Vuoden 2017 kirjat

Emelie loi aiheen: Vuoden 2017 kirjat
11.01.2017 11:09 #1

Art House
Erin Hunter: Neljäs oppilas (Soturikissat: Tähtien enne, #1)
Erin Hunter: Etäiset kaiut (Soturikissat: Tähtien enne, #2)

Atena
Jukka Laajarinne: Pinnan alla pimeä
Anne Leinonen: Metsän äiti

Aula & Co
Victoria Aveyard: Lasinen miekka (Hopea, #2)
Andri Snær Magnason: Aika-arkku
Matias Riikonen: Suuri fuuga

Aurinko
V. M. Toivonen: Ginnugagabin riimut (Matka Asgårdiin, #3)

Bazar
Bernard Cornwell: Linnake

Gummerus
Tuomo Jäntti: Verso
Mikko Kamula: Ikimetsien sydänmailla (Metsän kansa, #1)
Nora Roberts: Kohtalon tähdet (The Guardians Trilogy, #1)
Erika Vik: Hän sanoi nimekseen Aleia (Kaksosauringot, #1)

HarperCollins Nordic
Julie Kagawa: Sotilaat (Talon-saaga, #3)
Gena Showalter: Tiimalasi: Elämä alkaa kuoleman jälkeen

Helmivyö
Artemis Kelosaari: Omenatarha

Jalava
Jack Campbell: Peloton (Kadonnut laivasto, #2)
Brandon Sanderson: Viimeinen valtakunta (Usvasyntyinen, #1)

Johnny Kniga
A. W. Yrjänä: Joonaanmäen valaat

Kaiken
Matthew Laurence: Freya and the Myth Machine (työnimi) (Freya, #1)

Karisto
Juha-Pekka Koskinen: Salaperäinen sirkus (Haavekaupunki, #4)
Terry Pratchett: Täyttä höyryä (Kiekkomaailma, #34)
Mario Reading: Soturin sukua

Kirjava
Joe Abercrombie: Ensimmäinen laki 3 (työnimi) (Ensimmäinen laki, #3)
George R. R. Martin: Dunk ja Egg -kokoelma (työnimi) (Tulen ja jään laulu)

Like
Filip Alexanderson: Esikoinen
Elizabeth Hand: Pitkä varjo (Cassandra Neary)
Beth Lewis: Suden tie
J. Pekka Mäkelä: Hunan (työnimi)
Sylvain Neuvel: Uinuvat jättiläiset
Tiina Raevaara: Veri joka suonissasi virtaa
Brian K. Vaughan, Fiona Staples: Saga: Viides kirja (Saga, #5)
Helena Waris, Jesse Haaja: Rendel

Myllylahti
Sini Helminen: Kaarnan kätkössä (Väkiveriset, #1)
Elina Pitkäkangas: Kajo (Kuura-trilogia, #2)

Osuuskumma
O. E. Lönnberg: Langanpäitä
Mia Myllymäki: esikoisromaani (työnimi)

Otava
K. K. Alongi: Ansassa (Kevätuhrit, #2)
Jessie Burton: Nukkekaappi
Rick Riordan: Thorin vasara (Magnus Chase, #2)
Veronica Roth: Viillot
Helena Waris: Linnunsitoja (työnimi)
Chris Weitz: The Young World: Kaaoksen päivät (The Young World, #1)

Pen & Paper
Kiera Cass: Ainoa (Valinta-sarja, #3)

Sammakko
Heikki Kännö: Mehiläistie
David Mitchell: Luukellot

Suomen tieteis- ja fantasiakirjoittajat
Shimo Suntila, Mia Myllymäki, Camilla Kantola, O. E. Lönnberg, Arren Zherbin: Urbaanin fantasian antologia (työnimi)

Tajunta Media
Jyrki Pitkä, Juha Jyrkäs, Mesikämmen: Pekka: Tarinoita Siitoimesta (Aavetaajuus)

Tammi
Paul Auster: 4 3 2 1 (Keltainen kirjasto)
Blake Crouch: Pimeää ainetta
Mintie Das: Hyiset mainingit (Storm Sisters, #2)
Jacob Grey: Valkean lesken kosto (Kraa-trilogia, #3)
Saku Heinänen: Zaida ja taistelupari (Zaida, #3)
Lasse Nousiainen: Konttaava koomikko
Sari Peltoniemi: Allmaan vaskitsa (Avaimenkantaja, #2)
J. K. Rowling: Ihmeotukset ja niiden olinpaikat: Alkuperäinen elokuvakäsikirjoitus
Maria Turtschaninoff: Punaisen luostarin kronikoita osa 3 (Punaisen luostarin kronikoita, #3)

Teos
Mikko Rimminen: Maailman luonnollisin asia

Turbator
Harri Erkki: Lumen ja jään tarinoita (työnimi)

Vaskikirjat
Jaakko Alamikkula: Koston kukkulat (Praedor)
Katri Alatalo: kotimainen goottiantologia (työnimi)
Glen Cook: Valkoinen ruusu (Musta komppania, #3)
T. H. White: Muinainen ja tuleva kuningas

Viisas elämä
Flann O'Brien: Hullu kuningas puussa

WSOY
Justin Cronin: Peilikaupunki (Ensimmäinen siirtokunta -trilogia, #3)
Clive Cussler, Graham Brown: Faraon salaisuus (NUMA)
Stephanie Garber: Caraval
Lauren Kate: Langennut
Anne Leinonen: Kirjanoita
Andrzej Sapkowski: Myrskykausi (The Witcher – Noituri, #8)
Jakob Wegelius: Merten gorilla

Viimeksi muokattu: 14.01.2017 15:29 : Emelie.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi, Eija, haplotus, Wind

Emelie vastasi aiheeseen: Vuoden 2017 kirjat
11.01.2017 11:09 #2

Vuoden 2017 kirjalistaus on julkaistu, tässä ketjussa voi kertoa mikä tai mitkä kirjat kiinnostavat eniten. :)

Wind
Pilotti
Wind vastasi aiheeseen: Vuoden 2017 kirjat
11.01.2017 12:07 #3

Kiitos listasta, nyt TBR-listani venyi taas kunnoitettavaan pituuteen. Oli erityisen mukava nähdä Justin Croninin City of Mirrors suomennettuna listalla. Edellisten osien lukemisesta on kulunut aikaa, puolet on unohtunut ja muutekin teksti on vähän raskaanpuoleista. Aloitin sen jo kerran äänikirjana, mutta olin ihan pihalla ja luovutin. Peilikaupungin haluan lukea suomeksi. Toinen ilahduttava asia oli Helena Wariksen kirjat, ne menevät myös lukulistalle. Ja toki oli paljon muutakin kiinnostavaa.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

13.01.2017 18:16 #4

Kiitokset listan laatimisesta! Siihen voisi vielä lisätä Beth Lewisin Suden tien , joka tuli kauppoihin juuri ennen vuodenvaihdetta, mutta on virallisesti kevään 2017 kirja.

Minua listatuista eniten kiinnostaa Sapkowskin Myrskykausi. Whiten Muinainen ja tuleva kuningas tuskin ilmestyy keväällä, ehkä sitten loppuvuodesta.

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Vuoden 2017 kirjat
13.01.2017 20:06 #5

Aula&Co:lta olisin toivonut jotain käännösscifiä, mutta ehkkä syksymmällä sitten. Iain M. Banksin suomentamisen jatkamista toivoisin ja Aula&Co tulee melkeimpä ainoana mahdollisena kustantamona mieleen, joka siihen voisi ryhtyä. Eipä se todenäköistä ole, mutta saa sitä toivoa.

Jalavalta Sandersonin Viimeinen valtakunta kiinnostaa paljonkin. Pienoisromaani The Emperor's Soul oli sen verran hyvä, että kiinnostavaa lukea jokin pidempi kirja myös Sandersonilta. Riski sinäänsä, kun kyseessä on sarja, että miten menestyy Suomessa ja toivon mukaan myös suomennetaan loppuun asti.

Kirjavan julkaisut ovat aina kiinnostavia. Dunk ja Egg tarinoista olen ensimmäisen lukenut jo englanniksi, mutta ei haittaa ... sen voi lukea uudelleen suomeksikin. Ensimmäinen laki 3 on myös englanniksi jo luettu. Jostain kumman syystä en vaan usko, että suomennos keväällä vielä ilmestyy.

Liken julkaisuista aion lukea ainakin Neuvelin Uinuva jättiläiset. Epäilyttää kylläkin mitä pidän tyylistä ja formaatista. Ymmärtääkseni se on haastattelujen, kirjeiden, lehtileikkeiden ym. muodossa pitkälti kerrottu tarina. Ehkä myös Tiina Raevaaran Veri joka suonissasi virtaa tulee jossain vaiheessa luettua. Korppinaisetkin on vielä "sarjasta" lukematta.

Sammakolta Mitchellin Luukellot on pakkolukeminen. Yhtään en tiedä pidänkö vai en, mutta kirjailija ainakin osaa asiansa. Tammelta Blake Crouchin Pimeää ainetta on myös lukulistassa. Rinnakkaistodellisuudet kiinnostaa aina. Vaskikirjojen molemmat käännokset Valkoinen ruusu ja Muinainen ja tuleva kuningas tulee hankittua. Mustan kompanian kaksi edellistä osaa on luettu - ihan OK sarja kyseessä.

Wsoylta julkaistaan ehkä eniten itseäni kiinnostavaa kaksi teosta - Croninin Peilikaupunki ja Sapowskin Myrskykausi. Molemmat tuttuja laatu sarjoja, joista olen pitänyt. Oletusarvoisesti pidän myös näistä.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Vuoden 2017 kirjat
13.01.2017 23:01 #6

Vanhoista tutuista tulee luonnollisestikin luettua Pratchetin Täyttä höyryä ja Sapkowskin Myrskykausi. Mitchellin Luukellot taas olen jo lukenut englanniksi eikä tee mieli ainakaan tällä haavaa lukea sitä uudestaan, vaikkei se huono ollutkaan. Austerin 4 3 2 1:kin tulen varmasti jossain välissä lukemaan, jahka olen ensin kahlannut läpi hänen vielä lukemattoman tuotantonsa.

Uusista tuttavuuksista odotan Whiten Muinaista ja tulevaa kuningasta. Josko se tänä vuonna viimeinkin saataisiin. *ristii sormet* Burtonin Nukkekaappi vaikuttaa myös aika kiintoisalta kuten A.W. Yrjänän Joonaanmäen valaatkin. Eniten koko satsista kuitenkin odotan saavani näppeihini Wegeliuksen Merten gorillan. Näin sen parisen vuotta sitten alkukielisenä kirjastossa ja jo pelkkä kansi lumosi minut täysin. En osaa kuitenkaan ruotsia niin hyvin että kokonaista kirjaa rupeaisin lukemaan, joten se piti jättää. Olin siis todella iloisesti yllättynyt kun kuulin, että kirja suomennetaan. Olin jo suunnitellut hankkivani englanninkielisen painoksen mutta eipä tarvitse.:grin:

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

20.01.2017 12:52 #7

Vaskikirjojen tilannekatsaus . Le Guinia on luvassa lisää suomeksi:

Vaskikirjat julkaisee tänä vuonna myös lisää Ursula K. Le Guinin tuotantoa. Vuorossa on romaani The Beginning Place vuodelta 1980. Käännöstyöstä huolehtii Jyrki Iivonen. Tarkempi julkaisuaikataulu selviää myöhemmin.

Mitä The Once and Future Kingin suomennokselle kuuluu?

T. H. Whiten klassikkoromaani Muinainen ja tuleva kuningas on ollut pitkään julkaisuohjelmassa, mutta kirjasta ei vieläkään uskalla antaa tarkempaa julkaisuajankohtaa. Suomentaja on rikkonut sekä kirjallisia että suullisia sopimuksia ja toiminut tavalla, jota on vaikea kommentoida syyllistymättä törkeään kunnianloukkaukseen. Vielä kuitenkin sopii elätellä toivoa, että suomennos valmisuu joskus.

:huh: Ehkä pitää sittenkin lukea alkukielellä.

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Vuoden 2017 kirjat
20.01.2017 15:08 #8

Olen iloinen, että Le Guinin The Beginning Place tulee suomeksi, sillä teos on vielä yksi niistä, jota en ole lukenut kirjailijalta, vaikka se jo sohvan kirjapinoon asti on edennytkin. Brandon Sandersonia odotan, koska olen jo kauan suunnitellut lukevani Mistborn-sarjaa, vaan kun ei ole tullut vielä sitä tehdyksi. Käännöksen saapuminen nopeuttaa asiaa. Sylvain Neuvelin Uinuvista jättiläisistä kohuttiin sen verran paljon englanninkielisessä maailmassa, että ostin ekirjan. Vaan luen todennäköisesti suomeksi, jos kerran ilmestyy kuun lopulla. Ehdin arvioida onko siitä Hugo-ehdokkaaksi asti.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Viimeksi muokattu: 23.01.2017 16:52 : Freyja.

Freyja
Freyja vastasi aiheeseen: Vuoden 2017 kirjat
23.01.2017 16:55 #9

Uinuvat jättiläiset näyttää ilmestyneen jo tänään. Ostin oman kappaleeni. Kirjassa lukee "Themis-kansioiden ensimmäinen kirja", joten ilmeisesti jatkoakin on luvassa, jopa suomennettuna? Ainakin englanninkielisenä pitäisi tänä tai ensi vuonna ilmestyä Themis Files 2.

Taikakirjaimet - sf/f-kirja-arvioita

Viimeksi muokattu: 23.01.2017 16:56 : Freyja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jussi

07.02.2017 10:39 #10

Myönteinen käänne Muinaisen ja tulevan kuninkaan suomennoksessa:

vaskikirjat.fi/uutiset.htm

T. H. Whiten klassikkoromaani Muinainen ja tuleva kuningas saattaa sittenkin valmistua jo ennen Olkiluoto 3:a ja länsimetroa, sillä suomennos on edistynyt viime aikoina. Tarkkaa ajankohtaa ei pysty vielä antamaan, mutta näyttää siltä, että se tulee julkaisukuntoon tänä vuonna.

Truuners95
Truuners95 vastasi aiheeseen: Vuoden 2017 kirjat
07.02.2017 19:04 #11

Kyllä uudet soturikissat ovat ne kiinnostavimmat.

kvaliti
Paimen
kvaliti vastasi aiheeseen: Vuoden 2017 kirjat
16.02.2017 07:03 #12

Kustantamo Kvalitilta ilmestyi 15.2.2017 uuden kotimaisen Roistoakatemia-fantasiakirjasarjan avausosa: Roistoakatemia - Caapparin kääty .
Kirjasta on saatavilla arvostelukappaleita, pyydä omasi osoitteesta info(at)kvaliti.com.

StaCa
StaCa vastasi aiheeseen: Vuoden 2017 kirjat
26.02.2017 14:36 #13

En muista oliko täällä joskus toiminto, jolla pystyi ehdottamaan kirjoja lisättäväksi kirjatietokantaan... Mutta joka tapauksessa, saisiko sekaan Varjoisilta kujilta -antologian: osuuskumma.fi/julkaisut/varjoisilta-kujilta/

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

04.03.2017 12:25 #14

Kiitos vinkistä, Varjoisilta kujilta on nyt lisätty tietokantaan.

WSOY:n ja Tammen ensi syksyn kirjoja on selvinnyt. Ken Follettin kolmas Kingsbridge-romaani Tulipatsas kiinnostaa erityisesti. Se ilmestyy suomeksi melkein samanaikaisesti alkukielisen version kanssa.

21.03.2017 23:49 #15

vaskikirjat.fi/uutiset.htm

T. H. Whiten klassikkoromaani Muinainen ja tuleva kuningas on sekin näillä näkymin valmistumassa, vaikka pitkään näytti epätoivoiselta. Suomennos on valmistunut tarkistuskuntoon, ja kirja ennättänee painoon jo ennen kesää!

Wau! En olisi uskonut... Päivityksessä sanotaan myös:

Vaskikirjat julkaisee tänä vuonna myös lisää Ursula K. Le Guinin tuotantoa. Vuorossa on romaani The Beginning Place vuodelta 1980. Suomennos julkaistaneen nimellä Lähtöpiste, ja käännöstyöstä huolehtii useita Le Guinin teoksia kääntänyt Jyrki Iivonen. Todennäköinen julkaisuaika sekä goottiantologialle että Lähtöpisteelle on alkusyksy.

29.03.2017 21:31 #16

Jalavan/Art Housen syyskatalogi on pettymys. Mitään muuta minua kiinnostavaa ei löydy kuin kolmas osa Kadonneeseen laivastoon. Se on kieltämättä yllättävää, että Jalava rupeaa suomentamaan Otavan vuosia sitten hylkäämää Neil Gaimania. Kustantamon valinta on lastenkirja Onneksi oli maitoa .

Koska mukana ei ole Ed Greenwoodin The Heraldia, voinee päätellä, että Maailmanjaon viimeistä osaa ei suomenneta koskaan. Myöskään Salvatoren Archmagea ei näy esitteessä. Kaikki aiemmat Drizzt-romaanit käännetään suomeksi, ja kun mustan haltian tarina lopultakin päättyy viimeisessä Homecoming -trilogiassa, jätetään se sitten julkaisematta... Ei siitä ole kovin pitkä aika, kun Drizzt-kirjat nousivat Mitä Suomi lukee -listoille.

Brandon Sandersonin Usvasyntyisen toinen osa puuttuu syysesitteestä. Mutta olisi ollut liioittelua odottaa sitä niin nopeasti, koska eka kirja ilmestyy vasta kesäkuussa. Jos The Well of Ascension saadaan suomeksi vaikka ensi keväänä, on odotus lyhyt. Jalava on viime aikoina kääntänyt vauhdikkaasti kaksi fantasiatrilogiaa (Särkynyt meri & Korpinkehät), joten Usvasyntyisen luulisi seuraavan samaa mallia.

Paikalla 2 jäsentä ja 46 vierailijaa:
Alkemisti, Dyn