Uusikuu (Houkutus, #2)

Uusikuu

Stephenie Meyer
Julkaistu: joulukuu 21, 2007 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: New Moon
Tyylit: fantasiaurbaani fantasia, paranormaali romantiikka, nuoret
Avainsanat: elokuva, ihmissudet, vampyyrit

Alkuteos ilmestynyt 2006. Suomentanut Tiina Ohinmaa. Päällyksen suunnittelu: Gail Doobinin ja Sami Saramäki. Päällyksen valokuva: Roger Hagadone. Sidottu. WSOY-pokkari, 2010. Nidottu.

”Tuntui kuin olisin nähnyt hirveää painajaista, sellaista jossa täytyy juosta juoksemasta päästyään, keuhkot pakahtumaisillaan, eikä silti pääse eteenpäin niin lujaa kuin tahtoisi... Tämä ei kuitenkaan ollut unta, ja toisin kuin painajaisissani, en juossut oman henkeni edestä; juoksin pelastaakseni jotakin mittaamattomasti arvokkaampaa. Oma henkeni merkitsi minulle enää hyvin vähän.”

Bella Swanin mielestä on jotain tärkeämpää kuin itse elämä: Edward Cullen. Vampyyrin rakastaminen on kuitenkin vaarallisempaa kuin hän olisi koskaan voinut kuvitella. Heidän suhdettaan uhkaavat ennakkoluulot sekä läheiset ja rakkaat, ja ongelmat ovat vasta alkamassa.

18-vuotispäivän kynnyksellä Bella on surullinen, sillä hän ei haluaisi vanheta – Edward kun on ikuisesti 17-vuotias. Vastentahtoisesti vietetyillä syntymäpäivillä hän saa lahjapaperista haavan ja vuotaa verta verenhimoisten vampyyrien edessä...

Uusikuu on jatkoa vuosisadan rakkaustarinalle, joka syttyy kirjassa Houkutus (2005).

Muokannut Jussi (27.01.2016)

Selviytyjät (Intertwined, #2)Houkutus (Houkutus, #1)Aamunkoi (Houkutus, #4)Bree Tannerin lyhyt elämäEpäilys (Houkutus, #3)

TheDarkMission avatar
Yhden lukukerran jälkeen on hankala arvioida kirjaa kriittisellä silmällä. Tiedän vain etten ole ikinä lukenut mitään näin ihanaa. Jos viisi pistettä on maksimi, antaisin vaikka kuusikymmentä! Kirjassa oli vauhdikkaita juonenkäänteitä, kutkuttavaa takaa-ajoa, voimakkaita, vapisuttavia tunteita, ihanaa läheisyyttä... Haikeutta, surua ja rakkautta. Tämä on parempikin kuin odotin. Menetin yöuneni tämän takia, kun vapisin peiton alla miettien kuumeisesti ja innoissani mitä ... (lisää)
Kuurankukka avatar
Kuten täälläkin ovat jo useammat maininneet, Uusikuu oli hyvä, mutta verrattuna edeltäjäänsä Houkutukseen se oli vähän pettymys. En itse käyttäisi aivan sitä termiä, mutta en voi mitään sille tunteelle, joka kertoo ettei vuosisadan rakkaustarinoille kuulu tehdä jatkoa! Siinä missä Houkutus nimenomaan oli rakkaustarina, Uusikuu ei ole. Ennemminkin tarina ystävyydestä, ja seikkailukertomus. Tietenkään se ei pysty olemaan kertomatta rakkaudesta, mutta siitä kai ... (lisää)
jeirjo avatar
2.0
On pakko myöntää, että petyin, ja aika pahasti. Ehkä se oli oma vikani, sillä odotin Uudestakuusta muodostuvan yhtä loistava ja koukuttava lukuelämys kuin Houkutus oli minulle ollut, mutta näin ei käynyt. Sen sijaan taivalsin kirjan aika tahmeasti eteenpäin ja toivoin, että se todella alkaisi ja näyttäisi kyntensä, mutta lopputulos oli latistunut. Ei voi muuta sanoa.
Melonny avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Gio avatar
Pidän tätä kirjaa koko sarjan huonoimpana, koska tässä oli niin paljon susista ja Jacobia. Itse olen ehdottomasti vampyyrien puolella ja lukeminen Jacobin ja Bellan yhdessä viettämästä ajasta oli ehdottomasti pitkästyttävää. Alku ja loppu kumminkin pelastivat kirjan, varsinkin viimeiset luvut olivat mieleeni.
Tiittis avatar
Myää kirja on huonoin, Bellan angstailu ja Jacobin viha vampyyreitä vastaan, yh. Loppu oli ihan hyvä, nykyään kun luen kirjaa luen alun, skippaan keskikohdan ja sitten luen lopun. Jay(Y).
Veequa avatar
Ihmeellistä. Sitä tarttui kirjaan hyvin epäilevin käsin -ja aluksi epäilys vain kasvoi. Ennalta-arvattavuus, tapahtumien hidas kulku ja tyhjäntoimittaminen, sitä se minusta oli. Ihmetellen itseänikin jatkoin eteenpäin, jotain siinä kirjassa oli. Jotain, jonka takia täytyi kääntää seuraava sivu. Ja kun loppujenlopuksi, siinä reilusti yli kirjan puolenvälin, alkoi tapahtua jotain mielenkiintoista. Piti kääntää sivuja ennen kuin niitä ehti lukea ja sitten kääntää ... (lisää)
Mia avatar
Odotukset olivat korkealla Houkutuksen jälkeen ja ikäväkseni myönnän, että hienoinen pettymys tämä oli. Tämä ei herättänyt minussa enää samalla tavalla tunteita, kuin ensimmäinen kirja. La Pushin jengi kuitenkin korjasi tilannetta varsin hyvin jännittävillä, mysteerisillä käänteillään ja arvoituksillaan. Silti ehdottoman lukemisen arvoinen ja varmasti miellyttävä lukukokemus, mikäli Houkutuksesta piti. Voisin sanoa, että pettymys - joka varmasti johtui vain ... (lisää)
Fubuki avatar
2.0
Tämä kirja ei osoittautunut niin suureksi pettymykseksi kuin Houkutus; kirjan pelasti kesken jättämiseltä vain Meyerin parantunut englanninkielen käyttö, sekä kaikkia vampyyrihahmoja ja Bellaa mielenkiintoisempi hahmo, Jacob Black. En vaivautunut ostamaan tätä kirjaa, vaan lainasin sen kirjastosta sillä Houkutus oli jo päätynyt pettymyksen jälkeen divariin, ja täytyy sanoa etten ostaisi tätäkään, vaikka pientä edistystä oli havaittavissa. Kirja oli edelliseen nähden ... (lisää)
Tuulenkukka avatar
Kirjallisilta ansioiltaan Uusikuu on samaa tasoa kuin muutkin sarjan osat: juonta saa hakea kissojen ja koirien kanssa, ja hahmot ovat syvyydeltään lähinnä tapetti-osastoa. Meyerin kirjoitustyyli (tai muukaan tyyli) ei muutu, mikä sinänsä on plussaa, koska lukija saa varmasti sitä mitä tilaa. Omiin silmiini ottaa kielen rönsyilevyys ja sellainen tietty liika kaunopuheisuus, mikä oikeasti jo hankaloittaa lukemista ja koko kirjan nautittavuutta. Juoni on aika yksinkertainen, ellei ... (lisää)
Pennywere avatar
2.0
Periaatteessa en pettynyt, ehkä siksi etten edes osannut suhtautua tämän lukemiseen niin kiihkeästi kuin Houkutuksen. Kirja oli alusta (ensimmäiset kolme lukua) mielenkiintoinen, mutta sitten alkoi se Bellan niiiiiiiin pitkästyttävä kertomus masentuneisuudestaan ja siitä ettei mikään toimi. Tästä saakka kirja oli lähes tuskastuttavaa lukea, mutta onneksi saatiin pian apu Jacob Blackin muodossa - lempihenkilöni. Mutta sitten kun Jacobkin muuttui lähes täysin puolivälissä, ... (lisää)
Inga-lina avatar
Kirja oli hyvä mutta minäkin petyin sitä lukiessani, odotukset olivat aika suuret mutta pettymys ei ollut kuin hyvin hyvin pieni... :D Valitettavasti näin joskus yhdellä sivulla juonenpaljastuksen kirjasta mikä ei ollut mukavaa... Mutta aion ostaa kyllä kirjan mahdollisimman nopeasti itselleni! ^^ Kolmatta kirjaa odotellessa, taidan lukea vielä muutaman kerran molemmat osat!
Nella avatar
2.5

Uusikuu on kyllä mielestäni koko sarjan huonoin osa. Tässä on vähän sama rakenne kuin Houkutuksessa, jossa loppua kohden alkoi juonikin vasta tiivistyä kunnolla. Tässä teoksessa vain on paljon tylsempi keskiosa, kun Bella on niin masentunut ja kaikki tuntuu menevän huonosti.

Luettuani kirjan pariin otteeseen, tykkään hyppiä kirjan keskiosassa eteenpäin jonkin verran ja odotan vain pääseväni lukemaan kirjan viimeisiä sivuja. Loppu on mielestäni ... (lisää)

Adolfina Romanov avatar

Hmh. Hiukkasen liikaa voivottelua ja ikävöintiä. Eikä oikeastaan yllätä millään tapaa, koska koko maailma on jo spoilannut tämän moneen kertaan. Muuten olisi varmaan ollut helpompi nauttia.

Truuners95 avatar
3.5

Tässä kirjassa esitellään ne olennot jotka ovat ainoa syy miksi tämän kirjasarjan aikoinaan luin, eli Quiletti-ihmissudet. minulla ei ole oikein muuta mielipidettä kirjasta, kuin se että ne oli hyvin kuvailtu ja muutenkin paljon mielenkiintoisempia otuksia, kuin vampyyrit.

inari avatar
4.5
Pidin tästä osasata huomattavasti enemmän kuin edeltäjästään. Ehkä osaksi sen takia kun Edward (ehdoton inhokkini) lähti ja suosikkipoikani Jacob tuli takaisin kuvioihin, nyt jopa suuressa osassa. Kirja eteni mukavaan tahtiin, enkä kirjan loputtua jäänyt tuppisuuna istumaan vaan nappasin jatko-osan käteeni ja ahmaisin senkin. Koukuttava sarja sanoisinko.
WindWizard avatar
Olen ehdottomasti sitä mieltä että Edwardin olisi pitänyt pysyä poissa kokonaan, vaikka kirjan pointtihan on se että Bella menee hakemaan Edwardia Volterrasta, eihän kirjassa muuten olisi oikeastaan mitään juonta. Jacobin luokittelisin parhaaksi hahmoksi koko sarjassa, ja ihmissudetkin on kivoja. Mielestäni Edward on edelleen ihan hemmetin ylisuojeleva Bellaa kohtaa. Kirja on ehkä hukkasen parempi kuin ensimmäinen, mutta lopetan nyt tähän tämän kirjoittamisen..
Frost avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Rauros avatar
4.5
Toivoin kun luin kirjaa että Edward ei palaisi takaisin ollenkaan! Jacob oli lempihahmoni! Olihan Edwardikin hyvä mutta....! En tiedä! Jacob on kuitenkin lempparini! Pidin siitä (Vaikkei sitä nyt voi sanoa Pidin) kun Edward häipyi ja Jacob tuli kuvioihin. Mutta ei tässä enempää :)! Suosittelen kaikille :)
Lilli avatar
Tätä kirjaa lukiessa alkoi ihan toivoa että Edward ei koskaan edes palaisi takaisin, Jacob on muutenkin lempparihahmoni koko kirjasarjassa. Tykkäsin tästä kirjasta, kuten kaikista muistakin twilighteista, vaikka en kohderyhmään kuulukaan.. ;)
Hemlit avatar
Toinen osa tästä sarjasta oli melkeinpä vielä huonompi kuin ensimmäinen. Tokihan tämäkin oli ihan mukavaa ja nopeaa lukemista, mutta en edes lukenut sarjan kolmatta osaa. Elokuvista pidän paljon, mutta Meyerin kirjoitustyyli ei ole aivan minun tyylistäni. Ymmärrän kyllä, miksi jotkut tätä sarjaa rakastavat :)
w-a-r-i avatar
Ei ollut niin hyvä kuin ensimmäinen kirja, mutta ihan nopeaa luettavaa tämäkin :) ehkä hiukan liikaa itsesäälissä kieriskelyä, ja Edwardin itsensä paljastamis kohta lopussa nykyisin lähinnä naurattaa elokuvan takia :D
LonelyDiamond avatar
Kirja oli juoneltaan aikas samanlainen kuin edeltävä kirja Houkutus. Alussa vatvotaan ihmissuhteita tylsistymiseen asti ja vielä puuduttavammin kuin Houkutuksessa, mutta viimeiset sata sivua on vauhdikasta toimintaa joka korvaa pitkän odotuksen. Paikoitellen todella ennalta-arvattava, mikä on tietysti hiukan harmi, mutta yllättäviäkin käänteitä oli. Olen edelleenkin kiinnostunut lukemaan sarjan loppuun, vaikka kirja oli heikompi esitys kuin Houkutus. Toivottavasti kaksi viimeistä ei huonone tästä.
Myrsky10 avatar
Hyvä kirja. Ehkä ensimmäistä osaa hieman huonompi.
ShadowMaker avatar
1.0
Luin kirjaa sivulle 338 asti ajatuksen kanssa (vaikka ne yrittivätkin harhailla aika ajoin), sen jälkeen en enään pystynyt. Joten siis arvosteluni perustuu saamani kuvaan jonka 338 sivun aikana ehdin muodostamaan. Ihan ensiksi on sanottava, että petyin pahasti. En vain Meyerin tekemän huonon juonikuvion takia (Edwardin lähdön),vaan lähes kaikkeen mitä kirjassa oli. En pitänyt sen kirjoitustyylistä, juonenkulusta,henkilöistä, jne.. Juoni kulki kuoleman hitaasti, kirjoitustyyli ei ... (lisää)
Rousie_e avatar
Monet ystävistäni pitävät tätä kirjaa sarjan huonoinpana. Monet taas ajattelevat sen olevan parhainpia, koska Edward häipyi ja Jacob tuli kuvioihin jne. Omasta mielestäni kirja on sarjan paras teos. Se kuvaa todella kauniisti Bellan tuskaa sinä aikana kun hän on erossa Edwardista, ja sitä helpotusta jonka Jacobin seura saa aikaan :). Hyvin kaunis teos indeed.
EndlessMoment avatar
Uusikuu on kirja josta joko pitää tai sitä vihaa..... Itse kuulun siihen joukkoon, joka pitää tätä kirjaa sarjan parhaana. Syy miksi pidän tästä kirjasta on yksinkertaisesti, se että Edward häipyi ja Jacob tuli hänen tilallleen!!! Siinä missä Bellan ja Edwardin "suhde" (eritttäin epäaito sellainen) on teennnäinen ja imelä on Bellan ja Jacobin suhde ikääänkuin sisarusmainen ja aito. Jacob myös tuo sarjaan jotain olennaista; puhekieltä. Myös kirjan loppu ottaa päähän, ... (lisää)
Camila avatar
Uusikuu oli tylsin sarjan kirjaista, mutta lappu osa kirjasta oli hyvä.Tylsää kirjassa oli se ,että edward lähtee ja jättää Bellan.Miinusta tuli myös siitä ,että kirjassa ei ollut oikein jännää kohtaa.loppu oli siksi hyvä ,sillä siinä oli tarpeeksi vauhtia.
Li avatar
1.0
siis koko kirjasarjasta tämä kirja on minusta ärsyttävin, koska edward lähtee heti alussa. Siis minähän en henkilökohtaisesti pidä ollenkaan Jacobista. Lisäsi kirjan juoni oli todella laiha. Edward lähtee, Bella masentuu, Bella lyöttäytyy yhteen Jacobin kanssa, Bella pelleilee. Pidin kirjassa ainoastaan lopusta. Minusta sekin oli tosin tylsä. Liian sovinnainen ratkaisu minun makuun.
bambukirja avatar
Koko kirjasarjan luettuani voin jälkeenpäin sanoa, että tykkäsin Uusikuusta jotenkin erityisesti. Tarinan rauhallisuus ja yksinkertaisuus kiehtoi ja lisäksi koko kertomus toi täysin uusia näkökulmia ja tapauksia tarinaan.
nipe avatar
Aivan ihana kirja! Ei yhtään haitannu vaikka Edward lähtikin. Jacob on aivan ihana tyyppi. Oli tosi hyvä veto vetästä se mukaan tähän tarinaan. Oli kiva lukea sen juttuja ja sitä miten se epätoivosesti yritti saada Bellaa itelleen. Uusikuu tulee aina olemaan paras twilight kirjoista ja tulen aina kuulumaan team Jacobiin. 5 tähden arvonen kirja<3
Fallen angel avatar
Kirja oli välillä jopa tylsä. Oli mielenkiintoista lukea Jacobista ja ihmissusista, mutta Bellan angstailu oli kerrassaan puuduttavaa. Edwardin lähtö oli kai ihan okei, vaikka mietin miksi muka se oikeasti olisi lähtenyt. Ykköskirjan jälkeenhän he olivat niin rakastuneita. En olisi Meyerinä laittanut Edwardia lähtemään, ainakaan tolleem. Ei Edward ois jättänyt Bellaa mihinkään metsään yksin. Saa nähdä jos muutan mieleni JOS luen joskus uudestaan. Kirjahyllyssähän se muiden houkutus-sarjan kirjojen kanssa odottaa vain lukiaa. :)
Q_Black avatar
Taattua Meyer-laatua. Tässä kirjassa rakastuin peruuttamattomasti Jacobiin, joka on mielestäni sata kertaa aidompi hahmo kun Edward. Luksusta, että sai lukea oikeastaan vain Bellasta ja Jakesta sekä heidän ystävyydestään. Ihmissudet vaan on kivoja ;)
rudi92 avatar
Jos tätä kirjaa täytyisi yhdellä sanalla kuvailla, niin se olisi loistava. Pidin kirjan synkästä ja surullisesta teemasta, jota varsinkin alussa oli paljon. Pidin myös Jacobista, koska hänen ja Bellan suhde oli niin tunteellinen. Täytyy myös sanoa, että Uusikuu olisi ehkä jopa parempi kuin Houkutus jos loppu olisi toisenlainen. Mutta koska loppu on tylsä, kirja on kokonaisuutena yhtä hyvä kuin sarjan ensimmäinen osa.
ellue avatar
Houkutuksen jälkee tartuin kirjaan todella suurilla odotuksilla. Ensimmäisellä lukukerralla petyin. Missä on Edwardin ja Bellan romantiikka ? Ylipäätään missä koko Edward on kirjassa. En pitänyt Jacobista ja ajattelin, että ei tätä kirjaa varmaan montaa kertaa tule luettua. Mutta sitten ajattelin lukea kirjan uudelleen. Aloin pitämään Jacobista. Ja susista. Edward ei tuntunutkaan enää niin täydelliseltä, vaikka varmasti koko loppuelämäni ajan tulen olemaan Team Edward. Kirja on paljon juonellisempi ja tapahtumarikkaampi kuin Houkutus. Nyt Uusikuu on yksi lemppareistani tässä sarjassa :)
Mantaliini avatar
1.0
Kirja oli sinänsä hyvä, mutta yhdessä kohtaa juoni tuntui jämähtävän paikalleen. Tuntui kuin tapahtumilla ei ollut juonen kannalta mitään merkitystä. Myöhemmin selvisi että tosiaan olihan niissä. Mutta siinä kohtaa kirja menetti otteensa minusta ja jouduin oikein taistelemaan etten olisi heittänyt kirjaa päin seiniä. Mutta kannattaa siis lukea koska mukavaa lomaluettavaa ei ole koskaan liikaa:)