Anaché

Anaché

Maria Turtschaninoff
Julkaistu: lokakuu 3, 2013 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Anaché: Myter från akkade
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, nuoret
Avainsanat: kotimainen

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Marja Kyrö. Kansi: Ea Söderberg. Sidottu, kansipaperi.

Anaché ei muistuta mitään ennen lukemaasi. Se kertoo jännittävän tarinan siitä, miten hennosta tytöstä kasvaa vahva ja rohkea poikkeusyksilö. Ylentävä lukukokemus jättää ison jäljen lukijan sydämeen.

Akkadien valtakunta sijaitsee Lavorasta länteen ja luoteeseen ja Urundiasta pohjoiseen. Akkadit ovat paimentolaisia, ja heidät on muovannut kansaksi maa, jossa he elävät: aavat lakeudet, pitkä karhea ruoho ja ääretön sininen taivas. Heidän maataan kansoittavat gerrit, hevoset ja lampaat, tarinat ja henkiolennot. Kerran akkadien keskuuteen syntyy tyttö, jonka kohtalo muuttaa kaiken, mitä he ovat itsestään tienneet. Tytön nimi on Anaché.

Luontoa herkästi aistiva Anaché kasvaa miesten hallitsemassa maassa. Huor-veli opettaa hänet kuitenkin salaa metsästämään ja ratsastamaan. Ja kun henget kertovat pyhän miehen, angakokin, kautta Anachellé hänen tulevaisuutensa, ennustus on aivan toisenlainen kuin muiden samanikäisten tyttöjen.

Anaché kertoo samasta kiehtovasta maailmasta kuin Arra.

(muokattu 23.09.2016)

Keskiyön kruunu (Throne of Glass, #2)Jäämaan viimeinen taistelu (Jäämaan kronikka, #3)Matkalaiset (Syysmaa, #6)Vuorileijonan varjoTilinteon aika (Vuorileijonan varjo, #10)

Mystinen tyttö avatar
4.5
Anaché oli kaikin puolin hämmentävä lukukokemus. Jouduin pitkään miettimään, että miksi kirjan sivuilla luki niin kuin luki. Enkä todellakaan tarkoita, etteikö kirja olisi ollut hyvä. Se oli mahtava! Olen varma, että kirja jää mieleeni moniksi vuosiksi. Tämä on niitä kirjoja, jotka jäävät mieleen, jotka pysyvät mielessä. Mielestäni kirja olisi voinut olla lyhyempi, ei paljoa, mutta vähän. Tuntui joskus, että sitä tahallaan venytettiin pidemmäksi. Haluaisin ... (lisää)
Sini avatar
Pidin jo kovasti Turtschaninoffin kirjasta Helsingin alla (Underfors), mutta Anaché viimeistään sai minut ymmärtämään, että nyt käsissä on jotain Todella Hienoa. Olen ymmärtänyt, että alkuperäinen ruotsinkielinen on hienoa kieltä, mutta kyllä Marja Kyrön suomennoskin on varsin upeaa kieltä. Anachén tarinaan on helppo päästä sisään, mutta poispääsy onkin jo vaikeampaa. Tämä tarina jää mieleesi. Yksi niitä kirjoja, joiden jälkeen miettii, että mitä ihmettä ... (lisää)
shewolf avatar
Nage avatar
Myrsky10 avatar
Todella hyvä kirja. Tarina koukuttaa jo melkein alusta asti. Lukeminen vaatii jonkin verran keskittymistä, jotta tarinassa pysyy koko ajan mukana. Lopussa oleva sanasto kannattaa lukea ensimmäisenä. Suosittelen :)
bambi avatar
Wau. Siis oikeesti wau. Tä oli hyvä kirja, sellanen jonka jälkeen jäi tyhjä olo, mitä lukis seuraavaks? Ihan älyttömän hienosti kirjotettu, ja suomennettukin, tykkäsin todella paljon tästä kirjasta, erilainen kun mitä oon ennen lukenut. Suosittelen lämpimästi kaikille :))
Kingi avatar
Hermione Granger avatar
2.5
Kirja oli aika outo. En suosittelisi tätä kellekään. Alku oli hyvä, mutta lopusta tuli paljon miinusta.
Velma avatar
2.5
Arran jälkeen tämä oli pettymys. Pidin tätä huomattavasti tylsempänä. Kirja olisi ehkä toiminut vähän paremmin, jos se olisi ollut vähän lyhyempi, kun nyt tuntui, että välissä edettiin liian hitaasti. Tässä ei myöskään ollut samaa maagista tunnelmaa kuin Arrassa ja Maresissa
Pauliah avatar
Todella hyvä kirja, oli muutamia kohtia missä tuli olo että onko pakko lukea jos ei jaksa mutt niistä pääsi onneksi nopeasti yli ja lopulta ahmin kirjan loppuun alta aika yksikön! Erilainen tarina, mutta koukuttaa lukijansa!
Darkki, Echramath, Riku
Uusin jäsen: Susa Leppänen