Nälkäpeli: Vihan liekit

Suzanne Collins
scifi > dystopia, nuoret
Nälkäpeli: Vihan liekit (Nälkäpeli #2) - Suzanne Collins8.40

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Helene Bützow. Päällyksen kuvitus: Tim O'Brien. Sidottu, kansipaperi.

Locus-palkintoehdokas 2010 (nuortenkirjat).

”Presidentti Snow’n vierailu. Vyöhykkeet kapinan partaalla. Suora uhkaus Galen tappamisesta ja lisää tulossa. Kaikki rakkaani ovat tuomittuja. Ja kuka tietää, kuinka moni muu joutuu vielä maksamaan minun teoistani? Jos en pysty kääntämään kurssia kiertueen aikana. Tyynnyttämään rauhattomuutta niin, että presidentti lakkaa huolehtimasta. Mutta miten? Todistamalla aukottomasti koko tälle maalle, että rakastan Peeta Mellarkia.

Minä en pysty siihen, minä ajattelen. En ole niin hyvä. Meistä kahdesta Peeta on hyvä, ihminen josta on helppo pitää. Hän saa ihmiset uskomaan mitä tahansa. Minä olen se, joka nipistää suunsa kiinni ja pysyttelee taka-alalla ja antaa hänen hoitaa puhumisen niin pitkälle kuin suinkin. Mutta Peeta ei ole nyt se, jonka on todistettava rakkautensa. Se olen minä.”

– Katniss

Nälkäpeli on ohi, mutta kärsimys ei. Juuri ennen koko maan kattavaa voitonkiertuetta, jolle voittajapari pakotetaan, presidentti Snow tekee epämiellyttävän vierailun Katnissin kotiin. Hän syyttää tyttöä siitä, että hänen käytöksensä pelissä yllyttää ihmisiä kapimaan. Lisäksi hän on saanut vihiä, että Katnissin ja Peetan suhde olikin tekaistu! Voiko heidän kihlautumisensa yleisön edessä vielä pelastaa tilanteen?

”Liikuttava, lennokas ja loistavasti kirjoitettu dystooppinen seikkailu. Teoksen unohtumattomat sankarit ovat omaa luokkaansa, ja se pitää otteessaan kuin loukku.” – The Times

Vihan liekit ei ainoastaan vastannut odotuksiani, se ylitti ne. Kirjan jännitys saa sydämen takomaan vielä Nälkäpeliäkin hurjemmin, koska henkilöt ovat nyt vanhoja tuttuja, joiden kanssa on päässyt jakamaan kärsimyksen jo kertaalleen.” – Stephenie Meyer

”Nälkäpeli-trilogian – – toinen osa on vähintäänkin yhtä hyvä kuin ensimmäinen, jollei parempikin, sillä ensimmäisessä osassa tutuiksi käyneisiin hahmoihin saadaan nyt enemmän syvyyttä. Ilmi tulevat hahmojen uudet, jopa yllättävätkin piirteet pitävät lukijan varpaillaan.” – Laura Kurki, Lukufiilis

Keskustelua: Suzanne Collins :: viestejä 3 kpl

KAMPANJA: Storytelissä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Julkaistu: helmikuu 8, 2010
Arvosanalla: 8.40/10
Arvosanoja: 681
Muokattu: syyskuu 14, 2019

Nälkäpeli -kirjasarja

"Suzanne Collinsin Nälkäpeli-trilogia on ollut kansainvälinen supermenestys, jonka osia on myyty pelkästään USA:ssa yli 50 miljoonaa kappaletta ja joka on julkaistu 50 kielellä. Pelottavia tulevaisuudenkuvia väläyttelevä jännitysromaanisarja on paitsi hyytävä vertauskuva aikamme kilpailuyhteiskunnasta myös herkkä tarina nuoren rakkauden voimasta."

Nälkäpeli (Nälkäpeli #1)8.78
Nälkäpeli: Vihan liekit (Nälkäpeli #2)8.40
Nälkäpeli: Matkijanärhi (Nälkäpeli #3)8.10
Nälkäpeli 1–38.74
Nälkäpeli: Balladi laululinnuista ja käärmeistä7.46

Kirja-arvioita

4/10 |
lokakuu 27, 2016
Vihan liekit on trilogian ensimmäiseen osaan verrattuna selvästi heikompi. Ykkösosan lukemisesta tosin on jo pari vuotta aikaa, mutta muistan viihtyneeni sen parissa huomattavasti paremmin. Kaikki mielenkiintoisimmat asiat ohitettaan uskomattoman ...
huhtikuu 12, 2016
Yhtä hyvä ellei jopa parempi kirja kuin ensimmäinen osa. Pakkohan täsät on pitää, jos piti ensimmäisestä osasta. Ei tätä voi jättää lukematta kun alkuun on päässyt.
helmikuu 21, 2016
Kirjasarjan ehdottomasti parhain osa. Oli mielenkiintoinen alusta loppuun. Tosin, jotkut kohdat jouduin lukemaan useamman kerran, kun en heti kärryille päässyt. Kirjan juoni oli parempi ja jännittävempi kuin ensimmäinen.
joulukuu 05, 2015
 Hyvä. Jatkoi hienosti siintä mihin ensimmäinen osa jätti. Minusta kirja on parempi kuin eka osa. Toisin kuin ensimmäisessä osasa kirja tuntui etenevän nopeammin ja sujuvammin juoni oli hyvä. Suosittelen
heinäkuu 07, 2015
Hyvä ja jännittävä jatko edelliselle osalle. Mukaan tuli uusia, mahtavia hahmoja. Kirjan loppu oli mielenkiintoinen.
10/10 |
helmikuu 07, 2015
Ehdottomasti parempi kuin edeltäjänsä tai seuraajansa. Mielestäni Vihan Liekit oli trilogian paras kirja! Myös elokuvana oli tosi hieno. Juonenkäänteet olivat hyviä ja kirja oli edeltäjänsä tapaan koukuttava. Tykkäsin todella paljon myös ...
tammikuu 24, 2015
Loppua kohti aina vain parempi! :) Tykkäsin paljon, vaikka alussa tuntui siltä, että oikein mitään ei tapahdu...
tammikuu 09, 2015
Tämänkin lukemisesta on melkein vuosi aikaa, mutta yritän parhaani mukaan muistella kirjan tapahtumia. Tästä en pitänyt ihan yhtä paljon kuin trilogian ensimmäisestä osasta. Peetasta aloin pitää vielä vähemmän kuin aikaisemmin pidin, ...
syyskuu 09, 2014
Pidin tästä hieman enemmän kuin edeltäjästään, sillä Katniss ei enään esittänyt Peetalle vaan he olivat suunnileen tietoisia toistensa tunteista. Galesta en ole ikinä pitänyt joten hän voisi mennä pois. Finnik taas oli ihana ja Johanan olivat ihania!
kesäkuu 25, 2014
Ei ollut ihan niin hyvä kuin eka osa mutta todella hyvä ja taidokas kirja tämäkin. Alkaa saumattomasti siitä mihin nälkäpeli jäi ja tempaisee heti mukaansa alusta asti. :)