Mustesydän (Mustesydän-trilogia, #1)

Mustesydän

Cornelia Funke
Julkaistu: syyskuu 14, 2004 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Tintenherz
Käännetty englanniksi: Inkheart
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Marja Kyrö. Kuvitus: Cornelia Funke.

1. painos: Otava, 2004. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Loisto, 2005. Nidottu.
Elokuvakannellinen painos: Otava, 2009. Sidottu.

Armoitetun tarinankertojan tenhoava fantasiaseikkailu kietoo taikapiiriinsä jokaisen kirjallisuutta rakastavan!

Kaksitoistavuotiaan Meggien isä on arvostettu vanhojen kirjojen entistäjä. Äitiään Meggie ei muista, tämä katosi, kun tytär oli kolmen.

Kun isän vanha tuttava Tomusormi tulee yllättäen vierailulle, isä pelästyy suunniltaan. Meggie ei käsitä, miksi hänen ja isän on hankkiuduttava pakomatkalle.

Lopulta isä suostuu kertomaan, että kun hän eräänä päivänä luki ääneen Mustesydän-nimistä kirjaa, muutamat kirjan hahmot heräsivät eloon. Eivätkä ne olleet niitä kaikkein kilteimpiä…

Mutta miten nuo pelottavat hahmot liittyvät äidin mystiseen katoamiseen?

(muokattu 20.03.2017)

Salamurhaajan oppipoika (W.A.R.P., #1)Painajaisakatemia 3: Hornan hirviöt (Painajaisakatemia, #3)Fimbul-talvi (Matka Asgårdiin, #1)Reckless: Kiveen kadonnut (Reckless, #1)Olympoksen veri (Olympoksen sankarit, #5)

Midori avatar
Kirja alkaa kiehtoa heti, kun on lukenut takakannen, joka lupailee paljon, eikä petä niitä lupauksia. Jokaisen kirjoja rakastavan ihmisen on varmasti helppo lukea tämä teos, joka viehättää loppuun saakka. Tarinassa on joatin mitä en ole löytänyt muista aiemmin lukemistani kirjoista. Siinä kerrotaan jokaisen lukutoukan suurimmasta unelmasta ja pahimmasta painajaisesta. Ainoa asia, joka saattoi hieman ärsyttää oli se, että päähenkilöstä oli tehty hieman liian täydellinen tyllerö. Suosittelen lämpimästi jokaiselle fantasian ystävälle.
Fantasyfan avatar
Mustesydämmen maailmaan on helppo jokaisen lukutoukan lipua sisään, kun tarina itse pyörii kirjojen keskellä. Kirja avaa mahdollisuuden toisenlaiseen lukukokemukseen ja kertoo siitä kuinka kaikki kirjat eivät ole turvallista luettavaa. Hyvyys ja pahuus taistelevat tässäkin kirjassa, mutta hieman normaalia kiehtovammalla tavalla.
Katjuska avatar
Ihana kirja. Minulla oli suuret odotukset tästä kirjasta, koska se oli saanut niin hyvät arvostelut täällä Risingissä ja koska ystäväni oli kehunut sitä. Kirja ylitti odotukseni, sillä en kuvitellut, että se olisi näin hyvä. Mustesydämen alku nappaa kiinni lukijan mielestä ja pitää hänet sisällään viimeiselle sivulle asti. Juoni ei tökkinyt missään vaiheessa ja idea oli upea. Hahmot olivat hyvin suunniteltuja ja persoonallisia. Kirjassa minua viehätti eniten ... (lisää)
The Big Bad Wolf avatar
Kauan, kauan sitten pieni susi löysi erään mielenkiintoiselta kuulostavan elokuvan. Koska susi oli henkeen ja vereen ensin-kirja-sitten-leffa-kansalainen, se etsi myös kauniin, punakantisen kirjan hyllystä. Sudelta kului kaksi päivää viidensadan sivun lukemiseen ja nuori susi uppoutui maailmaan niin syvälle kuin vain pääsi. Se rakastui kieleen ja tarinaan, hahmoihin ja kaikkeen. Sen pituinen se. Mustesydämestä tulee aina niin... nostalginen olo. "Aina." Okei, nyt tämän ... (lisää)
Celestine avatar
Rakastan!!! Ensin ajattelin, että en jaksaisi lukea noin paksua, mutta takakannen lause "Mitä jos lempikirjasi henkilöt heräisivät eloon?" sai minut lukemaan koko niten. Ja tykkäsin!
Samira avatar
Kirjan aihe on kiinnostava; Miltä tuntuisikaan, jos lempikirjasi henkilöt heräisivät eloon? Pidin kirjasta; Juoni oli jännittävä ja ennalta-arvaamaton. kirjan lukemisen jälkeen jäi kaipaamaan lisää; Mitä ihmettä tapahtuikaan juonen mainostamassa kirjassa Mustesydän?
aman avatar
Menin kirjastoon ja vetäsin nopeesti jonkun kirjan hyllystä. Käteen osui mustesydän. Kun aloitin lukemaan kirjaa, rakastuin siihen heti. Cornelialla on ihana tapa kirjoittaa. Rakastan hahmoja, niillä kaikilla on oma hauska persoona. Kirja ei ollut missään vaiheessa tylsä. Odotan innolla että saan luettua toisen ja kolmannen osan.
Lukijatar avatar

Tämä nuoruuteni suosikkikirjoihin kuuluva teos on rakkaudenosoitus kirjoille ja lukemiselle. Funken kauniit kuvitukset ja nuortenkirjaan hyvin sopiva tyyli antaa Mustesydämelle ja koko sen aloittamalle trilogialle hyvät lähtökohdat. Hahmoista suurin osa on melko tyypiteltyjä ja yllätyksettömiä, mutta muutama oikein viihdyttävä ja oikeasti kiinnostavakin hahmo mahtuu mukaan. Plussana suloinen taikaeläin Gwin. Harmillisesti teos ei kuitenkaan seikkailun näkökulmasta ... (lisää)

people avatar
1.0
Luettuani tämän kirjan takakansitekstin, innostuin kirjasta heti. Olin saanut kavereiltani suosituksia ja he olivat pitäneet tästä kirjasta. Aloin sitten itse lukea tätä kirjaa ja petyin. Mielestäni tämä kirja oli todella tylsä ja sen takia lukeminen oli hidasta. En lukisi tätä kirjaa uudestaan.
WindWizard avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
zaza avatar
Tämä on ehdottomasti yksi parhaista koskaan lukemistani kirjoista!! Hahmot ovat ihania, kauheita, hauskoja... Suosittelen KAIKILLE!
Hemlit avatar
3.5
Luin kirjan, koska kaverini suositteli ja sanoi että se oli loistava. Minulla oli siis erittäin suuret odotukset kirjaa kohtaan, mutta ne eivät aivan täyttyneet. Pidin kyllä kirjasta kovasti, mutta hieman jännitystä olisi voinut lisätä ja kirjan olisi saanut helposti tiivistettyä lyhyemmäksi. Henkilöhahmot olivat kiinnostavia, erityisesti pidin Tomusormesta. Elokuvankin katsoin ja se oli yllättävän hyvä!
Sopuli avatar
2.0
Minä petyin kirjaan. Olin ensin nähnyt leffan ennenkuin kirjan löysin. Kun näin kirjan ajattelin et "Noni. Nyt kiroon leffan kun kirja on näin paksu" Pettymyksenä leffaan oli hyvin saatu kaikki oleellinen kirjasta. Kirja oli välillä tylsää ja pitkäveteistä luettavaa. Kakkos osaa lukemassa mutta päässyt vain tokalle luvulle kunnes tulee joku uusi kirja jota aloitan lukemaan ja Musteloitsu jää kesken.
Uusin jäsen: Ninni Steier