Anaché - Maria Turtschaninoff 7.92   89

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Marja Kyrö. Kansi: Ea Söderberg. Sidottu, kansipaperi.

Anaché ei muistuta mitään ennen lukemaasi. Se kertoo jännittävän tarinan siitä, miten hennosta tytöstä kasvaa vahva ja rohkea poikkeusyksilö. Ylentävä lukukokemus jättää ison jäljen lukijan sydämeen.

Akkadien valtakunta sijaitsee Lavorasta länteen ja luoteeseen ja Urundiasta pohjoiseen. Akkadit ovat paimentolaisia, ja heidät on muovannut kansaksi maa, jossa he elävät: aavat lakeudet, pitkä karhea ruoho ja ääretön sininen taivas. Heidän maataan kansoittavat gerrit, hevoset ja lampaat, tarinat ja henkiolennot. Kerran akkadien keskuuteen syntyy tyttö, jonka kohtalo muuttaa kaiken, mitä he ovat itsestään tienneet. Tytön nimi on Anaché.

Luontoa herkästi aistiva Anaché kasvaa miesten hallitsemassa maassa. Huor-veli opettaa hänet kuitenkin salaa metsästämään ja ratsastamaan. Ja kun henget kertovat pyhän miehen, angakokin, kautta Anachellé hänen tulevaisuutensa, ennustus on aivan toisenlainen kuin muiden samanikäisten tyttöjen.

Anaché kertoo samasta kiehtovasta maailmasta kuin Arra.

Maria Turtschaninoff :: viestejä 3 kpl
Risingshadow arvostelu :: Taru Hyvönen (Rinja)

Kirja julkaistu lokakuu 3, 2013 (Tammi)
Alkuperäinen nimi 'Anaché: Myter från akkade'

Arvosanat 368
Kirja-arviot 301
helmikuu 3, 2022
5 / 10

Suuri kertomus paimentolaiskansan selviytymisestä ja päähenkilön matkasta siksi, kuka hän on. Anache syntyy tyttönä muttei sitten ehkä olekaan sellainen, selviytyy luonnon henkien avulla mahdottomuuksista ja puhuu jumalattaren suulla. Kerronta maalailee onnistuneesti lukijan eteen arojen myrskyt ja vuoristopuron viileyden. Juoni on yllätyksellinen ja kiinnostava. Siitä huolimatta tätä lukiessa kertomus ei vain imaissut mukaansa. Kirjassa on kivasti viitteitä muihin kirjailijan teoksiin, koska tämä sijoittuu samaan maailmaan niiden kanssa. Tuli tunne kuin olisi lukenut sarjan osaa, vaikka tämä onkin itsenäinen teos.

Myrsky10
Arvosanat 257
Kirja-arviot 155
joulukuu 10, 2015
8 / 10

Todella hyvä kirja. Tarina koukuttaa jo melkein alusta asti. Lukeminen vaatii jonkin verran keskittymistä, jotta tarinassa pysyy koko ajan mukana. Lopussa oleva sanasto kannattaa lukea ensimmäisenä. Suosittelen :)

bambi
Arvosanat 24
Kirja-arviot 23
marraskuu 15, 2015
8 / 10

Wau. Siis oikeesti wau. Tä oli hyvä kirja, sellanen jonka jälkeen jäi tyhjä olo, mitä lukis seuraavaks? Ihan älyttömän hienosti kirjotettu, ja suomennettukin, tykkäsin todella paljon tästä kirjasta, erilainen kun mitä oon ennen lukenut. Suosittelen lämpimästi kaikille :))

Mystinen tyttö
Arvosanat 154
Kirja-arviot 50
Viestit 3
helmikuu 22, 2015
9 / 10

Anaché oli kaikin puolin hämmentävä lukukokemus. Jouduin pitkään miettimään, että miksi kirjan sivuilla luki niin kuin luki. Enkä todellakaan tarkoita, etteikö kirja olisi ollut hyvä. Se oli mahtava! Olen varma, että kirja jää mieleeni moniksi vuosiksi. Tämä on niitä kirjoja, jotka jäävät mieleen, jotka pysyvät mielessä. Mielestäni kirja olisi voinut olla lyhyempi, ei paljoa, mutta vähän. Tuntui joskus, että sitä tahallaan venytettiin pidemmäksi. Haluaisin periaatteessa lukea lisää Anachésta ja hänen maailmastaan. En silti tiedä olisinko tarttunut toiseen osaan jos sellainen olisi ollut. Luultavasti olisin. Haluaisin sanoa niin paljon enemmän tästä, mutta en osaa pukea lukukokemusta sanoiksi. Kannattaa ehdottomasti lukea!

Hermione Granger
Arvosanat 18
Kirja-arviot 15
Viestit 1
tammikuu 14, 2015
5 / 10

Kirja oli aika outo. En suosittelisi tätä kellekään. Alku oli hyvä, mutta lopusta tuli paljon miinusta.

Velma
Arvosanat 371
Kirja-arviot 30
Viestit 5
lokakuu 1, 2014
5 / 10

Arran jälkeen tämä oli pettymys. Pidin tätä huomattavasti tylsempänä. Kirja olisi ehkä toiminut vähän paremmin, jos se olisi ollut vähän lyhyempi, kun nyt tuntui, että välissä edettiin liian hitaasti. Tässä ei myöskään ollut samaa maagista tunnelmaa kuin Arrassa ja Maresissa

Sini
Arvosanat 804
Kirja-arviot 37
Viestit 481
kesäkuu 22, 2014
10 / 10

Pidin jo kovasti Turtschaninoffin kirjasta Helsingin alla (Underfors), mutta Anaché viimeistään sai minut ymmärtämään, että nyt käsissä on jotain Todella Hienoa. Olen ymmärtänyt, että alkuperäinen ruotsinkielinen on hienoa kieltä, mutta kyllä Marja Kyrön suomennoskin on varsin upeaa kieltä. Anachén tarinaan on helppo päästä sisään, mutta poispääsy onkin jo vaikeampaa. Tämä tarina jää mieleesi. Yksi niitä kirjoja, joiden jälkeen miettii, että mitä ihmettä tämän jälkeen voi enää lukea, koska kaikki on kuitenkin paljon huonompaa. Samaan maailmaan sijoittuva Arra on vielä lukematta, mutta tuskin enää kovin kauaa! Mikäli vastaasi sattuu joku, joka uskaltaa olla sitä mieltä, että maailmalla kirjoitetaan paljon parempaa fantasiaa kuin Suomessa ikinä, niin tässä on yksi lyömäase todistaaksesi hänen olevan täysin väärässä. Etkö ole vielä tutustunut? No mitä ihmettä sinä vielä odotat?

Pauliah
Arvosanat 444
Kirja-arviot 10
Viestit 7
lokakuu 22, 2013
8 / 10

Todella hyvä kirja, oli muutamia kohtia missä tuli olo että onko pakko lukea jos ei jaksa mutt niistä pääsi onneksi nopeasti yli ja lopulta ahmin kirjan loppuun alta aika yksikön! Erilainen tarina, mutta koukuttaa lukijansa!

Kingi
Arvosanat 25