Keskiyön kruunu

Sarah J. Maas
fantasia > korkea fantasia, nuoret
Keskiyön kruunu (Throne of Glass #2) - Sarah J. Maas7.98

Alkuteos ilmestynyt 2013. Suomentanut Sarianna Silvonen. Kartta: Kelly de Groot. Kannen kuvitus: Alessandro Taini. Sidottu, kansipaperi.

PAHAN KRUUNAAMA
VELVOLLISUUKSIEN SITOMA
RAKKAUDEN REPIMÄ

Celaena Sardothien voitti raa'an kamppailun, ja hänestä tehtiin Kuninkaan Miekka, Adarlanin kuninkaan henkilökohtainen salamurhaaja. Celaena ei kuitenkaan kumarra kruunua: salassa hän auttaa kuninkaan vihollisia pakenemaan, sillä hän tietää, että hänen palvelemansa miehen sielu on sysimusta. Jokainen kuolema, jonka Celaena lavastaa, ja jokainen valhe, jonka hän kertoo, on uhka hänen rakkailleen ja hänelle itselleen.

Juonittelu ja salailu mutkistavat hänen välejään kruununprinssi Dorianiin, kuninkaallisen vartioston kapteeni Chaoliin sekä kapinalliseen prinsessa Nehemiaan. Eikä Celaena ole ainoa, joka hakee oikeutta. Kun sitten salaisuuksien vyyhti johtaa järkyttävään katastrofiin, Celaenan on päätettävä, minkä puolesta hän todella taistelee: vapautensa, sydämensä vai kuningaskunnan kohtalon.

"Jos etsit eeppistä fantasiaa, jossa on hitunen romantiikkaa, kosolti juonitteluja ja mysteerejä ja loppusilauksena tiukkoja toimintakohtauksia ja vaikuttavia henkilöhahmoja, tämä on kirja ja sarja juuri sinulle." – TOR.COM

"Värikäs Celaena, vuoroin hellä, vuoroin armottoman raju, on täysin elävän tuntuinen sankaritar... Eeppinen fantasia, jonka maailmaan lukijat tulevat uppoutumaan haluamatta koskaan poistua." – Kirkus Reviews tähtiarviossaan

Keskustelua: Sarah J. Maas :: viestejä 21 kpl

Arvosanalla: 7.98/10
Arvosanoja: 107
Muokattu: elokuu 06, 2018

Throne of Glass -kirjasarja

Throne of Glass on seitsenosainen sarja. Lisäksi siihen kuuluu novellikokoelma The Assassin's Blade, jonka viisi pienoisromaania kertovat päähenkilön seikkailuista ennen Lasipalatsia. Kirja ilmestyi alkukielellä maaliskuussa 2014, sarjan toisen ja kolmannen osan välissä. The Assassin's Bladen suomentamisesta ei ole tietoa.

"Sarjaa on luonnehdittu Game of Thronesiksi naisille ja Celaenaa Frodon ja Jon Snow'n veroiseksi eeppiseksi sankariksi."

Lasipalatsi (Throne of Glass #1)7.76
Aamunkoiton torni (Throne of Glass #6)8.66
Tuhkan valtakunta (Throne of Glass #7)8.88

Kirja-arvioita

marraskuu 09, 2020
Tämä kirja oli jopa parempi kuin sen edeltäjä. Jännittävät kohtaukset, juonenkäänteet ja rakkaussuhteet olivat aivan upeita. Henkilöhahmot ja heidän luonteenpiirteensä olivat juuri sopivia tähän kirjaan. Kirja oli aivan mahtava ja sen maailmaan oli ihana uppoutua.
kesäkuu 13, 2020
Keskiyön kruunu oli jälleen uusi onnistunut teos Sarah J. Maas:ilta. Tässä kirjassa päästiin syvemmälle palatsin salaisuuksiin ja Celaenan menneisyys alkoi kuoriutua paremmin esille. Myös muista hahmoista, kuten Dorianista alkoi paljastua ...
heinäkuu 22, 2019
Ei ehkä ihan niin hyvä kuin ensimmäinen, mutta koukuttava silti. Luin aivan innoissani alusta loppuun.
heinäkuu 14, 2018
Ihana. Pidin tästä kirjasta aivan yhtä paljon kuin edeltäjästäänkin. Tarina jatkuu reippaasti eikä kiinnostavia tapahtumia puutu tästäkään teoksesta.  Celaena on edelleen rohkea ja itsepäinen nuori nainen, mutta tässä kirjassa hän ...
6/10 |
kesäkuu 05, 2018
Toimiva jatko-osa. Suosittelen kaikille fantasian ystäville. Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.com/2018/06/kirja-arvostelu-sarah-j-maas-throne-of.html
toukokuu 19, 2019
Sisältää juonipaljastuksia