09.06.2016 22:26 #421 :: Rasimus
Hateful Eight

Tarantinon kahdeksas elokuva (tai yhdeksäs, jos tekee kuten minä, ja pitää Kill Bill -leffoja erillisinä kokonaisuuksina), mikä on aika köyhä tekosyy nimeen liittyvälle leikille, mutta kun se oikein leffan alussa julistettiin...

Taattua Tarantinoa, tällä kertaa western-versiona kymmenestä pienestä afrikkalaispojasta. Tai jotain.

Se, että sanoo taattua Tarantinoa, tarkoittaa jatkuvaa soljuvaa dialogia, graafista väkivaltaa ja paljon, paljon vanhojen leffamestareiden lainailua. Valitettavasti se tarkoittaa myös runsasta soljuvaa dialogia, ja sen graafisen väkivallan odottelua. Nyt mopo tuntui mieheltä karanneen pahasti käsistä, ja kahden ja puolen tunnin pituudesta olisi ihan hyvin voinut leikata tunnin verran pois (pelkästään alun vaunumatka vei puoli tuntia pelkkänä puheena!). Tämän venytyksen takia luultavasti miehen huonoin elokuva heti Death Proofin jälkeen.

09.06.2016 22:40 #422 :: Puolikuu
The Conjuring

Melko perinteinen kauhuelokuva. Perhe muuttaa uuteen taloon, jossa on tapahtunut muinoin hirveitä, joten uusillekin asukkaille tapahtuu ikäviä juttuja. Demoninmetsästäjät tulevat manaamaan talossa asuvaa pahaa henkeä ulos. Muutamat hetket ja pelottelukliseet hieman raastoivat hermoja, mutta sentään koko elokuvaa ei tarvinnut katsoa päivitellen henkilöiden irrationaalista ja suorastaan huikentelevaista käytöstä. Tosin, olisiko kauhuelokuvissa kauhua, jos ihmiset niissä toimisivat aina järjellisesti eivätkä menisi yksin epäilyttäviin paikkoihin?

Kohtaus, jossa porukka asettelee kameroita ynnä muuta laitteistoa taloon henkien kuvaamiseen, olisi ehdottomasti kaivannut taustalleen klassisen Ghostbusters-tunnusmusiikin.

Gremlins 2

Gremlins 2 on mielestäni onnistunut jatko-osa. En tiedä, mikä näissä elokuvissa minua kiehtoo, mutta ne ovat omassa kreisiydessään hyvinkin viihdyttäviä. Elokuvassa oli jopa itseironista läppää, kun ensimmäisessäkin osassa esiintynyt joulunvihaaja Kate alkoi kertoa, miten inhoaa myös Lincoln-päivää. Tykkäsin myös kovasti yhden gremlinin anti-Gizmo-paidasta. Christopher Lee oli loistava kuten aina.

Edit (meinasi jo unohtua):

Yhdeksäs portti

Kirjoja ja mysteereitä, siinäpä toiveita herättävä alkuasetelma. Yhdeksäs portti oli kuitenkin mielestäni varsin pöhkö. Suunnattoman arvokkaita kirjoja ja harvinaisia käsitellään paljain käsin, niiden äärellä tupakoidaan ja niitä kohdellaan muutenkin ihan miten sattuu. Ja kyse on siis ihmisestä, jonka pitäisi ymmärtää kirjan arvo.

Alussa pääsi vielä ihan hyviin fiiliksiin, mutta pitemmälle edetessä kaiken selittämättömyys ja kömmähtelyt tarinassa alkoivat vain ärsyttämään. Nämä seikat olisin voinut antaa anteeksi, jos elokuva olisi ollut edes jännittävä tai jollakin tasolla pelottava, mutta kun ei. Ilahduttavinta oli kohta, jossa saatanalliseen riittiin valmistautuvalla ihmisellä on mukanaan termospullo. Kahvi/tee on tärkeää elämän kaikissa tilanteissa.
Muokannut 09.06.2016 23:04 Puolikuu

• Niksu hahmo
  • Niksu
    Painajainen

10.06.2016 22:35 #423 :: Niksu
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Warcraft: The Beginning. Todella iso positiivinen yllätys minulle. Odotukset eivät olleet korkealla, joten olin aivan ällikällä lyöty. Suunnilleen odotin, että koska alkaa mennä alamäkeen, mutta sitä ei koskaan tapahtunut. Sanoisin, että paras fantasia-elokuva jonka olen nähnyt miesmuistiin! Piristävä, hauska ja fantasiakliseitä taitavasti käsittelevä tekele. Hahmot olivat hauskoja ja monipuolisia. Jokaisella oli hyviä ja huonoja puolia, ei mustavalkoisia sankareita ja pahiksia. Huumori oli täydellisesti sommiteltu vakavampien teemojen sekaan ja sitä rakastin tarinan kerronnassa. Osattiin laittaa kevennykset sopivaan kohtaan. Joissakin fantasiaelokuvissa on aivan liikaa törkyhuumoria joka vähitellen pilaa uskottavuuden koko tarinasta - mutta ei tässä elokuvassa.

Hahmoihin ja heidän kohtaloihinsa kiintyi, ja oli upeaa ettei kuolemaa väistelty tai sankareista tehty ärsyttäviä supermiehiä, joita ei kukaan pysty peittoamaan - tällä tavoin heistä välittää enemmän. Suosikkihahmoni olivat Lothar, puoliörkki Garona, Vartija Medivh ja velho Khadgar. Elokuva onnistui kannattelemaan kerralla useiden hahmojen poikkeavia tarinoita eteenpäin tyylikkäästi. Tykkäsin todella paljon myös erikoisefekteistä - erityisesti taikuudesta ja velhojen hohtavista silmistä. Rakastin elokuvassa myös sitä, että siinä oli paljon naisia. Oli kuningattaria mutta myös ritareita ja sotureja. Se oli äärimmäisen virkistävää, varsinkin fantasiaelokuvassa. Koko leffa olikin mielestäni loistava paketti, josta löytyi sopivasti kaikkea ja jota olisi mieluusti katsonut vielä pidempäänkin. Suosittelen sydämellisesti kaikille fantasialeffojen faneille! Jatko-osia odotellessa!
Muokannut 11.06.2016 11:33 Niksu

11.06.2016 09:59 #424 :: Emelie
X-Men: Apocalypse

Olipa säälittävä leffa. Huono, onneton juoni; myötähäpeää aiheuttavaa mahtipontisuutta ja parin tunnin edestä tylsyyttä.

Aloitus oli kuin Muumio-leffasta, hetken jo kuvittelin menneeni väärään saliin. Kyllä se leffa lopulta pääsi omiin uomiinsa, mutta ei säväyttänyt. Ongelma ei ollut näytelijöissä. James McAvoysta ja Jennifer Lawrencesta huomasi, että he osaavat näytellä, mutta rooleissa olisi ollut toivomisen varaa. Sophie Turner (Sansa!) oli myös "ihan ok" Jean Grey -hahmona. Muut olivat aika meh. En kyllä osaa sanoa mitään hyvää tästä elokuvasta, harmi että menin katsomaan.

• Vael hahmo
  • Vael
    Kadetti

11.06.2016 10:17 #425 :: Vael
Uutisankkuri: Ron Burgundyn legenda

Päätin selviytyä huonosta päivästä hyväksi koetun hutun avulla. Tää on yksi niistä komedioista, jotka on "oikeasti hauskoja" älyttömien läppien ja Will Ferrellin takia. Kolme katselukertaa se on ainakin kestänyt. Frendit-fani saa edelleen kiksit siitä, että päänäyttelijöiden joukossa on Paul Rudd.
Leffa on Netflixissä mutta jatko-osa ei, onneksi se löytyi Filmtownin poistolaatikosta melkein ilmaiseksi :grin: Toinen osa oli vielä hauskempi, en tiedä johtuiko se itse kohtauksista vai intertekstuaalisuudesta.

Tällä viikolla kävin myös katsomassa teatterissa Viidakkokirjan. Olin vähän skeptinen sen suhteen, että päähenkilöä lukuun ottamatta kaikki muut on animoitu, mutta eläimet oli yllättävän hyvin tehty. Menee vaikeaksi sanoa, miten paljon tuokin on kuvattu oikeassa luonnossa, mutta aika saumattomalta se näytti. Mowgli oli söpö ja koko elokuva oli aika liikkis. Baloon hahmo oli myös hauska. Juoni ja loppuratkaisu eivät sykähdyttäneet ennalta-arvaamattomuudella, mutta ei kai sitä kukaan odottanutkaan. En ole valitettavasti koskaan lukenut Viidakkokirjaa enkä muista varsinaisesti katsoneeni sitä piirrettyäkään koskaan, joten en osannut verrata sitä niihin.
Partiolaisena sain kiksit myös siitä, että akela-nimitys (sudenpentulauman johtaja) tulee Viidakkokirjasta :3
Muokannut 11.06.2016 10:28 Vael

20.06.2016 12:58 #426 :: Rasimus
Big Short

Finanssikriisistä kertovat elokuvat alkavat muodostamaan jo oman lajityyppinsä, vaikka tällasten talouselokuvien historia yltääkin vähän kauemmas (esim. 80-luvulle Wall Streettiin). Yhteistä niille on se, että katsoja on enemmän tai vähemmän pihalla missä mennään, minkä tämä elokuva on ratkaissut laittamalla väliin täysin irrallisia kohtauksia jossa joku julkkis vääntää hankalammat käsitteet rautalangasta esimerkkien kautta. Ihan toimiva ratkaisu, vaikka termi "infodumppi" tuleekin mieleen.

Itse pidin, koska talous- ja yhteiskuntatieteet nyt sattuvat kiinnostamaan, mutta en menisi ihan suosittelemaan elokuvaa muille kuin samanmielisille.

Btw. Päällimmäiseksi jäi mieleen, että "Amerikan korttitalosta" jaksettiin meilläkin saarnata pari vuotta ennen homman laukeamista käsiin, joten tuskin pankit ihan niin tietämättömiä olivat tilanteesta Jenkkilän puolella. On vain niin, että elokuva, joka kuvaa todellisia henkilöitä ja organisaatioita todellisissa tapahtumissa, ei saa esittää syytöksiä joita ei voi todistaa - joten ei vihjaustakaan siitä, että pankkijohto olisi ollut mitään muuta kuin pihalla tilanteesta.

Revenant

Leonardo DiCaprio oscarin veroisesti erämaassa kuolemankielissä, välttelemässä verenhimoisia intiaaneja ja yrittämässä selviytyä ihmisten ilmoille kostamaan hänet hylänneelle petturille ja puoliverisen poikansa murhaajalle.

Oli hyvä ja toimiva elokuva, ja kuvaus oli, jumalauta, kaunista. Näin suomalaisena sykähdyttää nähdä oikeata pakkaslunta suihkutetun rekvisiitan sijaan. Monta kertaa leffassa näkee, että lumi maassa ja puissa on ihan erityyppistä kuin mitä ilma antaa olettaa.

Btw. Internetissä vähän aikaa heitettiin paljon bullshittiä siitä, että elokuvassa karhu raiskaisi DiCaprion. Kun kohtauksen näki, niin täytyy myöntää että vähän epäilyttävän vaikutelman kohtaus ja siinä käytetyt kuvakulmat jättivät :grin:

09.07.2016 18:46 #427 :: Rasimus
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Tuli vähän kulutettua aikaa Batman-piirrettyjen parissa. Klassikko Mask of Phantasm vielä odottaa katsomistaan, mutta listataan nyt nämä jo katsotut...

Batman - Assault on Arkham

90-luvun piirretty synkeän hieno Batman Animated Series oli todella loistavaa kamaa. Huonoimmillaan tarinat olivat keskinkertaista huttua, parhaimmillaan huolella mietittyjä ja käsikirjoitettuja tunnelmapaloja. Kyseinen sarja myös loi Harley Quinnin ikimuistoisen hahmon. Nämä 2000-luvun piirretyt ovat sitten tyypillisesti ihan eri maata: paljon vauhtia, toimintaa ja käänteitä ilman järjen häivääkään. Sama ongelma Assault on Arkhamissa. Koko lähtökohta ei käy järkeen: Miksi koota Suicide Squad hakemaan Arvuuttajan keppiä Arkhamin mielisairaalasta, kun Amanda Walker valtion virkamiehenä voisi vain pyytää sen tai koko miehen luovuttamista? Vaikka animaatio oli ihan sujuvaa tavaraa muuten, tuollaiset loogiset ongelmat aiheuttivat mulle varmaan aivosyövän. No ainakin saatiin Harley, Jokeri ja Deadshot... Jumalauta, jos tuleva Suicide Squad -leffa onkin tämän tarinan uusinta :eek:

Batman - Under the Red Hood

Yhdistelmä Death in the family ja Red Hood -tarinaa, pääpaino kai Red Hoodissa. En tiedä, kun en ole kumpaakaan lukenut. Tarina perustuu kuukausittaisen kaanonijulkaisun juttuihin, joten ei ole ihan yhtä hyvää kamaa kuin Mooren ja Millerin yksittäiset tarinat. Mutta kyllähän tätä katsoi mieluummin kuin Assault on Arkhamia. Tarina on sitä synkempää linjaa, käsitellessään toisen Robinin kuolemaa, siitä seuraavaa syyllisyyttä, ja moraalista ongelmaa Batmanin periaatteiden ja Jokerin kaltaisen massamurhaajapsykopaatin murhaamisen yleishyödyllisyyden välillä.

Batman - Year One

Huomattavasti parempi kuin edelliset - etenkin Arkham - mutta nythän perustutaankin Frank Millerin sarjikseen. Alan Moore, Frank Miller ja Tim Burton olivat juuri ne tekijät, jotka tekivät musta Batman-fanin. En oikein muista sarjista, mutta tarina toimii. Alussa on turhan mekaaninen ja tunteeton kerronnassaan, mutta kyllä se siitä käynnistyy kunnolla. Tuntia ja neljää minuuttia pidempi pituus ja maltillisempi kertojaäänten käyttö olisi auttanut. Kuulemma Nolanin Batman Beginsin piti perustua tähän tarinaan, mutta homma lähti omille urilleen - hyvä niin, sillä Nolan päätyi sentään tekemään Suurta Taidetta.

Batman - Dark Knight Returns Part 1 ja 2

Lisää Frank Milleriä. Vanha eläköitynyt Batman palaa vielä kerran pelastamaan Gothamia uusilta vaaroilta. Idealistinen "ei saa tappaa" -asenne on vain vaihtunut vanhuksen kyynistyttyä hieman brutaaleimpiin otteisiin. Kahteen osaan lohkotusta kokonaisuudesta ensimmäinen osa on mielestäni se parempi (kuten sarjiksissakin). Jokin Batmanin ja Mutantti-jengin yhteenotossa vain tenhoaa enemmän kuin kakkososan Jokerin listiäiset ja apokalyptiset ydinsotapelot. Molemmat osat ovat Year Onen ohella parhaimpia Batman-elokuvia.

Deadpool

Ja sitten ei-piirrettyjä ja ei-DC:tä... Deadpool oli aikamoinen kokemus. Näin härskiä huumoria ei olekaan tullut vähään aikaan katsottua (vältän American Pie yms. elokuvia aktiivisesti). Väkivaltakin oli juuri niin hurttia kuin pitääkin olla. Tajuan nyt, mitä esim. Episodi-lehti tarkoitti kuvatessaan Deadpoolia elokuvaksi joka yrittää parhaansa mukaan saada ihmiset inhoamaan itseään (siis leffaa). Resepti toimii, ja leffa on todellakin yksi parhaimmista supersankaripätkistä ikinä. Kick-Assin tyylistä menoa, vaikkakin Kick-Ass on melko sisäsiisti elokuva tähän verrattuna.

10.07.2016 09:18 #428 :: Emelie
Viidakkokirja

Ihan huvittava ja viihdyttävä leffa. Näyttävä myös, kun suurin osa elokuvasta oli erikoistehosteita. Mowglin näyttelijä Neel Sethi oli ihan mahdotoman söpö ja ihastuttavan ilmeikäs, pidin. Tarinan juonihan oli aika suoraviivainen, mutta eipä sen muuta tarvinnut ollakaan. Hiukan myötähäpeää se välillä aiheutti, eli ehkä en ollut ihan elokuvan kohdeyleisöä.

• Wind hahmo
  • Wind
    Tähtipilotti

10.07.2016 09:52 #429 :: Wind
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Independece day: uusi uhka. Ei kaksinen.
Liisan seikkailut peilimaassa. Noh, ei sekään sykähdyttänyt. Taidanpa siirtyä takaisin kirjojen pariin.

16.07.2016 23:08 #430 :: HourglassEyes
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Warcraft käytiin katsomassa jo silkan nostalgian vuoksi. WoWia tuli aikanaan tahkottua monta vuotta, mutta mielenkiinto alkoi hiipua sitä mukaa kun Blizzard alkoi helpottamaan peliä naurettavuuksiin. Pandat oli viimeinen pisara.

Mutta leffa oli kyllä yllättävän hyvä, taikuus oli todella hyvännäköistä, tarina kiinnostava ja oli ihanaa nähdä tuttuja hahmoja. Lisäksi kaupungit ja paikat oli toteutettu hyvin, juuri pelimaailman mukaisesti. Tykkäsin Stormwindistä aivan älyttömästi! Elwyn Forestissa rannalla kurluttava murloc sai hymyn huulille ja melkein odotin näkeväni Hoggerin esi-isän tallaavan jossakin... Leeroy Jenkins vaan puuttui! :grin: Eli paljon hyviä muistoja ja palasi hiukan maailman historiaakin mieleen. Joitakin asioita oli pakko tarkistaa isännältä kotimatkalla, kun itse en ole Warcraftin ensimmäisiä osia koskaan pelannut.

Kaikenkaikkiaan hyvä pläjäys ja vaikka Warcraftin pelikansa saakin leffasta enemmän irti, uskoisin sen toimivan oivasti myös sellaisellekin kenelle Azeroth ja muut maailmat ovat vieraita.

17.07.2016 00:04 #431 :: Rasimus
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

HourglassEyes kirjoitti: WoWia tuli aikanaan tahkottua monta vuotta, mutta mielenkiinto alkoi hiipua sitä mukaa kun Blizzard alkoi helpottamaan peliä naurettavuuksiin

Heh. WoW:sta en tiedä, mutta itse olen nyt tahkonnut nelisen vuotta Path of Exileä ja otan helpotukset siihen itse asiassa avosylin vastaan. Se oli turhauttava peli silloin aikoinaan open beta -vaiheessa. Nyt tuntuu, että pelaajalle annetaan edes mahdollisuus ilman jumalaista varusteistoa ja virheetöntä taitopuuta.

Sucker Punch

Tylsää palata samaan elokuvaan toistamiseen vain siksi, että se tuli uusintana televisiosta, mutta kun koin niin sanotun Fridge Brilliance -elämyksen. Pidin aikaisemmin elokuvasta lähinnä sen videopelimäisen kuvaston takia, mutta minua häiritsi kovasti se, että juonivetoinen tarina ja tehosteaction tuntuivat kahdelta täysin erilliseltä elokuvalta - ne eivät sopineet yhteen ja tukeneet toisiaan. Nyt sen sijaan oivalsin, että tarinahan ei itseasiassa kertonut mielisairaalaan vääryydellä toimitetusta Baby Dollista, vaan mielisairaalassa ihan hyvästä syystä olevasta X:stä (ikinä muista sivuhenkilöiden nimiä). Hän kertoo tarinan ja luo sen harhaiset vaihtoehtotodellisuudet. Viimeistään loppukohtaus, jossa esiintyy vain hän viimeisenä selviytyjänä, paljastaa tämän. Kaikki muut tapahtumat ovat nimenomaan hänen harhaisesta näkökulmastaan. Emme tietenkään voi tietää, miten mielisairaalasta pako oikeasti sujui, koska kaikki ratkaisevat hetket on korvattu joko harhoilla bordellista, tai voimafantasiatoimintakohtauksilla. Vielä parempi: Emme voi olla täysin varmoja, oliko edes Baby Doll ja hänen surkea salaliittoilukohtalonsa todellista, sillä kertoja on, kuten sanoin, harhainen ja sekaisin kuin käkikello. Yllättäen elokuva alkaa tuntua yhä vain paremmalta ja paremmalta mindfuck-tempaukselta, ja ansaitsee enemmän arvostusta kuin se on kriitikoilta tähän mennessä saanut (mitä tahansa yhdestä neljään tähteen).

Batman - Mask of Phantasm

Niin. Mä katoin sitten tänkin, kuten aikaisemmin uhkasin. Ihan hyvä leffa. Suoraan 90-luvun piirretyn erinomaisen Batman-sarjan jakso elokuvamitassa. Salaperäinen Haamu teilaa epämääräisiä rikollisia, joita kaikkia yhdistää yhteinen business-projekti, johon on sekaantunut myös Bruce Waynen entisen heilan isäpappa, hyvä mies jonka epäonniset liikesuhteet ovat johtaneet onnettomuuteen. Ja tietenkin myös Jokerilla on osansa tapahtumissa. Aikaisemmin kommentoimiani piirrettyjä sisäsiistimpi ja lapsiystävällisempi, ja tv-sarjan tavoin rauhallisemmin ottava erittäin juonivetoinen kertomus (huomaa aikojen muuttuneen parissakymmenessä vuodessa). Ehdottomasti katsomisen arvoinen.
Muokannut 17.07.2016 00:06 Rasimus

• Niksu hahmo
  • Niksu
    Painajainen

19.07.2016 20:06 #432 :: Niksu
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Ant-Man. Vastasi odotuksia: huumorintäytteinen pätkä ilman turhan vakavasti otettavaa juonta. Marvelin elokuvista menee aika häntäpäähän mutta ei tuo nyt pahaa tehnyt tuota katsoa.

23.07.2016 21:52 #433 :: Emelie
Näin koulutat lohikäärmeesi

Olihan tämä hauska leffa edelleen, paljon soljuvampi tarinallisesti kuin muistinkaan. Hyvännäköistä animointia, hauskaa dialogia ja toimiva juoni. Toothless on vaan ihan ylisöpö kaikkine kissamaisine piirteineen. Tv-sarja löytyy Netflixistä, mutta kakkososa ei taida siellä olla, täytynee se etsiä jostain.

• Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho

24.07.2016 19:59 #434 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Vietin vapaaehtoisesti Adam Sandler-viikonlopun. Perusteluja ette saa.

The Ridiculous 6

Kaikkien rakastama ja vihaama komediakyky teki joskus neljän leffan mittaisen sopimuksen Netflixin kanssa ja ensimmäisenä syntyi tämä ison budjetin länkkärisekoilu, jossa kuusi hulvatonta veljestä lähtee etsimään isäänsä ja yrittää samalla saada kasaan omaisuuden verran rahaa. Sandler esittää intiaanien parissa kasvanutta valkonaamaa, joka tajuaa isänsä olleen lännen kovin panomies, sillä kaikilla hänen veljillään on eri äiti. Sandler on oppinut intiaaneilta yliluonnollisia supersankarikikkoja, sillä ovathan intiaanit aina hallinneet luonnon mystiset voimat. Juoni kuljettaa sekalaista seuruetta halki hienojen maisemien sketsimäisestä kohtauksesta toiseen. Yhdessä aasi paskantaa kuravellit seinälle, yhdessä pahikselta lyödään pää irti pesismailalla jne. Leffa on taattua Sandler-laatua, joskin mies itse tuntuu normaaliakin väsyneemmältä. Kaikilla muilla näyttää kuitenkin olleen hauskaa ja lämmintä kaverihenkeä leffa sisältääkin ihan kivasti. Plussaa Taylor Lautnerista, joka vetää roolinsa tukevasti full retard-moodissa.

The Do-Over

Tässäpä toinen Sandlerin Netflix-leffoista. Sama meno jatkuu, eli lajityyppi on edelleen perseilykomedia. Alussa Sandler saapuu tapaamaan vanhaa koulukaveriaan (David Spade) ja lavastaa molempien kuoleman, jotta he voisivat aloittaa uuden, paremman elämän. Mikäpä siinä, koska kummallakaan ei mene kovin hyvin, minkä lisäksi Sandlerilla on vähän isompikin taka-ajatus taustalla muhimassa. Uudet identiteetit löytyvät kätevästi ruumishuoneelta, mutta ruumiit olisi voinut valita paremminkin, kuten seuraavat käänteet osoittavat. Tapahtuu sarja randomeja tilanteita, joissa esim. pahoinpidellään toistuvasti vakuutusyhtiön edustajaa ja heitetään väsynyttä homoläppää (jolle silti naureskelin kuin vammainen). Toistuvasta penetraatiolla uhkailusta huolimatta mieleeni jäi parhaiten Paula Pattonin jatkuvasti kameran välittömässä läheisyydessä heiluva tissivako, mikä kertoo tuotteesta tärkeimmän.

The Cobbler

Sandler-pläjäyksen perheystävällisin ja kenties myös paras elokuva. Päähenkilö on elämäänsä kyllästynyt suutari, joka isänsä jalanjäljissä korjaa ihmisten kenkiä päivästä toiseen. Miehen arki piristyy, kun kellarista löytyvä maaginen ompelukone antaa hänelle kyvyn asettua kirjaimellisesti toisten ihmisten kenkiin. Ensin Sandler kikkailee varomatta ja aiheuttaa ongelmia itselleen ja asiakkailleen, mutta tajuaa tietenkin lopulta käyttää kykyään myös hyvään. Leffan rautalankainen opetus on, että katsomalla asioita muiden näkökulmasta voi oppia jotain heistä ja itsestään ja sehän on oikein mukavaa se. Elokuva on yllättävän harmiton Sandler-komedia, sillä ääliöhuumoria ei juurikaan viljellä. Keskivaiheilla tapahtuva tappo korkokenkää käyttäen kuitenkin rikkoo ikävästi sympaattisen kokonaisuuden. Leffa kuuluu ilmeisesti Sandlerin pahimpiin floppeihin, mutta mielestäni se poikkeaa piristävästi näyttelijän liiankin tutusta peruskaavasta ja on siksi myös hänen onnistuneimpia tekeleitään.

29.07.2016 21:55 #435 :: Emelie
The Expendables

Olipa jäätävää kuraa. Koko leffassa taisi olla kaksi oikeasti hauskaa juttua, jotka irrottivat naurut, mutta muuten olikin sitten totista menoa. Ja roppakaupalla myötähäpeähetkiä. Olihan se hyvin leikattu leffa (jos nyt jotain hyvää hakee), mutta kauhean pitkä ja tylsä. Mutta ilmeisesti jokin näissä leffoissa puree ihmisiin, sillä tästä on kuitenkin jo kaksi jatko-osaa ja kolmas tulossa ensi vuonna. Ehkä minä en ollut sitten vaan kohdeyleisöä...

• Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
    Teknovelho

30.07.2016 21:22 #436 :: Mustelmann
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?

Emelie kirjoitti: Olihan se hyvin leikattu leffa (jos nyt jotain hyvää hakee), mutta kauhean pitkä ja tylsä. Mutta ilmeisesti jokin näissä leffoissa puree ihmisiin, sillä tästä on kuitenkin jo kaksi jatko-osaa ja kolmas tulossa ensi vuonna.

Leikkaushan on nimenomaan leffan heikoin lenkki. Kun toiminta pätkitään murto-osasekunnin mittaisiin välähdyksiin ja kameraa heilutetaan holtittomasti, mistään ei saa mitään selvää. Kakkonen parantaa toiminnassa ja kaikessa muussakin huomattavasti ja muistuttaa enemmän niitä eeppisiä kasarileffoja, joille Expendablesit ovat tekevinään kunniaa. Kolmosta en ole vielä nähnytkään.

06.08.2016 21:31 #437 :: Rasimus
Swamp Thing

Vittu mitä paskaa, parhaimmillaan kaljakolpakon kanssa (jälkeen sen tyhjentämisen).

Hienosta sarjiksesta (okei, lähinnä Alan Mooren aikaan hienosta sarjiksesta) on Wes Craven (tiedättehän, Hills Have Eyes ja Painajainen Elm Streetillä) tehnyt b-luokan halpispätkän, jossa Rämeen Otus on kivuliaan ilmiselvässä yksinkertaistetussa (missä köynnökset ja lehdet?) kumiasussa heiluva näyttelijä. Tämä siis ennen ohjaajan läpimurtoa Freddy Krugerilla.

Ei suurinta osaa tämän tyyppisistä elokuvista turhaan kuvata yön pimeydessä, se on armeliaampaa erikoistehosteille kun rahaa on ollut vähän.

Pahiksen päämuskelia esittävä tyyppi toi jostain syystä sinnikkäästi mieleen jonnekin kadonneen Brendan Fraserin.

Niin siis juoni... Alec Holland (Ray Wise: Twin Peaks, Robocopissa yksi pahiksen kätyreistä, ja Paholainen valitettavan lyhyeksi jääneestä Pirunkaupat-sarjasta) on suoeliöiden hybridejä kehittelevä tiedemies, jonka työn tuloksia havittelevan Arcanen miehet onnistuvat tappamaan melko Darkman-tyylisellä touhulla (labra räjäytetään ja sankari syttyy tuleen, juoksee jorpakkoon, jossa syntyy uudestaan mutantoituneena muotopuolena), Darkman-leffan tyyliin ei kuitenkaan päästä sisään sankarin muodonmuutoksen ahdistukseen (sarjiksessa miehelle selvisi, ettei hän ole edes mutantti, vaan pelkkä halpa kopio ihmisestä), vaan keskitytään koko leffan ajan lähinnä pelastamaan tyttöä (80-luvun b-leffojen kovan mimmin näyttelijä, Adrienne Barbeau, tuttu lähinnä Usva ja Pako New Yorkista leffoista) pulasta.

Batman - The Killing Joke

Nuo aikaisemmat klassikkosarjiksiin perustuneet tulkinnat olivat ihan mukiinmeneviä, mutta tää ei oikein toiminut.

Tarinaan oli keksitty ihan tarpeettomasti puolituntinen johdanto, jossa ilmeisestikin pyrittiin syventämään Lepakkotytön henkilökuvaa, jotta katsoja välittäisi vähän enemmän hänen kohtalostaan myöhemminkin. Ei toiminut, sillä koko johdanto oli niin irrallaan koko muusta elokuvasta kuin vain voi olla. Sen olemassaolon todennäköisin syy lieneekin, että ensin oli tehty uskollinen sarjisadaptaatio ja todettu, että käsissähän on vain vajaa tunti materiaalia, jota sitten jatkettiin hatusta vedetyllä aloituksella.

Myönnän, että en ihan ostanut Jokerin sekoamisesta kertovaa alkutarinaa sarjiksessakaan, mutta leffassa se tuntui vieläkin epäilyttävämmältä tapahtumaketjulta. Olisi varmaan auttanut, jos Jokeri olisi jorpakosta esiin kömpiessään vähän houraillut ilmaisten, että kemikaalitkin olivat osasyynä mielenterveyden menetykseen. Jotenkin on muistikuva, että sarjiksessa tähän suuntaan vihjailtiin voimakkaammin. En tiedä. Pitäisi lukea sarjis uudestaan ja vertailla.

Kuvittelenko vain, vai päästettiinkö komissaario Gordon aika vähällä henkisellä kidutuksella?

Kyllähän Alan Mooren alkuperäinen tarina oli elokuvassa, mutta aika hengettömästi toteutettuna.

Haihurrikaani 4

Sanon jotain, mitä en usein sano, mutta jokainen jatko-osa on alkanut olla edellistä parempi ja laadukkaampi, ja se on huono juttu se tässä tapauksessa.

08.08.2016 09:37 #438 :: Emelie
Lemmikkien salainen elämä

Tämä leffa oli ihan hauska, vaikka juoni ei nyt ollutkaan mitenkään hämmästyttävä eikä oikeastaan edes kiinnostava. Parasta elokuvassa olivat ne pienet kohtaukset ja yksityiskohdat, jotka loivat leffaan sen huumorin. Enpä muista koska olisin viimeksi nauranut niin paljon leffassa. Tässä oli osattu käyttää hyvin hyödyksi lemmikkien tyypillisiä piirteitä. Elokuvassa oli myös paljon hyvää ääninäyttelijätyötä.

• Dyn hahmo

08.08.2016 15:31 #439 :: Dyn
Minkä elokuvan katsoit viimeksi?
Emelie, katsoitteko originaaliäänillä vai dubatun version? Ollaan varmaan menossa katsomaan tuo leffa myös... :grin:

08.08.2016 16:05 #440 :: Emelie
^ Orginaaliäänillä. :grin: