Vuoden 2016 kirjat

12.01.2016 13:25 - 07.04.2016 13:08 #1 : Emelie
Vuoden 2016 kirjat kirjoittanut Emelie
Art House

D. D. Everest: Archie Greene ja alkemistin kirous (Archie Greene, #2)
Erin Hunter: Pimennys (Soturikissat: Kolmikon mahti, #4)
Erin Hunter: Pitkät varjot (Soturikissat: Kolmikon mahti, #5)
Erin Hunter: Auringonnousu (Soturikissat: Kolmikon mahti, #6)
Erin Hunter: Väärätähden lupaus (Soturikissat-erikoisseikkailut, #4)

Aurinko

V. M. Toivonen: Mimirin lähde (Matka Asgårdiin, #2)

Avain

Jari Koponen: Pirun tusina
Jukka Murtosaari: Kannen kuvitti... Taskukirjojen ja lukemistolehtien kansikuvittajia 1940–80-luvuilta
Markku Soikkeli: Tieteiselokuvan käsikirja

Basam Books

James Dashner: Tappava lääke (Maze Runner, #3)
Flann O'Brien: Hullu kuningas puussa
Mats Strandberg, Sara B. Elfgren: Avain (Engelsfors-trilogia, #3)
J. R. Ward: Veren suudelma (Mustan tikarin perilliset, #1)

Bazar

Laura Gallego García: Mullistus (Idhunin kronikat, #4)
Shane Hegarty: Kalmankita: Legenda alkaa

Gummerus

Sally Green: Puoliksi poissa (Half Bad -trilogia, #3)
Charlaine Harris: Salaisuuksia haudan takaa (Harper Connelly, #4)
Mike Pohjola: 1827 – Inferno
Chris Riddell: Ada Gootti ja kuoloa kamalammat kestit (Ada Gootti, #2)
Gene Wolfe: Autarkin linnoitus (Uuden auringon kirja, #4)

Haamu

Mervi Heikkilä: Tuonella kulkijat

Jalava

Joe Abercrombie: Vain puoliksi kuningas (Särkynyt meri, #1)
Joe Abercrombie: Halki puolen maailman (Särkynyt meri, #2)
Joe Abercrombie: Särkynyt meri 3 (työnimi) (Särkynyt meri, #3)
Erin Hunter: Rannaton järvi (Selviytyjät, #5)
Erin Hunter: Koiramyrsky (Selviytyjät, #6)
Juri Nummelin (toim.): Kirotun kirjan vartija: Suomalaisia Cthulhu-tarinoita
Siri Pettersen: Mätä (Korpinkehät, #2)
Siri Pettersen: Mahti (Korpinkehät, #3)
R. A. Salvatore: Rautakääpiön kosto (Kumppanusten kirja, #3)

Karisto

Juha-Pekka Koskinen: Benjamin Hawk: Merirosvon oppipoika
Theo Lawrence: Hehkuva ruumis (Mystic City, #3)
Terry Pratchett: Niistäjä (Kiekkomaailma, #33)
Mario Reading: Salomonin perintö
Virve Sammalkorpi: Paflagonian perilliset: Iax Agolaskyn päiväkirjan säästyneet sivut

Kirjava

George R. R. Martin: Dunk ja Egg -kokoelma (työnimi)
George R. R. Martin, Luis Royo: Jäälohikäärme

Kuoriaiskirjat

Boris Hurtta: Kadonneet pojat
Eero Korpinen: Patli Dunin yö
Tuomas Saloranta: Musta tähti ja muita tarinoita tulevaisuudesta
Shimo Suntila (toim.): Stepanin koodeksi 3 (työnimi)

Like

Gillian Anderson, Jeff Rovin: Jään salaisuudet
David Duchovny: Pyhä lehmä
Glen Duncan: Veren yhdistämät (Ihmissusi-trilogia, #3)
Robert Kirkman, Jay Bonansinga: Kuvernöörin tuho: Osa 1 (The Walking Dead: Kuvernöörin nousu, #3)
Jeff VanderMeer: Hyväksyntä (Eteläraja-trilogia, #3)
Brian K. Vaughan, Fiona Staples: Saga 3 (Saga, #3)

Minerva

Eero Ojanen: Suuri suomalainen kummituskirja: Kotimaiset kauhutarinat kautta aikojen

Myllylahti

Hanna Kauppinen: Kirja, jota kukaan ei koskaan lukenut
Jussi Lehtomäki: Kerrostalosusi
Elina Pitkäkangas: Kuura
Paula Silvonen: Nukkemestari

Osuuskumma

Samuli Antila: Vasalli
Maija Haavisto, Juha Jyrkäs (toim.) Marraskesi (työnimi)
Anne Leinonen, Mia Myllymäki (toim.): Steampunk! – Silintereitä ja siipirattaita
Olli Lönnberg: Langanpäitä
J. S. Meresmaa: Keskilinnan ritarit
Hanna Morre: Tyttöjen juttuja (työnimi)
Anni Nupponen: Hirviöasiakaspalvelu
Shimo Suntila: Tähtiviima
Kari Välimäki: Sikafarmari

Otava

K. K. Alongi: Kevätuhrit
P. C. Cast, Kristin Cast: Pelastettu (Yön talo, #12)
Robert Harris: Diktaattori (Rooma, #3)
Beth Revis: Across the Universe 3 (työnimi) (Across the Universe, #3)
Rick Riordan: Kesän miekka (Magnus Chase and the Gods of Asgard, #1)
Veronica Roth: Neljä (Outolintu-trilogia)
Mila Teräs: Noitapeili (Salainen kirjasto, #1)

Readme.fi

Sean Fay Wolfe: Uusi järjestys (Elementia kronikat, #2)
Sean Fay Wolfe: Herobrinen viesti (Elementia kronikat, #3)

Reuna

Raimo E. Tikkanen: Yshaloon

Sitruuna

Sun-mi Hwang: Kana joka tahtoi lentää

Suomen tieteis- ja fantasiakirjoittajat

Shimo Suntila, Camilla Kantola, Olli Lönnberg, Arren Zherbin (toim.): Urbaanin fantasian antologia (työnimi)

Tajunta Media

Jyrki Pitkä, Juha Jyrkäs, Mesikämmen (toim.) Pekka: Tarinoita Siitoimesta

Tammi

Blake Crouch: Wayward Pines: Viimeinen kaupunki (Wayward Pines, #3)
Jacob Grey: Keskiyön kivi (Kraa-trilogia, #2)
John Irving: Ihmeiden tie
Kazuo Ishiguro: Haudattu jättiläinen
Lars Kepler: Playground
Patrick Ness: Hirviön kutsu
Marja-Leena Tiainen: Viestejä Koomasta
Maria Turtschaninoff: Naondel (Punaisen luostarin kronikoita, #2)

Teos

Mikko Rimminen: Maailman luonnollisin asia

Torni

Liliana Lento: Dionnen tytöt
Aleksi Peura: Balladi eksyneille

Vaskikirjat
Katri Alatalo: Älä riko pintaa
Glen Cook: Varjot pitenevät (Musta komppania, #2)
Erkka Leppänen, Petri Hiltunen: Kirotun maan ritari
Francis Marion Crawford: Ajattomat aaveet
T. H. White: Muinainen ja tuleva kuningas

WSOY

Suzanne Collins: Gregor ja rottien koodi (Alismaan tarinat, #5)
Anthony Doerr: Davidin uni
Kami Garcia, Margaret Stohl: Lumoava totuus (Loihtijakronikka, #4)
Anna Hallava: Operaatio Huulituli (Sammakkoprinsessa, #2)
Andrew Michael Hurley: Hylätty ranta
Sanna Isto: Maan alaiset
Lauren Kate: Langennut
Stephenie Meyer: Houkutus / Elämä ja kuolema: Twilight kymmenvuotisjuhlakirja
Andrzej Sapkowski: Järven neito (The Witcher – Noituri, #7)
Rick Yancey: Viimeinen tähti (5. aalto, #3)

Viimeksi muokattu: 07.04.2016 13:08 Thialfi.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi, Hiistu, Eija, Kurjistaja

12.01.2016 13:25 #2 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Vuoden 2016 kirjat
Vuoden 2016 kirjalistaus on julkaistu! :)

Tässä ketjussa voi kertoa, mikä tai mitkä kirjat kiinnostavat eniten.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

• Wind hahmo
  • Wind
12.01.2016 13:39 #3 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Vuoden 2016 kirjat
Kaikkiaan kiinnostavaa löytyi paljonkin, mutta ahnaimmin tartun Martiniin, siis tuota, Martinin kirjoihin.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

12.01.2016 19:27 #4 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Vuoden 2016 kirjat

K.K. Alongin Kevätuhrit onkin juuri naaman edessä ennakkokappaleena, tänään juuri ajattelin aloittaa!

T.H. White... Olisikohan aika lukea tuo englannista jokunen vuosi sitten ostamani The Once and Future King ennenkuin suomennos ehtii tulla...?

• Jussi hahmo
  • Jussi
12.01.2016 20:17 - 13.01.2016 11:16 #5 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Vuoden 2016 kirjat
Listatuista kirjoista minua kiinnostavat eniten Järven neito sekä Muinainen ja tuleva kuningas. Wolfen, Martinin, Pratchettin ja Abercrombien teokset olen jo lukenut englanniksi. Andrew Michael Hurleyn Hylättyä rantaa täytyy kokeilla.

"Normaalin" kirjallisuuden puolella odotan mm. Conn Igguldenin Veren perintöä , joka on luvassa helmikuussa. Kiva, että vuosia sitten alkanut Robert Harrisin Rooma-trilogia saa nyt päätöksen.

Keväällä julkaistaan myös pokkariversioita vanhoista kirjoista. Sellainen on luvassa esimerkiksi J. R. Wardin Pimeyden rakastajasta, James Dashnerin Labyrintista ja Hilary Mantelin Syytettyjen salista.
Viimeksi muokattu: 13.01.2016 11:16 Jussi.

13.01.2016 00:31 #6 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Vuoden 2016 kirjat
Uusi Ward tulee varmaan luettua, mutta saatan lukea sen jo englanniksi, riippuu vähän tuleeko vastaan. Siri Pettersenin kirjoja odotan innolla, sillä Odininlapsi oli minusta todella hyvää fantasiaa, ja kiinnostaa tietää, miten tarina jatkuu. Näiden kanssa on kyllä odotettava kiltisti suomennosta, sillä en ihan usko selviytyväni alkuperäiskielestä norjasta. :)

Noituria olen aloitanut tässä viime aikoina, ja varmaan sarjan loputkin kirjat tulee luettua. Muuten ei oikein pistä silmään mitään, mikä suoranaisesti sytyttäisi. Tosin yleensä sitä mukaa kun kirjoja ilmestyy ja niistä tulee luettua arvioita ja/tai saatua suosituksia tutuilta, kirjoja saattaa tarttua lukulistalle mukaan.

13.01.2016 08:15 #7 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Vuoden 2016 kirjat
Listalla on paljon kiinnostavia teoksia. Varsinkin Flann O'Brienin Hullu kuningas puussa on sellainen teos, joka pitänee etsiä käsiinsä tässä kevään aikana. Samoin Martinin kirjat menevät tämän vuoden lukulistalle.

Joe Abercrombie Särkynyt meri -sarja tullee luettua myös. Olen Abercrombielta lukenut 2,5 kirjaa (Ensimmäinen laki -sarjan viimeinen osa on edelleen kesken johtuen rikkonaisesta e-kirjasta...), ja olen ollut tyytyväinen kyllä lukemaani. Siri Pettersenin Odininlasta en ole lukenut, mutta nyt kun tiedän että sarjaan on tulossa kaksi kirjaa lisää, se nostaa lukemisinnokkuuttani. Ja toki, ehkä kurkkaan myös jossain vaiheessa vuotta Wardin uusimman kirjan, jos nyt saan hänen Shadows-kirjan luettua ensin.

• Wind hahmo
  • Wind
13.01.2016 10:07 #8 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Vuoden 2016 kirjat
Juu, Odininlapsi on minullakin odottamassa lukuvuoroa.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

• haplotus hahmo
  • haplotus
13.01.2016 17:51 #9 : haplotus
Vastaus käyttäjältä haplotus aiheessa Vuoden 2016 kirjat
Oli yllättävänkin monta kirjaa, jotka voisin mielelläni lukea. Ehkä yksi tai kaksi jopa ostaakin.

Kun en ole viime vuosina alkaneita sarjoja aloittanut, kiinnostivat minua lähinnä itsenäiset teokset. Tosin Odininlapsi kiinnostaa kovasti, joten sen jatkot tekevät sarjojen kohdalla poikkeuksen.

Hullu kuningas puussa, Muinainen ja tuleva kuningas, Hylätty ranta, George R. R. Martinin kirjat ja Pyhä lehmä pitää koittaa muistaa kirjastossa käydessä. Olen taas aktivoitunut kirjojen lainaamiseen sarjakuvien ohella, joten ehkä johonkin noista voisi tuoreeltaan sitten tarttua.

Omaksi voisin harkita ostavani kirjat Kana joka tahtoi lentää ja Haudattu jättiläinen. Enpä muista juuri korealaista kirjallisuutta nähneeni suomeksi, joten pisteet julkaisijalle Sitruunalle, josta en ole koskaan ennen kuullutkaan!

Listan ulkopuolelta kiinnostaa neljätoistaosainen mangasarja Tokyo Ghoul, jonka Punainen jättiläinen aloittaa tänä vuonna.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

13.01.2016 19:52 #10 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Vuoden 2016 kirjat

HourglassEyes kirjoitti: Hei! Idhunin kronikoihinkin tulee jatkoa, olin jo valmistautunut siihen, ettei suomennoksia enää tule, kun edellisestä osasta on jo niin pitkä aika... Hyvä näin, tarina jäi pahasti kesken edellisessä osassa. Ja vaikkeivat ne nyt mitään huippukirjoja olleetkaan, haluan silti tietää kuinka siinä käy! :wink:

Ooh, ja todellakin Siri Pettersenin Mätä! Odininlapsi saattoi olla paras viime vuonna lukemani kirja!

13.01.2016 22:20 #11 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Vuoden 2016 kirjat
Pettersenin Mädän pitäisi tosiaan ilmestyä toukokuussa ja kolmannen osan eli Mahdin myöhemmin syksyllä. Jalava on mainostanut näitä kovasti, joten julkaisupäätös lienee nyt pysyvä. Tämä on kiva, sillä pohjoismaista kirjallisuutta ei käännetä aivan hirvittäviä määriä ainakaan genrekirjallisuuden osalta, joten toivottavasti Odininlapsen menestys rohkaisisi kokeilemaan myös muita kirjoittajia.

• StaCa hahmo
  • StaCa
16.01.2016 23:12 #12 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Vuoden 2016 kirjat
"Olli Lönnberg: Langanpäitä"

Sen verran korjaan, että kirjailijanimenä on O. E. Lönnberg. Että menee kirjailijasivut ja muut oikein.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

17.01.2016 03:02 #13 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Vuoden 2016 kirjat
Päivitin Ollin tiedot listaan ja tietokantaan.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: StaCa

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen
21.01.2016 16:41 #14 : Eija
Vastaus käyttäjältä Eija aiheessa Vuoden 2016 kirjat
Tämä on oikein sarjojen päätösosien vuosi. Wolfe: Autarkin linnoitus, VanderMeer: Hyväksyntä, Sapkowski: Järven neito. Liekkö vielä Reynoldsin Poseidonin lapset trilogian vika osa kääntyisi syksymmällä suomeksi. Kaikki sarjat eivät sentään lopu, osa jatkuu ja uusiakin tulee, jopa kokonaisuutena Abercrombien Särkynyt meri trilogia. Kiva kun ei osien välissä tarvitse odotella vuosia.

Listaa kun kävin läpi niin kyllähän siellä muutakin kiintoisaa on tulossa.
Hiffasin vasta hiljattain Siri Pettersenin Korpinkehät -trilogian olemassaolon. Sitä kun monet kehuu, voisi kokeilla millainen se on, tietty viimevuonna tulleella ensimmäisellä osalla ensin.

Kirjavan julkaisut tulee hankittua ja luettua, vaikka Jäälohikäärmeen ja ensimmäisen Dunk ja Egg kertomuksen olenkin lukenut jo englanniksi. Vaskikirjojen käännöskirjoille käy samoin - hankintaan ja luentaan.

Tykkäsin Ishiguron Olen luonani aina kirjasta paljon. Vaikka aihe on aivan toinen, voisi katsoa onko yhtä hyvää kerrontaa Haudatussa jättiläisessä.

Andrew Michael Hurleyn Hylätty ranta kiinnostaa, koska kauhu kiinnostaa. Kovat on mainospuheet kirjan hyvyydestä, mutta miten se natsaa omaan makuun selviää vain lukemalla.

Sitten on Avaimen kolme tietoteosta ja kotimaisistakin löytyisi varmaan luettavaa… mentävä sen mukaan mitä ehtii.

• Jussi hahmo
  • Jussi
26.01.2016 20:20 - 26.01.2016 20:20 #15 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa Vuoden 2016 kirjat
Huomasin juuri, että Booky.fi väittää toimittavansa Martinin Jäälohikäärmeen 2-3 arkipäivässä, joten merkitsin sen ilmestyneeksi tänään. En tiedä, milloin kirja on oikeasti julkaistu.
Viimeksi muokattu: 26.01.2016 20:20 Jussi.

• Tohtori hahmo
  • Tohtori
    Vintiö
01.02.2016 22:41 #16 : Tohtori
Vastaus käyttäjältä Tohtori aiheessa Vuoden 2016 kirjat
Kuoriaiskirjat

Boris Hurtta: Kadonneet pojat
Tuomas Saloranta: Kuoriaiskirjojen yllätyskirja (työnimi)
Tuomas Saloranta: Musta tähti ja muita tarinoita tulevaisuudesta
Tuomas Saloranta: Stepanin koodeksi 3 (työnimi)

Tässä on muutama virhe, mutta se on täysin ymmärrettävää, koska Kuoriaiskirjojen tiedotuspuoli on valitettavasti ollut vähän heikoissa kantimissa viime aikoina. Stepanin koodeksi 3:sta ei ole tainnut olla liikkeellä muuta tietoa kuin että sellainen on tulossa, paljastettakoon siis tässä yhteydessä että sen toimittaa Shimo Suntila. Lopullista nimeä ei ole vielä päätetty, joten sitä en voi nyt kertoa. Yllätyskirja sitten taas on toistaiseksi edelleen, no, yllätys, mutta sen verran voin paljastaa, että sekään ei ole Salorannan tekosia.

• Thialfi hahmo
  • Thialfi
01.02.2016 23:25 #17 : Thialfi
Vastaus käyttäjältä Thialfi aiheessa Vuoden 2016 kirjat
Kiitos tiedoista, ylläpito tarkensi listaa. Saloranta on tietokannassa yllätyskirjan tekijä vain teknisestä syystä, kirjan sivulla mainitaan sisällön olevan vielä arvoitus.

• Freyja hahmo
  • Freyja
04.02.2016 17:43 - 04.02.2016 17:44 #18 : Freyja
Vastaus käyttäjältä Freyja aiheessa Vuoden 2016 kirjat

Jussi kirjoitti: Huomasin juuri, että Booky.fi väittää toimittavansa Martinin Jäälohikäärmeen 2-3 arkipäivässä, joten merkitsin sen ilmestyneeksi tänään.

Onko joku saanut tämän käsiinsä tai nähnyt kirjakaupassa? Tilasin ennakkoon Kirjapuodin kautta, eikä vielä ole saapunut. En nähnyt eilen Helsingin kirjakaupoissakaan.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita
Viimeksi muokattu: 04.02.2016 17:44 Freyja.

04.02.2016 17:55 #19 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Vuoden 2016 kirjat
^ Mä yritin tuota kirjaa bongailla kun olin vkloppuna Helsingin Akateemisessa, mutten harmikseni löytänyt. Tosin Akateeminen on hiukan sekaisin tällä hetkellä vaihdoksen takia, joten se voi olla yksi syy. Tai sitten se on laitettu jonnekin ihan muualle kuin aikuisten fantasia- ja scifihyllyihin...

• Freyja hahmo
  • Freyja
04.02.2016 18:03 #20 : Freyja
Vastaus käyttäjältä Freyja aiheessa Vuoden 2016 kirjat

Emelie kirjoitti: Tai sitten se on laitettu jonnekin ihan muualle kuin aikuisten fantasia- ja scifihyllyihin...

Suomalaisessa se ei ollut lasten- ja nuortenkirjojen puolellakaan. Huomasin juuri, että kirjaa oli saatu Aavetaajuuden kirjakauppaan tänään, joten on se nyt sitten painosta tullut. Kaipa se ennakkotilaajallekin jossain vaiheessa postitetaan sitten.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Uusin jäsen: J Ojanen