Viimeisten aikojen valtiaat (Viimeisten aikojen valtiaat, #1)

Viimeisten aikojen valtiaat

Michael Moorcock
Julkaistu: 1997 (Book Studio)
Alkuperäinen nimi: An Alien Heat
Tyylit: scifi

Alkuteos ilmestynyt 1972. Suomentanut Pekka Markkula. Galaxy scifi 15. Kirjan nimiölehdellä alkuteoksen nimi virheellisessä muodossa An Alien Times. Nidottu.

Maapallon aika lähestyi loppuaan, ja ihmiskunta oli vihdoinkin lakannut suhtautumasta itseensä vakavasti. Se huvitteli vailla omaatuntoa, kilpaili vailla kateutta, tunsi kiintymystä vailla himoa, vahingoniloa vailla raivoa, ystävyyttä vailla sääliä. Ihmiset punoivat juoniaan vailla pakkomielteitä ja jättivät surutta kaiken puolitiehen, sillä kuolema oli heille kaukainen uhka... heidän elämänsä päättyisi vasta kun maapallo kuolisi.

Michael Moorcockin mestarillisen scifi-trilogian ensimmäinen osa.

muokattu 13.08.2009

SingulariteettitaivasHeltymätön (Kadonnut laivasto, #5)Perhonen ja jaguaariNeljäNäkymättömät planeetat

S.T.A.R. avatar
Kirjoittanut
Moorcockin trilogian ensimmäinen osa oli oivallinen muistutus siitä, että hyvän scifikirjan ei tarvitse olla 600-sivuinen. Moorcock osaa tiivistämisen taidon ja sanoo silti kaiken tarpeellisen. Kirjan huumori ja mielikuvitus tuovat mieleen helposti jopa Douglas Adamsin tyylin, mutta Moorcockilla on siinä määrin painavaa sanomaa, ettei Viimeisten aikojen valtiaat missään nimessä mikään parodia ole. Loppua kohden se päinvastoin saa hyvin tummiakin sävyjä. Päähenkilö Jherek ... (lisää)
Jussi avatar
Kirjoittanut
Kirja ei hirveästi iskenyt, lasken sen Moorcockin heikompaan tuotantoon. Jherek Carnelian oli onnistunut päähenkilö, ja pidin siitä ajatuksesta, että tulevaisuuden ihmiset eivät ymmärrä tunteita. Myös seikkailu menneisyyden Lontoossa eteni vauhdikkaasti. Mutta kirjan sisältö oli makuuni vähän liian "sekoa". Romaanin kiinnostavin asia löytyi yllättäen Moorcockin alkusanoista. Kirjailija pohti siinä mahdollisuutta, että Viimeisten aikojen valtiaat olisivat itse asiassa Kaaoksen herroja, joita vastaan Ikuisen sankarin muut ilmentymät (kuten Corum ja Elric) taistelevat.
Uusin jäsen: Topi Kopakkala