Neurovelho

William Gibson
Julkaistu: 1991 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Neuromancer

Tyylit: scifikyberpunk
Avainsanat: hugo-palkinto, nebula-palkinto, philip k. dick -palkinto, portti-palkinto, tähtivaeltaja-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1984. Suomentanut Arto Häilä. Päällys: Heikki Kalliomaa. Sidottu, kansipaperi.

Hugo-palkinto 1985, Nebula-palkinto 1984, Philip K. Dick -palkinto 1984, Tähtivaeltaja-palkinto 1992. BSFA-palkintoehdokas 1985, toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä 1985 (esikoisromaanit). Portti-palkinto 1992 (käännösteokset, lehden lukijaäänestys). Valittu Tähtivaeltaja-lehden 1900-luvun tieteiskirjallisuuden Top 50-listalle 2000.

Neurovelhon ilmestyminen vuonna 1984 muutti hetkessä koko science fictionin sielunmaiseman. Se aloitti uuden tyylisuuntauksen nimeltä cyberpunk, jossa kovaksikeitettyjen dekkarien perinne yhdistyy äärimmäisen tekniseen ja äärimmäisen todentuntuiseen tulevaisuudenkuvaan.

Gibsonin maailmassa monikansalliset yhtiöt ovat paisuneet jättiläismäisiin mittoihin ja käyvät sotaa keskenään omassa vaihtoehtotodellisuudessaan, valtavassa visualisoituneessa matriisiverkossa. Kirjan päähenkilö Case on futuristinen cowboy – matriisitodellisuuteen soluttautunut palkkasoturi, josta on tullut inhimillistyneiden tietokoneiden sodan välikappale. Hän taistelee henkensä edestä maailmassa, jossa todellista ja kuviteltua on mahdoton erottaa toisistaan.

Tämän kirjan kuvaamassa tulevaisuudessa ihmisen ja koneen rajat ovat hämärtyneet keinotekoisten ruumiinjatkeiden avulla, ja vainoharhaisuudesta on tullut muuttuneen ihmisrodun kuudes aisti. Silti romaanin todellisuus on ihmisten todellisuus, emotionaalisen, vereslihalle palaneen ihmisen todellisuus.

Neurovelho on kaleidoskooppinen mestariluomus, kirjallinen Rubikin kuutio. Sen voi lukea nopeatempoisena jännityskirjana, postmodernina dekkarina, yhteiskunnallisena tutkielmana tai mykistävänä tieteisromaanina.

Muokannut Jussi (25.07.2016)

Pysy erossa lohikäärmeistä (Shadowrun: Vallan salat, #1)Peililasit: Cyberpunk-antologia (Jalavan SciFi-sarja, #18)Ilmestysten avaruus (Ilmestysten avaruus, #1)Sovituksen kuilu (Ilmestysten avaruus, #4)Kuumalinja

Reijo Purontakanen avatar

Monitasoinen ja vahvatunnelmainen romaani, jossa on dekkari liittyy saumattomasti scifiin. Vaikka opus on kirjoitettu jo vuonna 1984 se ei ole juurikaan vanhentunut, vaan on jopa ajankohtaisempi kuin koskaan. Suosittelen kaikille hyvän tarinan ja rikkaan kielen ystäville. PS: hyvä yleistieto on bonusta tätä romaanisarjaa lukiessa.

Emelie avatar
2.0

Tämä teos ei napannut, ei sitten yhtään. Odotukset tarinan suhteen olivat aika korkeat, mutta niitä kirja ei saavuttanut. Kerronta oli hiukan liian tajunnanvirtaa minulle, olin suurimman osan ajasta ihan pihalla, että mitä tapahtuu. Vaikka tarina välillä vei mukanaan, silti suurimman osan ajasta odotin vain kirja loppuvan. Olisin kovasti halunnut pitää tästä, mutta tämä teos ei vain ollut minua varten.

Eija
Uusin jäsen: Ksnsns