hieno nostalginen tunnelma siinä.
Tässä vielä vähän lisääkin jouluklassikoita aikaisemmin mainittujen rinnalle:
Painajainen ennen joulua
How the Grinch Stole Christmas
Rare Exports
Ihme kun kukaan ei ollut maininnut Lumiukko animaatiotakaan, koska sen katsominen on niin älyttömän suosittu jouluperinne Suomessa.
Tässä vielä vähän lisääkin jouluklassikoita aikaisemmin mainittujen rinnalle:
Painajainen ennen joulua
How the Grinch Stole Christmas
Rare Exports
Ihme kun kukaan ei ollut maininnut Lumiukko animaatiotakaan, koska sen katsominen on niin älyttömän suosittu jouluperinne Suomessa.
Minulle tulee tuosta "Joulutarina" nimestä mieleen ensimmäiseksi aina se 80-luvulla tehty elokuva, missä pikkupoika toivoo ilmakivääriä joululahjaksi ja perheen isä saa jonkinlaisena kilpailuvoittona naisen jalan muotoisen lampun tms. Aika hieno nostalginen tunnelma siinä.
 
Tässä vielä vähän lisääkin jouluklassikoita aikaisemmin mainittujen rinnalle:
 
Painajainen ennen joulua
How the Grinch Stole Christmas
Rare Exports
 
Ihme kun kukaan ei ollut maininnut Lumiukko animaatiotakaan, koska sen katsominen on niin älyttömän suosittu jouluperinne Suomessa.
10.12.2017
yarskiss
432 kirjaa, 271 viestiä
[url=http://www.imdb.com/title/tt0314331/combined]Love Actually[/url]
10.12.2017
Piru Naiseksi
1064 viestiä
Väliäkö sillä, mainitsenko todellisen elokuvan - vastaan: Lumiukko-animaatio - onko sen voittanutta?
Väliäkö sillä, mainitsenko todellisen elokuvan - vastaan: Lumiukko-animaatio - onko sen voittanutta?
10.12.2017
Wind
418 kirjaa, 13 kirja-arviota, 601 viestiä
FreakyMikeItse kun mietin jouluelokuvia, pää löi ihan tyhjää, mutta tuo Rare Exports on kyllä mahtava. Harvoin tulee katsottua kotimaisia elokuvia, ehkä kannattaisi katsoa useamminkin.
Rare Exports
[quote="FreakyMike" post=55361]
Rare Exports
[/quote]
 
Itse kun mietin jouluelokuvia, pää löi ihan tyhjää, mutta tuo Rare Exports on kyllä mahtava. Harvoin tulee katsottua kotimaisia elokuvia, ehkä kannattaisi katsoa useamminkin.
10.12.2017
Rasimus
1 kirja, 890 viestiä
Minä en halua sanoa tv:n jokajouluisia vakioriesaelokuvia Ihmeellinen on elämä ja Lumiukkoa, ne kun lakkasi tuntumasta katsottavilta elokuvilta jo vuosia sitten (vaikka hyviä ovatkin), mutta vapaalla assosiaatiolla tulee kyllä tällanen lista mieleen:
Scrooged eli suomeksi Haamujen kosto. Bill Murrayn kasarikomediaversio Dickensin joulutarinaklassikosta. En kyllä tiedä, menisinkö väittämään tätä parhaaksi, mutta ihan ok se ainakin on. Ja sijoittuu jouluun.
Gremlins periaatteessa kyllä sijoittuu jouluun, mutta en tiedä voisiko sitä kutsua jouluelokuvaksi. Jotenkin kauhukomedia ja jouluelokuva eivät tunnu yhteensopivilta genreiltä. Mutta silti...
Sitten ihan omituisena vetona elokuva, joka ei sijoitu jouluun, mutta jonka lopetus on tulevaisuuden toivoa antava kyynelkanavaralli sellaisella myyttisellä anteeksiannon ja lunastuksen hengellä - eli vähän kuin hyvän jouluelokuvan pitääkin olla. Eli Coenin veljesten hieno Arizona Baby.
Btw. Ne varsinaiset jouluelokuvat, joiden on siis tarkoituskin olla jouluelokuvia joulupukkeineen, jeesusteemoineen, amerikkalaisine ydinperheineen jne., tuppaavat olemaan aika skeidaa.
Scrooged eli suomeksi Haamujen kosto. Bill Murrayn kasarikomediaversio Dickensin joulutarinaklassikosta. En kyllä tiedä, menisinkö väittämään tätä parhaaksi, mutta ihan ok se ainakin on. Ja sijoittuu jouluun.
Gremlins periaatteessa kyllä sijoittuu jouluun, mutta en tiedä voisiko sitä kutsua jouluelokuvaksi. Jotenkin kauhukomedia ja jouluelokuva eivät tunnu yhteensopivilta genreiltä. Mutta silti...
Sitten ihan omituisena vetona elokuva, joka ei sijoitu jouluun, mutta jonka lopetus on tulevaisuuden toivoa antava kyynelkanavaralli sellaisella myyttisellä anteeksiannon ja lunastuksen hengellä - eli vähän kuin hyvän jouluelokuvan pitääkin olla. Eli Coenin veljesten hieno Arizona Baby.
Btw. Ne varsinaiset jouluelokuvat, joiden on siis tarkoituskin olla jouluelokuvia joulupukkeineen, jeesusteemoineen, amerikkalaisine ydinperheineen jne., tuppaavat olemaan aika skeidaa.
Minä en halua sanoa tv:n jokajouluisia vakioriesaelokuvia [b]Ihmeellinen on elämä[/b] ja [b]Lumiukko[/b]a, ne kun lakkasi tuntumasta katsottavilta elokuvilta jo vuosia sitten (vaikka hyviä ovatkin), mutta vapaalla assosiaatiolla tulee kyllä tällanen lista mieleen:
 
[b]Scrooged[/b] eli suomeksi [b]Haamujen kosto[/b]. Bill Murrayn kasarikomediaversio Dickensin joulutarinaklassikosta. En kyllä tiedä, menisinkö väittämään tätä parhaaksi, mutta ihan ok se ainakin on. Ja sijoittuu jouluun.
 
[b]Gremlins[/b] periaatteessa kyllä sijoittuu jouluun, mutta en tiedä voisiko sitä kutsua jouluelokuvaksi. Jotenkin kauhukomedia ja jouluelokuva eivät tunnu yhteensopivilta genreiltä. Mutta silti...
 
Sitten ihan omituisena vetona elokuva, joka ei sijoitu jouluun, mutta jonka lopetus on tulevaisuuden toivoa antava kyynelkanavaralli sellaisella myyttisellä anteeksiannon ja lunastuksen hengellä - eli vähän kuin hyvän jouluelokuvan pitääkin olla. Eli Coenin veljesten hieno [b]Arizona Baby[/b].
 
Btw. Ne varsinaiset jouluelokuvat, joiden on siis tarkoituskin olla jouluelokuvia joulupukkeineen, jeesusteemoineen, amerikkalaisine ydinperheineen jne., tuppaavat olemaan aika skeidaa.
10.12.2017
Morgan Blood
139 kirjaa, 9 kirja-arviota, 339 viestiä
Lämpimämpiä jouluelokuvia, joilla Iivari avasi keskustelun, tulee meillä katsottua vasta ihan joulun tienoilla. Aiemmin tulee sitten katsottua vähän humoristisempia pläjäyksiä, joiden jäleen jaksaa katsoa niitä tunnelmallisempia rainoja.
Yksi joulukuinen klassikko on Jari Halosen Joulubileet, missä aina yhtä karmealla Suomen 90-luvun äänitekniikalla nauhoitetussa pläjäyksessä pidetään joulujuhla vankilasta vapautuneelle veljelle, joka johtaa Halosmaiseen paatokselliseen tuijotteluun ja kummalliseen huumoriin kun kinkku onkin elävä sika ja pöntössä kaikaa joulusaarna Helsingille. Mainittu äänitekniikka vaatii elokuvan ääreen hiljentymistä, sillä muuten repliikeistä ei ota selvää.
Jo mainittu Rare Exports kuuluu minunkin joulukuun valikoituun elokuvalistaan. Ajattelimme myös katsoa viime vuotisen Krampus-pätkän uudelleen. Myös Lumiukko ja Painajainen ennen joulua tulevat tavan mukaan katsottua.
Minä en näitä joulun vapaapäivinä katsele, vaan elokuvat jakautuvat tasaisesti pitkin kuukautta muuttuen hiljalleen enemmän jouluisiksi juhlapäivien kynnyksellä. Itse juhlapäivät menevät usein perheen hurlumheissa, musiikin tahdissa ja juttelussa. Siinä ei jää kauheasti elokuville aikaa.
Yksi joulukuinen klassikko on Jari Halosen Joulubileet, missä aina yhtä karmealla Suomen 90-luvun äänitekniikalla nauhoitetussa pläjäyksessä pidetään joulujuhla vankilasta vapautuneelle veljelle, joka johtaa Halosmaiseen paatokselliseen tuijotteluun ja kummalliseen huumoriin kun kinkku onkin elävä sika ja pöntössä kaikaa joulusaarna Helsingille. Mainittu äänitekniikka vaatii elokuvan ääreen hiljentymistä, sillä muuten repliikeistä ei ota selvää.
Jo mainittu Rare Exports kuuluu minunkin joulukuun valikoituun elokuvalistaan. Ajattelimme myös katsoa viime vuotisen Krampus-pätkän uudelleen. Myös Lumiukko ja Painajainen ennen joulua tulevat tavan mukaan katsottua.
Minä en näitä joulun vapaapäivinä katsele, vaan elokuvat jakautuvat tasaisesti pitkin kuukautta muuttuen hiljalleen enemmän jouluisiksi juhlapäivien kynnyksellä. Itse juhlapäivät menevät usein perheen hurlumheissa, musiikin tahdissa ja juttelussa. Siinä ei jää kauheasti elokuville aikaa.
Lämpimämpiä jouluelokuvia, joilla Iivari avasi keskustelun, tulee meillä katsottua vasta ihan joulun tienoilla. Aiemmin tulee sitten katsottua vähän humoristisempia pläjäyksiä, joiden jäleen jaksaa katsoa niitä tunnelmallisempia rainoja.
 
Yksi joulukuinen klassikko on [b]Jari Halosen Joulubileet[/b], missä aina yhtä karmealla Suomen 90-luvun äänitekniikalla nauhoitetussa pläjäyksessä pidetään joulujuhla vankilasta vapautuneelle veljelle, joka johtaa Halosmaiseen paatokselliseen tuijotteluun ja kummalliseen huumoriin kun kinkku onkin elävä sika ja pöntössä kaikaa joulusaarna Helsingille. Mainittu äänitekniikka vaatii elokuvan ääreen hiljentymistä, sillä muuten repliikeistä ei ota selvää.
 
Jo mainittu [b]Rare Exports[/b] kuuluu minunkin joulukuun valikoituun elokuvalistaan. Ajattelimme myös katsoa viime vuotisen [b]Krampus[/b]-pätkän uudelleen. Myös [b]Lumiukko[/b] ja [b]Painajainen ennen joulua[/b] tulevat tavan mukaan katsottua.
 
Minä en näitä joulun vapaapäivinä katsele, vaan elokuvat jakautuvat tasaisesti pitkin kuukautta muuttuen hiljalleen enemmän jouluisiksi juhlapäivien kynnyksellä. Itse juhlapäivät menevät usein perheen hurlumheissa, musiikin tahdissa ja juttelussa. Siinä ei jää kauheasti elokuville aikaa.