Neurovelho - William Gibson7.38

Alkuteos ilmestynyt 1984. Suomentanut Arto Häilä. Päällys: Heikki Kalliomaa. Sidottu, kansipaperi.

Hugo-palkinto 1985, Nebula-palkinto 1984, Philip K. Dick -palkinto 1984, Tähtivaeltaja-palkinto 1992. BSFA-palkintoehdokas 1985, toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä 1985 (esikoisromaanit). Portti-palkinto 1992 (käännösteokset, lehden lukijaäänestys). Valittu Tähtivaeltaja-lehden 1900-luvun tieteiskirjallisuuden Top 50-listalle 2000.

Neurovelhon ilmestyminen vuonna 1984 muutti hetkessä koko science fictionin sielunmaiseman. Se aloitti uuden tyylisuuntauksen nimeltä cyberpunk, jossa kovaksikeitettyjen dekkarien perinne yhdistyy äärimmäisen tekniseen ja äärimmäisen todentuntuiseen tulevaisuudenkuvaan.

Gibsonin maailmassa monikansalliset yhtiöt ovat paisuneet jättiläismäisiin mittoihin ja käyvät sotaa keskenään omassa vaihtoehtotodellisuudessaan, valtavassa visualisoituneessa matriisiverkossa. Kirjan päähenkilö Case on futuristinen cowboy – matriisitodellisuuteen soluttautunut palkkasoturi, josta on tullut inhimillistyneiden tietokoneiden sodan välikappale. Hän taistelee henkensä edestä maailmassa, jossa todellista ja kuviteltua on mahdoton erottaa toisistaan.

Tämän kirjan kuvaamassa tulevaisuudessa ihmisen ja koneen rajat ovat hämärtyneet keinotekoisten ruumiinjatkeiden avulla, ja vainoharhaisuudesta on tullut muuttuneen ihmisrodun kuudes aisti. Silti romaanin todellisuus on ihmisten todellisuus, emotionaalisen, vereslihalle palaneen ihmisen todellisuus.

Neurovelho on kaleidoskooppinen mestariluomus, kirjallinen Rubikin kuutio. Sen voi lukea nopeatempoisena jännityskirjana, postmodernina dekkarina, yhteiskunnallisena tutkielmana tai mykistävänä tieteisromaanina.

Julkaistu: 1991
Kustantaja: WSOY
Tyylit: scifikyberpunk
Avainsanat: hugo-palkinto, nebula-palkinto, philip k. dick -palkinto, portti-palkinto, tähtivaeltaja-palkinto
Alkuperäinen nimi: Neuromancer
Arvosanalla: 7.38/10
Arvosanoja: 121
Muokattu: heinäkuu 25, 2016

Sci-fi -sarja -kirjasarja

WSOY:n sarja.

”Sci-fi on lyhenne termistä science fiction, ”tieteiskirjallisuus”. Sci-fi -kirjoissa tunkeudutaan tiedon tuolle puolen, jännittävään ja salaperäiseen tuntemattomaan – mahdollisuuksien rajoille.”

Alasarja Säätiö

Virtuaalivalo6.30

Kirja-arvioita

10/10 |
tammikuu 21, 2020
Luin uudelleen 20 vuoden tauon jälkeen. Edelleen kova ja huikea kyberpunkin klassikko. Eikä voi sanoa vanhentuneen häiritsevästi, sen verran tässä on iätöntä dekkaria, ettei se taida vanhalta koskaan tuntuakaan.Ensimmäinen lukemani scifi-kirja, ja yhä oman listan ykkösenä.
10/10 |
syyskuu 13, 2018
Monitasoinen ja vahvatunnelmainen romaani, jossa on dekkari liittyy saumattomasti scifiin. Vaikka opus on kirjoitettu jo vuonna 1984 se ei ole juurikaan vanhentunut, vaan on jopa ajankohtaisempi kuin koskaan. Suosittelen kaikille hyvän tarinan ja ...
4/10 |
huhtikuu 07, 2017
Tämä teos ei napannut, ei sitten yhtään. Odotukset tarinan suhteen olivat aika korkeat, mutta niitä kirja ei saavuttanut. Kerronta oli hiukan liian tajunnanvirtaa minulle, olin suurimman osan ajasta ihan pihalla, että mitä tapahtuu. Vaikka ...