Nälkäpeli: Vihan liekit (Nälkäpeli-trilogia, #2)

Nälkäpeli: Vihan liekit

Suzanne Collins
Julkaistu: helmikuu 8, 2010 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Catching Fire

Tyylit: scifidystopia, nuoret
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2009. Suomentanut Helene Bützow. Sidottu.

Locus-palkintoehdokas 2010 (nuortenkirjat).

”Presidentti Snow’n vierailu. Vyöhykkeet kapinan partaalla. Suora uhkaus Galen tappamisesta ja lisää tulossa. Kaikki rakkaani ovat tuomittuja. Ja kuka tietää, kuinka moni muu joutuu vielä maksamaan minun teoistani? Jos en pysty kääntämään kurssia kiertueen aikana. Tyynnyttämään rauhattomuutta niin, että presidentti lakkaa huolehtimasta. Mutta miten? Todistamalla aukottomasti koko tälle maalle, että rakastan Peeta Mellarkia.

Minä en pysty siihen, minä ajattelen. En ole niin hyvä. Meistä kahdesta Peeta on hyvä, ihminen josta on helppo pitää. Hän saa ihmiset uskomaan mitä tahansa. Minä olen se, joka nipistää suunsa kiinni ja pysyttelee taka-alalla ja antaa hänen hoitaa puhumisen niin pitkälle kuin suinkin. Mutta Peeta ei ole nyt se, jonka on todistettava rakkautensa. Se olen minä.

– Katniss

Nälkäpeli on ohi, mutta kärsimys ei. Juuri ennen koko maan kattavaa voitonkiertuetta, jolle voittajapari pakotetaan, presidentti Snow tekee epämiellyttävän vierailun Katnissin kotiin. Hän syyttää tyttöä siitä, että hänen käytöksensä pelissä yllyttää ihmisiä kapimaan. Lisäksi hän on saanut vihiä, että Katnissin ja Peetan suhde olikin tekaistu! Voiko heidän kihlautumisensa yleisön edessä vielä pelastaa tilanteen?

”Liikuttava, lennokas ja loistavasti kirjoitettu dystooppinen seikkailu. Teoksen unohtumattomat sankarit ovat omaa luokkaansa, ja se pitää otteessaan kuin loukku.” – The Times

Vihan liekit ei ainoastaan vastannut odotuksiani, se ylitti ne. Kirjan jännitys saa sydämen takomaan vielä Nälkäpeliäkin hurjemmin, koska henkilöt ovat nyt vanhoja tuttuja, joiden kanssa on päässyt jakamaan kärsimyksen jo kertaalleen.” – Stephenie Meyer

”Nälkäpeli-trilogian – – toinen osa on vähintäänkin yhtä hyvä kuin ensimmäinen, jollei parempikin, sillä ensimmäisessä osassa tutuiksi käyneisiin hahmoihin saadaan nyt enemmän syvyyttä. Ilmi tulevat hahmojen uudet, jopa yllättävätkin piirteet pitävät lukijan varpaillaan.” – Laura Kurki, Lukufiilis

Muokannut Jussi (07.08.2016)

Julma maaOutolintu (Outolintu-trilogia, #1)Valinta (Valinta-sarja, #1)Salatun voiman kaupunki (Mystic City, #1)Neljä

Twist avatar
Vihan liekit on suurenmoinen jatko-osa Nälkäpeliin. Tämä oli minusta vielä parempi, kuin edellinen osa, sillä päähenkilöt olivat tuttuja ja tässä tuli niin paljon niin fantastisia käänteitä, että menin ihan häkellyksiin. Tätä luin yömyöhään, kunnes silmät melkein lorpahtivat kiinni, ja oli pakko lopettaa, kunnes aamulla pääsi jatkamaan. Omin sanoin en osaa muuten kuvata, kuin lainaamalla Stephenie Meyeriä: "Vihan liekit ei ainoastaan vastannut odotuksiani, se ylitti ... (lue lisää)
Q_Black avatar
Jos pidit ensimmäisestä kirjasta, pidät myös tästä. Ehkä jopa enemmän. Katnissin ja Peetan ystävyys saa uusia ulottuvuuksia. Edessä olevat koitokset tuntuvat entistä hurjemmilta. Tämä vaan on kirja, jota ei voi missata mistään hinnasta.
Saki avatar
4.5
Ei ollut ihan niin hyvä kuin eka osa mutta todella hyvä ja taidokas kirja tämäkin. Alkaa saumattomasti siitä mihin nälkäpeli jäi ja tempaisee heti mukaansa alusta asti. :)
zaza avatar
Aloitin tämän kirjan lukemista, mutta sitten se jotenkin jäi... En millään tarkoita, että se olisi ollut huono kirja, oli vaan niin paljon muuta tekemistä. Aion kohta aloittaa sen uudestaan. :)
Indeed avatar
Alku alkoi tylsästi kun en saanut juonesta kiinni. Mutta kyllä se siitä parani, että odotan innolla siihen asti kun saan rahat Matkijanärheen<3
coloureyes avatar
Usein on niin että ensimmäisen osan jälkeen toinen on huonompi, mutta täst tuli parempi! Sydän hakkasi monessa kohtaan ja en hennonnut päästää kirjasta irti! Kirjan luojan pitäisi olla ylpeä itsestään niin erikoisen kirjan kun on tehhyt!
Puolikuu avatar
2.0

Vihan liekit on trilogian ensimmäiseen osaan verrattuna selvästi heikompi. Ykkösosan lukemisesta tosin on jo pari vuotta aikaa, mutta muistan viihtyneeni sen parissa huomattavasti paremmin. Kaikki mielenkiintoisimmat asiat ohitettaan uskomattoman nopeasti, jotta aikaa jää kuvailla Katnisin kulloinkin käyttämiä vaatteita Voittajien kiertueella ynnä muuta epäoleellista. Kaksi kolmasosaa jumitetaan tähän malliin ja lopun tapahtumat rynnitäänkin vauhdilla. Kolmiodraama ottaa päähän, samoin Katnisin epäuskottava hinku kuolla, jotta hän voisi pelastaa Peetan. Meh meh.

Myrsky10 avatar
Yhtä hyvä ellei jopa parempi kirja kuin ensimmäinen osa. Pakkohan täsät on pitää, jos piti ensimmäisestä osasta. Ei tätä voi jättää lukematta kun alkuun on päässyt.
Truuners95 avatar
Jonskuux avatar
4.5
Kirjasarjan ehdottomasti parhain osa. Oli mielenkiintoinen alusta loppuun. Tosin, jotkut kohdat jouduin lukemaan useamman kerran, kun en heti kärryille päässyt. Kirjan juoni oli parempi ja jännittävempi kuin ensimmäinen.
Vanda avatar

Hyvä. Jatkoi hienosti siintä mihin ensimmäinen osa jätti. Minusta kirja on parempi kuin eka osa. Toisin kuin ensimmäisessä osasa kirja tuntui etenevän nopeammin ja sujuvammin juoni oli hyvä.

Suosittelen

Poison Girl avatar
4.5
Hyvä ja jännittävä jatko edelliselle osalle. Mukaan tuli uusia, mahtavia hahmoja. Kirjan loppu oli mielenkiintoinen.
inari avatar
kesyrottafanitus avatar
Ehdottomasti parempi kuin edeltäjänsä tai seuraajansa. Mielestäni Vihan Liekit oli trilogian paras kirja! Myös elokuvana oli tosi hieno. Juonenkäänteet olivat hyviä ja kirja oli edeltäjänsä tapaan koukuttava. Tykkäsin todella paljon myös uusista hahmoista, kuten Finnickistä ja Johannasta. En osaa oikein sanoa, miksi juuri tästä kirjasta eniten pidin mutta todellakin se kuuluu suosikkikirjoihini! Suzanne Collins on todella hyvä kirjailija ja hän kirjoittaa hyvin koukuttavasti ja ... (lue lisää)
Frost avatar
Loppua kohti aina vain parempi! :) Tykkäsin paljon, vaikka alussa tuntui siltä, että oikein mitään ei tapahdu...
Swordsman avatar
4.5
Tämänkin lukemisesta on melkein vuosi aikaa, mutta yritän parhaani mukaan muistella kirjan tapahtumia. Tästä en pitänyt ihan yhtä paljon kuin trilogian ensimmäisestä osasta. Peetasta aloin pitää vielä vähemmän kuin aikaisemmin pidin, ja se onkin jo aika vähän. Tämäkin kirja oli hyvin koukuttava, eikä mulla tän lukemisessa tainnut paljoakaan aikaa mennä. Kirja oli kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen. Mielenkiintoinen neljännesjuhla täynnä mielenkiintoisia tapahtumia ja henkilöitä. Tykkäsin siis tästäkin kirjasta tosi paljon.
Nage avatar
4.5
Pidin tästä hieman enemmän kuin edeltäjästään, sillä Katniss ei enään esittänyt Peetalle vaan he olivat suunnileen tietoisia toistensa tunteista. Galesta en ole ikinä pitänyt joten hän voisi mennä pois. Finnik taas oli ihana ja Johanan olivat ihania!
Mai00 avatar
3.5
Jostain syystä en pitänyt tästä niin kuin ensimmäisestä osasta. Totta kai tämäkin koukutti saman tien kun rohkeni astua Katnissin epätoivoa ja pelkoa täynnä olevaan elämään...
Lonely Reader avatar
Katjuska avatar
Vihan liekit piti mukanaan aivan loppuun asti, vaikka luinkin sitä jo toista kertaa. Kirja eteni hyvään tahtiiin alussa ja noin sadan sivun jälkeen lukuvauhtini tuplaantui. Juonen käänteet oli hyvin kesitty, sillä ne eivät olleet ennalta arvattavia (ensimmäisellä luku kerralla tietenkin). Mitä enemmän luin kirjaa, sitä nopeampaan tahtiin sydämeni takoi. Vihan liekit koukuttaa juonenkäänteillään ja jännityksellään.
Arwina avatar
Luettuani Nälkäpelin yhdessä yössä, oli seuraavana yönä vuorossa Vihan liekit. En voi sanoa, että kirja olisi koukuttanut minut. Se huumasi. Olen ollut sidottuna Nälkäpeliin siitä saakka, kun avasin ensimmäisen osan ensimmäisen sivun. Aivan täydellistä. Kiitos Suzanne Collins!
VMN avatar
Vihan liekit alkaa varsin pian siitä, mihin ensimmäinen osa, Nälkäpeli jäi. Katniss Everdeen jatkaa päähahmona ja kertojana kertomaan elämästään ja kuinka Vyöhykkeillä ja Capitolissa käy. Tunnelma on alkanut kiristyä Katnissin tekojen jälkeen. Nälkäpeli on itse vihdoin ohi ja siirrymme sen jälkeisiin tapahtumiin, joissa Katniss joutuu olemaan osallinen. Laimean alun jälkeen kirja ottaa ilmaa siipiensä alle hyvin nopeasti ja nousee paljon korkeampaan tasoon kuin ... (lue lisää)
Nafisan avatar
Vihan liekut luettuani tunnelmat olivat varsin sekavat; jotenkin nyt en päässyt tuolle samalle intensiiviyden tasolle kuin trilogian ensimmäisessä osassa. Vihan liekit eivät poltelleet. Teos on silti nopealukuinen ja ahmin tämän pienen tiiliskiven kahdella lukukerralla, mutta jotenkin en saavuttanut samaa tunnelmaa kuin olisin toivonut, enkä päässyt aivan yhtä syvälle maailmaan kuin aikaisemmin. Ehkä vika on liiallisessa politiikassa, jota tihkuu rivien välistä. Välillä ... (lue lisää)
rudi92 avatar
Kirja oli melkeinpä samanlainen kuin edellinenkin, ainakin omasta mielestäni. Alku aina Nälkäpelin alkuun oli tylsä ja ajattelin silloin, että tämä saa huonommat pisteet kuin ensimmäinen osa. Mutta sitten alkoi Nälkäpeli, enkä malttanut laskea kirjaa käsistäni. Pidin jo ensimmäisen osan Nälkäpeli vaiheesta, mutta tässä kirjassa se oli vielä paljon parempi. Pidin Finnickistä tosi paljon ja onneksi hän jäi henkiin. Myös loppu oli onnistunut. Sekin oli parempi kuin ... (lue lisää)
ShadowMaker avatar
Täydellinen, Täydellinen, Täydellinen! Täydellinen isolla T:llä! Tämän kirjan tapahtumat tuntuivat todelta, niin oudolta kuin se useasta saattaa kuulostaa. Edellistä osaa lukiessa minä tunsin myöskin olevani mukana kirjan tapahtumissa, mutta tässä tunne oli vielä aidompi! Tämän (ja lukuisten muidenkin) takia Vihanliekit on mielestäni ehdottomasti paras kirja koko trilogiasta! No, nyt niihin lukuisiin muihin. Ensinäkin, kirjaa lukiessa ensimmäistä kertaa ei osannut aavistaa ... (lue lisää)
CaliFe avatar
Ykkös-osan jälkeen odotin aika tylsää kirjaa, mutta Vihan liekeissä oli enemmän yllättäviä juonenkäänteitä kun Salkkareissa. Viha Capitolia vastaan alko tuntuu jo ihan painostavana ja kuvottavana, ja silti kirja oli pakko lukee läpi. Kaikkein pahin "dick move" oli kyllä se neljännesvuosisadan Nälkäpelin yllätys. Just kun oli tottunu siihen ajatukseen et nyt Katniss ja Peeta on enemmän tai vähemmän turvassa, ne keksii tuommosta. Vyöhyke 13:sta ois mielenkiintosta kuulla ... (lue lisää)
Rosale avatar
Aww.. Uusi areena, mutta "vanhat" tribuutit..:D Enemmän pidin ensimmäisestä kirjasta, tai no..En ole enää varma kun luin toisen kerran. Loppukohta oli sielua raastava, olisi nin tahtonut lukea lisää, mutta ei..
Breetz avatar
Olin hiukan epäluuloinen aluksi, kun löysin tämän kirjaskaupasta, koska en ollut niin pitänyt Nälkäpelin ensimmäisestä osasta. Tämä teki poikkeuksen. Vihan liekit oli ihan MAHTAVA lukukokemus<3 Rakastuin Peeta leipuripoikaan ja Katnisiin, vaikka ensimmäisessä osassa Peeta tuntui liian uhrautuvalta ja Katnis liian teinitytöltä. Vihan liekit piti otteessaan loppuun saakka ja se jäikin hyvin jänittävään kohtaan=) 5/5 Suosittelen=3
Catherine avatar
Ensimmäinen osa oli niin hyvä, että toinen oli pakko hankkia mahdollisimman pian. Ja voin todellakin avoimesti myöntää, että kirja EI ollut pettymys. Päinvastoin. En kyllä vieläkään osaa sanoa kumpi oli parempi; ensimmäinen vai toinen osa ? Loppu jäi ihanan 'traagiseen' kohtaan, joten kolmas kirja löytyykin varmasti piakkoin hyllystäni.
Sopuli avatar
Epäilin koko sarjaa aluksi ja useaankin otteeseen takakannen lukenut kirjakaupassa. Ja nyt kun oli joulu eikä mitään luettavaa lomamatkalle päätin pyytää joululahjaks. Sain kaikki kolme. Ajattelin että 2 kirjaa riittää 2vko lomalle. Ensinmäinen meni rentoa vauhtia. oli kyllä sopivasti jännitystä että piti jatkaa vielä lukemista vaikka oli myöhä mutta tässä sitä oli enemmän. Kirjaa ei voinut laskea käsistä ja kirja tunkeutui jopa uniini. Viimeisen kirjan aloitan lukemaan ... (lue lisää)
Paikalla 1 jäsen ja 40 vierailijaa:
Grimalkin