Pikku prinssi

Alkuperäinen nimi: Le petit prince
Käännetty englanniksi: The Little Prince
Tyylit: fantasiasatufantasia, lapset
Avainsanat: elokuva, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 1943. Suomentanut Irma Packalén. Tekijän kuvittama.

Alkuperäiskuvitettu laitos, WSOY, 2004:

Muistathan sen kuuluisan taivaankappaleen, jolla on kolme polvenkorkuista tulivuorta, jättiläismäisiksi kasvavia baobabeja ja oikullinen, turhamainen ja epäluuloinen kukka, jota ei pidä koskaan kuunnella, vain katsella ja hengittää? Se on Asteroidi B 612, jolta on kotoisin yksi maailman tunnetuimmista satuhahmoista.

Kirjassa käytetään ensimmäisen kerran Saint-Exupéryn alkuperäiskuvitusta. Saint-Exupéry piirsi Pikku Prinssin kuvat vuonna 1943, mutta hänen lempeäsävyiset akvarellinsa eivät päätyneet sellaisinaan kirjaan. Kuvien värejä muutettiin ja kirkastettiin ja juuri nämä parannellut kuvat levisivät ympäri maailmaa rakastetun sadun sadoissa eri laitoksissa. Nyt lähes kuuden vuosikymmenen jälkeen kuvat vihdoinkin julkaistaan autenttisessa asussaan.

Erikoislaitos: Pikku prinssi ja miten tarina syntyi, WSOY, 2006:

Viisas ja hellyttävä klassikko Pikku Prinssi ilmestyi ensi kerran Yhdysvalloissa yli 60 vuotta sitten. Muutamaa kuukautta myöhemmin kirjailija ja lentäjä Antoine de Saint-Exupéry katosi tiedustelulennolla Välimerellä.

Vuosikymmenien kuluessa Pikku Prinssi on tehnyt todellisen maailmanympärimatkan: se on käännetty kymmenille kielille ja sitä on myyty miljoonittain. Saint-Exupéryn lempeä irvailu aikuisten keksimille säännöille on saanut vastakaikua kaikissa maanosissa.

Tämä kirja on tehty vuonna 1943 julkaistun amerikkalaisen laitoksen mukaan – ainoan, joka ehti ilmestyä Saint-Exupéryn (1900–44) eläessä. Kirjassa on mukana kiinnostava, valokuvin sekä tekijän piirroksin kuvitettu selostus tarinan synnystä. Teos on mieleenpainuva lahja ylioppilaalle, koulun päättävälle tai merkkipäivän viettäjälle.

(muokattu 14.03.2016)

MörkövahtiÄänihäkkiTatatukin matka kristallivuorelleTutkimattomilla vesillä (Hukkuneiden laakso, #1)Helmenkantaja

Veequa avatar
Pikku Prinssin olen nyt olen lukenut sekä suomeksi että englanniksi. Tämä kirja on sykähdyttävän ihuna. Lapsellinen, eikä kuitenkaan lapsellinen kirja, se pitää lumoissaan loppuun saakka. Ja loppu, se ei ole surullinen, se on vain liian haikea. *snif* Joten, kun näet tyhjän aavikon, ja vain yhden tähden sen yllä, jääthän odottamaan rakasta prinssiämme?
Minzki avatar
Luin joku aika sitten tämän kirjan ihan mielenkiinnosta, sillä olin kuullut monia juttuja siitä ja äitini sanoi kirjani olevan ihana. Kirja osoittautui aivan niin ihanaksi, kuin olin sen olettanut olevankin.En oikein osaa sanoin kuvailla, mutta yritetään. Se oli niin ihanan koskettava ja opetti, minkä takia ei kannata kasvaa liian nopeasti aikuiseksi. Olin kuullut, että loppu olisi surullinen, ja odotin sitä kauhuissani. Muistaakseni en tainnut itkeä kuin ihan vähäsen, enimmäkseen ... (lisää)
Twist avatar
Tämä on oikein mukavan lyhyt, pieni mutta koskettava tarina. Kun tätä ensimmäisen kerran luin, en kaikkea oikein ymmärtänyt. Toisella luku kerralla ymmärsin kaikki jutut jo paljon paremmin, ja lopussa tuli ihan haikea olo. Tarina on ymmärrettävä, jotta siitä saa tolkkua. Omistan kirjan, ja suosittelen kaikille, jotka tahtovat jotain pientä lukemista illaksi. Ihana tarina.
Essi avatar

Sain vihdoin ja viimein lainattua Pikku Prinssin kirjastosta ja luettua sen läpi.
Tarina oli mielenkiintoinen ja todella liikuttava. Se myös otti hyvin kantaa elämään, sekä lapsuuden ja aikuisuuden eroihin. En yhtään ihmettele, miksi Pikku Prinssi on maailman tunnetuimpien kirjojen listalla. Voin suositella tätä kirjaa kenelle tahansa. <3

Eija avatar
2.5

Mietin tässä, että mikä on tehnyt kirjasta maailmankirjallisuuden klassikon. Luin kirjasta version, missä oli alussa ”miten tarina syntyi” osio ja siitä selvisi tarinan oma elämäkerrallisuus - kirjailija kertoo tarinan kautta tavallaan omaa elämäänsä. Onko sillä ollut merkitys siihen suosioon minkä kirja on saavuttanut vai onko tarina kiehtonut oikeasti lapsia niin paljon. Itse en tarinaa ole lukenut lapsena - tuskin olin koko kirjasta edes tietoinen silloin, joten lapsen ... (lisää)

Emelie avatar

Ehkä minä olen sitten sellainen vakava ja tapoihini kangistunut aikuinen, mutta tämä tarina ei oikein hetkauttanut. Olihan se haikea, mutta sen suurempaa tunne-elämystä en tästä saanut puristettua ulos. Tarina oli toki sympaattinen kettuineen ja ruusuineen, mutta minusta siitä tekee kiinnostavamman kirjailijan kohtalo: tämä kun katoaa Välimerellä ollessaan tiedustelulennolla. Tämä asia tuo minusta tarinaan jännittävyyttä ja uusia aspekteja, joita en olisi siinä muuten nähnyt.

Lahna avatar
Luin Pikku Prinssin ensimmäistä kertaa ollessani noin 6-vuotias ja vielä pari kertaa sen jälkeenkin. Silloin en luonnollisesti ymmärtänyt aivan kaikkia viittauksia ja kirjan sanomaa, mutta ilmeisesti pidin kirjasta siitäkin huolimatta. Luin tämän klassikon uudestaan nyt kymmenisen vuotta myöhemmin, mikä oli hyvä päätös: tällä kertaa ymmärsin lukemani ja saatoin jopa miettiä kirjan sanomaakin. Toivottavasti minusta, pian 16-vuotiaasta, ei kasva turhan vakavaa ja tapoihinsa ... (lisää)
Nafisan avatar
3.5
Suurin osa varmaan tietää perustarinan: Pikku prinssi asuu asteroidilla B 612. Koti on hyvin pieni, mutta se ei prinssiä haittaa, sllä hän pystyy katsomaan auringon laskun uudelleen vain siirtämällä tuoliaan hiukan. Asteroidilla on kaksi polvenkoirkuista, toimivaa tulivuorta ja yksi sammunut. Prinssi nuohoaa ne kerran viikossa. Muutoinkin prinssin arki kuluu tavanomaisten askareiden parissa kuten baobab puiden taimia kitkien ja puhumalla hänen ainutlaatuiselle kukalleen. Ihminen ... (lisää)
Uusin jäsen: Emilia Suzi