Supernaturalisti

Supernaturalisti

Eoin Colfer
Julkaistu: kesäkuu 24, 2004 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Supernaturalist
Tyylit: scifi, nuoret, seikkailu

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Jaakko Kankaanpää. Sidottu.

”Sinisiä otuksia, joilla oli sähköä suonissa. Ne imivät minusta elämää.”

Satelliittikaupungin pimeällä puolella elävät ne kurjat, jotka syntyivät ilman sponsoria tai tunnistettavia vanhempia. Yksi orpojen loppusijoituspaikka on pahamaineinen Clarissa Fraynen koulukoti, jonka kolkoissa kammioissa on 14 vuotta – eli koko ikänsä – asunut poika nimeltä Cosmo Hill. Hän on suunnitellut pakoa jo pitkään.

Kun tilaisuus viimein koittaa, Cosmo menettää pakomatkan päätteeksi miltei henkensä. Merkillinen, supernaturalisteiksi itseään kutsuva joukkio pelastaa hänet pienten sinisten parasiittien kynsistä.

Vain harvat näkevät nämä salaperäiset olennot. Cosmo kuuluu onnekseen valittujen joukkoon. Nyt on hänen vuoronsa antaa arvokkaat kyvyt pelastajien käyttöön…

Eoin Colfer kohosi maailmanmaineeseen ensimmäisen Artemis Fowl -seikkailun myötä. Sen valtavan menestyksen turvin irlantilainen opettaja saattoi jättää päivätyönsä kotikaupungissaan Wexfordissa ja omistautua täydellisesti kirjailijan uralleen.

Scifiseikkailu Supernaturalisti avaa Colferin tuotannossa uuden ulottuvuuden, mutta Cosmo Hill ja supernaturalistit eivät jätä kylmäksi Artemiksenkaan ystäviä.

(muokattu 09.07.2017)

Etelämeren salaisuusAtomivene AaveAvaruuden seikkailijatVeden alla (Veden alla, #1)Maailmankello lyö 12 (Seikkailukirjasto (Karisto), #4)

Veequa avatar
Ensimmäiseltä istumalta kirja vie mennessään, ja sen lukee läpi ihan vain nauttiakseen kirjailijan tyylistä ja tarinasta. Juoni eteneekin vauhdikkaasti, unohtumatta liiaksi selittämään sitä sci-fi -maailmaa missä mennään mukana. Loppuhuipennuskin kuuluu suuripiirteisenä ja mahtailevana asiaan, eikä muutamia kuolemia voi tässä synkässä tarinassa välttää. Suosittelen kirjaa niille, jotka eivät Colferin muuta yhtä mahtavaa tuotantoa jaksa läpi lukea. Tämä on yksi ... (lisää)
Weylin avatar
Kauniit kannet kuvaavat hyvin myös kirjan sisältöä: juoni kulkee sujuvasti eteenpäin ja Colferin tuttu kirjoitustyyli pitää lukijan tässäkin kirjassa otteessaan. Erinomaista luettavaa myös tällaiselle märkäkorvalle, joka ei ole koskaan aiemmin lukenut scifiä.
Katjuska avatar
Tämä kirja ylitti odotukseni! Artemis Fowl-fanina oli tämäkin kirja pakko lukea ja onneksi tein niin. Oli mielenkiintoista lukea tulevaisuudesta ja tekniikan kehittymisestä, sekä luonnon vaurioitumisesta. Colferin tyyliin, tästä kirjastakaan ei puuttunut vauhtia ja toimintaa. Juoni kulki todella hyvin ja ahmin kirjan parissa päivässä. Ah... En keksi tästä enempää sanottavaa kuin: MAHTAVA! Tämä kirja on yksinkertaisesti sanottun mahtavan upea teos, josta ei todellakaan puutu toimintaa. Suosittelen kirjaa suurin sydämin kaikille scifistä pitäville!
tintti89 avatar
Supernaturalisti vie mennessään jo ensimmäisestä sivusta lähtien. Juoni on hieman erikoisempi ja hyvin kirjoitettu, siitä ei heti arvaa mitä tapahtuu seuraavaksi. Henkilöhahmot ovat hyvin persoonallisia, ja heihin pystyy samaistumaan hyvin. Kaiken kaikkiaan loistava kirja, josta ei myöskään huumoria puutu.
Freyja, LordStenhammar, Skie, NoctilucA
Uusin jäsen: Juho Saari