Lasipalatsi (Throne of Glass, #1)

Lasipalatsi

Sarah J. Maas
Julkaistu: heinäkuu 11, 2017 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: Throne of Glass

Tyylit: fantasiakorkea fantasia, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2012. Suomentanut Sarianna Silvonen. Sidottu, kansipaperi.

KAHDEN MIEHEN RAKASTAMA
KOKO VALTAKUNNAN PELKÄÄMÄ
HEIDÄN AINOA TOIVONSA

Adarlanin hovin valtaistuinsaliin astelee pahamaineinen salamurhaaja. Hän ei ole tullut tappamaan julmaa kuningasta, vaan hän on siellä lunastaakseen vapautensa. Jos hän päihittää taistelutaidoillaan 23 varasta, salamurhaajaa ja soturia, hänet vapautetaan orjatyöstä suolakaivoksilta ja hänestä tehdään Kuninkaan Miekka. Hänen nimensä on Celaena Sardothien, ja hän on 18-vuotias nuori nainen.

Kruununprinssi saa Celaenan raivoihinsa. Kuninkaallisen vartioston kapteeni ottaa hänet suojatikseen. Kaukaisen maan prinsessasta tulee hänen ystävänsä. Mutta linnassa lymyää jotain hyvin uhkaavaa, ja Celaenan kilvoittelu vapaudesta muuttuu selviytymiskamppailuksi. Hänen on käytävä taisteluun pahan kitkemiseksi ennen kuin se tuhoaa hänen maailmansa. Onko taikuus sittenkään kadonnut valtakunnasta?

Lasipalatsi on ilmiömäisen Throne of Glass -fantasia­sarjan avausosa.

"Yhdistelmästä kepeyttä, raakuutta ja fantasiaa syntyy rikas vaihtoehtotodellisuus, jonka kirkkaimpana tähtenä loistaa sähäkkä nuori nainen." – Kirkus Reviews

"Tamora Piercen ja George R. R. Martinin fanit: tarttukaa tähän kirjaan! Salamurhaaja-sankarittaren kasvu ja moniulotteiset sivuhahmot ovat upeita." – RT Book Reviews, Top Pick

"Pakollista luettavaa eeppisen fantasian ystäville." – USA Today

"Game of Thronesin ja Nälkäpelin fanit tulevat rakastamaan tätä!" – Colleen Houck, kirjailija

”Sarah J. Maasin Throne of Glass – Lasipalatsi oli varmasti yksi vuoden 2017 parhaita suomennettuja nuorten fantasiateoksia.” – Kansan Uutiset

Kirjatraileri Youtubessa.

Muokannut Jussi (30.04.2018)

AnachéArraMätä (Korpinkehät, #2)Korkea puoliso (Kuparisaari, #2)Perillinen (Perillinen, #4)

Murtunut Varjo avatar
2.5

Kiintoisa asettelu ja lukukokemus ihan jees fantasiateiniromanssi joskin melko pinnallinen esitys. Toisaalta Lasipalatsi on aiheeseensa nähden todella hidastempoinen, mutta toisaalta juoneen on ympätty liikaa tavaraa. Toisin sanoen moni mielenkiintoinen asia jäi pinnalliseksi maininnaksi eikä kirjan maailmaan tai hahmoihin päässyt uppoutumaan. Etenkin yhteiskunnaan kuolleiden hallitsijoiden maailman ja taikuuden esittelemiseen olisin toivonut paljon lisää. Nyt todennäköisesti ... (lue lisää)

Anna avatar
4.5

Pidän erityisesti fantasiakirjoista, joissa on voimakas naispääosa. Yleensä kirjasarjoissa lopetan lukemisen siihen ensimmäiseen kirjaan, sillä tuntuu että kaikki mahdollinen on jo tapahtunut. Tämä kirja sai minut kuitenkin odottamaan jatko-osaa, sillä kirjan myötä heräsi paljon uusia kysymyksiä.

Q_Black avatar

Ideana tämä kirja kiinnosti suuresti koska olen aina tykännyt kaikista vahvoista naishahmoista, jotka taistelevat ja joita ei poljeta lokaan. Celaena lupasi juuri tätä kirjan alussa ja sisäinen pikkutyttöni kiljahteli innosta. Pidin kirjan juonesta ja ideasta ja tarina eteni minusta juonellisesti aika kivaan tahtiin. Harmillisesti vain itse päähenkilö menetti sitä ärhäkkyyttään melko nopeasti juonen edetessä vaikkakin hänen pisteliäs ja ... (lue lisää)

Luinwen avatar

Rikas maailma ja vahva naispäähenkilö pelastavat paljon tässä nuorille naisille suunnatussa fantasiaromaanissa.

Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.fi/2017/11/kirja-arvostelu-sarah-j-maas-throne-of.html

PercyJacksonfani avatar

Kirja on mahtava!

Celaena on ihana ja Maas kirjoittaa hyvin. Pidän erityisesti Chaolista, Noxista ja Nehemiasta. Salamurhaaja päähenkilönä... hienoa! Ja Endovier... hyrrr! Kuulostaa totisesti hirveältä paikalta! En ihmettele yhtään Celaenan rappeutunutta kuntoa sen jälkeen.

Oli vain pakko lukea yhdeltä istumalta.

wispie avatar
3.5

Jon Snow on vielä aika kaukana.

Hyvää viihdettä, mutta hiukan likaa teinifantasian kliseitä ollakseen "amazing". Jos olet lukenut valinta- sarjaa (Valinta), ja pitänyt sitä ok-hömppänä, vaihda heti tähän.

Celaenan salamurhaajataitoja ja ennen kaikkea taipumuksia ei nähdä loppujen lopuksi kovinkaan paljoa. Alussa hän pyörittelee päässään eri pako- ja murhaamisskenaarioita kiitettävästi, mutta se poistuu loppua kohden. Hän ottelee ... (lue lisää)

Linnunlento avatar
4.5
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Arra avatar
2.5

Minulla oli jostakin syystä todella kovat odotukset Lasipalatsia kohtaan, mutta päädyin kuitenkin pettymään.. Kirja oli kevyempi ja hupsumpi kuin olisin toivonut, eikä sisällössä tapahtunut juuri mitään mielenkiintoista tai yllättävää. Celaenan taustaa(josta olisin ollut kiinnostunut) käsiteltiin vähäisesti tai epämääräisesti vihjaillen ja olisin jo kirjan alusta toivonut enemmän kerrontaa Celaenan ajasta kaivoksessa, kuin juuri ja juuri puolikas lukua. Kirjan romanssit ... (lue lisää)

rudi92 avatar

Lasipalatsi on aivan mahtava kirja. Juoni on erittäin onnistunut ja toteutus aivan mahtavuutta. Kirjassa tapahtuu koko ajan, mutta ei kuitenkaan liian nopeasti. Ehtii kuitenkin hengähtää aina välillä. Kirja ei missään vaiheessa ole tylsä ja ahmin sen niin nopeasti kuin kaikilta velvollisuuksiltani pystyin.

Hahmot olivat todella onnistuneita. Celaena oli erittäin hyvä päähenkilö, vahva ja itsenäinen, mutta sillöin tällöin myös herkkä. Pidin erittäin paljon myös ... (lue lisää)

Nella, neri, Rinja
Uusin jäsen: Uniela